Sensur på akvaforum.no (side 3)

Josef K
Men det jeg mener er; at det ikke er helt sikkert at denne eksperten eller professorens oppfatning er den riktige....


Og der er jeg 100% enig

Men kommer man med en motstridende teori, så bør det følges opp med en dokumentasjon. Det er mitt eneste poeng
beklager skriveleif

re tender

ok, et innlegg til da. Jeg er også enig i det du skriver tender. Når det gjelder malawi og scalarer så kan jeg kun underbygge dette med 1 positiv erfaring.
Gi meg 2 nye malawi og 5 nye scalarer så går det kanskje skeis..?
Poenget mitt er ikke mer enn at det burde være lov å åpne for muligheten for at dette ikke er så absolutt som mobben på forumet vil ha det til.
et spørsmål til tender:
Hva slags "dokumentasjon" er det du mener at det kan være mulig å frembringe?
Mulig det
Det er mange "vedtatte" sannheter på norske forum, som andre bare ler av. Personlig tror jeg man må ta utgangspunkt i fiskens naturlige habitat. Visse justeringer er det rom for (de er ikke laget av glass) men når det blir "helt på trynet" i forhold til vannverdier og naturlige leveforhold, så blir det litt søkt
Josef K
Jeg mener at ingen har fasiten på dette.


Naturen har fasiten, og har derfor plassert de to nevnte artene på hvert sitt kontinent
Plussmedlem
Josef K
"Alle tanker er tenkt", sa han. I det herrens år 1992. Dette var før internett. En annen professor sa noen år senere at internett ville bli et blaff. Lærdom, sier du, mona o, hva er lærdom?

I 1895 uttalte sjefen for USAs patentkontor at "alt som kan finnes opp er funnet opp".
Han var sikkert i familie med foreleseren din.

Hva er lærdom? Nå høres du ut som filosofen Confucius.

Jeg lærer hele tiden, jeg. Gravsteinen min kommer til å være min diplom.

For 20 år siden så ble jeg lært at det beste som jeg kunne ha i det utvendige filteret mitt var filtervatt - kull - filtervatt.
Har jo siden forstått at dette ikke er optimalt.
Den gangen fortalte også dyrebutikken at malawi passet ypperlig med mine sommerfuglciklider. Jeg sliter fortsatt med dette, men jeg har jo ikke forsøkt på en stund...
Josef K
et spørsmål til tender: Hva slags "dokumentasjon" er det du mener at det kan være mulig å frembringe?


Sabla godt spørsmål Inntil man kan vise til "nyvinnende" dokumenatsjon (aner ikke hva det måtte være. jeg er ikke glup nok til det) så bør man ta utgangspunkt i fiskens naturlige habitat og oppførsel... etter min oppfatning...
ok. alle tanker er tenkt, med andre ord...
re mona o

Når naturen har skapt meg som er istand til å føre disse fiskene sammen i ett akvarium, da vil jeg hevde at man like gjerne kan si at naturen også har "bestemt dette".
Josef K
ok. alle tanker er tenkt, med andre ord...


Hæ???

Men det er ikke særlig imponerende at læreren din i ex-phil sier det motsatte?
Det må underbygges
Sensur på akvaforum.no
Nils Vollstad
Kjempebra med diskusjoner, bare man er noenlunde ening om reglene. Som jeg skrev tidligere i kveld i den stengte tråden lærte ihvertfall meg at en ting. En bør lese retningslinjene før man skriver noe.( Det var dette med spillereglene..) [B]10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden.[/B]
Trådstarter er Josef K. Sålenge han forfølger temaet, så kan det jo ikke kalles utenomsnakk??? Det er jo nettopp det tråden dreier seg om
Josef K
re mona o Når naturen har skapt meg som er istand til å føre disse fiskene sammen i ett akvarium, da vil jeg hevde at man like gjerne kan si at naturen også har "bestemt dette".


Pøh!
Det du sitter og prøver på i innleggene dine ovenfor, er rett og slett å rosenmale det hele og tilsløre fakta. Du rosenmaler det ved å påstå at du "forsøker å finne opp kruttet på nytt", kaller det nytenking og greier, drar inn filosofi. Og så dumper du fisk i vann som er langt i fra deres optimale trivselsverdier. DET kaller ikke de fleste akvarister for "nytenking". Jeg er fristet til å si at jeg kan garantere deg at ingen kommer til å skrive om deg i historiebøkene som "mannen som oppfant å ha scalarer og malawi sammen"...

Alle tanker er ikke tenkt, vi trodde at jorda var flat, internett var noe fjas og tiden var spesiell, vitenskapen tar feil ofte den.

Men;
jeg kommer ikke å påstår at stjernene er klinkekuler uten å ha forsket empirisk på dette, og uten å være kvalifisert til å si noe sånt! At vi ofte kan ta feil betyr ikke at alle nye tanker er interessante eller har generell verdi.

Det kan vel være interessant å diskutere hva viten er, vi har jo alle vår egen virkelighet, man kan ikke vite at det man opplever er den objektive sannheten, finnes det en objektiv sannhet osv.
Men, i det daglige er det nødvendig for å kunne gjennomføre en vanlig dag å gå utfra at noen vitenskapelige teorier stemmer.
Derfor velger jeg å leve livet mitt etter visse etablerte 'fakta' feks. mennesker må puste for å leve, melk oppbevares i kjøleskap og malawi oppbevares i passende vannkvaliteter.

Er ikke alt som er noen vits i å opponere mot

Årsak til edit: norsk rettskrivning, lærer meg aldri å skrive interessant..haha
enig med tender i at vi er on topic.
Det jeg mener er at hvis man sier som mona o og tender at "naturen har bestemt" så innebærer dette en form for stagnasjon i mine øyne.
Jeg sier ikke at de tar feil. Tvert imot. Jeg sier at jeg ønsker å utfordre dette.
Kanskje går det å få disse til å trives sammen likevel? Og siden f. ph og gh faktisk KAN kombineres, sjekk selv; PH 7,5 og GH 12 hos meg, da mener jeg at jeg med god samvittighet kan leke Gud og føre disse sammen.
Altså at jeg ikke er en dyremishandler eller useriøs(hva nå DET betyr).
Jeg ønsker å utforske grenser, og dette er nesten en lidenskap for meg. Dette skyldes ikke mangel på kunnskap. Dette er noe jeg gjør pga kunnskapen jeg har.
Og i det minste så mener jeg at disse meninger ikke bør sensureres....
Plussmedlem
Nils Vollstad
[B]10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden.[/B]


Josef K
Mens på den annen side så er der helt ekstremt lav takhøyde for ulike meninger knyttet til sammensetning av fisk. Andre med meninger om dette?


Tror intensjonen med tråden er nettopp den diskusjonen. Med elementer av filosofi
Plussmedlem
Josef K
Når naturen har skapt meg som er istand til å føre disse fiskene sammen i ett akvarium, da vil jeg hevde at man like gjerne kan si at naturen også har "bestemt dette".

Naturen kan spille oss et puss, innimellom.
Men NÅ tar jeg kvelden!
Til slutt: Jeg kommer ikke til å havne i historiebøkene. Jeg har bare en mening som adskiller seg fra andre her på forumet, og håper at det kan være takhøyde nok til at slike meninger også kan diskuteres og kritiseres.
mona o
[QUOTE=Josef K]Jeg mener at ingen har fasiten på dette.


Naturen har fasiten, og har derfor plassert de to nevnte artene på hvert sitt kontinent

Håper dette ikke betyr at du er en kreasjonist.

Fiskene har tilpasset seg livet på de forskjellige kontinentene fordi forholdene er forskjellige. Slik vil de også til en viss grad tilpasse seg livet i akvariet.

BTW: Scalarene ville nok ha kost seg godt i kongo elven.
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
BTW: Scalarene ville nok ha kost seg godt i kongo elven.:-)

Solabbor koser seg godt i enkelte vann i Norge også.
Er ikke dermed sagt at den er velkommen
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap