Ja den litersjuka altså :) (side 3)

Noen er dratt og andre håper jeg finner nye hjem snart.
Andre igjen har byttet kjønn siden de kom i hus og en har fått livet snudd på hodet..
Bestanden i ene storkaret er redusert til 9 stk etter at en del fisk er solgt. Skal lage en selskapssuppe der, siden jeg fikk så lyst til å ha det igjen Så amerikabiotopen min røyk der ja..

Kampfisken Esme(kort for Esmeralda) har brått skiftet kjønn å blitt Emil, en ramp som trives med å gomle mat og jage på de få ancistrusynglene som er i karet for tiden. Han er en plakat, og virkelig en flott fyr i blått/turkis og rød.

Albert strever fortsatt med å bygge skumreir. De få han lager går fra hverandre rimelig fort. Så han har vel tatt pause med det og gått over til å holde styr på ca 20 ancistrus-tasser. Kongen i karet, og demonstrerer det godt. Fargemessig så er Albert lik Emil, men har lange flotte finner.
Begge kampfiskene fores med røde mygglarver og for beregnet for dem.

Ellers så går livet sin skjeve gang i de fleste kar. men en hendelse har snudd livet opp ned for en stakkars tass. Denne stakkarn heter Vimse, og er en stokkblind honninggurami. Han er den første fisken jeg har sett med hvit stokk(eller to) og som har egen førerfisk han henger i halen på en Kileflekkrasbora titt og stadig etter at de andre Honningguramiene ble solgt. Eller så daffer han ved pumpeinntaket.. Har utviklet en god hørsel(eller no i den duren) etter at han mistet synet. Stryker jeg fingeren langs glaset, så følger han den.. Kjekt for å lede han til foringsplasen når jeg skal fore

Nå er det like før det smeller en sikring her.. Kropen krangler som fy idag.. Ledd som verker er ikke godt. Så begynner datan og tulle. Låner en data siden min stasjonære har gått over til evigheten, å tror du ikek denne laptopen begynner å kødde også nå. Er ikke greit å være meg for tiden. Skulle ikke kommet meg inn på AF heller. Da jeg skrev in adressa å entret, så kom jeg inn på en oppdateringsside for ol.. OL!! av alle ting! Jeg får noia av hele greia....

Nå har jeg lyst til å få solgt fisk, så jeg kan dra å terapishoppe annen fisk.. Hadde vært greit for en plaget sjel akkurat nå...
Det skjedde noe merkelig igår..
Jeg var innom på ene dyrebutikken med 2 maller som jeg ikke fikk solgt. Skulle bare levere dem, men ble tusslende rundt å kikke på fiskene. VERY bad idea!!
Endte opp med 4 guppy og 4 platy, en hann og tre hunner av hver art.
Ja den litersjuka, den litersjuka
Flaks jeg visste jeg ikke hadde råd til ett akvarium.

Nå fjerter de nye rundt og koser seg. Lille GuppyGutt strever fælt med å få bedekket damene sine.. Svømmer som en gal fra den ene til den andre. Ikke lett og ha ett harem nei..
Tror alle fiskene hadde lett forstoppelse, for guhjelpe meg for noen kabler de la etter første foringen i nytt hjem. Ante ikke at så små fisker kunne legge så mye kabel.. Nå er de ikke like oppblåste som da jeg kjøpte dem, og ser mye bedre ut.
hehe kjenner til det der..ente også med fisk i går som ikke var heelt planlagt etter en tur i butikken. Og ungene mine vil ikke en gang inn i dyrebutikken og kikke mer minstejenta begynner og sutre når jeg stopper med fiskeavdelingen.. hun vet det innebærer en mamma som står bare og stirrrer og studerer og bruker aaaaaaalt for lang tid..

hehe, hørtes litt kjent ut.. I den sjappa jeg bruker og handle, har de en ål som guttungen er helt fortapt i.. så han sitter og prater med den mens mamma koser seg
Så har det skjedd... jeg har fått sykdom i ene karet. første sykdommen på 2,5 år, så kan ikke si jeg er så altfor plaget med det. Men surt alikevel.. Ene platyen min har fått pelsdotter spredt over hele seg. Har sett noen tegn hos andre fisker oppi samme karet, så nå er hele gjengen på sykestua.

Søsteren min gikk amok med legoen til guttungen, å mekka bolig for fiskene i ene 200L. Guramiene og khulii-ålene digger boligen, men kongen i karet, Babba min, har bare så vidt svinnsett innom. Det falt vist ikke ismak, for han ligger atter under rota si..
Ser ikke så fint ut, ligner en bensinstasjon under vann, men blir nok ikke så altfor lenge til det kommer opp igjen. Guttungen savner legoen sin
Sykdommen er i sjakk heldigvis, så det går bare bra med den gjengen..

Jeg var frekk nok til å tømme hula til Halbart(ancistrus-hannen til guttungen) og fant ca 43 yngel. Hannen fikk ha 5-6 stk igjen for ikke å sette igang med yngling med en gang.. Morsomme fisker det der. Skal prøve å fostre dem opp i fødenett, for å se om flere overlever da.
Litt lei meg ikveld...
Ene platyen min var veldig aktiv sammen med guppyene da jeg gikk til angrep på andematen i det karet.. Guppyene svømte i full fart mellom fingrene på meg, så mesten ut som at de hadde det moro med sisten eller noe i den duren.. Ene platyen slengte seg med i galskapen, så leg fikk litt å smile av mens jeg måkket ut andemat..
Senere på kvelden, når jeg sitter å kikker i akvariet, så merker jeg at noen mangler. min vakre røde og svarte hunnplaty er borte vekk! Jeg kikket bak røtter, inni boligen og bak innløp ut utløpet for pumpa... Men borte vekk er hun. Frykter jeg i min iver har måkket henne ut sammen med andematen :S
Stakkars lille henne.... På tjukken var hun også.

Hvil i fred lille spirrevippen
Å kikke på coryer som mumser mygglarver var ganske moro.
Ene fylte munnen så mye at det tøt ut alle veier.. Naboen lå å suttet på en larve som gikk inn og ut av munnen.. Omtrent som når en unge spiser spagetti La merke til at ene coryen hadde en stor rød flekk i kjøttet på bakkroppen.. Hva kan dette være tro?
Ene coryen min skremte meg skikkelig idag..
Den hang over feste til innsuget på pumpa å rørte seg ikke av flekken. Så ikke noen gjellebevegelse eller noen ting. PANIKK!!!
Bort med lys og glassplate, frem med strikkepinnen(en lys grønn av plast. noe skal man da bruke strikkepinner til XD) for å se om fisken var dau.... henger over karet for å puffe litt i fisken, men den er borte vekk.. setter meg på huk å kikker.. Joda, mellom rota og en plante ser jeg den.
Å den ler av meg! Det er jeg helt sikker på.. "jasså Matmor, du trodde jeg var dau du...høhøhø!"
Har kommet frem til at den må ha ligget der å duppet litt. Men FY som den skremte meg!

Ellers så har jeg to smellfeite frøkner som enten har forsynt seg litt for mye av påskegodisen, eller så er de blivende mødre. En guppy og en platy.
Ante ikke at en så liten fisk som en guppy kunne bli så rund... Tok et vannbytte nå nettop for å se om det hjalp på. Hadde vært moro om coryene også viste interesse for foreldrerollen. Hvis jeg ikke er så heldig at jeg har bare ett kjønn oppi der da.. Time vil shåw....
Og har du sett..

Idag kom det jaggu 11 nye Kileflekkrasbora i ene karet.. Har da en stim på 16 fisk. Ble skikkelig flott! Ser nesten ut som at platyene og guppyene må flytte siden de lager litt rot oppi der. Gleder meg til skattepenger og nytt kar kommer i hus til sommeren
Har endelig begynt og få kontakt med Kim, den største cikliden min. Han har stått og sturet i hjørnet sitt helt siden han kom i hus. Men etter at Jeanette(hans bedre halvdel) ble flyttet over i ett annet kar, så har han virkelig blomstret. Synes det er moro med fisk som kommer når jeg nevner navnet deres.
Vimse er ganske kjapp med og komme til glasset, Bolla(en smellfeit platy) er ganske så kontaktsøkende også, så har det ganske koselig når jeg sitter å pludrer med dem Kim er ikke den kjappeste, men han lærer..

Ellers så dagdrømmer jeg fortsatt om et stort kar.. Hadde vært noe å kikket på istede for tvn
Har vurdert og teste ut akrikanske ciklider igjen, men litt usikker på om det frister med Malawi eller Tanganyika.. Er om mulig den mest ubesluttsomme akvaristen som finnes på akkurat dette punktet..;P
Men altså... Det går ikke ann og gå inn i en fiskebutikk uten og forelske seg.. Og forelskelsen ble med hjem
Guttungen fikk 4 Zebrafisk til, så nå har han 9 tror jeg. Selv endte jeg opp med et par Blå Acara. Flotte små fisker.. Skal bli spennende og se dem vokse opp Skulle egentlig bare ha en boks fiskefor og evt noe kuhlii...men sånn kan det gå.
Sånn kan det gå når jeg hadde snappet opp de tre siste Kuhliiene der De er urolig morsomme fisker! Den ene jeg kjøpte har blitt betydelig tykkere bare på den lille uken jeg har hatt dem. Tar det på et tegn på at de trives!

Går og sikler litt på Juwel 180-karet de har der. De har ett på lager av det samme som står i butikken...
Regnet med det var deg ja

Ønsker meg ett på 400 liter. DET hadde vært noe. Surt at det på 540 liter sprakk
Sjekket ut Blå acra i profilen her inne. De ser kjempefine ut!

Selv drømmer jeg også videre om et større akvarium. Har ett sted der Juwel Rio 180 passer perfekt inn, men det er akkurat der 63-literen står nå.

Trodde jeg ville ha Guramier eller Paradisfisk (de som er i privat eie i dyrebutikken er så nydelige!), men har jo begynt å se en del utrolig flotte Ciklider også. Hvordan kan man velge?
Er ikke lett og velge nei.. Har endelig klart og bestemme meg for hvem som skal få være her og hvem som skal ut.. kommer muligens en annonse med div fisk etterhvert.
Mulig at noen kar også blir solgt.. Får se(hva man har plass til).
...er spent på hva du kanskje skal selge, både av kar og fisk! Skal følge med på rubrikken her inne

Trenger og få byttet litt nå kjenner jeg. Prøve noe nytt å se om kjemien stemmer for å si det sånn
Da man trodde at Hr og Fru Halbart hadde lagt yngelproduksjonen på hylla, så har de jaggu lurt meg godt. La inn en agurkbit til dem, og tenkte som så at det var ei stund siden jeg hadde sett gamlefar. Snudde på kokosnøtta hans og kikka inn.. Joda, der lå han å nærmest gliste med hula full av Halbart jr.. Stakkars Kinemor har nesten ikke spist i det siste, men hengt utenpå hula å fulgt med på "hønepappa" inni der. Blir det som sist, så tar hun over ungene når pappan kaster dem på dør..

De to der slutter ikke og overraske nei Og flott er det.
Hadde ikke vært en spennende hobby hvis det ikke dukket opp noen små iblandt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap