Cory - green lazer! (side 3)

Hvor store (eller små) er egentlig disse nye Coryene dine? Jeg synes det hørtes rart ut at det skal ligge igjen så mye røde mygglarver, noe alle Coryer elsker, etter en hel time. Spørsmålet er da; er Coryene så små at de ikke greier å spise hele mygglarver enda, slik at de kun spiser de minste bitene? Sånn at de største mygglarvene ligger igjen?

Du kan forsøke å hakke opp mygglarvene først (med et barberblad e.l.) men husk å slippe fôret ned på et bestemt sted bare. Da er det lettere å se hvor mye som blir spist, og hvor du skal fjerne fôrrestene fra (dersom ikke alt blir spist opp).
Hvis filteret ditt "blåser" fôret rundt halve akvariet og gjør at det ikke vil lande på et sted, så slå det av en liten stund mens fôret synker, og slå det så på igjen. Husk å ikke gå fra karet før det er gjort! Ellers kan det ende opp med at du glemmer hele greia og filteret står avslått i lang tid....
De 8 Corydoras Green Lazerene er ca. 3cm, mens de tre Metaene er fullvoksne. Det virker ikke som om noen av de sliter med å spise larvene, hva burde jeg gjøre annet enn å slå av filteret?
Nå gikk det som jeg hadde blitt advart mot å gjøre her, jeg glemte jo seff å skru på filteret igjen etter jeg hadde hatt oppi maten. Oppdaget det ganske nøyaktig 1 time etterpå, da jeg skulle slamsuge ut matrester. Satte det i gang igjen sporenstraks, men har jeg drept filterbakteriene? Om ikke alle, hvor redusert er filteret mitt nå?
Håper noen kan hjelpe meg her nå ganske kjapt! :O
Innvendig filter? Da burde 1 time gå greit. Det er ikke slik at alle bakteriene legger seg ned og dør samtidig heller. Kanskje følge med litt ekstra (hadde jeg gjort fordi jeg er lettere hysterisk hehe), men det er mest sannsynlig ikke noe problem. Prøv å unngå overfóring
Det var betryggende å høre!

Sjekka nitritt nå, og den var på
Sailfish
Det var betryggende å høre! :) Sjekka nitritt nå, og den var på
...på 0 antar jeg ?
Fikk ikke hele innlegget mitt frem i forrige post, så jeg prøver igjen

"Sjekka nitritt nå, og den var på
Dette var bare rart :S
Får prøve igjen i morra...
Krokodillekjeft funker ikke på forumet her... Skriver du tegnet for mindre enn forsvinner alt fra og med det tegnet.....
Liz H
Krokodillekjeft funker ikke på forumet her... Skriver du tegnet for mindre enn forsvinner alt fra og med det tegnet.....


Ahh, skjønner. Merkelig at alt blir sletta etter "mindre enn" da :P

Da prøver jeg å legge inn en gang til, bare nå uten krokodilletegn

"Det var betryggende å høre!

Sjekka nitritt nå, og den var på mindre enn 0,05. Dette er ikke altfor ille syns jeg, siden jeg nå prøver å øke mengde filterbakterier i filteret , slik at jeg slipper å bytte 20 L hver dag. Bytter fortsatt vann hver dag, men det er vann som følger med når jeg slamsuger matrester (ca. 5-10 L).

Legger tydelig merke til at Coryene mine har vokst siden jeg fikk de, da spess rundt midjen

Så Green Lazerene stima langs glasset da jeg var borte for å slamsuge i dag. Det var koselig å se Virker som om de blir mindre og mindre redde for at jeg går forbi glasset, at jeg driver å bytter vann, slamsuger og ominnreder litt på sand som de flytter på :P

Håper de vil trives enda mer når jeg får opp moseveggen jeg har planlagt. Nettingen er bestillt fra USA, så jeg får bare vente til den kommer i posten. Deretter blir det å vente til Javamosa har grodd seg til en tjukk og kraftig vegg Gleder meg "
Noen som har et forslag på et godt 15W lysrør beregnet for en Amazonas-biotop? Planter i karet er en vanlig sverdplante og en mosevegg av Javamose.
Jeg liker Life-glo
Omtale finner du her.
Jeg har 6 mellomstore coryer, 8 små coryer og 5 "kuhliiåler" som deler en tabelett om dagen, i tilegg spiser de restene av det stjernedanioene får.
Sikkert noen som rynker på brynnene og mener jeg sulter fiskene mine, men de er verken tykke eller tynne, bare akkurat passe.

Ikke vær redd for å gi for lite mat, fisker dør oftere av overforing enn underforing. Begynn med kanskje en halv tabelett om dagen og prøv deg frem, når det ligger matrester igjen vet du at det er for mye, sånn kan du finne ut hvor mye du kan gi.

Veldig fine fisker forresten, fint innredet akvarie oxo, det så veldig nytt og rent ut, her lar jeg bladrester og annet grums ligge på bunnen, for fiskene finner både skjul og mat i det. Dessuten er det ingen som slamsuger elvebunnen i det fri.

Lykke til, blir spennende å følge med videre
Jeg har fått beskjed fra veldig mange at Coryer elsker å nærmest svømme i mat hele tiden, særlig da unge fisk som er i oppveksten. Men pga. at nitritten øker til svimlende verdier om man mater kraftig og ikke fjerner matrester, slamsuger jeg bunn 1 time etter hver fôring. Har ikke hørt om noen som har drept Coryene sine med overfôring. Da er det nok heller resultatet av å fôre kraftig, samtidig som man ikke fjerner eventuelle matrester som blir igjen, som er dødsårsaken (nitritt) ville jeg tro. Men for all del, hvis det er flere som er enige i at man kan overfôre Coryer, så si ifra nå, ellers kan jeg få meg en dyr overraskelse en dag... :S ("bank-i-bordet").
Og ang. det at ingen slamsuger elvebunnen i det fri. Det skal vel da også sies at det konstant blir skiftet ut liter på liter med nytt friskt vann, samtidig som at det ikke skjer kunstig fôring i form av malletabletter, flakfôr o.l.

Takk for kommentaren om fisken og karet mitt
Mosevegg på bakruta kommer opp nå en av de kommende ukene forhåpentligvis
Jeg leste tråden
Var veldig informativ!
Jeg står mellom Sun-Glo og Life-GloII.
Så at Sun-Glo var ganske dempet belysning og ble anbefalt til f.eks. en sortvannsbiotop, som jeg har
Mens Life-GloII ble anbefalt som suveren allrounder til all slags akvariebelysning. Men Life-GloII var visst også ganske kraftig lys siden det står "Som oversikten over viser, er dette røret svært lyssterkt i forhold til det meste annet på markedet. Slett ikke å forakte for oss som ønsker mest og best mulig lys inn på lite plass "
Blir Coryene mer sky av Life-GloII enn Sun-Glo?

Hvor stor forskjell er det egentlig i praksis mellom disse røra?
Hvilket rør gir best lys til en mosevegg av Javamose?

Gleder meg til å få bedre lys i akvariet slik at plantene mine klarer seg bedre og at Coryene mine virkelig får vist frem fargene sine! Blir kult når det glinser i grønn metallic på hele sandbunnen

Tante Astrid
Jeg liker Life-glo ;) Omtale finner du [URLBLOCK1].
Jeg bruker Life-glo i kombinasjon med Sun-glo i søramerika-karet mitt, men har du bare ett rør så passer nok Life-glo best siden Sun-glo alene blir veldig gult (min mening).

Blir lyset for sterkt så kan du bruke flyteplanter for å dempe det litt.
Coryene liker best dempet belysning. Blir lyset for sterkt, bør du bruke flyteplanter som Astrid sier, ellers vil de nok oftest søke tilflukt under røtter og virke mer sky.

Coryer har ikke behov for å "svømme i mat". Du fórer rett og slett for mye om du må slamsuge opp matrester hver eneste dag. Det er ikke bra for vannkvaliteten din heller, og skaper unødvendig ekstraarbeid.

Jeg har en del coryyngel nå, har bra vekst, og fórer to ganger daglig. Men selv ikke på yngel i alderen 3 uker - 4 mnd må jeg slamsuge matrester hver dag. Og hvertfall ikke på voksne cory!

Alle fisk kan overfóres, selv cory, men det som er mest problematisk med overfóring er indirekte effekt, i form av mulig ammoniakk, kanskje nitritt, og hvert fall mye nitrat (om filteret klarer å ta unna). Nitrat er veksthemmende, slik at du nok ofte kan få like god effekt på vekst av å sørge for lave nitratverdier, fremfor å øke fóringsmengden.
Ok, så nitrat verdiene øker selv om jeg tar et 5-10 liters vannbytte hver gang jeg slamsuger? Trodde det var bare vannbytter som fjernet nitrat jeg :S hmm... Men hvis jeg skal fôre så lite som dere sier, dvs. slik at det ikke ligger noe matrester igjen, hvordan kan jeg vite at jeg ikke fôrer for lite?

Og ang. valg av lysrør. Hvis jeg velger Life-GloII og har oppi noen flyteplanter, vil ikke flyteplantene skjerme så mye for lyset at moseveggen min vil få problemer? Hvor gult er lyset fra Sun-Glo i forhold til to 5W sparepærer?

Jeg vil gjerne takke alle som bidrar i denne tråden Jeg lærer noe nytt hver gang jeg er innom Og jeg vil bare legge til at jeg ikke prøver å være kverulant, ønsker bare å forstå 110% det jeg foretar meg av i akvariet mitt. Er jo tross alt fisk for en del penger, i hvertfall for en student som meg.

Mvh,
Tom-André
Vannbytter fjerner nitrat, ja... men om overfóringen er stor, så kan jo nitrat øke raskere enn du klarer å få det ned. Det må jo undersøkes med nitrattester.

Poenget mitt er at det er unødvendig å mate så mye at det gir deg ekstra arbeid. Klarer liksom ikke å se logikken i å ville mate så mye at du må ta daglige vannbytter via slamsuging av matrester. Et annet poeng er at mat er jo ikke SÅ billig heller, kunne jo like gjerne ha tømt maten rett i do :p (den hadde egentlig gjort mindre skade der...)

Det er knappest mulig å mate for lite. Da vil du jo se at fiskene blir tynne, så må du bare øke litt på mengden i så fall. Vi kan vel være enige om at du absolutt mater for mye nå siden du faktisk må slamsuge matrester hver eneste dag.

Det er vel bare å anslå omtrent hvor mye som ligger igjen og blir slamsugd opp, og redusere tilsvarende på mengden?

For å sitere en her på forumet: Det er langt flere fisk som dør av overfóring enn som sulter ihjel... fisk svømmer ikke akkurat i mat i det fri heller, det kan jo gå en god stund mellom hver gang de finner mat i naturen. Dermed er det mer unaturlig å svømme i mat, enn å få lite mat.

Ang. moseveggen og sun glo så aner jeg ikke
Du trenger jo ikke la flyteplantene dekke hele overflaten. Det er nok at det skjermer deler av karet. Om du vil så kan du bruke høyvokste planter som vokser bortover vannoverflaten istedenfor flyteplanter. Da blir det lettere å kontrollere hvor du vil ha skjerming og ikke. Javamose tåler forresten ganske lite lys.

Når det gjelder sammenligning mellom sparepærer og Sun-glo så vet jeg ikke siden jeg aldri har brukt slike pærer.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap