Reparere med silikon + spørsmål om filterstr. (side 3)

Inaktiv bruker
ok, så filteret virker fra bunnen og opp? den suger altså vannet fra bunnen av filtert og oppover?
det er jo greit å vite, også det at de filterne som fulgte emd skal på toppen av de jeg legger oppi, men du sier at det bør ligge sånne keramiske rørbiter i bunnen, er ikke den der fluval biomax det? det så jo ut som karamiske "rør", noe ale sånne som jeg har sett noen bruke på brenneaparatene(trur de kaller det rachringer, eller nmoe i nærheten av det). mens mange he rinne snakker om noe blå filter amtetr, hva er dette for noe?
vill helst ha noe av det beste.
Du vil sikkert se at biomaxen er ganske porøs, og det er inne i porene alle bakterien skal bo. Pga. alle porene i biomaxen får du en mye større overflate enn vanlige keramikkringer.

Dette med at mattene skulle ligge på toppen av mediene ble sagt i butikken, men jeg stoler nesten noen ganger på vedkommende, og forklaringer var at da behøver du ikke rengjøre tett matte hele tiden i bunnkassa og filtervatten på toppen av den øverste kasetten tar bort de siste partiklene.
Inaktiv bruker
det jeg syns det høres ut som da er at man helelr må rengjøre keramikk rørene i stede, for ett sted må jo møkka sette seg fast, eller? kan jo legge noe både over og under jeg, så er jeg sikra hehe, desto mere greier oppi, desto mere plass til bakterier vell?
kanskje legge sånne blå filter greier som folk her inne snakker så mye om åver og under?
noen emd noen andre synspunkter her?
Blåfilter er det samme som skummatte, i AMtop er den vel svart.
Makaronien skal være nederst for å hindre at ting går rett i "blåfilteret".
Så jeg tror faktisk at sugerørstumper vil gjøre noe tilnærmet samme jobben som dyre keramikkringer på Aquateket. Men ta det jeg sier med en klype eller to, jeg er "totalfersking" på slike filtere. Bruker du resten av natten på å lese filtertrådene her og på NA blir du sikkert en klok og trøtt mann.

Passet du på å lufte godt ut før du starte filteret? Kan det komme luft fra feks. en powerhead i innsuget og dermed inn i filteret? Har ikke så mye erfaring med hva som er normale lyder på disse.
chr87
det jeg syns det høres ut som da er at man helelr må rengjøre keramikk rørene i stede, for ett sted må jo møkka sette seg fast, eller? kan jo legge noe både over og under jeg, så er jeg sikra hehe, desto mere greier oppi, desto mere plass til bakterier vell? kanskje legge sånne blå filter greier som folk her inne snakker så mye om åver og under? noen emd noen andre synspunkter her?


Alt må rengjøres innimellom, men hvis matta ligger i bunnen vil all dritten gå rett i matta og redusere sirkulasjonen. Hvis du har den på toppen får en del bøss samlet seg i rørene, og matta vil ikke gå tett så fort.

Bakteriene vil du ha i kassetten etter det mekaniske filteret, så her vil du ha så mye BioMax eller lignende som det er plass til.
Inaktiv bruker
er ikke noe annet i karet enn sand vann og dette filteret for øyeblikket, luftet til det ble ordentlig gjennomstrømning i filteret, men kanskje det sitetr fast noe luft, som løsner etterhvert, og at det er det jeg hører,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap