- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 3)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 3)
Postet 31.10.08 kl 13:59
Saltvannsprosjektet mitt går sakte. Ting koster penger, og jeg har ikke uhorvelige mengder av akkurat det, siden jeg går på trygd for tiden (men jeg skal ikke klage over trygden min. Den er faktisk svært god til trygd å være). Det blir mindre og mindre som ender opp som DIY-prosjekt, siden jeg har fått tak i utstyr til gode priser. Det eneste jeg kommer til å lage selv blir overrenningsboksen. Sump har jeg jo fått tak i (som du vet), jeg har fått tilslag på å kjøpe en skummer (men får ikke avhentet den før neste utbetaling). Jeg trodde jeg hadde fått slått kloa i en skikkelig dose død levende stein, men jeg får ikke kontakt med selgeren, og det er lenge siden jeg hadde kontakt med han sist. Det ser ut til at jeg må ut på markedet igjen. Uansett må det vente litt, da jeg har en del ting jeg må ha til de akvariene jeg allerede har igang.
Men, uansett, nå som jeg har sump, har fått tilslag på skummer, og har begynt å kjøpe inn det jeg trenger for å lage en overrenningsboks, så begynner jeg å føle at jeg i hvert fall har kommet i gang med saltvannsprosjektet.
Men, uansett, nå som jeg har sump, har fått tilslag på skummer, og har begynt å kjøpe inn det jeg trenger for å lage en overrenningsboks, så begynner jeg å føle at jeg i hvert fall har kommet i gang med saltvannsprosjektet.
Postet 31.10.08 kl 16:07
Det høres jo bra ut ,ikke lenge til du er igang da tenker jeg . Men som du sier ,alt koster og det er alltid noe en måååå ha
Vi har fått noen hardkoraller (SPS og LSP) i karet i stuen nå pluss 2 orangerøde gylter (wrassere) så det begynner å se litt mer bebodd ut .Venter en gul kirung om et par uker og i morgen skal vi helte litt mer LS. Trenger litt i bakkant av karet for å komme opp i høyden .
Sterbaiene har lagt flere egg idag .var litt sur da de begynte for jeg skulle akkurat til å gå på jobb .Så regnet med at det ikke ville være noen når jeg kom hjem igjen .Men fikk reddet noen som var igjen ,pluss at de fremdeles holer på . Så foreløpig fangst i dag er 31 egg
Vi har fått noen hardkoraller (SPS og LSP) i karet i stuen nå pluss 2 orangerøde gylter (wrassere) så det begynner å se litt mer bebodd ut .Venter en gul kirung om et par uker og i morgen skal vi helte litt mer LS. Trenger litt i bakkant av karet for å komme opp i høyden .
Sterbaiene har lagt flere egg idag .var litt sur da de begynte for jeg skulle akkurat til å gå på jobb .Så regnet med at det ikke ville være noen når jeg kom hjem igjen .Men fikk reddet noen som var igjen ,pluss at de fremdeles holer på . Så foreløpig fangst i dag er 31 egg
Postet 31.10.08 kl 21:18
Sølvi GullaksenOppdaget noe lite hyggelig i dag :( En av green laserene ,mulig to ,har fått noe hvitt på finnene .Klarer ikke helt å se hva det er ,virker ikke som sopp eller finneråte ,men så ikke helt bra ut .Har begynt med Esha 2000 ,håper det kan hjelpe . Er rimelig nærvøs nå .
Har ikke blitt noe bedre,heller verre
Så nå er jeg rimelig desperat på hjelp . Det ser ut til en blanding av sopp og finneråte ,men det et ikke lodne dotter ,bare hvite finner og det ser ut til å ha minket litt av finnene .
Nå har jeg aldri sett disse sykdommene alive ,så vet ikke helt om det er det.
Er der noen som kan hjelpe meg med å finne noe som tar knekken på det eller er det for sent ?
Postet 31.10.08 kl 22:52
Her er tre linker som kan være verdt å titte innom:
Sykdomsbilder her på AF.
Sykdomsbilder på et annet forum (NB! Bildene er er virkelig ekle!)
En sjekkliste i forhold til sykdom. Denne inneholder ikke bilder. Jeg har linket til delen der det står om symptomer på finnene, men rett under bildet øverst, finner du hvilke kategorier du kan titte i, om du vil se etter andre symptomer.
Sykdomsbilder her på AF.
Sykdomsbilder på et annet forum (NB! Bildene er er virkelig ekle!)
En sjekkliste i forhold til sykdom. Denne inneholder ikke bilder. Jeg har linket til delen der det står om symptomer på finnene, men rett under bildet øverst, finner du hvilke kategorier du kan titte i, om du vil se etter andre symptomer.
Postet 31.10.08 kl 23:09
Postet 31.10.08 kl 23:15
Esha 2000 burde duge bra, det. Det skal ta både bakterier og sopp. Skulle det derimot være parasitter, er det Esha Exit som må til. Selv har jeg delvis gått over til å bruke Esha Hexamita, hvis jeg har tilfeller jeg ikke finner en løsning på. Denne skal kunne ta finneråte og lignende ting, i tillegg til flagellater. Jeg har flere ganger opplevd at Esha 2000 og Exit ikke har greid å løse problemene mine, og ikke en gang min kjære Flubenol, mens Hexamita greide saken. Flagellater er noe dritt, og det er ikke alltid de slår ut i hullsyke. Men se hvordan det går med 2000 først, ettersom du allerede har satt igang en kur. Hvis dette ikke hjelper, er det trolig ikke finneråte som er problemet.
Postet 31.10.08 kl 23:20
Har fulført kuren + 1 dag ekstra og det har ikke hjulpet . Problemet er at jeg ikke får tak i noen av Esha sine produkter her i nærheten ,2000 kjøpte jeg i Danmark i sommer . Hvis jeg skal bestille på nett så tar det dagevis før jeg får det og det føler jeg blir for lang tis. Hva med flabynol (eller hvordan det staves),er det noe tess ?
Postet 31.10.08 kl 23:53
Flubenol er ikke å få tak i lenger, men det skal visstnok være et produkt på markedet (i utlandet) som skal være like bra. Jeg vet ikke hva det heter, men jeg vet det skal være en tråd her inne som skriver noe om det. Uansett er det et produkt man må bestille fra utlandet, og det er som kjent egentlig ikke lovlig... Man kan få problemer i tollen.
Når det gjelder Esha-produktene, har jeg hørt rykter om at man bør doble dosen når man har en PH på under 7 (og det har man jo stort sett når man har coryer). Jeg har selv begynt å gjøre dette nå, og det har så langt fungert fint.
Når det gjelder Esha-produktene, har jeg hørt rykter om at man bør doble dosen når man har en PH på under 7 (og det har man jo stort sett når man har coryer). Jeg har selv begynt å gjøre dette nå, og det har så langt fungert fint.
Postet 01.11.08 kl 00:00
Postet 01.11.08 kl 00:00
Endret: 01.11.08 kl 00:04
Inger AnneNår det gjelder Esha-produktene, har jeg hørt rykter om at man bør doble dosen når man har en PH på under 7 (og det har man jo stort sett når man har coryer). Jeg har selv begynt å gjøre dette nå, og det har så langt fungert fint.
Jeg var sikker på at det var dersom gH var under 4 at man burde doble dosen, og at dette gjelder Ehsa 2000. Tror ikke det gjelder ehsa exit.
Postet 01.11.08 kl 00:04
Endret: 01.11.08 kl 00:04
Postet 01.11.08 kl 00:05
Etter at Flubenol utgikk, er det kommet en ny medisinvariant med samme virkestoff, men som heter noe annet: Kusuri Wormer Plus.
Men den er blandet ut med en del hvitt pulver som faktisk er KALK. Det hever altså ph mye å bruke den. Finnes også bare å få tak i via England.
Jeg ville prøvd å isolere den fisken, eller de to, som har dette, og satt dem i et lite kar for seg selv. Da slipper du unna med både mindre doser medisin du prøver ut, samt at du har mye bedre overblikk. Da får du også erfare hvor smittsom sykdommen er. Hvis ikke de gjenværende får den når de to rammede er fjernet, er det sannsynligvis noe som smitter ved at de er fysisk borti hverandre.
Ian Fullers mener saltbehandling av Corydoras går helt fint. Han påstår at Corydoras tåler kortvarige saltbad med ganske høye saltkonsentrasjoner overraskende godt. Så når han sier det, må det vel stemme. Jeg fikk dessverre ikke med meg hvilken dosering han snakket om. Men jeg ville bare nevne det i tilfelle saltbehandling kommer på tale senere etter råd fra andre, så er det altså ikke helt uaktuellt selv om det dreier seg om Corydoras, så lenge det er snakk om kortvarige bad.
Men den er blandet ut med en del hvitt pulver som faktisk er KALK. Det hever altså ph mye å bruke den. Finnes også bare å få tak i via England.
Jeg ville prøvd å isolere den fisken, eller de to, som har dette, og satt dem i et lite kar for seg selv. Da slipper du unna med både mindre doser medisin du prøver ut, samt at du har mye bedre overblikk. Da får du også erfare hvor smittsom sykdommen er. Hvis ikke de gjenværende får den når de to rammede er fjernet, er det sannsynligvis noe som smitter ved at de er fysisk borti hverandre.
Ian Fullers mener saltbehandling av Corydoras går helt fint. Han påstår at Corydoras tåler kortvarige saltbad med ganske høye saltkonsentrasjoner overraskende godt. Så når han sier det, må det vel stemme. Jeg fikk dessverre ikke med meg hvilken dosering han snakket om. Men jeg ville bare nevne det i tilfelle saltbehandling kommer på tale senere etter råd fra andre, så er det altså ikke helt uaktuellt selv om det dreier seg om Corydoras, så lenge det er snakk om kortvarige bad.
Postet 01.11.08 kl 00:18
Endret: 01.11.08 kl 00:21
Postet 01.11.08 kl 00:28
Postet 01.11.08 kl 00:45
Da jeg brukte den Esha medisinen, så hevet jeg heller gh med en teskje GH+ pulver, slik at gh lå på 5. Så medisinerte jeg - med normal dose.
Dermed sparte jeg mengden langt mer kostbar medisin. I forhold til en teskje gh+pulver blir jo det en rimeligere løsning
PS!
Gh-økning på en til to grader tar jeg på sparket, uten særlig tilvenning. I løpet av en times tid er den økt. Fiskene er helt uanfektet og ser ikke ut til å la seg merke med det engang.
Dermed sparte jeg mengden langt mer kostbar medisin. I forhold til en teskje gh+pulver blir jo det en rimeligere løsning
PS!
Gh-økning på en til to grader tar jeg på sparket, uten særlig tilvenning. I løpet av en times tid er den økt. Fiskene er helt uanfektet og ser ikke ut til å la seg merke med det engang.
Postet 01.11.08 kl 01:23
Endret: 01.11.08 kl 01:24
Postet 01.11.08 kl 01:27
Postet 01.11.08 kl 07:05
Hehehe, du sa noe der, Anen.AnenJeg har også noe Esha 2000 liggende. Du kan få det med når du henter fiskene i morgen hvis du vil? Vi kan jo ikke ha noe av at en av foreldrene til min fremtidige stim av green lazer skal være syk ;-)
Her konkurerer vi om å få "lange" fiskemedisin for å beskytte en sjelden stim med corydoras... Er det da vi kan kalle oss Guardians of Catfish?
Postet 01.11.08 kl 10:46
Tusen takk for gode råd og tips . Esha 2000 har jeg selv ,det er jo den jeg har brukt uten virkning ,Exit eller Flubenol som også ble anbefalt, har jeg dessverre ikke . Brukte dobbel dose pga. gh på 4 . Har lurt på om det kan ha vært noe med et nye røtter i k aret .Disse kokte jeg ,skulle kanskje ikke gjort det i fall det kan ha værrt noe fra pannen .Har brukt den i mange år til koking av fisketing ,men man vet jo aldri . Fikk et tips i dag om å heve ph`da det var lettere å få ting og tang på fiskene ved lav ph. Denne ligger som regel på 6 eller rundt der. Prøver bare å elliminere ting som kan ha forårsaket det og hva som kan hjelpe .Er litt redd for å stresse de og for det hjelper jo ihvertfall ikke. Kan jo prøve med å heve ph og tilsette litt salt og se om det gir noe virkning . Det er ikke noe forskjell på de fra i går til i dag ,så det virker ikke som om det er noe som sprer seg fort ihvertfall . Men er rimelig stresset over dette
Postet 01.11.08 kl 18:34