Oppsett av 85 liter søramerika, framgangsmåte og spørsmål :p (side 3)

foreløpig handleliste:

armatur
2x life glo lysrør
eheim liberty 2042
bakgrunn, mest sannsynlig 80x40 papillon
en rot med ca lenge 30-40 cm
varmekolbe


sand får jeg av en kollega som tilbød seg å dra på stranda i helga og samle til meg... føles litt dumt, men jeg har ikke bil eller lappen, og hun tilbød seg det o.o;
Du hakke lyst til å linke til de forskjellige, er så kjedelig å leite opp hver enkelt for å se hva du tenker på. Husker ordet papillon, men ikke hvordan bakgrunnen ser ut.
De var jo rimelig dyre da, da synes jeg disse nesten var bedre, iallefal er prisen det
her er papillon hos webzoo.
vingler mellom den 80x40 trerot bakgrunnen og en enkel btn slimline

life glo ll og life glo, vet ikke forskjellen på dem, bortsett fra navn og pris
eheim liberty 2042
powerhead sirkulasjonspumpe
varmekolbe har jeg ikke sett nøye på ennå, må være til ca 100 liter og ikke være drit :p
skal og kjøpe ei filtermatte herfra, blått vil skjære litt vel gjennom når jeg skal sikre inntaket til filteret :p
Galemor
De var jo rimelig dyre da, da synes jeg [URLBLOCK1] nesten var bedre, iallefal er prisen det ;)


syntes de plastikkbakgrunnene ikke var så fine jeg da. bare synd de ikke viser hvordan det ser ut nedsenket i vann, ting forandrer jo farge og alt.
De life glo er vel ikke tilfeldigvis det samme som daylight som følger med karret??
aner ikke, men etter hva jeg har lest er lifeglo et veldig bra lys. er ikke sikkert at jeg kjøper nye rør med en gang hvis de som følger med virker helt fint og ikke er så veldig gamle da, men har lyst til å prøve de rørene da de har fått så bra omtale.
Er bare ett rør i den toppen, men det er da et ganske sterkt lys som i tillegg har reflektor. Jeg har ikke trengt noe mer på mine planter iallefal, det gir oxo et ganske reint lys synes jeg, i forhold til feks plantelys som er lilla aktige.
ja, er en del rødt fra plantelyset mitt. men jeg syns det er fint nå faktisk, når jeg kombinerer med ett daylight rør.blir faktisk ganske fine farger på venusene ut av det
Hmm ja kanskje det, får jo se når jeg leverer karret da.
Sanne
[URLBLOCK1] er papillon hos webzoo. vingler mellom den 80x40 trerot bakgrunnen og en enkel [URLBLOCK2]


Da velger du Papillon Den passer mye bedre med sin terrakotta-farge til et Sør-Amerika inspirert kar.
Jeg kjøpte BTN Slimline en gang, og holdt nesten på å grine da jeg hadde montert den. Den så helt HVIT ut under vann! Helt grusom. Den hadde passet fint med f.eks. Tanganyika eller lignende, men slett ikke noe Sør-Amerika.

Jeg har Papillon i flere kar, og er superfornøyd med den Men jeg har den med steinbakgrunn bare, ikke den med trerot. Jeg hadde den varianten med trerot innfelt i en 250 liter, og den trerota bygger ut noe enormt. Den tok masse plass. Så hvis akvariet ditt ikke er så stort, kan det bli litt massivt med den trerota. Det skjærer seg også å bruke naturlige røtter i samme karet som man har en kunstig trerot i bakgrunnen. Det fremhever på en måte at den i bakgrunnen ikke er ekte... Men alene uten ekte røtter i karet var den kjempfin å se på. Det var bare det med plassen den tok.

PS!
Jeg solgte akvariet med BTN Slimline bakgrunnen uten engang å ta det i bruk... så misfornøyd var jeg med fargen.
Sanne
[URLBLOCK1] og [URLBLOCK2], vet ikke forskjellen på dem, bortsett fra navn og pris


Det er første og andre generasjon av samme lysrøret. Det betyr bare at det ene er litte granne bedre enn det andre. Jeg har nettopp kjøpt 2 stk Life-glo2 til mine 110 liters kar og det andre røret er life-glo 1. Jeg hadde tenkt å skjemme bort plantene mine med 2 generasjonsrør hele veien til jeg så sluttprisen... Fant da ut at det har jeg bare ikke råd til...

Lykke til med prosjektet. Jeg skal snart i gang med hel renovering i mine 3 minste kar også så jeg trenger litt inspirasjon
takk takk for innspill og erfaringer om jeg hadde valgt slimline ville det uansett blitt den røde. hvor mye bygger papillon ut mona? finner ikke tykkelsen noe sted...
Det er vanskelig å si hvor mye den bygger ut. Den kan jo settes så tett inntil glasset som mulig, men husk at den er jo strukturert (ikke flat) på baksiden.

Den røde Slimline er ikke rødlig. Den er blek-blek rosa... jeg fikk nemlig en av hver farge ved en feil. Så jeg måtte få en ny så to ble like.

Men uff, jeg er jo helt dum her - ikke hør på meg Smaken er jo så forskjellig at det ikke går an å gi råd på akkurat dette
har sett både slimline hvit og rød idag. den hvite i ett saltvannskar, og røde i et rekekar. hvitt blir nok for sterkt, men den røde kan gå. karet er nemlig bare 30 cm dypt, så jeg må ha noe som er tynt.. så den lerke bark etterligningen i en dansk butikk, men etter toll og tull og tøys ville den komme på nærmere 1000 kroner for en 78x58x2 bit... fantest i beigebrun og grønnbrun..

*må* skaffe filter asap, de har coryene jeg vil ha i oslo, tå en tur dit etter jobben på mandag kanskje? får lufte ideen for mamma imorgen, så jeg ikke drar og jeg trengs til barnevakt :p tur retur oslo med timeekspressen er ca 180 kroner.. + coryene. og jeg vil jo ha en bande på ca 10 fisk... i det karet jeg kan bruke til nykaret blir satt opp er det venusyngel og kun en enkel powerheadpumpe med filterpatron :p

kjøpte forøvrig to dige røtter, kom på over 700 kr :p vet ikke hvilken jeg skal bruke, den ene er litt høy så jeg må nok kappe ett par cm av den... orker ikke ta bilder i kveld, kommer imorra.

men karet er altså ikke en akvastabil 85 liter lenger, men ett helglasskar på 96 liter, 80x30x40
hm, jeg kan greie det på mandag. 16:30 bussen inn til oslo, 20:00 bussen hjem. men. bussen hjem kommer fram 21:15. 15 min etter at bussen hjemover har gått, hvilket betyr ca 45 min ventetid i kulda... er en bensinstasjon i nærheten men... kan jo ikke stå og henge der en halvtime heller..
Du kan jo evnt vente til vi har vært på GAK og se om coryene dukker opp der, bare ringe til oslobutikken og holde av i tilfelle. Ellers er jo termodress en utrolig fin oppfinnelse
er ikke meg jeg tenkte på, men fisken :p corydoras i termodress? :p
hadde jeg bare ikke hatt nærmest fobi mot å ringe folk jeg ikke kjenner så... men jeg skal bestille filter idag, og vaske karet, og ordne litt i yngelkaret, så får jeg se på mandag hva jeg gjør
de første bildene. beklager fargen på badet mitt, det var sånn da vi flyttet hit.

karet. tviler på jeg bruker akkurat denne rota, den blir litt for massiv syns jeg, selv om den er tøff :p

[External Image]


[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
hehe, virker som de røttene er så tunge at de ikke flyter. de har oppdrift ja, men den holder seg faktisk ganske pent på bunn i den kassa jeg har den i akkurat nå. noe stikker opp av vann, men jeg må uansett kappe av en va 5 cm på den ene sida
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap