Artemias akvarie (side 3)

Første bilde er av "Fruen" med Mannen på seg som en klegg(som vanlig)

Stakkars bartemannen:-(
Den siste ancistrusen er ikke bedre Han vil kun være i skjul. Han er så avmagret at bein synes tydelig. Øynene er innsunket som på et skjelett. Han har regelmessige rykninger i kroppen, og når han svømmer, er det nesten blindt. Han støter bort i ting og blir stående. Lenge. Han kviknet bittelitt til da jeg byttet ei bøtte vann i dag, og vannet var litt kaldere enn vanlig. Men skjønner ikke at tempen i karet skulle plage ham så? Den ligger mellom 24-26 grader.



Har tenkt mye på avliving de siste dagene. Men minner meg selv på at jeg har tenkt det om andre fisker også, da de er vist relativt alvorlige symptomer, bare for å se at de har kommet seg igjen. Som da Danioen min fløt kun fløt oppe i overflaten av vannet, og hadde store problemer med å komme seg ned i vannmassene. Jeg ga ham noen dager, og etter 4-5 dager var alt som normalt igjen.

Er redd for å ta livet av en fisk som potensiellt kan bli frisk igjen, hvis jeg gir ham mer tid. Vurderer å ta turen innom dyrebutikken i morra, og høre etter noe medisin. Han har jo blitt litt rødlig i huden, kanskje han har en infeksjon? Har egentlig ikke råd til å kjøpe fiskemedisn akkurat nå, men må man , så må man

Guppyer = fortsatt ingen planer om å føde noe yngel. Gjenstridige små rakkere. Hmpf.
Og der virker det som ancistrusen tok kveld Var nok det beste, da han har nektet å ta i seg mat siden jeg fikk ham for flere uker siden. Hadde han ikke dødd i dag, hadde jeg nok avlivet ham i morra. Diskuterte med dyrebutikken hva som kunne ha skjedd, men de hadde ingen forklaring for hva som kunne fått fisken til å sulte. Han har jo fått rikelig tilgang på alt en ancistrus kan ønske seg....?


I dag gikk jeg til innkjøp av 2 til jente-guppy så de andre skulle få avlastning. valgte de 2 største, da begge hannene er utpregede chubby-chasers XD

Kjøpte meg også 2 Otto. Søte små rakkere. Desværre fant jeg ut da jeg kom hjem, at de trives i flokk Spurte om alt dette på dyrebutikken, men de informerte IKKE om den lille detaljen. Så snart jeg får råd , får jeg da gå til innkjøp av noen til.

Det artige var å se at Ottoene kastet seg rett i spisingen når de kom ut i karet Det var så godt å se at de hadde god matlyst. Den ene sugde seg rett fast i agurken jeg hadde lagt ut, og den andre satte i gang å rengjøre rutene Håper de trives)

Har også kjøpt meg et par never flyteplanter.
Ottoene lever fortsatt i beste velgående. De har fått fine runde mager

Guppyene driter hvitt!!!!Dyrebutikken mente at alt var ok, hvis fisken ellers ser og oppfører seg normalt.

Har kjøpt ny, mer finkornet grus som jeg skal ha i akvariet, i tillegg til det som er der fra før av, da det er litt lite
I dag ser gattåpningene på begge gravide guppy-damene mer tydelig ut på et vis. Større??Eller noe sånnt.
Den ene oppfører seg ellers helt normalt, mens den andre stresser værre. Fyker opp og ned glasset i rasende fart. Svømmer mot strømmen. Vil kun oppholde seg ved side-veggene. Puster raskere.
Men er nok vanskelig å få ut noe, når lille, gule ADHD jager henne manisk rundt om i karet Vurderer å plassere HAM i fødenettet. Men da har jeg ingen steder å redde unna evt yngel. Tror ikke jeg har nok planter til å kamuflere yngel særlig lenge. Og har ikke råd til å kjøpe flere før om ei ukes tid
Ingen yngel så langt. Begynner å tro at de er en elefant-variant av guppy:-S
Hos "Fruen" syntes plutselig de sorte prikkene i gatt-åpningen å ha kommet nærmere huden/blitt større og klarere for et par dager siden. Gattåpningen ser temmelig tydelig/sprengt ut... Hun er ikke særlig svart der. Hun er mer gul/rødlig med separate sorte prikker. Regner med det har med hennes farver å gjøre. Hun er gul. Og den andre gule hua jeg har, som ikke er såååå gravid er også mer gul/rød enn svart der bak.

Den andre har helt sort farve der bak, og har også hatt den karakteristiske firkantformen på magen nå ei god stund.

Ellers har alle utviklet et slags melkeaktig farve i huden. Eller på huden. Men etter at jeg senket tempen i karet, ser de faktisk noe bedre ut???? Skal uansett finne medisiner til dem på dyrebutikken i dag.

Det viser seg også at ph blir grovt påvirket av korallgrusen. Så fjærner nå litt og litt.

Ottoene ser faktisk kvikkest ut i karet. Gode og runde
Hos meg sultet ottoene ihjel. Alt jeg la ut av passende mat til dem ble iherdig bevoktet av noen større ancistrus. Og det var ikke nok alger til de stakkars ottoene. Det er en herlig fisk, så vurderer å ta ut de andre mallene for å så kjøpe nytt lass med otto.
Alden Irslinger
Hos meg sultet ottoene ihjel. Alt jeg la ut av passende mat til dem ble iherdig bevoktet av noen større ancistrus. Og det var ikke nok alger til de stakkars ottoene. Det er en herlig fisk, så vurderer å ta ut de andre mallene for å så kjøpe nytt lass med otto.




Er bare 8 dager siden jeg fikk Ottoene i karet, og jeg angrer ikke. De er utrolig morsomme å se på, der de fyker hit og dit. Og er ikke akkurat sky av seg

Jeg har så langt ikke klart å holde liv i Ancistrus, av en eller annen grunn. De tar ikke til seg mat, og sulter ihjel foran øynene på meg Men Ottoene ser ikke ut til å ha noen problem. Tenker bare at jeg trenger noen flere
har heller problem med ikke fore nok til ancistrusene.. de eter som hester her i huset. Har en gjeng klar for salg hvis du vil prøve på ny

var å kikket på otto igår, en utrolig søt liten tass. kunne tenkt meg slike sammen med den ene kampfisken min, men usikker på hva han sier til det.. Skulle egentlig ikke handle noe, men kom hjem med 4 guppy og 4 platy
Her er også ancistrusene veldig runde.. men så er dem ekstremt matglade og spiser i grunn alt det de andre fiskene får i tilegg til malletabletter og grønnsaker... :/ så ikke mye algegnagere hehe

Otto er en herlig fisk, sikkelig søte og minner såå om han Syd i istidfilmene hehe.
[QUOTE=Linka]har heller problem med ikke fore nok til ancistrusene.. de eter som hester her i huset. Har en gjeng klar for salg hvis du vil prøve på ny

Har utrolig lyst til å prøve meg på ancistrus flere ganger Men må nok vente til jeg har fått kontroll på sykdom i akvariet først


Lena: Jeg synes "Blowfish"-ene ligner så utrolig på Sid XD
hvordan pumpe er det du har?
du bør helst ha en pumpe som er dimensjonert til det dobbelte av det akvariumet er.

har du et akvarium på 100 liter så kjøp en pumpe som er beregnet på et akvarium på 200l

eheim å fluwal er merkene som er verdt å satse på.

temperaturen skal ligge rundt 26-27 grader.
hvor ofte skifter du vann å hvor mye?.størrelsen på karret ditt er?

gylden regel på vannbytte er ca 1/3 en gang i uken.

hviss guppy hoa er gravid..å guppyhannen jager henne bør du får skillet di på en måte...før det stresser hoa slik at hun ikke yngler i det hele tatt..risikerer heller at hun dør.

Go mat til ancisturs er malletabeletter...
ellers kan du fore med vanlig flakfor.
BimBim
hvordan pumpe er det du har? du bør helst ha en pumpe som er dimensjonert til det dobbelte av det akvariumet er. har du et akvarium på 100 liter så kjøp en pumpe som er beregnet på et akvarium på 200l eheim å fluwal er merkene som er verdt å satse på. temperaturen skal ligge rundt 26-27 grader. hvor ofte skifter du vann å hvor mye?.størrelsen på karret ditt er? gylden regel på vannbytte er ca 1/3 en gang i uken. hviss guppy hoa er gravid..å guppyhannen jager henne bør du får skillet di på en måte...før det stresser hoa slik at hun ikke yngler i det hele tatt..risikerer heller at hun dør. Go mat til ancisturs er malletabeletter... ellers kan du fore med vanlig flakfor.


Hei

Jeg har 100L akvarium med bunnfilter. Tempen ligger på runt 25-26 grader. Skifter 2-3 bøtter vann hver andre dag.

Ancistrusene fikk malletabletter, agurk, squash, mygglarver, erter osv. Ingenting ble rørt

Det som pr i dag er ugunstig med vannet er nok en høg ph. Har hatt korall-grus blandet med vanlig grus, og ble ikke oppmerksom på effekten av korallgrus før for noen dager siden. Har siden da møysommelig sortert ut et par never korall om dagen. Tørr ikke fjærne alt på en gang, pga bunnfilteret.
Vist du vil slippe en del arbeid så bytter du ut den sanda du har med biltema blåsesand. den grove.0.6mm. den er fin sand...

Så kjøper du deg en orntlig pumpe...da slipper du vannbytte annen hver dag. da skal d holde med en gang i uka.

+at med en orntlig pumpe så vil du å klare å ha litt mere stabile verdier i vannet. å da slipper du mye stress på fiskene m tanke på svingninger i vannkvalitet...ergo større overlevelses %
Det skal egentlig holde med en gang i uka Jeg har bare lagt til et heftigere program da jeg har hatt litt problemer med disse ancistrusene.

Skulle ellers gjærne hatt et "vanlig" filter, men har ikke råd til det akkurat nå:-S
For ingenting er jo finere enn sandbunn
ancistus skal i utganspungtet være en av di enkleste fiskene å ha i et akvarium. en gangske hardfør fisk.

får rimelige å bra pumper på webzoo å aquamanias.. en god pumpe er alfa og omega i et fungerende akvarium.
BimBim
ancistus skal i utganspungtet være en av di enkleste fiskene å ha i et akvarium. en gangske hardfør fisk. får rimelige å bra pumper på webzoo å aquamanias.. en god pumpe er alfa og omega i et fungerende akvarium.



Ja, det er merkelig. For OttO har stortrivdes i karet mitt, spiser og svømmer, enda de står middels vanskelig på i fiskebasen. Det er nesten som jeg har en ancistrus-forbannelse i karet

Jeg har et til kar, som står tomt. Framtidsplanene for det karet er sandbunn og et "vanlig" filter. Det er også 30 liter større enn det jeg har stående nå.

3 ting jeg kunne ønsket meg i et akvarium: Slamkrypere, Discus eller Gullfisk Men må nok ta det gradvis, pga økonomien (og mangel på erfaring)
I dag skal parasitt-kuren være ferdig og jeg er meget spent på om de faktisk er bedre.
Jeg slo på lyset i karet i 10 minutter i gårkveld for å¨se litt. Heldigvis ble fiskene kvikkere når lyset kom på, og svømte da rundt og nippet etter mat.

De som fortsatt ikke såg helt go ut var den siste Danioen som var bøyd i ryggen, klemte halefinnen sammen og sto mye stille i vannet. Vurderte avliving der og da, men valgte å gi den en sjangse til å komme seg likevel, da jeg tidligere har vært på nippet til å gjøre slutt på lidelsene, men så har fisken blitt bra igjen:-S

Da jeg sto opp nå i morges sto den og svømte mot strømmen:-P (ikke at det er noen garanti da, men bedre enn i går kveld)

Den andre fisken som ser shabby ut er lille ADHD.(guppy hannen). Han jager ikke hunnene som han skal gjøre og ser fortsatt "feilfarvet" ut. Mer Oransje enn gul egentlig. Har ikke fått studert ham nå på morran.

Ellers så det ut til at ene guppy-hunnen hadde dumpet yngelet sitt. Og hun var bare "såvidt" gravid, så regner med at det var en abort. Den lille sorte flekken var i allefall helt borte.

Men fiskene svømmer nå rundt i hele karet igjen, i det minste, og det må jo være positivt.

Hvis noen leser dette, blir jeg meget takknemlig for tips anng videre medisinering av karet. Vet at jeg i dag skal ta 50% vannbytte for å vanne ut kobberen i vannet.
Men er det meningen at fiskene skal være friske nå?
Eller er det meningen at de gradvis skal bli bedre nå etter kuren?
Hvis noen av fiskene ikke er bedre, skal jeg da prøve en ny kur? Eller gjenta den samme en gang til?
Når er det evt trygt å tilsette ny type medisin i karet?

( har en følelse av at dette burde være postet på nybegynnerforumet, hehe)
Fiskene var fortsatt meget slapp i går. De hadde lett for å la seg flyte litt og sto mye stille. Positivt var at farvene så noe bedre ut. Men allmentilstanden var likevel ikke særlig bra.

Såh.....! Jeg tok et valg.

Da jeg ikke har råd til noe annen medisin for over helga, og jeg følte det hastet noe med å bærge det som fortsatt lever der inne, tok jeg ordinært koksalt og hadde oppi. Jeg nok noe mindre enn "oppskriften". Egentlig skulle man ha 2 ts pr 10 liter. Så da jeg har 100 liters kar, skulle jeg da i teorien ha 20 skjeer i. Men valgte å ta 10, da det i praksis aldri er 100 Liter vann i et 100 liters akvarium Man har jo grus, dekor etc som tar plass, + har ikke fyllt det opp til randen.

Holdt pusten og var nærmest redd for å sjekke i akvariet nå i morges. Følte meg nesten sikker på at nå hadde jeg tatt livet av stakkarne.

MEN *drumroll* de svømte rundt i karet med full vigør. Ingen sto og fløt lengre og de virket rett og slett MYE BEDRE!!! Nå er jeg usikker på da, om det er meningen at de skal stå slik i salt vann ei stund, eller om det er viktigere å prioritere hyppig vannbytte:-S

OG DER FØDTE ENDELIG ENE GUPPY-FRUEN

minst 20 så langt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Nuuuuudelige nusselige små fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap