- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp, fisker og planter dør! (side 3)
Hjelp, fisker og planter dør! (side 3)
FredorolAnbefaler deg/dere å kjøpe et å kjøpe et Juwel akvarium, gjerne 80 eller mer. Dette for å holde vannverdiene stabile. juwel akvariumene får du som sett, med varmekolbe pumpe og filter. Og en annen ting med, som jeg har funnet ut, er det at det er de akvariumene som det er minst problemer med, riper i glasset, sprekker, og som du/dere startet tråden med, lettere å holde et lavt nitrit/nitrat nivå. Ved bruk av (Den grønne svampen). Og hvis dere skal ha et ganske stort akvarium,(enda letttere med vannverdier og bytte av vann) så må jeg anbefale til juwel rio 300. Siden Vision og Trigon sprekker lettere på grunn av det bøyde glasset og at det er vanskeligere å se fisken fra skrå vinkel. Husk å rengjøre svampene og skifte filtervatt en gang i uka.
IKKE RENS FILTERET SÅ OFTE! Bare rens det når strømmen fra pumoen er merkbart redusert. Tapp ut akvarievann og skvis filtersvampen forsiktig i vannet for å beholde bakteriekulturen. Hvis du gjør slik som du her anbefaler, fredorol, er jeg redd du ikke har noen bakteriekultur i det hele tatt...
Postet 13.11.08 kl 14:49
Postet 13.11.08 kl 14:50
Postet 13.11.08 kl 15:00
Akva-Math[QUOTE=Fredorol]Anbefaler deg/dere å kjøpe et å kjøpe et Juwel akvarium, gjerne 80 eller mer. Dette for å holde vannverdiene stabile. juwel akvariumene får du som sett, med varmekolbe pumpe og filter. Og en annen ting med, som jeg har funnet ut, er det at det er de akvariumene som det er minst problemer med, riper i glasset, sprekker, og som du/dere startet tråden med, lettere å holde et lavt nitrit/nitrat nivå. Ved bruk av (Den grønne svampen). Og hvis dere skal ha et ganske stort akvarium,(enda letttere med vannverdier og bytte av vann) så må jeg anbefale til juwel rio 300. Siden Vision og Trigon sprekker lettere på grunn av det bøyde glasset og at det er vanskeligere å se fisken fra skrå vinkel. Husk å rengjøre svampene og skifte filtervatt en gang i uka.
IKKE RENS FILTERET SÅ OFTE! Bare rens det når strømmen fra pumoen er merkbart redusert. Tapp ut akvarievann og skvis filtersvampen forsiktig i vannet for å beholde bakteriekulturen. Hvis du gjør slik som du her anbefaler, fredorol, er jeg redd du ikke har noen bakteriekultur i det hele tatt...
Har bra med bakteriekultur, har hatt den ene samma fisken som var min første som er omlag 6-7 år nå og har fortsatt de samma plantene, så jeg vet ikke jeg......
Postet 13.11.08 kl 15:47
Postet 13.11.08 kl 18:52
DigiOm du passer på finfilteret på toppen av ett juwelfilter skal du aldrig trenge å røre de andre (bortsett fra kullfilteret hver 4 uke om du bruker det)... Men veldig mange monterer svampene feil, da går resten tett.
Det har du helt rett i. vaskerskyller svampene når jeg skifter vann 1 gang eller 2 ganger i uka. Har veldig mye lett grus, så det er derfor jeg skifter såpass ofte, er forsiktig med skyllinga.
Postet 13.11.08 kl 19:05
har nå fått skaffet et billig 61-liters kar inntil videre. Har fått gode vannverdier, da jeg brukte vann og sand, samt en bit av svampen fra det lille karet.
det lille karet klareres nå for reker. Tenker også å ha en eplesnegle eller to i det, sammen med rekene-dersom det går bra?
I 61-literskaret er det for øyeblikket bare 3 fisk.
Har tenkt å få i flere kuhlii-ål (den som er der er sikkert ensom)
Så tenkte jeg å ha noen ghuppy i det, og noen eplesnegler.
Vi får se litt etter hvert. Skal være tålmodig ihvertfall! )
Kom gjerne med tips til hva vi kan ha i 61-litern.
det lille karet klareres nå for reker. Tenker også å ha en eplesnegle eller to i det, sammen med rekene-dersom det går bra?
I 61-literskaret er det for øyeblikket bare 3 fisk.
Har tenkt å få i flere kuhlii-ål (den som er der er sikkert ensom)
Så tenkte jeg å ha noen ghuppy i det, og noen eplesnegler.
Vi får se litt etter hvert. Skal være tålmodig ihvertfall! )
Kom gjerne med tips til hva vi kan ha i 61-litern.
Postet 21.11.08 kl 12:41
Postet 23.11.08 kl 00:11
Til dere som ønsket å følge med på akvarielivet vårt, håper jeg at dere kommer etter på den andre tråden vår, som heter Pluto-mitt første akvarium.
Der er det oppdatert hele tiden, hvordan det går.
Idag flyttet forresten rekene inn i rekekaret. De er sinnsyyykt kule!
Hilsen Mathias (6år) og Synnøve (31)
Der er det oppdatert hele tiden, hvordan det går.
Idag flyttet forresten rekene inn i rekekaret. De er sinnsyyykt kule!
Hilsen Mathias (6år) og Synnøve (31)
Postet 29.11.08 kl 17:09