Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 3)

Mariflyfly
[QUOTE=Alexus]Hvor fant du dette?

http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Metriaclima_sp._zebra_slim

Flott, tusen takk for at du tok deg bryet med å poste alt Nå vet jeg litt mer.
Men, det ser ut til at man ikke er helt enig om denne er omni eller herbivore.
ja, det har jeg merket med fler som er i flere familier/bytter familier. Metriaklima/pseudotropheus/maylandia....
akvafil
Har dere lest "[URLBLOCK1]" jeg startet? Hva synes dere om den? Har ikke postet noe der på en stund, men hvis folk synes tråden er et fint tilltak så motiverer det meg til å samle og legge ut mere nyttig info. :)

jeg lærer masse av denne tråden, vi har et 1556l alvarium på jobben med malawi som jeg har fått ansvaret for. aqvaleas kommer å gjør vedlikehold og skifter vann, men jeg har det daglige oppsynet.

har ikke malawi selv, men har blitt veldig fassinert av denne typen fisk.
så fra min side synes jeg linken din er veldig lærerrik og opplysende.

synes du gjør en flott jobb og det er fint om du fortsetter med å bygge på linken.
Ingen Malawi elsker inne her idag da?
Hvilke fisk har dere?

Selv har jeg:
Kingsizei
Golden
Saulosi
Membe deep
Delfin
Syndodontis njassae
Ornatus

Og skal ha en gruppe med Red cap og johnstooni solo
Hei hei

Blei litt overrasket istad. Var hos Aquamanias her om dagen og fikk med meg 3 aulonocara OB hjem igjen. Disse har jeg lite greie på, men anntok at det var tre hanner pr utseende.
Den ene "hannen" går nå å tygger, så da er det vist ei hue istedet!

Stussa litt på det, for hu har hatt så feit buk de siste dagene, så jeg lurte på om den kunne være fordi hu var rognstinn.

Pr i dag så har jeg disse artene

delfiner
golden
otopharynx lithobathes zimbabwe rock
aulonocara OB
Har forresten 30 yngel av type aulonocara stuartgranti mozambique også. Om noen kunne tenkt seg 4-5 stykker gratis er det bare å si ifra.
akvafil
Blei litt overrasket istad. Var hos Aquamanias her om dagen og fikk med meg 3 aulonocara OB hjem igjen. Disse har jeg lite greie på, men anntok at det var tre hanner pr utseende. Den ene "hannen" går nå å tygger, så da er det vist ei hue istedet! :)

OB-fiskene kan kanskje være ganske like siden de har flekker og prikker?

For å liste opp arter som går i karene så har jeg fortiden:

Kar 1:
Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point."
Aulonocara sp. "Stuartgranti Maleri"
Copadichromis borleyi, "Kadango Red fin"
Delfinciklider
Blå ahli

Kar 2:
Golden
Hongi
Maylandia callainos Bright blue
Melanochromis interruptus "Chizumulu".

Kar 3 (Yngelkaret):
Golden
Aulonocara Maleri
Delfiner
Blå ahli (1 stk)

Jeg håper nå mest på at Mel. interruptusene skal få yngel når de blir litt større. Kan ikke se at det er noen andre her inne som har den fisken registrert i kar som er oppe og går. De fleste av dem er kjøpt på NOLS.
Har to flotte hanner som begynner å gå i tottene på hverandre, men håper de finner ut av det så jeg kan beholde begge to. Har også noen mindre av dem som jeg ikke vet kjønnet på enda.
De er utrolig flotte. Hannene er mørk blå med perlemorsskinnende blå flekker og litt gul kant på hale og ryggfinne.
Hunnene er knall orange.
Hvem trenger gullfisk når man kan få orange fisk rett fra naturen?

akvafil
Hei hei :) Blei litt overrasket istad. Var hos Aquamanias her om dagen og fikk med meg 3 aulonocara OB hjem igjen. Disse har jeg lite greie på, men anntok at det var tre hanner pr utseende. Den ene "hannen" går nå å tygger, så da er det vist ei hue istedet! :) Stussa litt på det, for hu har hatt så feit buk de siste dagene, så jeg lurte på om den kunne være fordi hu var rognstinn. Pr i dag så har jeg disse artene delfiner golden otopharynx lithobathes zimbabwe rock aulonocara OB

Dette er hybride som etter min mening ikke har noe med malawiciklider å gjør.der er omkring 1000 arter i sjøen hvor kjøpe menneskeskapt lort.sorry utrykket,men liker ikke den utviklingen
Hvorfor kjøpe menneskeskapt lort skulle der stå
Nå er det mye på gang i malawikaret mitt. For en uke siden så jeg en av mine golden som tygget. Hun tygget vel i ca 3-4 dager, mens "posen" under haken ble stadig mindre, til slutt var alle egg svelget unna tror jeg.

Nå idag ser jeg en av socolofiene som svømmer rundt med "brøyte-hake".

Ser ut til at mørklagt akvarie ikke er noen hindring for romanse blandt fiskene. hehe.
Er enig i at disse hybridene ikke er det helt store, men ønsker likevel erfaringen jeg vil få med å holde disse. De er en mix av mbuna og aulonocara etter det jeg har lest, og jeg ønsker å studere dem nærmere rett og slett for kunnskapens skyld.

Er på jakt etter VF aulonocara, og inntil jeg får tak i noen flotte eksemplarer får disse gå i karet.

Ser at et par av golden'ene leker i karet akurat nå mens jeg skriver dette, hehe..
Alexus
Ser ut til at mørklagt akvarie ikke er noen hindring for romanse blandt fiskene. hehe.

Nettopp slik dretter man vanskelige arter ; Mørklagt akvarie, levnde lys og 30cl champagne av fin klasse pr 100 liter vann.
Svært så stille det var her for tiden

Har ett spørsmål til dere malawifrelste.

Når en fisk tygger, pleier de ikke å søke for seg selv og vil helst få være i fred?
Har som sagt en socolofi som er i full gang, men hun skal plent være i midten av akvariet, midt oppi alle de andre som farter rundt omkring...
Mine tyggende hunner oppfører seg litt forskjellig. Tror det kommer an på om de blir jaget eller ikke. Ei Aulonocara-dame fant jeg her om dagen under en stein i totalt mørke. Hadde ikke sett henne på lenge, mens Golden-hua svømmer rundt som før.
Noen er mye bortgjemt, men kommer gjerne når det er mat på gang.
To av de spiser også mens de tygger. De svømmer etter en liten matbit og jobber fælt med "kjevelåsen" før de klarer å supe i seg maten.
Hmm
Jeg har skaffet meg veldig mange arter:P

Å har blandt annet laget en egen foringsplass for mine panseråler slik at bare de kommer seg inn slik at de andre malawiene ikke får tak i eks: røde mygglarver og oksehjerter..

Men regner med at jeg må kjøpe større akvarie ettrhvert
Å kjøpe flere store akvarier også etterhvert regner jeg med:P
akvafil
Er enig i at disse hybridene ikke er det helt store, men ønsker likevel erfaringen jeg vil få med å holde disse. De er en mix av mbuna og aulonocara etter det jeg har lest, og jeg ønsker å studere dem nærmere rett og slett for kunnskapens skyld. Er på jakt etter VF aulonocara, og inntil jeg får tak i noen flotte eksemplarer får disse gå i karet. Ser at et par av golden'ene leker i karet akurat nå mens jeg skriver dette, hehe.. :)

Kunne godt tenke meg folks meninger om hybrider når det gjelder malawi.er det noe som er kommet for å bli.?Jeg har vist sakt min mening tidligere
Hybridspørsmålet
Hmm. Det er vel litt forskjellige meninger om hybridmalawi.
Personlig liker jeg det ikke i det hele tatt. Det er over 800 arter i sjøen så man burde jo kunne finne noen man liker. Når det kommer til hybrider så er det jo variasjoner av dette. Du har fire fish som er en skikkelig menneskelaget hybrid og så har du hybrid light som f.eks. hongi red top. Disse er selektivt avlet for å få mest mulig rødt og vil da ikke være lik de som går i sjøen.
Jeg syntes at hvis man seriøst skal avle malawi burde man ikke støtte oppom hybridhandelen. Å drette hybrider for videre salg uansett om det er ved uhell eller med vilje er i mine øyne uansvarlig. Hvis man selger de da sef. Hvis man stripper hunnen eller lar de bli mat i karet ved egen spytting så er det akkurat det samme for meg. Da kommer de ikke på markedet og ut til den ferske malawiakvaristen som ikke vet hva som er ekte eller fake.

Dette er mine meninger ihvertfall og mange er uenig med meg. Det er helt greit. Jeg står uansett for mine meninger
Finnes det mange hybrider innen malawihandelen? Hvordan vet man at det er en hybrid?

Alexus
Finnes det mange hybrider innen malawihandelen? Hvordan vet man at det er en hybrid?

Jeg vet ikke hvor mange som finnes. Kommer på de røde Aulonocara-typene, og Sciaenochromis fryeri "Ghost"

Det er som sagt flere "grader" av hybridisering. I tillegg til de to variantene som Linda Kristin nevner så er det enda en mulighet, nemlig kryssninger av malawi-ciklider fra forskjellige lokasjoner. Samme art altså, men likevel forskjeller i utseende og/eller adferd.
Derfor er det viktig at lokasjonsnavnet følger fiskene ved kjøp og salg.
Det burde være obligatorisk å få dette skriftlig (lett å glemme, og noen skjønner først senere hvor viktig dette er).
Så i teorien så kan nesten all fisk uten "stamtavle" være en form for kryssning, men heldigvis er det ikke sånn. Mange seriøse malawieiere oppigjennom årene har vært bevisste oppdrettere

En ting til: At noen bevisst vil ha "Fire fish" o.l. får være opp til hver enkelt, men det som er så dumt er at mange som kjøper disse tror de finnes naturlig i sjøen. De som selger disse bør være flinkere til å informere om deres opphav.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap