Palettciklide spørsmål (side 3)

Stianmannen
God idè! Kanskje jeg lager en personlig akvarietråd....

Lykke til med det!

Fraråder fremdeles ett palettpar i 54 L , men skjønner at du ikke bryr deg.
Lykke til, spesielt til fiskene.
Eni me mc
eg vilehelerisje hat de i et minimum 60 l

6 L er uten betydning, min. 100 L synes jeg.
Har sett hvordan mine paletter kan regjere i 240 L, synes det er minimun egentlig. Har veldig lyst på scalarer, men tviler på at jeg tør så lenge jeg har "monster- paletter" der.
Palettciklider er veldig populære, og jeg skjønner virkelig hvorfor. Nydelige fisker, veldig interessant adferd, lett å få i lek.. men de er noen utrolig aggresive monstre under lek og under yngelpleie. Og dette er noe som foregår nærmest konstant når man har fått ett lekspar.
De selges som nybegynnerfisk, men burde kanskje ikke det? De krever litt omtanke når det kommer til størrelse på akvariet, samboere og innredning.
Det kan nok hende at 60 L er litt lite for dem, men jeg får se hvordan det går.

Takk for fornuftige svar! ;D
Avl på palettciklider.
Hei. Jeg Hadde et par med paletter i et 60 liters kar en gang. De ynglet som bare det. Hadde en kokosnøtt, en del planter og fin elvegrus.
Jeg personlig trodde det var microgeophagus artene som var jordspisere, herav navnet. De vet jeg siler sanden gjennom gjellene. Har ikke lest dette om palettene, men mulig jeg tar feil. Derimot så bør grusen være så fin at de kan ta den i munnen og "rydde" klar kokosnøtten før de legger egg. Jeg ordnet det slik at de måtte grave litt inni der jeg for å være fornøyde. Etter dette gikk det som en lek.

Kakadueciklide som er en apistogramma, prøvde jeg meg og på med samme kriterier. Der skjedde det ingenting før jeg hadde lest at de ville ha mørk/sort bunn og masse planter. Det trigget dem. Litt vanskeligere å få ynglene voksne siden dem er mye mindre.

Uansett lykke til og fortell gjerne hvordan det går...
MC Darup
De selges som nybegynnerfisk, men burde kanskje ikke det? De krever litt omtanke når det kommer til størrelse på akvariet, samboere og innredning.

Akkurat dette er noe som burde ha stått i fiskebasen til AF ihvertfall. Palettcikliden er på en måte en "misforstått" fisk ved at den blir sett på som en "begynnerfisk". Disse er virkelig bestialske ved lek og yngelpleie. Og det er flere som setter disse sammen med annen fisk uten videre, noe som går hardt ut over de andre stakkarene...
Ok, takk for svar! Jeg har hatt levendefødere ganske lenge nå, og fikk yngler på dem. Jeg har rett og slett blitt litt lei av dem, så derfor vil jeg veldig gjerne prøve meg på palettciklider

Hva slags for trenger palettene? Jeg har flakfor og frossen artemia liggende, eller trenger jeg noe mer?
Nei egentlig ikke. Selv fórer jeg mine med Tetra Rubin (Farget flakfor), tetraTips (tabletter), Tetra Plecomin (grøntfòr-tabletter egentlig for maller, coryer o.l, men de elsker det), TetraTabimin, Tubifex, Frossen artemia FinaFisken, Røde mygglarver FinaFisken, Tetra Wafermix, vanlig wafers, og enda mer.

De spiser mao alt! Ikke serlig sære fisker!
Står det ikke noe i fiskebasen om at disse IKKE skal ha Røde mygglarver? Fordi mange har mistet fiskene sine etter å ha foret med dette?
Her er eksempler på bra ciklidefor

Mvh: Pk
Per Kristian Pettersen
Står det ikke noe i fiskebasen om at disse [B]IKKE[/B] skal ha Røde mygglarver? Fordi mange har mistet fiskene sine etter å ha foret med dette? [URLBLOCK1] er eksempler på bra ciklidefor :) Mvh: Pk

Ouch, jeg håper da virkelig ikke det! Jeg har ikke fôret mere enn 1-2 ganger i løpet av den tia jeg har hatt de men da slutter jeg her i fra! De gangene det havnet mygglarver der var det ment for å trigge coryer til lek noe som fungerte
Ok, takk for advarselen! ;D

Stian
Står ingen advarsel om mygglarver på profilen til palettciklide. Men det står vel noe slikt i profilen til sommerfuglciklide.

Når det er sagt har jeg hatt begge artene (ikke i samme kar!), matet begge med røde mygglarver og aldri hatt noe problem.
Ops... Sorry. forvekslet de to artene. Burde ha skjekket det først. Så math; Bare forsett å mat med røde myggiser. Mater selv med dette og det er bra for

Mvh. Pk
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap