Kjetil´s akvarier (side 3)

Det ser ut som scalarene ikke likte at jeg flyttet dem og ungene, de 5 ynglene er nå borte vekk. Slik kan det gå, vi får prøve igjen
Kom hjem fra jobb i dag, og da var eggene til Sebraciklidene klekt.Så nå ligger mor å passer på at alle holder seg i potta, med en gang noen er på vei ut henter hun dem og plasserer de inn igjen.Etter det jeg har lest er det ikke problem for å få disse ynglene til å vokse opp, dette skal gå av seg selv.
Se det nå var 325 L nr 2 oppe, så er det bare å vente på planter fra Notodden
Da er jeg kommet litt lengre på prosjektet, skapet til venstre for karene skal dekkes til med panel. Det skal også settes inn dør for skapet, under porsa bordet skal jeg også sette inn 2 skapdører.Til høyre for karene skal jeg lage et bord for 325 L nr 3, her skal det også lages dører for skap under karet.Planlegger at jeg skal legge det slik tilrette at jeg kan sette 2 mindre kar på toppen av dette, må bare finne en lur løsning for dette.
I dag la calarene egg for 4 gang, så får vi håpe de klarer å la noe av ungene leve opp.Som sagt de 2 første gangene la de egg i selskapskaret, og det var ikke lenge før at andre tok disse.3 gang var de i eget kar, men jeg var dum å flyttet kar på disse da de hadde 5 unger igjen. Dette likte de tydelig ikke, og vups så var de vekke.
Planter
Ja i dag kom plantene i posten fra Taina fra Notodden, fine planter og var like hele.Hun hadde tatt seg tid til å pakke dette skikkelig, veldig fornøyd.

Så nå fikk jeg satt planter i 2 av 325 L, nå skal de bare vokse og bli store.
Det er vel ca 4 uker igjen før det kommer fisk i
Heisann!

Så bra du er fornøyd med plantene!

Er det javabregnene du har plantet i grusen foran kokosnøtthula? Kan nok hende de ikke vil trives så godt der De vil helst festes på stein eller rot.Du kan bruke fiskesnøre eller strikk e.l.

Blir spennende å se etterhvert som de vokser
Ser veldig bra ut allerede.

Har du tilsatt plantegjødsel? (spør siden det ikke er fisk i karet ennå så blir det ikke mye næring til plantene.)

Så flink du har vært til å lage bakgrunn!
Imponert jeg
Takk for tipset, det er en del jeg ikke vet om planter og innrednig men jeg lærer vel.Ja jeg har tilsatt plantegjødsel før jeg la i grusen.
Bakgrunnen ja, det var en ide jeg fikk av Tante Astrid som er aktiv på dette forumet.
Når jeg var ferdig med å male dette, må jeg bare si at det så ikke bra ut.Men etter at jeg hadde fått krøllet dette godt og montert det, ble jeg veldig overasket av resultatet.

Så da var jeg litt stolt

Det siste karet på 325 L, skal jeg rett å slett lime tynn skifer på bakruta.
Litt spendt på hvordan det vill se ut, men det høres greit ut for meg.
Når det gjeller grus, vill jeg bare legge et tyndt lag i bunnen fordi jeg ikke skal plante i grusen.Jeg skal sette inn for det meste røtter og vill feste en del planter på disse.
Det er hovedsakelig Discus som skal gå i dette karet

Igjen takk for tipset og skryten, det er morro å få andres meninger og tips når en holder på med oppsett.
Du har ikke vurdert sand isteden for grus i karet hvor du skal ha discus? Da kunne du hatt corydoras der sammen med discusen. Det ville vært fint med litt liv på bunnen?

Ikke alle cory-arter tåler så høy temp som discusen vil ha,men det finnes flere typer som tåler det.

Bl.a corydoras sterbai tåler godt 28grader.

Hvordan har du tenkt å lime på skiferen. I forskjellige lag?
Blir spennende å følge med
Jeg har noen forskjellige cory- arter gående i min 340 L, hadde planer om å flytte disse over.Disse har gått med grus i karet og ca 27-28 grader, det ser ut for meg at de trives og spiser godt.De har vokst veldig bra siden jeg kjøpte de, så jeg vill tro at de vill trives bra i grusen hos Discusen.

Skiferen har jeg tenkt å lime på i lagvis ja, jeg legger ut et teppe med stein som har mellomrom så store at jeg kan dekke de til med et nytt lag.
Regner med at jeg ikke får begyndt på dette før til helga, så nå det starter skal jeg legge ut noen bilder.

Fikk foresten nye redmoor røtter i dag i posten , disse skal i Scalare karet.(bilder)

Det stemmer at det var javabregnene som var plantet foran kokkosnøtta Taina, jeg skal få flyttet disse over på roten i kveld
Stilige røtter! Hvor kjøpte du de fra?

Ja, corydorasen klarer seg på grus hvis ikke de har skarpe kanter. Men man ser først når man har fått seg sand hvor mye bedre de faktisk har det i dand enn grus.. og da blir de også mye mer interessante å se på. Når de filtrerer og borrer hodet ned i sanda etter mat. Litt av et syn

Hvilke typer coryer har du da?

Gleder meg til å se utviklingen av dette karet også!
Her er de forskjellige typene jeg har:
Corydoras sterbai
Corydoras paleatus
Corydoras melanistius
Corydoras aeneus

Hvilken type sand vill du foreslå ? Prøvde en gang med biltema sand, men det hadde jeg ikke sansen for.

Røttene kjøpte jeg privat, ingen av butikkene i Kr.Sand har hatt disse inne på lang tid.
Se her, nå har jeg fått festet bregnene på rota.
Å, det var utrulig stilig med de røttene!!!

Vi har biltema sand i 660literen, 250literen, 110literen og i 7-8 60litere. Skal bytte til sand i et par 60litere til.
Er veldig fornøyd med det. Men hvis man ikke er veldig nøye med å skylle sanda tar det litt tid før vannet blir klart pga støv/sandpartikler. Men en del tar pumpa og det meste forsvinner etter noen slamsuginger...
Pappa irriterte seg litt over dette da det ikke blei klart vann i karet hans etter kort tid. Men han er fornøyd nå.
Var det dette du ikke likte med biltema sanden?
Jeg har også sandsnegler i alle sandkara. Mulig sanda oppleves anneledes uten?

Noen har halve karet med grus og halve med sand. Det er ganske stilig hvis man får delekanten til å falle naturlig. Men da må man passe på å ha ordentlig skille mellom lagene så det ikke blander seg. Men du skal jo frem med silikonen likevel, så du kunne jo brukt noen steiner/røtter????
Jeg har tenkt tanken mange ganger. Men jeg har aldri tid til å pusle med slik, vil ha akvariet ferdig med en gang utolmodig vettu... men en gang skal jeg kanskje prøve det
Leser inne på forumet at det var en del stoffer i biltemasanden som ikke passet for akvarium, men etter det jeg ser så kommer biltema med en ny type sand som er for akvarium.

Har du hørt noe om det eller ?

Det hadde vært morro å prøve dette, har ser på dine kar og det er jo veldig fint. Ser også du har blandet inn litt grus også enkelte plasser.

Når det gjeller tolmodighet, så har jeg det.Tidligere når jeg har satt opp kar så har det gått alt for fort.
Denne gangen tar jeg meg god tid med planlegging av hvordan de 3 x 325 L skal se ut.Kansje jeg prøver meg på varianten med å ha to typer sand/grus , hvist jeg finne en måte å skille dette naturlig av på da.
Ja, har lest litt innlegg om den "nye" akvariegrusen til Biltema. Men jeg husker ikke hvilket forum jeg leste om det i.
Kort fortalt: Før hadde de to blåsesandtyper, en giftig for fisk og en som kunne brukes i akvarie. Så tok de vekk den ikke-giftige blåsesanden. og satte en ny blåsesand på markedet. Og så etter etterspørsel fra akvarister har de kommet tilbake med en sand som passer i akvarier. Om dette er den samme som de hadde før,eller en ny vites ikke. De leveres iallefall i litt mindre sekker enn tidligere,men er fortsatt MYE billigere enn fra akvariebutikk.


Ja, har grus enkelte plasser. Et lite hjørne i 660literen blant annet. Men det blander seg litt ut siden jeg ikke satte noe skille der.
Skal snart gjøre skikkelig om i 660literen. Kommer til å legge ut bilder i akvarietråden min som er i det nye forumet.
Da tror jeg at jeg sjekker biltema for å se om de har denne sanden, må jo prøve å legge det tilrette for all fisken i karet.(cory)
Kansje jeg kan skille grusen og sanden av med en liten fjellkjede i karet, får prøve å se om dette blir ok.

Legger ut bilder når det er gjort, slik at jeg kan få noen meninger utenfra.
Kjetil Hagen
[QUOTE=Kjetil Hagen]I dag kom Sebraciklidene hjem, de leker rundt hverandre hele tiden.15 min etter at de var kommet i karet, prøvde jeg å gi de litt mat og de sa ikke nei takk.Så det ser ut som de har funnet seg tilrette med en gang


Våknet i dag til masse egg hos Sebraciklidene, morro.
Nei nå må jeg på jobb, rapoterer mer senere

Det ble ikke noe av yngelen til Sebraciklidene sist, men nå har de lagt egg igjen så vi får bare krysse fingrene at denne gangen går det greit
Vil tro det går bedre denne gangen
Utrolig morro med ciklider som tar vare på de bittesmå barna sine. Litt av et syn.

Nå har jeg begynt på en akvarietråd også. Ikke skrevet sååå mye ennå,men hvis du vil ta en titt er den her
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap