Hvordan bøyer man "akvarium"? (side 3)
he[QUOTE=Stine Sofie]Dyslektikere er et unntak, og disse er det også enkelt å kjenne igjen.
Viser hvor lite du antagelig kan om dyslektikere.. Mange er ikke lette å kjenne igjen i det hele tatt.
Huff, beklager at jeg ikke har satt meg inn i en dyslektikers hverdag. Men jo, i mine øyne er det lett å kjenne igjen disse etter å ha vært på AF en god stund. Noen er faktisk så snille og skriver dette i signaturen sin, noe som faktisk er veldig smart. Samme gjelder for medlemmer med skrivevansker.
Men ærlig talt. Hvor hårsår skal man egentlig være?!
Jeg kan godt nevne en annen ting som irriterer meg grenseløst her inne, og det er å plukke ut setninger og sitere disse, bare for å ha noe å klage på. Hva er poenget? Seriøst?
Postet 07.04.10 kl 12:46
Det som forundrer meg i slike diskusjoner, er at det alltid hopper frem noen som vil at "alt skal være lov" og alle skal kunne skrive som griser hvis de føler for det. Og så dras det evinnelige dyslektiker-opplegget frem hver gang.... "stakkars dem" og "det viktigste er at man forstår" og hele den greia der.
Men hele problemet er jo at dyslektikere og andre med stavevansker ikke er så gode på å lese og derfor ikke på å stave heller. Så da vil ikke denne gruppen forstå! De vil jo skjønne enda mindre av hva som står i en del av innleggene her, fordi ingen gidder å anstrenge seg før posting.
Et innlegg uten stavekontroll fra en med lese- og skrivevansker blir jo helt håpløst å forstå for alle andre med samme problemene. Og skal man dømme etter en del av de innleggene som skrives her hver uke, så er det en hel del mennesker som sliter med det....
Dyslektikere og folk med skrivevansker bør absolutt bruke stavekontroll og et par ekstra minutter på innleggene sine, slik at andre med samme problemene kan forstå hva de skriver.
Det må være fryktelig frustrerende for en med lese- og skrivevansker å forsøke og tolke innlegget fra en annen med det samme problemet, fordi han eller hun ikke gadd å bruke stavekontroll... !?
Det er liksom ris til egen bak det der.
Men hele problemet er jo at dyslektikere og andre med stavevansker ikke er så gode på å lese og derfor ikke på å stave heller. Så da vil ikke denne gruppen forstå! De vil jo skjønne enda mindre av hva som står i en del av innleggene her, fordi ingen gidder å anstrenge seg før posting.
Et innlegg uten stavekontroll fra en med lese- og skrivevansker blir jo helt håpløst å forstå for alle andre med samme problemene. Og skal man dømme etter en del av de innleggene som skrives her hver uke, så er det en hel del mennesker som sliter med det....
Dyslektikere og folk med skrivevansker bør absolutt bruke stavekontroll og et par ekstra minutter på innleggene sine, slik at andre med samme problemene kan forstå hva de skriver.
Det må være fryktelig frustrerende for en med lese- og skrivevansker å forsøke og tolke innlegget fra en annen med det samme problemet, fordi han eller hun ikke gadd å bruke stavekontroll... !?
Det er liksom ris til egen bak det der.
Postet 07.04.10 kl 15:28
Man kan beskylde meg for mye rart, men at jeg hopper fram og vil noe, er noe drøyt. Jeg er da ingen kenguru. (Heldigvis for den slekten, som ville ha fått en stygg plett på navnet sitt, om så var tilfellet.) Å tolke utsagnet om at noe slurv må tolereres til at «alt skal være lov» er også drøyt. Jeg vil si at det er å strekke strikken så langt at buksa faller ned på knærne. Og da får jeg i alle fall ikke til å hoppe. Ikke at jeg har så veldig behov for å hoppe, i grunnen.
Det minner meg om et naguakort jeg laget til en australer en gang...
Det minner meg om et naguakort jeg laget til en australer en gang...
Postet 07.04.10 kl 16:42
heOg ja, det ER irriterende når folk skriver slang, msn språk, dialekt osv, det er vel ikke noe å diskutere en gang, det eneste jeg reagerer på er vanilla ninjas måte å skrive sitt innlegg på. Å dra alle som har en eller annen type feil under en kam har jeg lite til overs for, uansett hva det gjelder.
Jeg drar ikke alle under en kam; jeg kan til nød kanskje anklages for å skjære alle over en kam, men det ville også vært ufortjent.
Jeg har allerede presisert at det er folk som ikke gidder å anstrenge seg som jeg kritiserer.
At det er noen dyslektikere her inne, såvel som på andre fora, gjør jo ikke at andre kan bruke dem som unnskyldning hver gang noen kritiserer dårlig språk og slurvete rettskriving.
Som flere har sagt: dyslektikere må jo være de som sliter mest med å lese gjennom rotet til språkbøller.
På Internett gjelder samme regel som ellers i verden: skal du bli tatt på alvor må du også vise dine medmennesker den respekten at du gjør ditt beste for å bli forstått.
LJ
Postet 07.04.10 kl 19:55
Stine SofieDyslektikere er et unntak, og disse er det også enkelt å kjenne igjen. I mine øyne tar flertallet av medlemmene på AF hensyn til dette, og prøver så godt de kan. Å være en aktiv bruker på et forum med dysleksi er ikke dårlig :-)
Stine: Vil du si at jeg har dysleksi ut fra innlegget mitt vis jeg ikke hadde skrevet det?
Tror ikke det. Mange dyslektikere er heldige og har et program (lingdys) som retter typiske skrivefeil som dyslektikere har.
Mange prøver å ta hensyn her og skriver på bokmål eller prøver å forenkle dialekten sin slik at det leselig uten at man må slite i evigheter for å prøve å forstå hva som står der. Men det er utrolig mange som ikke gjør det også. Noe som faktisk er veldig slitsomt for dyslektikere, men ikke bare for oss men også for andre. Folk som ikke kan punktum og komma regler f.eks.
Klart, jeg skjønner godt de dyslektikerne som sliter kraftig med skrivinga og som alikavel tør å skrive her. Jeg synes de er kjempemodige faktisk.
Men ønsker at de bruker retteprogrammet før de sender det ut på forumet.
Det hjelper ikke bare andre dyslektikere men også alle andre.
Postet 07.04.10 kl 21:22
mona oDyslektikere og folk med skrivevansker bør absolutt bruke stavekontroll og et par ekstra minutter på innleggene sine, slik at andre med samme problemene kan forstå hva de skriver. Det må være fryktelig frustrerende for en med lese- og skrivevansker å forsøke og tolke innlegget fra en annen med det samme problemet, fordi han eller hun ikke gadd å bruke stavekontroll... !? Det er liksom ris til egen bak det der.
Der satte du fingeren på det rette problemet Mona
Mange dyslektikere forventer å bli akseptert for skrivefeilene, noe som jo er helt ok. men det går ann å bruke retteprogram. Jeg hadde ikke klart meg uten det.
Postet 07.04.10 kl 21:26
Kort sagt; enig med Mona O. her. Jeg vil også beklage dersom jeg har "begått" diverse skrivefeil. Jeg er en person uten betydning her påAkvaforum.no; men kan alllikevelnevne at jeg virkelig ikke "liker" innlegg med x antall stavefeil, samt ekstrem dårlig litterær kvalitet...
Kort sagt; enig med Mona O. her. Jeg vil også beklage dersom jeg har "begått" diverse skrivefeil. Jeg er en person uten betydning her påAkvaforum.no; men kan alllikevelnevne at jeg virkelig ikke "liker" innlegg med x antall stavefeil, samt ekstrem dårlig litterær kvalitet...
Postet 07.04.10 kl 21:30
"Det finnes virkelig mennesker hvis livsmaksime kan reduseres til dette: «skjær pent av osten!» Det er deres kategoriske imperativ."
- Olaf Bull
Nei gi meg heller en god fiskeskrøne.
«Nå skal nok Ørnulf bli stor i øynene.»
- Olaf Bull
Nei gi meg heller en god fiskeskrøne.
«Nå skal nok Ørnulf bli stor i øynene.»
Postet 07.04.10 kl 22:27
Mange dyslektikere er heldige og har et program (lingdys) som retter typiske skrivefeil som dyslektikere har. (sitat fra Mel)
jeg ante ikke at det fantes et slikt program, har altid ment at jeg har dyseleksi. når jeg leser innleggene mine eller noe jeg har skrevet etter en stund finner jeg veldig mye skrivefeil, det går faktisk bedre på data enn å skrive for hånd.
lingdys skal jeg sjekke ut i morgen, tusen takk for dette tipset Mel.
jeg får også hive meg på rekken med beklagelse for at jeg skriver feil og det ofte også.
skal sjerpe meg der, så godt det lar seg gjøre.
jeg ante ikke at det fantes et slikt program, har altid ment at jeg har dyseleksi. når jeg leser innleggene mine eller noe jeg har skrevet etter en stund finner jeg veldig mye skrivefeil, det går faktisk bedre på data enn å skrive for hånd.
lingdys skal jeg sjekke ut i morgen, tusen takk for dette tipset Mel.
jeg får også hive meg på rekken med beklagelse for at jeg skriver feil og det ofte også.
skal sjerpe meg der, så godt det lar seg gjøre.
Postet 07.04.10 kl 23:04
Endret: 07.04.10 kl 23:07
Mel[QUOTE=Stine Sofie]Dyslektikere er et unntak, og disse er det også enkelt å kjenne igjen. I mine øyne tar flertallet av medlemmene på AF hensyn til dette, og prøver så godt de kan. Å være en aktiv bruker på et forum med dysleksi er ikke dårlig :-)
Stine: Vil du si at jeg har dysleksi ut fra innlegget mitt vis jeg ikke hadde skrevet det?
Tror ikke det. Mange dyslektikere er heldige og har et program (lingdys) som retter typiske skrivefeil som dyslektikere har.
Dette er jo fint. Her beklager man for ordleggingen i innlegget, og jammen kommer det ikke enda en som skal pirke på det. Dersom en dyslektiker bruker dette programmet, og derfor skriver greit og forståelig, er jo det supert. Hvis medlemmer da også skriver god norsk i svarene, hva er problemet da? Trådstarter forstår svarene, og leserne forstår trådstarter. Flott!
Postet 08.04.10 kl 00:58
Hei Trude
Jeg ble litt usikker nå, men får inntrykk av at du trodde jeg siktet til deg? Jeg tenkte absolutt ikke på deg da jeg skrev innlegget Husker ikke hva du skrev heller akkurat nå, men innlegget mitt var var altså ikke noen respons på noe du har skrevet.
Jeg ble litt usikker nå, men får inntrykk av at du trodde jeg siktet til deg? Jeg tenkte absolutt ikke på deg da jeg skrev innlegget Husker ikke hva du skrev heller akkurat nå, men innlegget mitt var var altså ikke noen respons på noe du har skrevet.
TrudeHellMan kan beskylde meg for mye rart, men at jeg hopper fram og vil noe, er noe drøyt.
Postet 08.04.10 kl 12:29
Postet 08.04.10 kl 13:15
Mel[QUOTE=mona o] Dyslektikere og folk med skrivevansker bør absolutt bruke stavekontroll og et par ekstra minutter på innleggene sine, slik at andre med samme problemene kan forstå hva de skriver. Det må være fryktelig frustrerende for en med lese- og skrivevansker å forsøke og tolke innlegget fra en annen med det samme problemet, fordi han eller hun ikke gadd å bruke stavekontroll... !? Det er liksom ris til egen bak det der.
Der satte du fingeren på det rette problemet Mona
Mange dyslektikere forventer å bli akseptert for skrivefeilene, noe som jo er helt ok. men det går ann å bruke retteprogram. Jeg hadde ikke klart meg uten det.
For ALLE
Last ned web-browseren Firefox.
- Installer Firefox
- Kjør Firefox
- Gå så på verktøy
- Utvidelser
- Hent Utvidelser
- Søk på norsk ordliste
- Der finner du norsk/ny-norsk ordliste
- Legg til i Firefox
Voila!! Du har et norsk retteprogram som retter skriveleif!
Du kan også laste ned engelsk ordliste.
Firefox er også bedre og sikrere enn Internett Explorer.
Postet 14.04.10 kl 22:58
Postet 14.04.10 kl 23:00