- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Trond's første akvarium (63liter) (side 3)
Trond's første akvarium (63liter) (side 3)
Postet 12.03.09 kl 00:02
Jeg kikket på bildene i starten av tråden, og ser du har det utvendige filteret til akvariet ditt stående på benken ved siden av akvariet. Det gjør at toppen av filteret kommer omtrent på høyde med vannstanden/vannoverflaten i karet, og det kan gi litt trøbbel.
Vet ikke hvilket merke du har på den, men Eheim sine utvendige filtere har en viktig opplysning i bruksanvisningen:
Toppen av filteret må stå minimum 10 cm under vannoverflatens høyde for å kunne starte igjen (etter at man f.eks. har stanset det for rens eller arbeid i akvariet). Et tips til deg bare, i tilfelle du opplever problemer med å få det i gang igjen
Ellers synes jeg du tar utrolig bra bilder, so keep'em coming!
Alle liker bilder
Men du.... nå har du fryktelig mye fisk i et så lite akvarium. Du burde bremse kraftig ned, tror jeg. Ingen fisk liker å være "over crowded", og det gir veldig mye avfall i vannet med så mye fisk på så liten plass. Husk at hver eneste fisk både bæsjer og skiller ut urin i vannet, hver dag, mange ganger daglig.
Et annet tips er å investere noen kroner i mere planter. Det gir skjulesteder og trygghet for fiskene, samt at det minsker eventuelle algeproblemer siden plantene bruker overskuddsnæringen i vannet.
Grønne planter produserer oksygen, og er dekorative i tillegg. Bare fordeler med planter, altså
Planter trenger ikke være dyrt. Ta en kikk på rubrikkforumet her, og se om noen i nærheten av deg har planter til salgs for en rimelig penge. Litt kaldt å sende pr post nå, men det kan være at noen i kjørbar avstand fra deg har noe til salgs. Pris på planter i annonsene er under halvparten av hva de koster i butikk.
Vet ikke hvilket merke du har på den, men Eheim sine utvendige filtere har en viktig opplysning i bruksanvisningen:
Toppen av filteret må stå minimum 10 cm under vannoverflatens høyde for å kunne starte igjen (etter at man f.eks. har stanset det for rens eller arbeid i akvariet). Et tips til deg bare, i tilfelle du opplever problemer med å få det i gang igjen
Ellers synes jeg du tar utrolig bra bilder, so keep'em coming!
Alle liker bilder
Men du.... nå har du fryktelig mye fisk i et så lite akvarium. Du burde bremse kraftig ned, tror jeg. Ingen fisk liker å være "over crowded", og det gir veldig mye avfall i vannet med så mye fisk på så liten plass. Husk at hver eneste fisk både bæsjer og skiller ut urin i vannet, hver dag, mange ganger daglig.
Et annet tips er å investere noen kroner i mere planter. Det gir skjulesteder og trygghet for fiskene, samt at det minsker eventuelle algeproblemer siden plantene bruker overskuddsnæringen i vannet.
Grønne planter produserer oksygen, og er dekorative i tillegg. Bare fordeler med planter, altså
Planter trenger ikke være dyrt. Ta en kikk på rubrikkforumet her, og se om noen i nærheten av deg har planter til salgs for en rimelig penge. Litt kaldt å sende pr post nå, men det kan være at noen i kjørbar avstand fra deg har noe til salgs. Pris på planter i annonsene er under halvparten av hva de koster i butikk.
Postet 12.03.09 kl 00:56
Endret: 12.03.09 kl 00:59
Tante AstridDet virket da som et utrolig profft opplegg. Jobber du med fotografering eller noe? Skulle gjerne hatt litt ekstra lys til fotografering selv, men foreløpig har det ikke blitt prioritert. Ikke tvil om at kvaliteten på bildene blir en annen med skikkelig lys.
Tusen takk, Nei jobber ikke med dette. Men driver endel på hobby basis. men ikke så mye studiofoto. Synes det er ett vanskelig felt, men morro.
Postet 12.03.09 kl 16:43
mona oJeg kikket på bildene i starten av tråden, og ser du har det utvendige filteret til akvariet ditt stående på benken [I]ved siden av[/I] akvariet. Det gjør at toppen av filteret kommer omtrent på høyde med vannstanden/vannoverflaten i karet, og det [I]kan[/I] gi litt trøbbel. Vet ikke hvilket merke du har på den, men Eheim sine utvendige filtere har en viktig opplysning i bruksanvisningen: Toppen av filteret må stå minimum 10 cm under vannoverflatens høyde for å kunne starte igjen (etter at man f.eks. har stanset det for rens eller arbeid i akvariet). Et tips til deg bare, i tilfelle du opplever problemer med å få det i gang igjen :-) Ellers synes jeg du tar utrolig bra bilder, so keep'em coming! :) Alle liker bilder :) Men du.... nå har du fryktelig mye fisk i et så lite akvarium. Du burde bremse kraftig ned, tror jeg. Ingen fisk liker å være "over crowded", og det gir veldig mye avfall i vannet med så mye fisk på så liten plass. Husk at hver eneste fisk både bæsjer og skiller ut urin i vannet, hver dag, mange ganger daglig. Et annet tips er å investere noen kroner i mere planter. Det gir skjulesteder og trygghet for fiskene, samt at det minsker eventuelle algeproblemer siden plantene bruker overskuddsnæringen i vannet. Grønne planter produserer oksygen, og er dekorative i tillegg. Bare fordeler med planter, altså :-) Planter trenger ikke være dyrt. Ta en kikk på rubrikkforumet her, og se om noen i nærheten av deg har planter til salgs for en rimelig penge. Litt kaldt å sende pr post nå, men det kan være at noen i kjørbar avstand fra deg har noe til salgs. Pris på planter i annonsene er under halvparten av hva de koster i butikk.
Heisann, takk for tilbakemelding
Ja er klar over at det begynner bli endel fisk der nå. Er vel 24 stk nå.
Men har kjøpt ett 240liter som skal hentes på Søndagen.
Har omøblert å har noen flere planter nå om dagen forresten.
Det med pumpa er jeg også klar over. Dette er en Eheim pumpe 400l/h. Men den pumper ikke maksimalt. Denne blir flyttet på når flere ting er på plass
Har testet vannet endel, verdiene virker fine ennå.
Postet 12.03.09 kl 16:46
Postet 14.03.09 kl 16:56
Flere bilder fra 63liters karet. Sliter med mye 'støv' / 'luft' i vannet. Er ikke slik i 240litern. men her er iallefall noen bilder.
Planen er å ha alle i 240litern etterhvert, bare bli kvitt disse malawi chiclidene først.
en ting til, hva gjør jeg for å få bildene inn i fiskebasen feks? noen spesielle jeg kontakter?
Planen er å ha alle i 240litern etterhvert, bare bli kvitt disse malawi chiclidene først.
en ting til, hva gjør jeg for å få bildene inn i fiskebasen feks? noen spesielle jeg kontakter?
Postet 19.03.09 kl 19:23
Endret: 19.03.09 kl 19:24
Trond Stegaruden ting til, hva gjør jeg for å få bildene inn i fiskebasen feks? noen spesielle jeg kontakter?
Gå til bildene av arten i fiskebasen og velg Endre info. Da kommer det opp ett vindu hvor du kan laste opp bildet. Det vil så bli vurdert om det er godt nok for å legges inn og du får beskjed etter noen dager.
Postet 19.03.09 kl 19:44
Postet 19.03.09 kl 19:44
Postet 21.03.09 kl 23:20
hei, du tusen takk, morro å høre slikt.
tips, nei er veldig i startfasen selv ang akvairum foto. synes det er utrolig vanskelig, blir ca 200-500 bilder hver gang jeg rigger opp noe. mye søppel med andre ord
Men jeg bruker iallefall eksterne biltzer som jeg flytter rundt på, kamera står også på M (manuelt) så jeg har full kontroll over blender lukker og iso
Fikk 2 bilder inn i fiskebasen også, så morro :p
tips, nei er veldig i startfasen selv ang akvairum foto. synes det er utrolig vanskelig, blir ca 200-500 bilder hver gang jeg rigger opp noe. mye søppel med andre ord
Men jeg bruker iallefall eksterne biltzer som jeg flytter rundt på, kamera står også på M (manuelt) så jeg har full kontroll over blender lukker og iso
Fikk 2 bilder inn i fiskebasen også, så morro :p
Postet 22.03.09 kl 18:36
Postet 24.03.09 kl 14:43
Postet 27.03.09 kl 17:35
Her er noen bilder av oppsettet.
Prøver få disse sommerfuglciklidene til å leke.
Har 2 stk oppi karet, hunnen begynner bli ganske rød under.
Har prøvd lagt ut mange flate steiner å en stor hule. håper dette hjelper.
Jeg bytter ofte litt vann etterfulgt av litt mygglarver!
Har ennå ikke sett noe leking eller noen groper eller egg, menmen for vente å se ann!
temp 26
ph 6.5
Prøver få disse sommerfuglciklidene til å leke.
Har 2 stk oppi karet, hunnen begynner bli ganske rød under.
Har prøvd lagt ut mange flate steiner å en stor hule. håper dette hjelper.
Jeg bytter ofte litt vann etterfulgt av litt mygglarver!
Har ennå ikke sett noe leking eller noen groper eller egg, menmen for vente å se ann!
temp 26
ph 6.5
Postet 11.04.09 kl 17:27
De føler nok mere trygghet hvis du har litt mere planter i det. De kan kanskje bli litt engstelige når det er så åpent og nakent rundt dem...? Bare tenker på hvordan de var hos meg, de likte å ha retrettmulighet til plantebuskas og oppholdt seg mye der.
Og dersom miljøet rundt dem endres slik at de føler seg tryggere (mer planter gir trygghet) så kanskje de endelig føler seg i leksmodus og legger noen egg?
OBS! Den planten du har satt i venstre hjørne bakerst, er ingen akvarieplante.
Du burde ta den ut før den begynner å råtne og ødelegge vannkvaliteten. Det er en vanlig stueplante, som kan pottes i jord og settes i vinduskarmen.
Og dersom miljøet rundt dem endres slik at de føler seg tryggere (mer planter gir trygghet) så kanskje de endelig føler seg i leksmodus og legger noen egg?
OBS! Den planten du har satt i venstre hjørne bakerst, er ingen akvarieplante.
Du burde ta den ut før den begynner å råtne og ødelegge vannkvaliteten. Det er en vanlig stueplante, som kan pottes i jord og settes i vinduskarmen.
Postet 11.04.09 kl 17:40
Endret: 11.04.09 kl 17:42
Heisann!
ja tenkte på dette med planter. Må nesten prøve ta meg en tur til dyrebutikken en dag å handle flere.
Alle plantene mine er i stue karet for øyeblikket, derfor ble det bare noen rester i dette sommerfuglciklide karet.
Ja jeg var usikker på denne planten selv, synes den begynner råtne!
De i butikken sa den var en yppelig akvariumsplante som tålte endel.
Jeg er MEGET fornøyd med denne butikken på andre ting, de er ærlige,¨sier ifra når ting ikke går sammen osv, men akkurat her ble jeg feilinformert.
ja tenkte på dette med planter. Må nesten prøve ta meg en tur til dyrebutikken en dag å handle flere.
Alle plantene mine er i stue karet for øyeblikket, derfor ble det bare noen rester i dette sommerfuglciklide karet.
Ja jeg var usikker på denne planten selv, synes den begynner råtne!
De i butikken sa den var en yppelig akvariumsplante som tålte endel.
Jeg er MEGET fornøyd med denne butikken på andre ting, de er ærlige,¨sier ifra når ting ikke går sammen osv, men akkurat her ble jeg feilinformert.
Postet 11.04.09 kl 20:06
Postet 13.04.09 kl 18:33
Her skjer det ikke mye for tiden. Karet er oppe å kjører med disse 2 sommerfuglciklidene
De ser ut til å trives, men ingen tegn til lek ennå.
Hunnen er bare litt rød under, har ikke fått noen sterk rød/lilla farge.
kanskje hun er veldig ung ennå, ja trur jeg kommer til å bruke dette til noe annet. Står mellom endel valg, klarer ikke bestemme meg!
1. Guppy kar
2. Serbrafisk kar
3. Skalare oppdrett
4. sommerfuglciklide oppdrett
Flere kar er uaktuelt i huset for øyeblikket. sjefen har talt
De ser ut til å trives, men ingen tegn til lek ennå.
Hunnen er bare litt rød under, har ikke fått noen sterk rød/lilla farge.
kanskje hun er veldig ung ennå, ja trur jeg kommer til å bruke dette til noe annet. Står mellom endel valg, klarer ikke bestemme meg!
1. Guppy kar
2. Serbrafisk kar
3. Skalare oppdrett
4. sommerfuglciklide oppdrett
Flere kar er uaktuelt i huset for øyeblikket. sjefen har talt
Postet 18.04.09 kl 16:21
Postet 06.05.09 kl 08:47
Postet 04.06.09 kl 10:09
Postet 04.06.09 kl 10:10