400 l - den store tropheus drømmen... (side 3)

Snøen smelter i øst. Cm for cm ser jeg snart enden på visa og håp om å kunne finne steiner til karet mitt. Hadde jeg visst at det skulle blitt slik en lang vinter med mye snø og jeg trengte steiner skulle jeg jaggu ha stakket opp noen og hatt på lager...hahaha...

Uansett, nå er det snart bar bakke og rennendes elver igjen.

Har ikke kommet noe lengre på akvarie mitt da dette står til innkjøring fremdeles. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg skal ha hesteneser sammen med troffene mine. Og hva slags troffer?? Det gjenstår å se.
Jeg tenkte jeg skulle ha sneglehuslekere også, men disse fikk sitt eget kar så da blir det kun troffer og hesteneser. Sweet!

Tålmodighet er en dyd....

Hvilken butikk har du kjøpt for og slikt fra i Danmark?
Jeg kjøper fra Unimati.
Utrolig god service og hyggelig mann.
Varsko ! varsko!!
Stein i karet..hehe..

Jepp, da er det kommet stein i karet. De blir nok flotte når algene kommer på de, men akkurat nå skiller de seg litt ut fra resten som har fått gro alger en mndes tid.
Bilder er det dårlig med om dagen da min far låner kameraet igjen, men jeg lover at det kommer snart.

Det er også noen fisker på gang til karet. Har søkt litt rundt på forskjellige annonser og nå ser det ut til at det muligens kommer fisk i karet snart. Sier ikke så mye mer akkurat nå, men dere får følge med.

Spring is here and it`s all good.
Blir jo bra dette. Har du bestemt deg for type fisk ennå?

Ser du har fått tak i stein, selv om det er mye snø ennå. Da vi puttet stein i karet vårt, hadde de litt forskjellig farge til å begynne med. Men, med tiden har de fått et mer naturlig utseende. De er jo blitt dekket av alger, og blitt skikkelig flotte. Moro bare å følge med på "modning" av steiner også.
Takker Janne.
Har bestemt meg for fisk og de er nærmere enn man tror..hehe..

Steinen er hentet fra det hemmelige" stedet til ei venninde. De ordner og graver ut der så steinene lå uten snø.

Det skal bli moro å se at steinene blir mer naturlig ja. Litt alger gjør susen..hehe..Hvis du ser på bakgrunnen så er det masse alger for troffer der.
Tadada!!
Da har fiskene kommet i hus. Etter en laaang tur til Gøteborg har de funnet veien hjem i karet.

26 stk F1 Tropheus "Kasakalawe-Bärnsten" 4-9 cm store

De er utrolig nydelige fisker og jeg måtte bare sitte i noen minutter å beundre synet etter at de slapp oppi karet. Så slo jeg av lyset.

Her er noen bilder:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

De har roet seg litt og utforsker hele karet nå i mørket.
Nope, de er fra en privat troffeholder i Gøteborg.
Mine troffer.. ah, for en deilig setning...

Mine troffer driver å gresser på algene som har vokst seg frem på bakgrunnen i den 1 1/2 mnd som karet har gått i innkjøring. Det er skikkelig morsomt å se. De spiser også på mine kjempevallisneriar så jeg regner med at disse ikke holder så lenge til tross for størrelsen..hehe..

Har fremdeles nesten bare kunnet ligge og betrakte fiskene mine idag.

Dag 2
Troffene har nå slått seg litt mer til ro. De er ikke så skvettne når jeg kommer og svømmer nysgjerrig bort når det er mat på gang. Mater de tre ganger om dagen. To med spirulina flak og en med NLS. Håper at det rekker.
Det er fremdeles litt uro i rankene her og jeg kjenner at jeg er litt på "edge" når en av troffene holder seg litt for seg selv, men alle spiser og ingen avføring er blank.

Kjenner virkelig at gleden kommer tilbake her nå. Gleden over fisk og akvariehold. Neste steg er og kjøpe noen hesteneser og den andre gruppen med troffer av samme slag. Litt redd for at de jeg kjøpte nå er for store til å sette inn en ny gruppe, men det vil vise seg.

Som fersk troffe eier bekymrer man seg over veldig mye. Bukvannsot, slossing, skader, for og vannverdier er noe av dem. Som alle andre hadde jeg alle disse bekymringene før jeg fikk troffene mine, men nå føler jeg at de begynner å slippe litt. Sitter igjen med en følelse av at hvis man gjør alt man kan for at fiskene skal ha det bra, ja da kan man ikke gjøre stort mer.

Etter påskeferien kom jeg hjem til et kar fullt av friske nydelige troffer. Jeg tok en stor sjans ved og forlate dem knappe en uke etter annkomst, men jeg prøvde å gjøre det jeg kunne for at de skulle få en så god start i sitt nye hjem som mulig. Og foreløpig ser det ut til og fungere.

Troffene her fores kun på Tropical spirulina pluss forte og NLS cichlid. Dette er akkurat det samme som forrige eier brukte og passer meg ypperlig. De er friske og raske og de viser ingen tegn til sykdom... enn så lenge ihvertfall.

Nei, jeg må si at jeg er veldig glad for at jeg prøvde ut tanganyika ciklider. Og jeg har virkelig fått smaken så foreløpig er alle mine kar tanganyika kar i en eller annen form.

Nols... here we go!!
Starter med et stort takk til Kent på Nols Ciklidhobby som åpnet en stund før ordinær åpningstid for oss idag.

Da er jeg kommet hjem fra turen til Nols ciklidhobby og det var virkelig verdt turen. Fikk med meg akkurat det jeg ønsket og det er moro.
Med meg hjem kom:

6 stk (3+3) Tanganicodus Irsacae Mpimbwe VF
6 stk (3+3) Chalinochromis sp. "Ndobhoi"
2 stk (1+1) Synodontis multipunctatus

Det ble også noen fisker til 60 literen:

4 stk (2+2) Lamprologus ocellatus "Golden"

Jeg er kjempefornøyd med handelen. Det kommer bilder seinere, men nå skal fiskene få hvile litt.
Da kommer det noen bilder av fiskene mine.

Tanganicodus irsacae mpimbwe:

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Chalinochromis sp. "Ndobhoi":

[External Image]
[External Image]
[External Image]

flotte bilder og flott fisk... grattis
Thanks Saffen. Veldig fornøyd med fiskene.
Karet er fortsatt like stabilt og mine yndlinger driver og legger opp til lek om dagen. Det er ihvertfall en av de dominante kasakalawe hannene som har skaffet seg dame. Han er veldig på risteren om dagen. Dette er ei mindre dame så vi får se.

Hestenesene driver også og danner par. Utrolig morsomt og se.

Skal få tatt noen flere bilder utover. Sommeren er en flott tid og til tross for at man blir litt dork så har akvarieentusiassmen kommet sterkt her ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap