Da er jeg i gang (side 3)

Den første syke fisken etter at jeg startet med akvarium, ser ut som om den har en slags sopp, rett
forran munnen. Litt usikker på hva jeg skal gjøre. Blir muligens esha 2000 kur. Er det best å kjøre kuren i karet eller prøve å fange fisken og ha den for seg selv hmm.

Så også at sopp kunne komme av dårlig vannkvalitet. Må google litt på sykdom og se om jeg kan finne en gof kur. Den syke fisken bruker vanlig vis
å kun komme fram ved foring, men i dag har den vært framme hele dagen.
Absolutt ikke normal oppførsel, ser litt tynn ut og vil ikke spise.

To av ungene og jeg fanget masser av mygglarver i dag så det ble
levende svarte mygglarver til middag til fiskene i dag, bestandig populært. Artig å se de småe guppy ungene prøve å spise en mygglarve på sin egen størrelse.

Fikk varene fra aquastik shop i dag, så da har jeg klar klekking av artemia, når a.macmasteri kommer.

Død i karet på selveste 17 mai
Ikke den beste starten på dagen, fisken som hadde en slags sopp infeksjon
var død da jeg sto opp i dag tidlig, det tok ikke lang tid før jeg oppdaget at den var syk til den døde, får håpe at det ikke er en smitsom sykdom.
Uansett blir det ekstra vannbytter til uka og nøye overvåkning av de andre fiskene i karet.

Sandsneglene har virkelig fåt smaken på catappa leaves, de har spit store mengder av bladene i 128 literen, så det er snart bare rammene av bladene igjen, dekorativt er det iværtfall.

Stein`s eichenextrakt
Prøvde Stein`s Eichenextrakt igår kveld for å se hvordan det virket, angående dosering ol. Tok 1 liter kranvann, som blei målt med en ph på 7
Hadde oppi 1 ml Stein`s Eichenextrakt, overaskende effektivt, 30 minutter
etter hat jeg hadde oppi 1ml Stein`s Eichenextrakt, var ph på vannet 5.

Må jaggu meg være forsiktig med de sakene der, ønsker bare en lav senking av ph, fra 7 til 6.5. Så det blir litt mer testing for å finne rett dosering ved vannbytte ol.

Apistogramma macmasteri.
Søndag var jeg og hentet Apistogramma macmasteri yngel og fikk med 2 stk
Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ i tillegg.
Prøvde å fore med levende svarte mygglarver men de var litt for store enda,
så det blir ny klekket artemia en stund til.

Apistogramma macmasteri ver utrolig stilige med svarte striper og utrolilg
artig bevegelsesmønster på de små fiskene.

Blir spennende å se de vokse opp, får håpe de trives og liker de nye omgivelsene sine.

Skal prøveåfå tatt biloder av dem.
Håper det går bra med fiskene og at du legger ut noen bilder. De som er igjen har hvertfall vokst godt.
Hei a.macmasteri yngelen her vokst godt, noen har blitt veldig store, har tatt
bilder av dem som jeg skal få lagt ut snart.

De største yngelen spiser nå det meste av for, både levende og flak/granulat.

Går med masse ny klekket artemia, enkel å grei måte å lage yngel for og så slipper man den stanken som kommer etter vært i microorm kulturer.

Jeg trodde gjærlukta var hjemmekjær for dere uti der?

Ser at det er blitt stor størrelses forskjell på mine også, følg med og ta bilder for å være sikker på at det er en art, det kan ha kommet yngel fra et kull hvor eggene ble borte og at de har blitt adoptert av macmasteri (er i såfall F1 av en art jeg ikke husker i farten).
Prøver å unngå formye gjærlukt veit du vill ikke ha lensmannen på døra

Her kommer noen bilder av A.Macmasterii yngelen

Vanskelig å si om de er samme sort synes jeg.

Her kommer noen bilder til

Noen eksperter der ute som kan se om det er forskjellige arter?

Skal i utgangspunktet være yngel av A.Macmasterii
Har oppdaget at øverst i hmf filteret er det veldig stillestående vann som har fått en mindre lekker hinne, er dette normalt for denne typen filter eller er det noe feil med mitt?

i 128l er det nå fult av villguppyer, utrolig som de formerer seg, Kuhlii ålene trives godt og vokser.

Har studert a.macmasteri yngelen mye den siste tiden, det er utrolig hvor stor forskjell det er i størrelse på dem, og den største er veldig hissig.
Puttet en nylonstrømpe med torv i bak hmf filteret i 63 på lørdag,
har nå en stabil ph på 6.5 i karet, må holde øye med på ukene framover for å se når torven bør byttes ut.

Har tatt mange bilder av og film av a.macmasteri yngelen for å se om det kan være fler en en sort. Så langt er konklusjonen at det kun er a.macmasteri yngel, ser de endrer farge/mønster avhengig av hvor de befinner seg i karet, har et område med kun lys sand, der forsvinner nesten alle mørke markeringer striper, mens i motsatt ende er når de jakter langs hmf filteret, der er de veldig mørke med mørke vertikalestriper, utrolig fine markeringer på de når de er som mørkest.

de to unge ancistrusene som er i karet sammen med a.macmasteri yngelen er ikke så glade i verandre, med engang de kommer i nærheten av værandre begynner de å krangle.
Lenge siden jeg har skrevet i tråden min, men her er en oppdatering i hvordan det står til i mine akvarier.

i 128l er det nå fult av vill guppyer i alle størrelser, de ser ut til å virkelig trives, men kuhli ålene som jeg hadde håpet på skulle trives har hatt et jevnt frafall det siste halve året. A de opprinnelige 18 er det nå bare 5 igjen.

Har prøvd å finne årsaken til at de dør men finner ingen ting.

Vurderer å gjøre om 128l til et sør amerikansk biotopkar. Ser på fisker og sammensetning mye spennende å velge i.

I 63 literen er det ett par Ancistruser som virkelig er noen bøller, den største ar tydlig vis sjefen i hele akvariet. Har en del Apistogramma Wangenflecken i også.

Blir vel en stor endring i begge akvariene i løpet av juleferien
Stor rengjøring i begge tankene
Da er jeg akkurat ferdig med storrengjøring i begge akvariene.
I 63 literen blei det lite endringer, kunn rengjøring vannbytte og insetting av
et par kokosnøtt huler. For å se om apistoene kan forsvare dem bedre mot ancistrusen en de hulene under røtter og stein som var der fra før.

En av apistoene begynte med gang etter rengjøringen å grave sand under ei av røttene, mens en annen raskt tok ei av de nye hulene til næremer ettersyn.

I 128 literen blei det total omgjøring og masse utrensking av planter.
Vallisneria americana har virkelig trivdes og vokste vilt over alt ikke minst i framkant av karet, slik at man nesten ikke kunne se inn. Vurderte å legge ut for salg, men hadde ikke noen plass å ha alle de jeg tok ut.

Jeg renska også karet for all Limnophila sessiliflora, fin plante men samler bgaen som det fortsatt finnes litt igjen av.

Målte po4 og no3 bare for å se forholdet i henhold til redfield ratio.
po4 0,1 mg/l no3 12,5 mg/l i henhold til redfield ratio skulle det ikke være gode forhold for bga.

Med alt tatt ut av karet fikk jeg endelig se hvor ille det virkelig stod til med kuhli ål bestanden. Kun 4 igen
Frossen artemia
Hadde stor suksess med nyklekket artemia i sommer hos apistoene, så
på lørdag kjøpte jeg en pose fryst artemia. I går kveld blei det servert og
det var veldig populært.

I morgen kommer det nye innbyggere i 128 literen, har nå startet en
overgang til søramerika i dette karet også. Blir blant annet en stim med neon tatra og corydoras.

Må finne ut hva som gikk galt med kuhliene, Skal ha et kar spesielt for dem.

Skal ta noen nye blider når det har kommet nye beboere i akvariet.
Artemia
Blei en ny runde med frossne artemia på fiskene i kveld, la merke til at de hadde en tendens til å flyte med med strømmen en røde mygglarver, som synker mer eller mindre rett til bunns. Så det er litt vanskeligere å holde øye med om det blir for mye mat, og vanskelig å få det opp om det blir for mye.
Frosen for
Da har jeg lært noe nytt igjen, åpnet en nyinkjøpt pakke med frosene røde mygglarver i går kveld, for de nyankommne fiskene Corydoras paleatus.

Tinte dem opp i et litersmål med litt vann i, da jeg oppdaget at det var fordervet, dvs jeg fant ut at frossenforet har vært tint opp blitt ødelagt og frosset igjen, når jeg sjekket posen litt nøyere mot andre jeg hadde var det lett å se at den var tint opp. Brikkene var flate og spredd seg over brettet.
ca halve tykkelsen av de andre brikkene i en annen pose.

Må ta med denne posen tilbake til butikken.

Ellers ser det etter kunn en natt hos meg at de nye fiskene har det bra.

Ikke hatt Corydoras før så det blir spennende. Skal få tatt bilde av dem å få lagt ut.

F
Bilder av nye fisker
Her er noen bilder av de nye Corydoras paleatus som jeg har hatt i 24 timer.

Den på det tredje bildet ser litt tynn ut.
Noen flere bilder
Her kommer noen bilder av en apistogramma og en neon tetra.

Brine shrimp stick
I dag kom det brine shrimp stick i posten, så ingen grunn til å vente med å prøve dette på fiskene. De er nå nesten ferdig med kveldsmaten og for en
reaksjon på absolutt alle fiskene i begge karene. De gikk totalt amok.

I apisto karet blei apistoene veldig oppjaget og blei nesten helt svarte i sin iver på å få sin bit av maten, se bilde 1, roet seg litt ned etter maks tenning for litt siden.

I 128 literen var det en stor mølje av alle slags fisk. Coryene sikret seg to biter som de gruppet seg om mens de andre fiskene var over alt for å få seg en smakebit. bilde 2 og 3.

Har ikke fått denne reaskjonen på noe av den andre maten jeg har foret med, verken levende eller dødt. Frosne røde mygglarver kan ikke samenlignes i iver hos fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap