Pål sitt kaos (side 3)

Hei.
Artig at du spør, for disse lampene og i det hele tatt hele det prosjektet der måtte jeg tenke penger hele veien.
Disse fant jeg på ebay, og de er jeg meget godt fornøyd med så langt. De er kun 7W hver, men vurderer å bruke 2 på hvert akvarie etterhvert.

Så en liten annen sak jeg er smått fornøyd med:
krystallrekene mine. har plutselig funnet 3-4 små der de gikk før, og nå er 4 av 5 voksne fulle av egg
Idag har jeg vært nede å prøvd gjøre noe med 2 akvarier som har blitt veldig grumsete. Det ene er rekekar, så der har det faktisk gått seg til, mens det andre med corydoras napoensis har jeg slamsugd 2 ganger, får se om det blir bedre etterhvert.
I tillegg har jeg fanget opp 10 yngel fra kardinalfisk og flyttet disse over til ene rekekaret. Forrige kull vokste noe vanvittig fort oppi der.
over natta er det tre døgn siden eggene på scalare klektes, så håper de snart er frittsvømmende.

Om noen har peiling, lurer jeg på om disse små tåler sirkulasjonen fra et fluval2+ i en 63liter, eller om jeg kanskje bør bytte til luftfilter?
ser nå det ene scalarekullet begynner nærme seg frittsvømmende samtidig som kull nr.2 klekkes.
Utrolig facinerende å se hvordan disse gjør sitt beste for å holde de små samlet. En og annen slipper seg stadig, og far plukker dem opp igjen.
om nå noen andre skulle forville seg inn i tråden er det et par ting jeg virkelig ønsker meg for tida:
crowntail kampfisk og discus. muligens også tanganyika
igår var de aller fleste sluppet taket og blitt frittsvømmende. Komisk syn å se på foreldrene som frenetisk prøver å holde styr på sine 400 små.
Disse tok ivrig artemia og microorm med en gang de fikk sjansen, og alt som heter mat forsvinner i løpet av minutter.

Det jeg først av alt la merke til i denne stimen er lite fåtall yngel som skilte seg ut. Ikke mange, kanskje ti stk eller noe, der en del kun svømte rundt i ring, og et par virket helt blinde.
Disse har allerede begynt falle fra.
De andre vokser nesten fra gang til gang jeg er nede, og har alle store fine mager døgnet rundt.

Fanget her om dagen opp 14 yngel på venusfisken, disse begynner fort å bli noen små favoritter
yngelen vokser som fy, helt utrolig å se hvordan de jakter artemia og vokser fra gang til gang.
Ser nå ut som jeg snart har 3 lekspar på mine 7 scalarer.
Så morro da, jeg har 5 scalarer og der har det dannet seg et par.Når jeg tar et vannskifte legger disse egg med en gang, men de har aldri klart å få fram et kull.De har nok ikke klare for å være foreldre ennå, selv om de nå må ha prøvd 5-6 ganger.
Hvorfor ikke legge ut noen bilder, altid morro
bilder er det nok midlertidig stopp på da kameraet tok kvelden forrige uke. Blir nytt når skattepengene kommer
da har jeg to kull frittsvømmende scalare.
kommer garantert til å bli plassproblemer..
Da er det bare en ting å gjøre, handle
har heldigvis en 530liter stående tom, og dobbelt opp med filtrering på 400litern, så det er null problem. Storakvariet har jeg forhåpninger om å få discus i når skattepengene kommer
Høres bra ut har selv 19 discus gående, bare en av disse er voksne.Resten er mellom 3-10 cm, håper med tiden at jeg kan få plukket ut noen par her.
høres jo fantastisk ut med såpass mye flott fisk gående.
Her oppe er det omtrent umulig å få tak i grei discus.

12 av disse handlet jeg fra Notodden og resten har jeg kjøpt av Bertine i Tønsberg (utenom den voksne).Hun har veldig flotte Discus,runde og fine.Jeg anbefaler deg å ta kontakt med henne, av og til bringer hun og hun sender også med buss.
Du finner annonse i forumet under fisk til salgs, men dette har du vel sett.
har hatt kontakt med henne, men jeg frykter litt for avstanden skal bli vel stor.

Ser nå at det første kullet med scalare begynner ta farger etter foreldrene, og begynner bli høyreiste i formen.
Lite frafall så langt, så å flytte dem snart er vel uunngåelig....
Jeg har 5 scalarer og her har det dannet seg 2 par, disse legger egg hele tiden.Men jeg har disse gående i et 325 l sammen med mange andre,så jeg har ikke klart å få fram yngel på disse.Men nå har jeg fått bestilt 6 stk 128 L som jeg skal ha i en reol, da kan jeg få skilt disse ut fra andre.
Så da kan jeg mulig få yngel på disse, når de kommer for seg selv.
ja, det gjør underverker å flytte scalarer for seg selv, slipper mye av stresset.
ene paret her fikk fram yngel på tredje forsøk, mens det andre fikk det til på første..
Fryktet det kom til å ligge en død endlers i ene akvariet idag, et slipp av yngel som slo feil igår, ble ei diger klyse egg hengenede ut bak, og dette overlevde hu ikke.
Idag driver jeg å setter opp 530litern til scalareyngel.
Blir et enkelt oppsett med bar bunn og uten armatur. Flyttet ned ei eheim 2128, så sitter bare å venter på at temperaturen blir bra sånn at første kullet kan flytte over. Bare dette kullet må da være minst 300 stk enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif J. Grangård
Reklame for plussmedlemskap