Pc lyden er forsvunnet :( noen som kan hjelpe? (side 3)

Vidar Alfei
Når jeg leser gjennom denne tråden tyder det på konflikt mellom lydenheten i Vista og en av nettleserne... bruker du Mozilla eller Explorer? Jeg har samme problem som deg, men dersom jeg bruker Explorer så fungerer det her hvertfall....

Problemet du beskriver har nok med Flash å gjøre og ikke maskinvare innstillinger hvis du tenker på lyd i youtube osv. Avinstaller og reinstaller Flash

mona o: HP er ganske kjappe på service. Men kan nok være forskjell rundtom i landet. Når jeg drev på med PC ting for 3-4 år siden så tok det ca. en uke med en slik service sak hvor de måtte bytte en del, da leverte jeg det hos et firma lokalt som var sertifisert hp support. Men jeg ville nok utelukka alt annet først ja. Jeg ville fjernet alle lydrelaterte elementer i den maskinvare listen og restartet. Evt. slettet også driver og hentet ned nye fra HP. Også plugga ut og inn hodetelefoner og sett om noe forandret seg på lydoppsett innstillingsvinduer.
Takk for svar Men det tør jeg ikke risikere, biXen, jeg hadde sikkert gjort masse feil og slettet feil saker. Det er nesten garantert :p

Jeg begynner å bli sliten og lei nå. Har kjørt feilsøkinger, tilstandsrapporter, oppdateringer av drivere, sjekket alt som jeg vet om og har lest meg til... ingen forandringer.
Heheh, det er ikke så risikabelt, fordi driverne er fremdeles på pcen, og når du har restartet så finner pcen ut at det står noe i pcen som ikke har driver innstallert og spør med en gang Men jeg forstår jo det er litt skummelt. Ta en backup og slå deg løs?

Du skal ikke være redd for å avinnstallere driverne for lydkortet så lenge du vet hvor du finner nye. Kjør igjennom først som sist. Hvis du sender inn PC'en og det viser seg å være driveren må du ta hele regningen.

Sørg for at driveren ligger lokalt på PC'en.

Avinnstaller driveren. Restart pc'en. Svar nei på alle såørsmål som Vista skulle komme med under oppstart som vedrører lyddriver. Innstaller den nye driveren.
Jeg er neimen ikke sikker på hva jeg skal se etter...

Jeg gikk inn på HP sine norske hjemmesider, fant "Programvare og drivere", tastet inn mitt modellnummer og pc-navn, og fikk opp denne listen.

Er det den øverste der jeg er ute etter da....?

Hvordan kan jeg være sikker på at det er samme som jeg har fra før?
Det er nok den øverste der ja. Du trenger ikke den samme du har fra før, det er derfor oppdateringer kommer, for å fikse de som var før

Kjør inn driveren fra linken den ser rett ut.
Ja, hehe, jeg bare limte den inn der for å spare den så jeg vet hvor jeg har den, jeg måtte stenge alle nettleserne en stund mens jeg fiklet med noe data-greier

Jeg prøver å søke på pc'en etter drivere, men får ikke noe tilslag på "driver", snodig nok. Hva kan man egentlig søke på, så man får opp en liste over aktuelle lyd-drivere?
Uff, jeg er så usikker på hvordan dette skal gjøres! Skal driverne bare slettes tvert, eller må de avinnstalleres? Er livredd for å gjøre noe galt og ødelegge MER

Jeg fant en haug via Enhetsbehandling og klikke på Egenskaper osv.

Skal disse bare markeres og så...trykker jeg Delete??

[External Image]

[External Image]
Hvis du skal installere driverne på nytt så avinstallerer du den gamle. Høyre-klikk på den driveren du skal fjerne, og velg avinnstaller
Det går ikke an å høyreklikke i det bildet jeg viser skjermbildekopi av iallefall. Så hvor gjøres det?

EDIT:
Ha! Fant det! Nå er det gjort... wish me luck, nå restarter jeg.
Jeg føler meg snytt! Da jeg restartet maskinen så satt jeg klar og skulle svare nei på alt, sånn som jeg fikk forklart her. Men før jeg fikk sukk for meg, poppet det opp en beskjed om at "innstallerer drivere".... ferdig! Det var ikke noen knapp å klikke verken ja, nei, eller avbryt! Kun for å lukke boksen når innstalleringen var ferdig.

Den raste gjennom innstalleringen på et par sekunder, og det var det.
Jeg ble ikke spurt engang! :/

Prøver igjen da...

Ikke ta det så tungt at Vista lurte seg til å innstallere defaultdrivere. Ta en test og sjekk om du fikk noe lyd.

Uansett så installerer du driveren fra HP
Ingen lyd nå heller...

Det siste jeg gjorde i natt, var å avinnstallere lyd-driverne, men ikke restarte en gang til med det samme (for da lurte pc'en seg til å innstallere dem igjen), jeg gikk rett til nedlasting og lastet ned den nye. I det jeg lastet ned og var nesten ferdig, kom jeg til å klikke på noe utenfor nedlastingsboksen, og da ga pc'en plutselig fra seg en lyd!! ET PIP! Jeg prøvde igjen å klikke, og den pep en gang til! Hehe.
Jeg ble så glad og tenkte : dette kommer til å funke!
Men da jeg fikk den i gang igjen etter restarten, var den like taus som før.... ingen flere pip (nå har jeg lyst å si noen xxxx ord)

Jeg sjekket med høretelefoner, og lyden er heldigvis der iallefall. Men problemet er altså som før.

Men det kan ikke være noe galt med ledninger eller noe, siden jeg faktisk hørte to kraftige pip fra høytalerne rett under skjermen. Det ER lyd i dem, det fikk jeg iallefall bekreftet da. Så teorien om at det er noe mekanisk feil inni, kan vel ikke stemme lenger da? Ikke sant?
Se i taskbaren din (ikonene nede til høyre, klikk for å vise alle om de er skjulte) om du finner noe sound relatert eller noe som kan høres sånn ut der, annet enn windows sitt ikon. Vil tro det fremdeles er en eller annen innstilling som er feil, hehe.
Ikke for å gjøre forvirringen komplett, altså, men jeg trodde systemlyder hadde sin egen høytaler... En sånn som bare kan gi fra seg pip, men ikke noe mer... Eller er det bare skikkelig gamle pc'er som er sånn?
biXen
Se i taskbaren din (ikonene nede til høyre, klikk for å vise alle om de er skjulte) om du finner noe sound relatert eller noe som kan høres sånn ut der, annet enn windows sitt ikon. Vil tro det fremdeles er en eller annen innstilling som er feil, hehe.

Det er litt rart, men jeg har ikke noe høytaler-ikon eller noe jeg kan se har med lyd å gjøre der. Jeg er ikke sikker på hvor lenge siden det er den forsvant, men jeg har ikke greid å finne ut hvordan jeg får lagt den der igjen. Plutselig fikk jeg det til, så den var der en liten stund mens jeg drev og plundret med dette opplegget (etter at jeg startet denne tråden) men så forsvant den igjen.

Hvordan får jeg lagt den der igjen?

Sånn ser min ikon-linje til høyre ut. Det er vel ingen av dem som har med lyd å gjøre? Aner ikke hva "de driver med" alle sammen engang.
[External Image]

Aggi
Ikke for å gjøre forvirringen komplett, altså, men jeg trodde systemlyder hadde sin egen høytaler... En sånn som bare kan gi fra seg pip, men ikke noe mer... Eller er det bare skikkelig gamle pc'er som er sånn?

Aner ikke, jeg Det er 4 høytalere under skjermen på min pc, iflg. bruksanvisningen og boka jeg har. Det var fra disse lyden kom.
Heisan Mona.
Du har funnet riktige sider for nedlasting av HP drivere og programvare for din pc.

De fleste av driverne og programvaren som er på disse sidene er såkalte Smart Components, slik at du laster ned filene lokalt til din maskin (feks C:\temp\SPxxxx.exe), og kjører de derfra. Selv BIOS oppdateringen kan kjøres direkte ifra Windows.

Vil sterkt anbefale at du laster ihvertfall BIOS, Chipset- og lyd-drivere. Det ser ut som de driverne som du hadde på den enheten er fra Microsoft (kommer mest sannsynligvis fra Windows Update). Er ikke alltid at drivere på Windows Update fungerer optimalt, da disse gjerne er generiske (ikke optimalisert for din HW).

Jeg er rimelig godt kjent med det meste av HW som kommer fra HP (Notebooks, Workstations, servere og blades), og vet av erfaring at HP hardware fungerer BEST med HP drivere

Last ned de ovennevnte, kjør først BIOS og restart.
Kjør deretter Chipset og restart
Til sist kjører du pakken for Lyd og restarter.

Fungerer ikke dette, er det mest sannsynligvis at Windows driveren til lydkortet er nyere enn HP driveren, og da vil denne ikke oppdateres.
Dersom dette er tilfelle, fjerne du enheten (avinstaller), og krysser av for å slette enhetsdriveren. Da ligger ikke denne i cache på maskinen, og finner den følgelig ikke ved restart.

Høres sikkert komplisert ut dette, men er egentlig ikke så farlig. Det er ikke mye du klarer å ødelegge fra tastaturet som man ikke klarer å fikse i etterkant!

Synes IKKE du skal ringe Telenor og blakke deg helt
Ser at du bor i Ski. I verste fall kan du kjøre deg en tur til Drøbak, så skal det nok ordnes ..... (Ett lite forbehold at det ikke er maskinvaren som er ødelagt da )
Fikk du gjort noe med dette i løpet av helgen?
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap