Saltvann i dammen? (side 3)
Postet 14.02.09 kl 18:53
TrondBJeg er interessert i å se nærmere på hvilke regler som gjelder for saltvannskar ute.
Enkleste måte å finne dette på er søke gjennom lovdata.no.
Aktuelle lover vil være Lov om dyrevern, 1974-12-20-73, med sentrale forskrifter fra Lovdata - hjemmelsregister, Lov av 20. des. 1974 nr 73 om dyrevern.
Her vil jeg spesielt nevne;
Forskrift om drift av akvakulturanlegg (akvakulturdriftsforskriften)
Forskrift om etablering og utvidelse av akvakulturanlegg, zoobutikker m.m.
Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte.
Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og innførsel av akvakulturdyr og akvakulturprodukter.
Forbud mot fisk i hagedam
Forskrift om utøvelse av fisket i sjøen
Dette skulle være noe av det som regulerer dette spørsmålet.
Postet 14.02.09 kl 19:22
Endret: 14.02.09 kl 19:26
Takk for henvisningene !!
Det jeg vil med innleggene mine er å få en klarhet i lovligheten av saltvannskar med lokale arter med inntak og retur fra/til sjø.
Jeg er ikke jurist og kan til tider være partisk siden jeg har et kar som skal brukes til dette. (Det står tomt nå).
Nå har jeg kikket litt på henvisningene og ikke funnet noe som tilsier at dette ikke skal være lov.
Kan ikke se at det står noe som tilsier at det ikke skal være lov
Ref. Definisjoner: Gjelder kun for foretak.
Sitat:
"b) Akvakulturanlegg: enhver lokalitet, fysisk avgrenset område eller installasjon som drives av et akvakulturforetak der akvakulturdyr oppdrettes, med unntak av de lokaliteter, områder eller installasjoner der ville akvatiske dyr er høstet eller fanget med tanke på konsum, holdes midlertidig uten å fôres i påvente av å bli slaktet. Med akvakulturforetak menes her ethvert privat eller offentlig foretak, ideelt eller ikke, som utøver en hvilken som helst virksomhet i forbindelse med oppdrett, hold eller dyrking av akvakulturdyr."
I §3 står det inkluder hagedam, men i §4 står det at det kun er akvakulturanlegg som skal registreres. Akvakulturanlegg definisjon: se ovenfor
Ingen eksotiske dyr skal innføres.
Skal ikke innføre eller omsette dyr
Et brev om at de iverksetter utredning av der det tas sikte på å liste hvilke arter som enten er forbudt eller evt. arter som er tillatt for bruk i hagedammer. Dette er ikke noe forbud, men de skal iverksette utredning.
Her står det av vi skal behandle fisken godt når vi fanger den.
Noen kommentarer ?
(Har brukt mine gamle html kunnskaper, håper at det blir leselig)
Det jeg vil med innleggene mine er å få en klarhet i lovligheten av saltvannskar med lokale arter med inntak og retur fra/til sjø.
Jeg er ikke jurist og kan til tider være partisk siden jeg har et kar som skal brukes til dette. (Det står tomt nå).
Nå har jeg kikket litt på henvisningene og ikke funnet noe som tilsier at dette ikke skal være lov.
Aktuelle lover vil være Lov om dyrevern, 1974-12-20-73, med sentrale forskrifter fra Lovdata - hjemmelsregister, Lov av 20. des. 1974 nr 73 om dyrevern.
Kan ikke se at det står noe som tilsier at det ikke skal være lov
Her vil jeg spesielt nevne;
Forskrift om drift av akvakulturanlegg (akvakulturdriftsforskriften)
Ref. Definisjoner: Gjelder kun for foretak.
Sitat:
"b) Akvakulturanlegg: enhver lokalitet, fysisk avgrenset område eller installasjon som drives av et akvakulturforetak der akvakulturdyr oppdrettes, med unntak av de lokaliteter, områder eller installasjoner der ville akvatiske dyr er høstet eller fanget med tanke på konsum, holdes midlertidig uten å fôres i påvente av å bli slaktet. Med akvakulturforetak menes her ethvert privat eller offentlig foretak, ideelt eller ikke, som utøver en hvilken som helst virksomhet i forbindelse med oppdrett, hold eller dyrking av akvakulturdyr."
Forskrift om etablering og utvidelse av akvakulturanlegg, zoobutikker m.m.
I §3 står det inkluder hagedam, men i §4 står det at det kun er akvakulturanlegg som skal registreres. Akvakulturanlegg definisjon: se ovenfor
Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte.
Ingen eksotiske dyr skal innføres.
Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og innførsel av akvakulturdyr og akvakulturprodukter.
Skal ikke innføre eller omsette dyr
Forbud mot fisk i hagedam
Et brev om at de iverksetter utredning av der det tas sikte på å liste hvilke arter som enten er forbudt eller evt. arter som er tillatt for bruk i hagedammer. Dette er ikke noe forbud, men de skal iverksette utredning.
Forskrift om utøvelse av fisket i sjøen
Her står det av vi skal behandle fisken godt når vi fanger den.
Noen kommentarer ?
(Har brukt mine gamle html kunnskaper, håper at det blir leselig)
Postet 14.02.09 kl 22:18
Postet 15.02.09 kl 07:55
Står jo tydelig at alt er forbudt bortsett fra koi og gullfisk.
Og på slutten så står det egentlig enda tydligere, enhver art som noen kan finne på å putte i en dam er forbudt-kan det bli klarere??
Som skrevet noen ganger før-ingen privatfolk i Norge har anledning til å holde lokale arter i fangenskap, og fint er det(spørru meg).
Og på slutten så står det egentlig enda tydligere, enhver art som noen kan finne på å putte i en dam er forbudt-kan det bli klarere??
Som skrevet noen ganger før-ingen privatfolk i Norge har anledning til å holde lokale arter i fangenskap, og fint er det(spørru meg).
Postet 15.02.09 kl 08:00
Ken MyrsethStår jo tydelig at alt er forbudt bortsett fra koi og gullfisk. Og på slutten så står det egentlig enda tydligere, enhver art som noen kan finne på å putte i en dam er forbudt-kan det bli klarere??
Norges zoohandleres bransjeforening har lagd konklusjoner ut fra et brev. I brevet står det klart at de skal utvikle en forskrift om hva som skal være lov. Når den forskriften er klar vil jeg selvfølgelig forholde meg til den.
Har du referanser lover og regler om dette også ?
Postet 15.02.09 kl 08:21
Desverre, men slik er lover og regler, men det finner du snart ut.
Er en grunn til at de fleste dameiere ikke har bl.a ørret i dammen.
Og jeg som sibirien huskey eier og fullstendig hektet på slike "ulve"dyr, så kunne jeg ha tenkt meg en ulv.
Men ikke lov i Norge og det føyer jeg meg seff etter.
Må nok ringe den øverste i mattilsynet du får åfå et fornuftig svar her.
Men kun koi og gullfisk som er lov idag.
Desverre, men slik er lover og regler, men det finner du snart ut.
Er en grunn til at de fleste dameiere ikke har bl.a ørret i dammen.
Og jeg som sibirien huskey eier og fullstendig hektet på slike "ulve"dyr, så kunne jeg ha tenkt meg en ulv.
Men ikke lov i Norge og det føyer jeg meg seff etter.
Må nok ringe den øverste i mattilsynet du får åfå et fornuftig svar her.
Men kun koi og gullfisk som er lov idag.
Postet 15.02.09 kl 09:22
Endret: 15.02.09 kl 10:07
TrondBDet jeg vil med innleggene mine er å få en klarhet i lovligheten av saltvannskar med lokale arter med inntak og retur fra/til sjø. Jeg er ikke jurist og kan til tider være partisk siden jeg har et kar som skal brukes til dette.
Tolkningene dine er vel noe ensidig positiv med henblikk til dine behov. Skal se om jeg en dag setter meg ned å går gjennom disse.
Nå tror jeg vel ikke at tilsynsmyndigheter ville ha spesielle store innvendinger om du setter opp et kar med lokale arter med retur til sjøen. Skulle det bli noe problem kan du eventuelt sette på et UV filter på retur.
Når det derimot gjelder en dam på 20 - 30 m3 er nok dette et annet spørsmål. Dette er såpass stort anlegg at det må meldes, registres og godkjennes. Dette da både i forhold til planer / arealbruk og jf Forskrift om etablering og utvidelse av akvakulturanlegg, zoobutikker m.m.
Postet 15.02.09 kl 10:30
Det er vel heller ikke lov å grave og endre langs med elver og fjorder heller? Jeg kan ikke nok om regelverket, men mener at det er en sone som er fredet i forhold til endringer. Så å lage en eller annen dam nært vannet, hvor vann pumpes opp fra sjøen og ut igjen, er ikke lov uansett, og uavhengig av om fiskeholdet i dammen er lovlig eller ikke? Om installasjonen kan kalles varig (altså fysisk endring av området, ikke en 50 liters murerbalje).
Vet at min far og hans fiskelag har lyst til å gjøre noen små endringer et sted i en elv (ikke noe stort), og der må det tegnes inn på kart hvordan endringen vil påvirke både området og elveløpet, sende en velbegrunnet søknad og i det hele tatt... den byråkratiske møllen
Vet at min far og hans fiskelag har lyst til å gjøre noen små endringer et sted i en elv (ikke noe stort), og der må det tegnes inn på kart hvordan endringen vil påvirke både området og elveløpet, sende en velbegrunnet søknad og i det hele tatt... den byråkratiske møllen
Postet 15.02.09 kl 10:37
Postet 15.02.09 kl 13:22
Postet 15.02.09 kl 20:37
Leser
at det blir hevdet at det Kun er tilatt med koi og gullfisk.. Ja i praksis tror jeg dette er riktig når det kjelder ferskvann. Fordi det står at det er forbudt med alle karpearter unntatt koi og gullfisk. Det er også nevnt fisker i ørret og laksefamilien. Eller er den teksten endret?
Torsk er da hverken karpe eller lakseart.. Så hvor i lovteksten står dette?
Vi må ikke bli mer religiøse enn paven.
Jeg er enige i at vi skal følge lover og regler, men vi trenger ikke være overforsiktig hvis vi skjønner at dette ikke kan bringe noen smitte ut i naturen. Og hvordan kan en torskedam, med torsk fra samme fjorden bringe noen ny smitte inn??
Selv har jeg feks hatt solaborr i en lukket dam i mange år. Forde jeg regnet det som helt usannsynlig at de på noen som helst måte skulle klart å kommet seg ut i naturen (Dette var før forbudet kom)
Jeg har likevel valgt å ta de ut fordi jeg ikke synes de egner seg i en hagedam. De er flotte fra siden, men nesten umulig å se ovenfra.
Torsk er da hverken karpe eller lakseart.. Så hvor i lovteksten står dette?
Vi må ikke bli mer religiøse enn paven.
Jeg er enige i at vi skal følge lover og regler, men vi trenger ikke være overforsiktig hvis vi skjønner at dette ikke kan bringe noen smitte ut i naturen. Og hvordan kan en torskedam, med torsk fra samme fjorden bringe noen ny smitte inn??
Selv har jeg feks hatt solaborr i en lukket dam i mange år. Forde jeg regnet det som helt usannsynlig at de på noen som helst måte skulle klart å kommet seg ut i naturen (Dette var før forbudet kom)
Jeg har likevel valgt å ta de ut fordi jeg ikke synes de egner seg i en hagedam. De er flotte fra siden, men nesten umulig å se ovenfra.
Postet 16.02.09 kl 11:02
Loven
Leser også at noen mener man må skille mellom akvarier og hagedam. Dette er hvertfall motsatt av hva som faktisk står i loven: "4. Akvarium: Kunstig dam, innhegning eller kar uten avløp hvor akvatiske planter eller dyr holdes levende for andre formål enn konsum"
Det vil etter min mening si at alle tropiske fisker må kunne brukes i dam ute om sommeren. Så lenge den er adskilt fra naturlig vannløp.
Det vil etter min mening si at alle tropiske fisker må kunne brukes i dam ute om sommeren. Så lenge den er adskilt fra naturlig vannløp.
Postet 16.02.09 kl 11:10
Nils Vollstad[QUOTE=TrondB]Det jeg vil med innleggene mine er å få en klarhet i lovligheten av saltvannskar med lokale arter med inntak og retur fra/til sjø. Jeg er ikke jurist og kan til tider være partisk siden jeg har et kar som skal brukes til dette.
Tolkningene dine er vel noe ensidig positiv med henblikk til dine behov. Skal se om jeg en dag setter meg ned å går gjennom disse.
Har sett litt mere på denne problematikken og utredet den noe i post 37 i denne tråden.
Postet 21.02.09 kl 19:13
Helt lovlig med saltvannsakvarium utendørs.
Da har jeg fått svar fra mattilsynet:
Sitat:
"Siden dette er et privat saltvannakvarium på privat grunn og til privat formål, er det ikke krav til godkjenning eller melding av aktiviteten."
Sitat slutt
Jeg må kun forholde meg til dyrevernloven.
Så kan dere diskutere hva som defineres som akvarium.
God fornøyelse !!
Sitat:
"Siden dette er et privat saltvannakvarium på privat grunn og til privat formål, er det ikke krav til godkjenning eller melding av aktiviteten."
Sitat slutt
Jeg må kun forholde meg til dyrevernloven.
Så kan dere diskutere hva som defineres som akvarium.
God fornøyelse !!
Postet 23.02.09 kl 13:16
Postet 23.02.09 kl 13:23
Endret: 23.02.09 kl 13:36
Nils Vollstad[QUOTE=TrondB]Det jeg vil med innleggene mine er å få en klarhet i lovligheten av saltvannskar med lokale arter med inntak og retur fra/til sjø. Jeg er ikke jurist og kan til tider være partisk siden jeg har et kar som skal brukes til dette.
Nå tror jeg vel ikke at tilsynsmyndigheter ville ha spesielle store innvendinger om du setter opp et kar med lokale arter med retur til sjøen. Skulle det bli noe problem kan du eventuelt sette på et UV filter på retur.
??TrondBDa har jeg fått svar fra mattilsynet: Sitat: "Siden dette er et privat saltvannakvarium på privat grunn og til privat formål, er det ikke krav til godkjenning eller melding av aktiviteten." Sitat slutt Jeg må kun forholde meg til dyrevernloven. Så kan dere diskutere hva som defineres som akvarium. God fornøyelse !!
Bare hyggelig, og nå da i tillegg matttilsynet er enig i mine tolkninger er det jo bare gøy å hjelpe deg.
Postet 23.02.09 kl 15:43
Beklager at jeg kommer sent inn i denne tråden.
For å gjøre forvirringen total , så er altså DNs forbud mot andre fisker enn gullfisk og koi i hagedammer hjemlet i Lakse- og innlandsfiskloven. Den gjelder for ferskvannsorganismer, og vedrører dermed ikke saltvannsdyr.
Marine organismer sorterer under Fiskeridepartementet som har Mattilsynet som forvaltningsorgan. Derfor er, så langt jeg kan se det, Mattilsynet i sin fulle rett til å gi det svaret Trond B har fått.
mvh
Svein A. Fosså
For å gjøre forvirringen total , så er altså DNs forbud mot andre fisker enn gullfisk og koi i hagedammer hjemlet i Lakse- og innlandsfiskloven. Den gjelder for ferskvannsorganismer, og vedrører dermed ikke saltvannsdyr.
Marine organismer sorterer under Fiskeridepartementet som har Mattilsynet som forvaltningsorgan. Derfor er, så langt jeg kan se det, Mattilsynet i sin fulle rett til å gi det svaret Trond B har fått.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 23.02.09 kl 16:00
Postet 23.02.09 kl 16:25
Ser at svar har blitt gitt og alt ser ut til å være i orden der.
Men vil gi et lite svar til Fiske_Arne anngående smitte fra torskedam. Det er ikke ment som et argument for eller imot men det er allikevel et greit aspekt å tenke over om man velger en sånn dam.
Kanskje mulig å bruke som et argument for å installere rensing av returvann.
Muligheten for ny smitte i en torskedam når man tar alt innhold fra samme fjord man returnerer vannet til er ikke akkurat noe man ville behøvd å bekymre seg for, men fugl som kommer langveis fra kan selvfølgelig få fulltreffer i dammen når den skiter. Det blir jo nesten et fett om den treffer dammen eller fjorden kan man tenke seg, men det stemmer ikke helt.
Med tanke på både smitte som allerede finnes i fjorden eller smitte som kommer andre veier så kan man se litt mot oppdrettsannleggene.
Fisketettheten gjør at utbrudd lettere kan oppstå og at parasitter kan få så gode forhold der at populasjonen eksploderer. Nå er det jo forskjell på en dam og et oppdrettsannlegg men prinsippet er mye det samme, at uønskede organismer skal få gode forhold og dermed få et utbrudd\enorm populasjonsvekst og at dette går videre ut til fjorden og gjør store skader på den lokale fauna.
Nå har jo saken blitt klarlagt så det er jo ikke noe å diskutere på, formålet med innlegget mitt er mer ment å være til ettertanke for de som skulle finne på å sette opp en saltvannsdam\utekar.
Men vil gi et lite svar til Fiske_Arne anngående smitte fra torskedam. Det er ikke ment som et argument for eller imot men det er allikevel et greit aspekt å tenke over om man velger en sånn dam.
Kanskje mulig å bruke som et argument for å installere rensing av returvann.
Muligheten for ny smitte i en torskedam når man tar alt innhold fra samme fjord man returnerer vannet til er ikke akkurat noe man ville behøvd å bekymre seg for, men fugl som kommer langveis fra kan selvfølgelig få fulltreffer i dammen når den skiter. Det blir jo nesten et fett om den treffer dammen eller fjorden kan man tenke seg, men det stemmer ikke helt.
Med tanke på både smitte som allerede finnes i fjorden eller smitte som kommer andre veier så kan man se litt mot oppdrettsannleggene.
Fisketettheten gjør at utbrudd lettere kan oppstå og at parasitter kan få så gode forhold der at populasjonen eksploderer. Nå er det jo forskjell på en dam og et oppdrettsannlegg men prinsippet er mye det samme, at uønskede organismer skal få gode forhold og dermed få et utbrudd\enorm populasjonsvekst og at dette går videre ut til fjorden og gjør store skader på den lokale fauna.
Nå har jo saken blitt klarlagt så det er jo ikke noe å diskutere på, formålet med innlegget mitt er mer ment å være til ettertanke for de som skulle finne på å sette opp en saltvannsdam\utekar.
Postet 23.02.09 kl 16:45