Nå trenger jeg ekspert råd.... (side 3)

Loomis
Ja, med filtermateriale så koster dette kr 4100,- på Webzoo + porto ;)


Ja å det er dyrt nok !! Hva mener du Loomis ? Burde jeg gå for 2080 eller holder det med 2078 ?
Plussmedlem
Jeg er ingen tilhenger av duppeditt elektronikk. Selv om funksjonene er "geniale". Flere komponenter som kan feile i et slikt filter.
Hvis jeg skulle velge mellom disse to så hadde jeg nok valgt 2080.
Ok da går jeg for den. På Akvaristikshop koster den litt over 2000 kr + filtermedie. Havner på 325 Euro +frakt men finner ikke ut hvor mye denne pumpa veier jeg !!
Anita:

registrer deg som kunde (helt gratis og ingen forpliktelser), så vil du få opp fraktkostnad når du legger filteret i handlekurven. Du må selvsagt ikke kjøpe den, du bare gjør det for å sjekke total kostnad inkl. frakt.

Husk 25% mva siden du kommer godt over 200 kroner.
Plussmedlem
Og pluss et ekspedisjonsgebyr når den kommer til Norge.
Inaktiv bruker
Jeg mener nå at den tyske momsen blir trukket ifra mht at den blir bestillt fra utlandet, (minus tysk mva + norsk mva). Uansett vil det bli billigere enn i norge
Ja det ble litt billigere enn det jeg regnet ut når jeg fikk registrert meg og kom til sluttbetaling. Da ble det 303 Euro med frakt til Norge. Så nå er det bare å vente......
Eksakt pris på denne in norske kroner er 2720+ Mva på 27% = 3400 kr
Sparer med anre ord 700 kr på dette + 100 kr i frakt.

Bestiller meg en selv så fort karet har annkommet leiligheten
Men hvor mye er tollen på? 200 kr? Med andre ord 500 kr er spart?

Som det står på siden dems. Invoicing without VAT. Oversatt til Norsk Faktureringen uten mva.

Men det jeg lurer litt på da. Dette betyr da at man må betale mva? Eller hva skjer med dette egetlig?

Fra deres side blir jo som sakt betalingen. 2720 kr?

Enda et eksempel :O
Fikk litt smålig skjokk når jeg sammen lignet dette

JBL ProFlora m603 CO² Fertilizer Set.
Dette er da et komplett sett for akvarium opp til 600 L Ink alt Samt komputer, Ph probe og Ekstra Forlenger for Co2 Diffusor.

Ink Frakt. 3700 kr. + mva = 4700 kr.

Steder i norge koster den samme uten Phprobe og Co2 Diffusor (Forlenger)
Rundt 7-8.000 kr uten frakt.

Noen som vil si at man sparer faktisk 4000 kr med tanke på at dette er med Phprobe som sikkert koster rundt 1000 kr her i norge!

Hvor mye må man egentlig tolle for dette?
Og må man betale mva?

Veldig usikker.
Uansett om tollen blir 1000 kr tilsammen for dette så er det jo et godt kjøp!
Men lurer veldig!


Inaktiv bruker
Man betaler kun moms. Det er kun på klær, bøker tobakk o.l det er toll på. Jeg har sjekket dette med toll&avgiftsdep ved en tidligere anledning. det er heller ikke så lenge siden jeg sjekket det(nov 08) men man vet aldri, det kan jo kommet nye regler som har tred i kraft, men tviler.
Morten H
Man betaler kun moms. Det er kun på klær, bøker tobakk o.l det er toll på. Jeg har sjekket dette med toll&avgiftsdep ved en tidligere anledning. det er heller ikke så lenge siden jeg sjekket det(nov 08) men man vet aldri, det kan jo kommet nye regler som har tred i kraft, men tviler.


Flotters
. Andre sa det så mye bedre hehe
Inaktiv bruker
Det er om mulig at posten tar et forenklet tollgebyr, men det er ikke mye 100-150kr ca. typisk "avgiftsnorge" men billig blir det uansett
Avhengi av verdien på sendingen er det ulike satser.

Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil kr 200,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil kr 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

Forenklet tollbehandling
Alle vareforsendelser med vareverdi på over kr 200,- må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie. For at fortollingen skal være så enkel og rimelig som mulig, har Posten laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger med verdi kr 200,- og 1000,- til privatpersoner. Dette koster kr 103,- per oppdrag.

Ordinær fortolling
Sendinger med vareverdi over 1000 kroner må fortolles på vanlig måte, dvs. via Tollvesenets elektroniske system TVINN. Dette koster kr 207,- per oppdrag når Posten fortoller for deg.
Billigere blir det uansett...... Kom på noe nå..... Det er slanger til pumpa med i prisen? Det glemte jeg å sjekke men jeg regnet med at det var det ?
Anita H
Billigere blir det uansett...... Kom på noe nå..... Det er slanger til pumpa med i prisen? Det glemte jeg å sjekke men jeg regnet med at det var det ?


Alt skal følge med
Morten H
Man betaler kun moms. Det er kun på klær, bøker tobakk o.l det er toll på. Jeg har sjekket dette med toll&avgiftsdep ved en tidligere anledning. det er heller ikke så lenge siden jeg sjekket det(nov 08) men man vet aldri, det kan jo kommet nye regler som har tred i kraft, men tviler.


Der tar du veldig feil. Bøker og blader er både toll- og momsfrie.
Man kan bestille 20 - 50 bøker om man vil fra utlandet, ikke en krone i moms eller toll til den norske stat!

Akvarieutstyr er tollfritt, men man må betale norsk moms på 25% om vareverdien overstiger 200 norske kroner.

Tobakk og sprit, biler... sånt noe kjenner vel de fleste reglene på - det er strengt belagt med avgifter både her og der.

HER har jeg skrevet et langt innlegg tidligere om dette med moms og bestilling fra utlandet

Inaktiv bruker
Okay. Ja det stemmer det. jeg "blanda kortene" der. Når jeg tenker etter så er det fri toll på bøker
Morten H
Det er om mulig at posten tar et forenklet tollgebyr, men det er ikke mye 100-150kr ca. typisk "avgiftsnorge" men billig blir det uansett:)


Ikke det at det har så mye med denne diskusjonen å gjøre, men det er litt for enkelt å klage på "avgiftsnorge" for at noen skal ta betalt for å gjøre papirarbeid.
Det tar kanskje ti minutter å finne fram informasjonen om en pakke, finne verdien, beregne avgift, gjøre de nødvendige tastetrykk for å overføre penger og skrive en faktura.
150 kroner for en slik jobb er absolutt ikke urimelig, og det er ikke staten eller regjeringen sin feil at noen faktisk vil ha penger igjen for å gjøre en jobb.

Alternativet er selvfølgelig at noen setter seg ned og gjør dette papirarbeidet gratis. Si fra hvis du vet om noen. I så fall har jeg en stilling ledig...
Vanilla Ninja
[QUOTE=Morten H]Det er om mulig at posten tar et forenklet tollgebyr, men det er ikke mye 100-150kr ca. typisk "avgiftsnorge" men billig blir det uansett:)

150 kroner for en slik jobb er absolutt ikke urimelig, og det er ikke staten eller regjeringen sin feil at noen faktisk vil ha penger igjen for å gjøre en jobb.

Alternativet er selvfølgelig at noen setter seg ned og gjør dette papirarbeidet gratis. Si fra hvis du vet om noen. I så fall har jeg en stilling ledig...

Enig at 150 ikke er urimelig, forstår samtidig bruk av ordet "avgiftsnorge" da det ikke bare er biltilsynet som har et forklaringsproblem i dette landet når vi snakker om avgifter kontra faktiske utgifter for utført jobb. Hvor de pengene havner til slutt kunne egentlig vært morsomt å vite. Blir dette for politisk eller offtopic får bare moderatorer ta i bruk sin makt å sensurere i vei. Ha en fortsatt god kveld.
Ja da har jeg hentet ny pumpe på posten i dag. Det tok under en uke fra Tyskland og det synes jeg var bra. Nå til sluttsummen..... Regner med at det er noen der ute som er spente på å få vite den??
Pumpe+ koplett filtermedia=2750 kr, Også måtte jeg ut med 685 på Posten. Sluttsum=3435 kr. De 685 regner jeg med er moms.
Skulle jeg kjøpt det samme på Webzoo hadde det kommet på 4095 kr.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap