Fiskegalskap (side 3)

I dag tok jeg ut hodeskallen fra det lille karet og putta i litt skifer istedenfor. Nå blir mamma glad tenker jeg , hehe :o)
Tiden står litt stille her nå, vil jo så gjærne putte fisk i Rio'n nå, men det går vel ikke Plantene u karet så ut til å dø her en stund, da bladene ble ekstremt brune og skitne,noe jeg faktisk tror kommer fra roten, men nå ser det bedre ut. Nye skudd og blader har kommet og de er så grønne som de kan bli ) Jeg har fått tak i slike leirkuler med plantenæring som jeg har stukket ned under et par av plantene mine. Er spent på om jeg vil merke noen forskjell og om de faktisk funker!
Noen av skifersteinene har fått et litt brunaktig belegg, holdt på å få angst da jeg så det første gangen, for det kunne faktisk minne om rust, men det er det jo ikke :p Om dette belegget er en slags alge eller om det bare er dritt fra roten aner jeg ikke. Vannet er uansett helt klart nå og karet begynner å se fint ut. Bilder kommer en annen dag. PCn min er under oppgradering og jeg orker ikke stresse med bilder før min PC er igang igjen.

Ventetiden kortes ellers med å lese i Norsk Akvarie-og Hagedam-leksikon. Nå i kveld har jeg bestilt et par bøker på engelsk på Capris.no. Gleder meg til de kommer =)



Det er antagelig brunalger som har dukket opp i karet ditt. Disse er det ingen grunn til å stresse med. De er vanlige i nyoppsatte kar, men forsvinner av seg selv når karet er innkjørt og kommet i balanse
Tante Astrid
Det er antagelig brunalger som har dukket opp i karet ditt. Disse er det ingen grunn til å stresse med. De er vanlige i nyoppsatte kar, men forsvinner av seg selv når karet er innkjørt og kommet i balanse :)


det var godt å høre Det ser ikke så pent ut nemlig. Skal prøve å fjerne noe fra innsida av glasset i dag iallfall.
vente vente vente....

Har lagt ut 3 nye bilder i denne tråden
for den som skulle være interessert.

De 2 Guppy-ynglene mine ble 3 uker på lørdag og lever i beste velgående i en stor salatbolle av glass. ja, jeg vet at det ikke er optimalt akkurat. De lever oppi der uten pumpe.... men jeg skifter vann hver dag, og de eter og svømmer og lever . Kansje skulle jeg bare latt naturen gå sin gang å slippe dem ned i 22-liter'n....da hadde de garantert blitt fiskefor vil jeg tro. Men så er det noe med at jeg er ganske så stolt over at jeg fikk yngel. Selv om alle får Guppy til å yngle ;o) .

Må fortsatt skifte vann ofte i 22-liter'n. Er selvfølgelig lei av det men det er da ikke så mye jobb. Nå er det 17 dager siden Rio'n ble satt igang og til nå har ventetiden vært veeeeldig lang. Er litt uenig med meg selv om når jeg skal begynne å putte oppi fisk der. sukk
Fikk en mose i posten idag...bestilt på eBay. Mosebiten heter Taxiphyllum sp. Spiky Moss. og jeg finner ikke akkurat den typen i basen her. Biten jeg fikk var latterlig liten men det spiller ingen trille. Trives den i karet mitt vil den vel vokse seg større etter hvert =) Ikke så enkelt å ta bilde av noe så smått. Men mosen er altså sånn ca midt på bildet.
etter at filtret hadde fårr stå å gå i 3 uker bestemte jeg meg for å ha i en fisk, plecostomus, for hele karet holdt på å gro igjen. Dessuten sliter jeg fortsatt med nitritt i 22-liter'n, og jeg regner med at plecoen var en av grunnene til det. Han produserer vannvittig masse avfall.

Etter at han var i 180-liter'n i ca 1 døgn, var den store roten helt rensket for belegg.... men til gjengjeld var alle skifersteinene samt noe av grusen dekket av avføring..... moro. Klarer ikke å fatta hvordan det går an at en så liten fisk kan produrere så MYE avfall på så kort tid. Tror han liker sitt nye hjem for å si det sånn.

Jeg har målt nitirtt hver dag siden jeg putta han oppi og det har ikke vært målbart så langt.

I dag var jeg innom dyrebutikken og bestilte 3 nøkkelhullciklider. De kunne ikke garantere noe, men de trodde de skulle klare å skaffe til neste tirsdag, dvs litt om litt over en uke. De skulle ringe dersom ciklidene kom, så da er det bare å vente i spenning. Nå har jeg bare sett disse fiskene på ilder, men synes de er utrolig vakre, så jeg krysser fingre og tær for at jeg får telefon fra dyrebutikken neste tirsdag !

Jeg fikk et par røtter i posten her om dagen.
Bildet viser en av de. Litt usikker på hva roten heter, men tror det er Mangrove. Korrekt meg gjerne dersom jeg tar feil.
[External Image]tatt i dag =)

[External Image]



og slik ser 22-liter'n ut nå =)

[External Image]
Falney
... tror det er Mangrove. Korrekt meg gjerne dersom jeg tar feil.

Ligner på en mopani-rot synes jeg
Skulle ønske de hadde sånne røtter som den store mangroven din her på min dyrebutikk! de har bare små, eller store klumper, ikke sånne greinete som du har...

Akkurat sånn jeg vil ha i min 450l.
Tante Astrid
[QUOTE=Falney]... tror det er Mangrove. Korrekt meg gjerne dersom jeg tar feil.

Ligner på en mopani-rot synes jeg

aha! se der ja =) tusen takk !
Symbiosemannen
Skulle ønske de hadde sånne røtter som den store mangroven din her på min dyrebutikk! de har bare små, eller store klumper, ikke sånne greinete som du har... :( Akkurat sånn jeg vil ha i min 450l.


Jepp,det er fint når roten stekker seg over hele karet. Min gjør nesten det da :o) Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å ha noen røtter i karet mitt men så kom jeg over denne på en dyrebutikk i Steinkjer....... bare måtte ha den,hehe.
I dag har jeg observert at de eldste guppy-ynglene,som ble 4 uker i går, holder på å få sorte flekker her og der, moro =) Endelig kan jeg virkelig se at de vokser! Vet mange synes levendefødere er kjedelig men så langt synes jeg det er kjempemoro Skal bli spennende å se hva slags farger de får.
jeg har nå 8 yngel. ¤ går i 22-liter'n og 4 er i en fødekasse i 180-liter'n. Alle ser ut til å leve i beste velgående :o)

Som jeg skrev tidligere har jeg bestilt 3 nøkkelhullciklider, så jeg har gjort litt research. jeg lurer egentlig på hvorfor det er så få som har de ? Søker jeg på guppy her inne får jeg mange tusen treff, på nøkkelhullciklide får jeg litt over 40 treff... Det er jo ikke en sjelden fisk, men kansje u-populær ? Skjønner ikke det heller for de er jo så vakre :p også skal de være perfekte ciklider å begynne med. Ikke ødelegger de planter eller graver i bunnlaget ifølge det jeg har lest. De skal visst være enkle å få i lek også. Håper virkelig at jeg er så heldig at jeg får med et eksemplar av beggen kjønnene da... hadde vært litt kjipt om jeg hadde fått 3 hunner eller 3 hanner. Men om det skulle skje, er vel ikke det verdens undergang.

Er så enig, nøkkelhullciklidene er nydelige! Kan tenke meg at de lett "forsvinner" blant de mer fargerike ciklidene i butikkene for de er ikke sjelde i handelen egentlig. I tillegg så oppgir mange kilder at de blir opptil 15 cm så mange vegrer seg antagelig av den grunn. Oppdrettede nøkler blir sjelden mer enn 8-10 cm, men man skal være litt obs om man kjøper viltfangede siden de kan finne på å vokse til makslengden.

Har også lest at de ikke graver, men helt fritt er det ikke selv om det nok er beskjedent i forhold til en del andre arter. Mine graver ihvertfall små groper rundt i akvariet, antagelig som forberedelse for lek og skjulested for yngel. Foreløpig har det blitt med gravingen og litt flørting. Siden det er så vanskelig å se forskjell på kjønnene så er jeg ikke sikker på om jeg har en av hver engang, men disse er ikke så aggressive mot sitt eget kjønn har jeg lest, så det spiller ingen rolle siden jeg ikke planlegger yngel.

Håper du blir like fornøyd med dine som jeg er med mine

Tante Astrid
Er så enig, nøkkelhullciklidene er nydelige! Kan tenke meg at de lett "forsvinner" blant de mer fargerike ciklidene i butikkene for de er ikke sjelde i handelen egentlig. I tillegg så oppgir mange kilder at de blir opptil 15 cm så mange vegrer seg antagelig av den grunn. Oppdrettede nøkler blir sjelden mer enn 8-10 cm, men man skal være litt obs om man kjøper viltfangede siden de kan finne på å vokse til makslengden. Har også lest at de ikke graver, men helt fritt er det ikke selv om det nok er beskjedent i forhold til en del andre arter. Mine graver ihvertfall små groper rundt i akvariet, antagelig som forberedelse for lek og skjulested for yngel. Foreløpig har det blitt med gravingen og litt flørting. Siden det er så vanskelig å se forskjell på kjønnene så er jeg ikke sikker på om jeg har en av hver engang, men disse er ikke så aggressive mot sitt eget kjønn har jeg lest, så det spiller ingen rolle siden jeg ikke planlegger yngel. Håper du blir like fornøyd med dine som jeg er med mine :)


Ja, jeg håper virkelig at jeg får fiskene jeg har bestilt. Om de er oppdrettet eller viltfanget vet jeg ikke, men det får jeg vel høre regner jeg med. Litt graving i sanden gjør ikke noe, men jeg har hørt om fisk som kan grave seg under steiner og grave så voldsomt at planter flyter opp osv... det er jo rene skjære ødeleggelsen :p Noen groper her og der gjør vel ikke noe :o)
Skuffa :(
Litt skuffa i dag. Nøkkelhullciklidene jeg har bestilt skulle komme i dag. Men da jeg kom på dyrebutikken kunne de fortelle meg at de hadde ikke kommet...og grunnen... ??? De hadde glemt bestillingen min! Så nå må jeg vente 2 uker til før jeg kansje får dem .... sukk
da var helgen over...desverre!

Denne uka får jeg forhåpentligvis reker. Jeg skal ha kirsebærreker i 22-liter'n. Blir spennende å se hvordan det blir. Oppi der skal de få kose seg med x antall snegler og guppy-yngel.

I det siste har jeg slitt litt med at akvarieplantene mine blir så stygge. De blir brune,hullete,gjennomsiktige også ser noen av dem ut som om de har blitt tygd på. Ikke umulig at noen fisker er der å forsyner seg. Jeg har nå lest en del om gjødsel og skjønner at jeg må bli mer konsekvent . Jeg har jo slike kuler som jeg har stappet ned blandt røttene på størsteparten av plantene men den flytende plantenæringen har jeg vært aaaalt for sløv med, men fra og med i går blir det andre boller! Nå skal jeg tilsette plantenæring ved hvert vannskifte dvs hver søndag å se om plantene blir noe penere. Jeg lurer også på om temperaturen på vannet kan ha noe å si. Jeg stilte termostaten på 180-liter'n på 25 grader men etter å ha fått termometer oppi der ser jeg at vannet holder 27 grader. . . . det der skjønner ikke jeg helt men termostaten er iallfall justert ned på under 24 grader oh i dag holder vannet ca 25.5 grader. Jeg har bl.annet en kaldtvannsplante i karet som visstnok ikke trives særlig over 20 grader,så at akkurat den protesterer har jeg ingen vanskeligheter med å forstå!

så er det bare å krysse fingrene for at jeg får nøkkelhullciklidene neste uke =)
Et aldri så lite mysterium...
For kort tid siden kjøpte jeg 2 ancistruser. En vanlig og en albino. Albinoen var betraktelig større enn den andre. Albinoen har funnet seg godt til rette ser det ut som og suser omkring i karet, men den andre er borte vekke. Har ikke sett den på et par dager, så idag satte jeg igang en liten leteaksjon i karet. Eneste stedet jeg ikke har fått sjekka ordentlig er inni i kokosnøtta for der er det så mørkt! Sist jeg så fisken så den ut til å være i fin form, så hvis den har tatt kvelden må det ha skjedd plutselig. Men... død fisk forsvinner da vel ikke sånn helt uten videre ? Tanken på at praktbotiaen kan ha forsynt seg har slått meg... men botian min er ikke sååå stor, ser ikke for meg at hele ancistrusen kan være i magen hans. Kansje har sandsneglene begravd ancistrusen ?
hmmmmm mystisk. jeg håper at han dukker opp etter hvert, død eller levende... helst levende såklart !


mkystisk!
Hmmm
ancistrusen har ikke dukket opp enda
Corydoras trilineatus
ancistrusen dukket aldri opp, så jeg kjøpte en ny. Fiskedød er ikke noe moro Jeg har også mistet hannguppyen min. Han er også sporløst forsvunnet. Tror ikke jeg blir å kjøpe noen ny hann til damene med det første. Det ser ut som at minst 2 av ynglene mine er hanner =) !

I dag er edet akkurat 4 uker siden jeg bestilte 3 nøkkelhullciklider. Dyrebutikken hadde levering av fisk i dag, men var ciklidene mine med? Å nei da.... jeg mistenker at de ikke er bestilt i det hele tatt...begynner å miste tålmodigheten nå.

I dag kjøpte jeg 5 Corydoras trilineatus, leste akkurat at de trives best når de er 6 eller flere sammen så skal kjøpe et par til i morgen tenker jeg =) Jeg synes de er litt vel rosa rundt gjellene. Mulig de bare er sånn, men litt bekymret er jeg jo. Kansje det går over ? De er jo så vakre disse fiskene Ble litt over 200 kr for de, synes ikke det var så ille. På tur hjem var jeg noe usikker på hva slags cory det var jeg hadde kjøpt. Hun på dyrebutikken visste det ikke, og ikke jeg heller, men etter å ha sett i et par bøker og her på forumetfant jeg ut av det =) Legger ved et par bilder av de,selv om bildene jeg tar er fryktelig dårlige.

I det lille karet har det flyttet inn 10 kirsebærreker nå. Ble litt forskrekka første dagen, de var langt ifra røde, men leste at de kunne skifte farge av stress. Dagen etter var de mer eller mindre røde hele gjengen =) De er så små at jeg har ingen formening om hva som er hunn-og-hannkjønn enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap