Gard erik's fiske-eventyr (side 3)

Nå er vi i 2009=D Eg overlevde gårsdagen/natten. Vi begynte jo med å spise, og etter å ha lugget magen i stabilt sideleie i et par timer, var vi klare for og gå ned til der det virkelig skjer=) Men det var et batteri vi skulle tenne på, og på det nest siste skuddet, velta batteriet og peikte rett mot huset til familien min=-o Skuddet traff huset, og sprengte, og så rett der lå fyrverkeriet vårt, og det tok fyr, og da var det bare bort og spenne alt så langt vekk vi kunne, før huset gikk i fyr og flammer=P

ååååå..! I morgen får eg det nye karet! Klarer jo ikke å vente!=P
Legger ut litt reke bilder fra 64 literen. Disse har nettopp ynglet=D (Skrevet tidligere) Er ikke så god å ta bilder, må øve litt mer ennå.

[External Image]

[External Image]
Nå har eg skifta vann i begge karene. Skifta lit mindre enn eg pleier i 160 literen, for det ser ut som at scalare hua skal trykke ut egg i dag!=D Eg er sikker på det, har satt ned kjegle og venter. Men eg vet jo aldri kor tid eggene kommer.. Måtte ta en vask på pumpa og filteret også, det trenger det virkelig=) Skal si det ble trøkk i den nå!

I dag skal eg til Bergen og overnatte til i morgen. Eggene kommer sikkert da, typisk=P Så da kommer ikke det nye akvariet i dag, men i morgen. Jaja.
I dag har det vert gøy! Fikk jo med meg hjem akvariet=) 70 liter. Tror det er akvastabil, for det står det på armaturet. Har tatt sand i det, men mamma syns det er litt lite, så får se om eg får tak i litt mer.

Og i tillegg, når eg fylte opp det nye karet, svimtet eg bort på 160 literen, og jammen, scalarene legger egg igjen!=) De er ferdig nå. Dette er 3 gangen. Denne gangen VIL eg få det til! Ingen katt skal slippe inn, ingen må spise de opp. Grei beskjed.
Tror det blir corydoras sp. black artskar i 70 literen. Men aner ikke kor eg skal få tak i.. Kanskje på Bømlo? Eller bestille i butikken. Men eg skal vente en god stund ennå for å putte oppi fisk. Er kun sand og vann oppi ennå.
ehh, har et problem. På et akvarie trenger eg jo stikk kontakter, men eg har ikke det, og skøyteledningen var for kort, så nå er det alle mann på leit etter en som er lang nok, og hvis ikke vi har, må eg kjøpe i morgen.

Både mamma og pappa liker IKKE akvarium.. Så de sa at med 3 akvarium, abslolutt nok=P Men eg får ikke lov og ha akvariumene andre plasser enn rommet mitt, så nå er det 3=) Men det syns eg skal være nok.

Fra scalare eggene fra i går, kan eg se 4-5 hvite egg..Håper bare resten er befrukta=) Hvis eggene blir wigglers, får eg vel tenke på microorm, men det er ikke noe problem. Har en corydoras og som ser ganske feit ut, men eg vet ikke om den kommer til og legge egg.. Har aldri fått eg på coryer før, så vet ikke hvordan det fungerer.

Tror eg har bestemt meg for at det blir sp. black artskar i 70 literen, når eg har fått stikk kontakter. Det er ganske trangt her nå egentlig=P

Tro eg må ta vekk andemat fra 160 literen i dag, igjen.. De er rett og slett en pest og en plage de der!
huff, i dag var det på an igjen.. Gjett om det var tungt å stå opp i dag!
Det er blitt noen flere hvite egg nå, men disse kommer de vel snart til å ta vekk.

Nå er vannet i 70 literen begynt og bli litt klarere. Men har jo sååå lyst å reise til Bømlo til akvahuset! Der har de det sikkert.

Når eg skulle hjem i dag, fikk eg en stor overraskelse oppi veien. Postkassen var trykt sammen og lå i grøfta! Det var masse bremsespor av bil der og. Sikkert en som har sklidd på glattisen.

Har tenkt i dag og prøve og lage en in&out vannskifte slange på ca. 16 - 17 meter. Tror eg skal ha alt eg trenger her hjemme i garasjen og kjelleren=)
Får håpe eg får det til og at det virker=D
Nemo 321
huff, i dag var det på an igjen.. Gjett om det var tungt å stå opp i dag!

Ja, jeg kjenner meg igjen der. Å stå opp klokka 07:00 etter 2 uker med såving til klokka 12:00-13:00, da er det tungt å stå opp. Men det er jo bare det første minuttene som er tunge, en god dusj så er hvertfall jeg våken. Men det minuttene rett etter at vekkerklokka har ringt er veldig harde.

Nemo 321
Når eg skulle hjem i dag, fikk eg en stor overraskelse oppi veien. Postkassen var trykt sammen og lå i grøfta! Det var masse bremsespor av bil der og. Sikkert en som har sklidd på glattisen.

Det samme skjedde hos oss rett etternytår. Men da var det ikke en bil som hadde kjørt over, men noen som hadde sprenkt kassen med en kraftig rakett.
Nemo 321
Har tenkt i dag og prøve og lage en in&out vannskifte slange på ca. 16 - 17 meter. Tror eg skal ha alt eg trenger her hjemme i garasjen og kjelleren=) Får håpe eg får det til og at det virker=D

Jeg også har tenkt å øage en slik in&out vannskifte slange på noen meter, man jeg har ikke oppskrifta, hvor fant du den ?
Jeg også har tenkt å øage en slik in&out vannskifte slange på noen meter, man jeg har ikke oppskrifta, hvor fant du den ?

Hyggelig at noen ville skrive på her, har ikke gjort det på en stund =D


Dette har eg funnet opp selv=) Eg bruker: slamsugeren, 14 meter hevert slange og en overgang som passer til vasken.

eg fester den lange hevert slangen til slamsuger slangen. Da er den lang, og klar til out. Så når eg skal ta vann inn igjen, tar eg ut slamsuger røret. (den som suder opp skitt og sånn) og fester overgangen på slangen, og på vasken. Så ta eg vann i karet=)

Ganske enkelt.=) Håper det virker.
Da har eg fått noen sandsnegler i 70 literen. Det litt artig og se alle sporene etter de, siden eg ikke har noe mer enn sand oppi=)

Eg har jo jobbet litt med in&out systemet. Eg er ferdig med out delen, den virker helt fint. Men med in delen, fikk eg et problem.. For alle de overgangene eg fant passet ikke til vasken. Så pappa kjøpte en ny, som skulle passe. Men den passer jo ikke slangen inn i... Eg kommer nok på noe.. Men eg kan leve med bøtter på tilbake veien, det er jo bare halvparten av det før=)

I går fikk Rose en påfyll med endlers, hun får det i blandt=)

På Lørdag skal eg til bergen, og bruke litt penger og gavekort. Foreløpig har eg tenkt meg:

Fluval 3+ (til 70 literen. Pumpen der er bare til 60 liter..)
Mer sand
Termometer
Litt sverdplanter

Skal handle på Tropehagen zoo og Midtun zoo. Det er de eg har gavekort på.
Dette blir spennende med det nye in and ut systemet, håper du får det til =D

Nydlige bilder du tar av corydorasene dine =D
Tusen takk!

Det har ikke vert så mye oppdateringer her i det siste, pga. stress med skole..=( Men nå er det no endelig helg!=)

Har bytta vann i alle de 3 karene i dag. Det var litt uvant med 1 kar ekstra, men eg venner meg nok til det=)

Sendte inn 2 bilder til plantebasen i går, får bare håpe de kommer med=)
Skulle og prøve og sende inn et bilde til fotokonken i går men bildet var for stort. Eg minska det sånn at de skulle gå bra, men det kommer fortsatt beskjed om at det er for stort.. Jaja, eg kan ikke gjøre noe mer med det..

I morgen blir det tur til Bergen, har ei handleliste=) Den ligger litt før, men blir jo bare ting til 70 literen tror eg...

Skal jo kjøpe ny pumpe, men eg får bare tåle ventingen, vil jo være trygg når corydorasene kommer=) De er jo sikkert ikke så billige heller..
Håper en tur til Bømlo, men får se hva det blir..
I dag har eg vert til Bergen, og det ble påfyll. Eg kjøpte sand, en fin rot som passer til corydoras, de kan gjemme seg under den, en sverdplante, termometer. Kjøpte og en pumpe men eg trodde den var større enn hva den var, så må bytte den..

Gavekortet til Tropehagen zoo blei det noe tull med, men det er nesten alltid tull der. For ta en tur til Stord og se der. Kanskje de er litt bedre der. Da skal eg i all fall skaffe meg fluval 3+. Håper de har den da=)

I 70 literen nå er det ingen innsikt nå. Men det er på grunn av sanden.. Dette legger seg vell sikkert etter en stund.
Iden det var så dårlig innsikt i 70 literen så det var i går, tenkte eg at det var bedre i dag. Men det var det ikke. Så når eg kom hjem fra jobben, tok eg et 50% vannbytte med en gang. Det blei bedre, så eg skal ta ett til litt seinere i dag, så blir det sikkert enda bedre.
Sånn etter et vannbytte på 60 % og et på 40 % er det komt seg. Eg kan jo se innrednongen som eg kjøpte i går. Skal se om det er bedre i morgen. Men vet ikke om eg skal ta flere vannbytter. Eg får se.

I morgen får g lønning for avisjobben min, og det blir spennende=D håper det blir noe bra da.
I dag når eg kom hjem, fikk eg en dårlig overaskelse.. En endlers var død.. Men det er da ikke noe og gjøre med det..

Pappa fikk fikse gavekortet og sånn i dag, men det virka på Stord. Da er det Os som tuller skikkelig.. Han fikk med seg en pumpe, den samme som i 64 literen. Am-top AT-800F innvendig. Skal ta den oppi i dag.

Vannet i 70 literen er litt uklart, men skal se om det legger seg.
Lønnen ble veldig bra, nær 100 lappen=D Storfornøyd=)
På forrige innleg mente eg 1000 lappen ikke 100 lappen=P

Da var pumpa satt på plass, og det er nokså bedre futt i den=)
Kommer kanskje snart et bilde.

Men eg bare lurer på en ting. Når du har corydoras artskar, trenger du ancistrus eller lignende oppi da? Eller går det fint og ikke ha de, altså KUN corydoras.
Endelig ferdig! Tirsdagen min er ganske travel, for eg må stå opp klokka syv, gå på skolen, så rett på trening til klokka 5, komme hjem, spise middag, dusje, fri for den dagen=) Men i morgen har vi prøve, så måtte lese fra klokka 6 i dag til nå. Historie, det kjedeligste faget eg har hatt i hele mitt liv!
Sammen med matte, samf. fag, naturfag, KRL osv.

Er det ingen som kan hjelpe meg med spørsmålet fra forrige innlegg? Om eg må ha maller som ancistrus i et corydoras artskar.

Nå blir det sikkert snart rett i kassen, er stuptrøtt etter 13 timer...
Ikke nødvendig med ancistrus eller andre maller sammen med coryene, nei
Ok, tusen takk for svar=) Hadde ikke lyst på det heller..

Har glemt å skrive at den endlersen som døde, det var den som var syk...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap