Hvor mange malawi kan jeg ha? (side 3)

Husk nå å legge ut bilder og oppdateringer om hvordan det går...
Er kjempespent på å høre hvordan det går
Det som kan vara lite svårt med att få köpa den uppsättningen man vill ha är att butiker inte alltid vilja sälja 1+2 eller 1+3 .

varför vill de inte det då?
Ja det beror helt enkelt på att till slut så sitter de bara på en grupp hanar som blir osäljbara.

Såg att ni diskuterade Cynotilapia afra och det är en trevlig fisk som är mycket vacker om du köper den som är längst ned på denna link.

Det är ju så att färgen varierar stort beronde på var de kommer ifrån.
Dvs vilken lokalitet.

se på den längst ned.Den är min absoluta Cynotilapia Afra favorit edwardi type

Ett par råd när du köper Malawiciklider .

*Köp inga tråd tunna.
*Köp bara i de akvarium som fisken ser bra ut.
*Köp aldrig ur de kar som är märkta med Malawimix det är FY Fy.
Detta på grund av att man inte kan vara säker på att man inte vad man får det kan med andra ord bli hybrider för man ej alltid kan se skillja på honorna på de olika varianterna .

Om du får lokalitet så är det lättare för dig att sälja vidare den dag du får yngel samt att du vet exakt hur de kommer att se ut när de blir vuxna.
För de fiskar du köper är ofta ungfisk och är ej helt utfärgade.


Tror jag ger mig här så inte detta blir för långt.
Mvh Kjell
Golden er en omnivore art og bør helst ikke gå med herbivore arter da dette ikke blir optimalt for den i kosten.
Alternativt kan du feks ha Ps.Saulosi huer hvis du ønsker gule fisker
Saulosi hannene og huene er begge gule når de er små, men hannene skifter etterhvert farge over til blått.
Går fint å holde en liten gruppe på 3-4 huer.
akvafil
Golden er en omnivore art og bør helst ikke gå med herbivore arter da dette ikke blir optimalt for den i kosten. Alternativt kan du feks ha [URLBLOCK1]huer hvis du ønsker gule fisker :) Saulosi hannene og huene er begge gule når de er små, men hannene skifter etterhvert farge over til blått. Går fint å holde en liten gruppe på 3-4 huer.


Nå har jeg jo tre herbivore og to omnivore, er det ikke mulig å ha "to koster"? det er jo andre som har disse sammen uten problemer? Og alle spiser rekemiks så da er det jo bare å passe på at de får nok grønt ved siden av
Det er mulig sant at blanding av golden og herbivore arter gjør at golden ikke får den optimale kosten. Men golden kan fint gå sammen med herbivore arter. Golden spiser mye "grønt" i naturen sammen med små krepsdyr.

Jeg laget en rekemix sist gang med litt mer reker ennhva som er "vanlig" med tanke på mine omnivore fisker. Alle ser ut til å trives med dette. De herbivore fiskene spiser også masse alger av stenene i akvariet, som er dekket av gode grønne alger. Så alle får nok av det de skal ha.

Tipsene som Kjell B ga er topp. De må du huske på. Men det er ikke alltid du får se fiskene før du bestemmer deg for å kjøpe dem. De fleste dyrebutikker har lite eller ingen malawiarter i sine kar. Kansje fordi det er enklere å få solgt guppy, platy, tetra osv.

Må du bestille så går det ann å spørre om å få 1 hann og 3 hunner. F.eks. med socolofi er dette umulig. Men Rød Zebra er enkel å skille, da hannen er blå og hunnen er oransje.
snakket med en bekjent av meg i dag som har malawi og som har drevet med dette lenge. Hun hevder at det ikke er noe poeng i å ha 1 hanne + 2 hoer. De vil uansett pare opp med en hanne og en hoe. noen andre som har andre erfaringer på dette?
Jeg ville fulgt rådet som kom tidlig i denne tråden, nemlig å ha få arter og heller litt flere individer av hver art, f.eks grupper på 8, 2 hanner og 6 hunner.
Personlig har jeg ikke spesielt gode erfaringer med trioer av mbuna. Har opplevd i flere tilfeller, bl.a.med rød zebra, at hannen og den ene hunnen plager den andre hunnen til døde.
Alternativt kan man jo ha 1 par av hver art, men det vil jo føre til veldig mange hanner i karet, som trolig vil skape mye aggresjon.
Jag håller med Richard82 .Bättre få arter med fler fisk.

En sak är säker iallafall Mbunas parar inte upp och bildar par.

Sedan blir svårt då Richard att köpa som du skriver 2+6
Anledningen til att det är svårt har jag svarat på tidigare i denna tråd.
Har man tur så finns det någon privat person man kan få gjort detta av.


Håller just nu mest Viktoriaciklider och där kan man med fördel ha flera hannar för att just fördela aggresioner på flera mer är 4hannar är bra.
Har oxå 5 arter Mbunas och dessa håller jag i grupper på minst 10 individer.
Detta fungerar bra.
Har dessa arter
Pseudotropheus demasoni Pombo Rocks
Pseudotropheus Williamsi Blue Lips Makonde
Melanochromis labrosus
Metriaclima barlowi Mbenji Island
Melanochromis joanjohnsonae Likoma Isl.

Skall kanske tillägga att de inte går i samma akvarium.

Mvh Kjell
Har kjøpt meg Back to nature, Guide om Malawi ciklider i dag og lest endel i den. Der står det at ned Mbuna bør man ikke ha mer enn en hanne per art i akvarium, med minst tre hunner til hver han. Med Labidochromis bør man derimot ha fler hanner av hver art hvis karet er stort nok. Men det blir nok Mbuna på meg da disse er minst.

Videre står det at man kan ha en fisk på 10-12 cm per 15 liter som en ca regel så da kan jeg gå utifra 16 fisk. Alt ettersom hvor revirhevdende de er etc. Og hvis jeg går for

Labidochromis caeruleus ikke revirdannende

Pseudotropheus socolofi forsvarer revir men kan ha revir så tett som 30 cm fra hverandre

Pseudotropheus estherae/ Metriaclima estherae (som den står som i boka?) forsvarer leksplasser

Melanochromis cyaneorhabdos revirhevdende

Pseudotropheus sp. `Elongatus Ruarwe` revirdannende også på omgivelsene

Så alternativet er vel da igrunn å velge bort en-to av disse artene for så heller ha færre arter. Er det noen som har noen gode tips til hvilken av disse som vil være best naboer?
Det är lite av det som jag svarade i mitt förra inlägg men jag skall förtydliga det lite.

Har du en hanne och flera honor brukar detta gå bra.
Men har du 2 hannar så kan det sluta med att Alfa hannen tar död på den lite svagare hannen.Men det beror inte bara på art utan oxå på individ.
Det kan oxå gå bra.Har man då som jag skrev flera hannar tex 4-5 fördelas aggresionerna på dessa och detta kan även vara en fördel för honorna så inte de blir jagade hela tiden.

Risken med 1 hane och 1 hona är att hon hela tiden får hannens uppmärkasamhet och kan bli stressad till döds.


Har haft många olika arter mbunas och vet att det är mycket som spelar in för att få ett akvarium i harmoni.
Det med vilka arter man har för det som fungerar hos en akvarist behöver inte fungera hos nästa.Sedan är inredningen viktig.
Se till att det finns rikligt med gömställen så att de kan fungera som revir och till just gömställen till svagare individer.

Ditt akvarium är ju ganska så litet så att fisken inte får den storlek på revir som den önskar.En stark individ kanske hävdar hela akvariumet som sitt revir och då blir det jobbigt för andra oansett art.

Tycker oxå att det är bra att du har köpt dig en bok som jag tycker är helt ok nybörjar bok.

Hade för en stund tillbaka en grupp Melanochromis cyaneorhabdos
som jag kan rekomendera .Dessa tillsammans med Labidochromis caeruleus skulle bli snyggt.Köp 10 av varje som ungfisk och låt de växa upp tillsammans så tror jag du skulle få ett fungerande akvarium.
För när fisk växer upp tillsammans tolerar de varandra lättare .



mvh Kjell

Kjell B
Hade för en stund tillbaka en grupp Melanochromis cyaneorhabdos som jag kan rekomendera .Dessa tillsammans med Labidochromis caeruleus skulle bli snyggt.Köp 10 av varje som ungfisk och låt de växa upp tillsammans så tror jag du skulle få ett fungerande akvarium. För när fisk växer upp tillsammans tolerar de varandra lättare


Synes kjell sitt forslag her høres meget fornuftig ut
Setter utrolig pris på all hjelpen Kjell ^^

Ok så har jeg sånn sett bestemt meg for
Melanochromis cyaneorhabdos
Labidochromis caeruleus

men har veldig lyst på Rød zebra og Pseudotropheus socolofi pga de utrolig flotte fargene, men du vil anbefale meg å kun ha de to andre?
kunne godt tenkt meg å fått noen skikkelig orange zebraer for å få et skikkelig flott fargespill i karet
Jag hade gått för den uppsättningen jag skrev tidigare i tråden men det finns kanske andra som tycker annorlunda.( Det blir ju gult och blått )

En liten sak till när du köper Labidochromis caeruleus!
Se till att de du köper är gula då menar jag väldigt gula!
Det finns många dåligt gula nästan bleka Labidochromis caeruleus i butikerna och det är inte så vackert.

Vet att Rikard i Østfold hallen hade vackra för en tid tillbaka men vet ej hur det är nu.

Mvh Kjell




Dersom jeg velger to arter og da kan jeg kanskje ha 20 stk. Burde jeg da kun ha en hanne per art eller kan jeg ha fler? ingen av de to over holder jo revir... kan jeg ta f.eks ha 2 hanner og 8 hoer? eller hvordan burde jeg dele det opp?
han har fortsatt noen veldig fine^^ snakker ganske mye med richard^^ er stamkunde der
Har konfrontert med samboer så da blir det Melanochromis cyaneorhabdos og golden i karet. Men hvordan skal jeg dele opp i forhold til antall og kjønn, ikke minst hvor mange kan jeg ha? Er ikke 20 stk litt i meste laget i en 240 liter?
Tycker inte att 20 st är det när vi pratar om ungfisk.
Man kan gallra och ta vara på de man vill ha senare när de växt till sig.

Troligen har du fått det farliga litersjukan till dess och skaffat dig/er ett större akvarium
liter syken har jeg allerede men har ikke plass til et større akvarium før vi flytter om halvannet år og skaffer oss et større sted^^ hvor fort vokser disse malawiene?
Mycket svårt att svara på.

Det beror på flera saker.
Hur ofta de matas
Vad för mat de får
Hur ofta du byter vatten
Platsen dvs större kar snabbare växt.

mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap