Majones' små akvarier og store gleder (side 3)

Takker for det Synes selv det ble utrolig mye mer romslig, så jeg har litt problemer med å finne ut hva jeg skal fylle opp med (planter selvfølgelig).
Skulle egentlig kjøpe javabregner i går, men fant ikke noen plass. Havnet så på dyrebutikken der de selger biereker. De sa de hadde bestilt plantene, men bestillingen var forsinket så det kommer ikke før til neste uke. Jeg ville ikke dra tomhendt hjem, så jeg kjøpte to biereker til. Fortalte damen som eier plassen hvordan se forskjell på kjønnene, og hun hadde tydelgvis trodd at alle reker var tvekjønnet. Så da hjalp hun meg med å prøve å få tak i de to største og de som så mest ut som damer i følge beskrivelsen i kunnskapsbasen. Nå krysser jeg fingrene for at den ene som ser litt mistenkelig annerledes ut er en hunn
Sukk...

Fant Eva, den andre eplesneglen jeg kjøpte med Heidi Ingdal som har ligget stille i et par måneder nå, død i dag. Kom inn på rommet, og der ser jeg fire amanoreker og 2 biereker som slåss om å komme seg inn under skallet på henne, og hun gjør ikke motstand. Foten var fillete og rekene storkoste seg så det var jo ikke en gang vits i å lukte på henne, noe som egentlig var ganske greit siden hverken jeg eller mamma har luktesans i dag. Nå er jeg sur altså. De to fineste eplesneglene jeg noen gang har hatt, også dør de begge to, uten noen spesifikk grunn. Ph ligger der den skal, gh også, og nitritt er det ikke spor av. Hadde det vært noe galt med verdiene hadde nok rekene bukket under først. Det kan heller ikke ha noe med ominnredningen å gjøre, for Berlin døde før, og Eva etter. Dette var jo ordentlig synd også, for Eva hadde begynt å bli mer og mer aktiv, og det var like før hun klarte å komme seg opp også. Kanskje det var sult eller oksygenmangel hun døde av. Hun hadde rett og slett blitt for svak etter to måneder uten bevegelse, mat eller ordentlig luft, så når hun virkelig trengte det hadde hun ikke krefter til å komme seg til det. Hun sultet seg selv.

Ja, ja. Har jo fortsatt lille Helga da. Håper hun vokser seg stor Kanskje hun får seg en mann en gang i fremtiden også (hvis hun er ei hoe da).
virkelig en artig tråd å lese Du har virkelig talent for å skrive en fengende og artig tråd, denne her skal jeg følge med på
Takker så meget for det Hyggelig med nye lesere.
Er visst ingen som selger javabregner nå for tiden, så jeg kjøpte en plante som jeg synes var ganske fin i dag. Billig var den óg, 60 kroner, men det var ikke det fineste eksemplaret jeg har sett. Heteranthera zosterifolia heter den. Har visst ikke noe enklere navn, så jeg tror jeg kaller den Hyllestilk fra nå av, bare fordi jeg kan

Så etter at hyllestilken var plantet så skjedde det noe morsomt: alle 6 biereker nærmet seg planten i vifteformasjon, og når de kom fram forsvant alle sammen bak, og jeg så dem ikke på en stund. Amanorekene ble helt ville og svømte rundt en god stund før noen av dem slo seg ned i planten. Helga satt også på den sist jeg sjekket, og jeg vedder på hun har begynt å spise på de stygge bladene. Håper planten kommer seg etterhvert og ikke blir spist opp. Den danner en ganske stilig hule mellom den og rota og under pumpa og varmekolben.

Bilde: Slik det ser ut nå.
Nå tror jeg den gjenlevende eldste damsneglen er død. Den har vært veldig treig og slapp i det siste, og i går så det ut som om den bare hang ut av skallet. Tenkte jeg skulle se det an til i dag siden det er vanskelig å lukte på noe så smått. Den hadde lagt masse egg før den døde, så det er vel rundt en 20 bittesmå snegler lamed ham oppi der. Hvis han faktisk er død så er alderen 9 måneder, og vil blir ført inn i Tante Astrids magiske liste Lurer på hvor gamle de faktisk kan bli, eller om jeg har satt en slags rekord? Hadde vært litt artig å finne ut. Tror jeg skal kjøpe sneglegift å ha i bollen etter at han gut er død for jeg orker ikke tømme den og forflytte alle de mikroskopiske babyene over til 3-literen. Da kan jeg heller bare helle ut likene og renske ut.

Har en mistanke om at en av bierekene er en hun, for "hun" er betraktelig større og jeg innbiller meg at den er breiere enn de andre. Har ikke sett noe tegn til egg ennå, though, så jeg tror jeg skal ta meg en tur ned på dyrebutikken igjen for å høre om de har hatt noen formering på dem ennå. Hvis ikke så har de bare fått inn hanner, og det er jo surt o.o
Artig tråd og lese.Blir nesten litt spennende når du har navn på hele gjengen. Favoritten min er Wesenlund.
Ja, han Wesenlund er en skikkelig kjernekar Velkommen til tråden.
Denne tråden vil jeg følge med på : D
Da har det gått tre dager uten tegn til liv i den eldste damsneglen, så nå er den offisielt død, ganske nøyaktig 9 måneder gammel. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal ta livet av ungene dens som er i bollen, eller om jeg skal plukke dem ut etterhvert som jeg ser dem og hive dem i 3-literen helt til det er tomt i bollen.

De røde mygglarvene er ikke røde lenger, så jeg kastet dem. Skal kjøpe nye i morra. Skal også ut i morra og forhøre meg om bierekene på dyrebutikken har formert seg. Hvis de har det så får jeg kjøpe et par til og håpe at jeg faktisk får en hun denne gangen. Hvis de ikke har formert seg så antar jeg at de er sterile eller at de bare fikk inn hanner.
Var innom dyrebutikken i dag, og de hadde ikke hatt noen formering som de hadde sett, så jeg tenkte jeg bare skulle stikke hjem med den med klarest farger oppi der. Men mens dama fisket etter den så kom det en fykende ut av mosen, og hvis ikke den er en damereke (bakerst på bildet) så skal jeg spise posen de kom i 8D

Jeg er så glad, trallallaaa!
Nå vil plutselig ikk akvaforum la meg endre på innlegget jeg nettopp la inn, så jeg får skrive det her:

Har latt de to nye rekene gå gjennom en 2,5 timers innkjøring, så nå skal jeg til å gå og slippe dem uti. Det er så utrolig artig at damereka har egg, og er jeg heldig klekker de snart og jeg får rekebabyer i mitt akvarie
Så noe trist: etter at jeg slipper uti rekene så setter jeg meg ned for å følge med på hun med eggene. Da svømmer det en amanoreke glad og fornøyd forbi - med bakkroppen til en biereke i klørne. Tydeligvis en av dem om har dødd... Har lagt merke til at noen av bierekene har blitt mer rødlige på det svarte området enn de andre har. Den døde derimot var helt svart og hvit. Hva kan det komme av? Jeg har ph 0.3 høyere enn det som er anbefalt for disse rekene, men ser at det står mange plasser at de er bare en annen fargevariant av rød krystallreke, og disse skal ha andre vannverdier igjen. Gh er ca. 2 høyere enn det den burde, men den holder jeg på å senke, så det skal ikke være noe problem. Kan være den som døde hadde problemer med skallskifte eller at den bare døde. Eller kanskje Kviting gikk til angrep? Jeg får følge med videre.
Våknet i dag til nok en død biereke. Denne var utrolig liten (som jeg kunne se ihvertfall, ettersom at rekene fløy frem og tilbake med godbiten), så jeg begynner å mistenke at de kanskje ikke hadde det så godt i butikken, ellers så er det noe med vannet mitt. Jeg tviler egentlig sterkt på at det er mitt vann, for phen har bare et bittelite avvik og ghen er innenfor grensa nå. Kan jo også være en sykdom som går for jeg ser at de første jeg kjøpte er ganske små og skrøpelige og litt gjennomsiktig i forhold til de nyeste. Uansett hva det er så håper jeg det ikke smitter over på amanorekene.

Tror forresten også at jeg har mistet fler enn bare to.

Reka med eggene ser fortsatt frisk og rask ut. Hun er jo større enn de andre, så kanskje hun tåler litt mer også hvis det er noe galt. Jeg håper eggene klekker snart og at den nye generasjonen er frisk og sterk og vokser opp.
Nå har jeg funnet enda en død biereke :C

Denne var helt knall rød-oransj ved hodet, som et avmerket område. Helt ren farge også, så det var merkelig
Resten av reka var heller hvit, og ingen andre reker hadde spist på den ennå (Helga kom frem til den mens jeg så på) så den må ha dødd nå nettopp når lyset skrudde seg på. Jeg har tydeligvis ikke bra nok vann for dem... Blæh, dette er kjipt. Tror jeg kan utelukke sykdom, for den ville nok ha spredd seg til amanorekene også.
Neimen, så artig fikk gratulerer med dagen melding fra Akvaforum idag 18-års dag!
Nå har det vært alt for lenge siden sist oppdatering.

Gikk inn i en liten akvariedepresjon etter at alle bierekene bortsett fra hunnen med egg døde en etter en. Hunnen lever fortsatt, men ser ikke særlig frisk ut. Eggene slapp hun for noen uker siden, men jeg tror de var ganske døfødte, for ikke lenge etter så var det utrolig mye rusk i karet, og jeg har ikke sett et hint av babyreker. Men hunnen er tøff, det skal hun ha. Livlig og har levd to uker lenger enn den siste reka som døde. Har en mistanke om at hun har egg igjen.

Under denne "depresjonen" ble det også lite med vannbytter og jeg vurderte å bare gi vekk fisk og reker og bare beholde sneglene, eller gi vekk alt og starte på nytt. Var overbevist om at amanorekene også kom til å dø.

Men nå er alt fint igjen

Amanorekene er i sinne skjønneste prakt; store og fine, med glinsende blanke skall og en livlighet på nivå 1000. Har hatt dem i 1 år nå.

Jeg kan også melde fra om et nytt tilskudd i min lille akvatiske familie: Viftereka Lars. Han har vært ganske ubestemmelig på hvor han ville være: oppe på algemagneten, under rota, eller på vandring blandt algekulene, men nå etter ominnredningen i førigår så har han endelig bestemt seg for å sitte på toppen av rota og algemagneten som er 2 cm fra hverandre. Der sitter han dagelang og koser seg.

Ominnredning ja. Den derre planten min med det lange latinske navnet som jeg ikke husker ble så storvokst at den dekte hele vannoverflata og jeg fikk ikke matet fisken. Skulle derfor være så proff og "bare luke litt". Endte opp med å dra ut det meste av de friske bladene, og når jeg så at det bare stod noen tynne pistrete igjen hadde jeg allerede kastet alt. Javabregnene på rota så heller ikke så flotte ut lenger, men siden jeg ikke hadde så mye planter måtte jeg beholde noe.

Såh, på lørdag var jeg en snartur på dyrebutikken for å sjekke etter nye planter med litt høyde på, helst noe som lignet på den med det lange latinske navnet. Fant ikke noe som lignet men forelsket meg litt i noe som jeg etterpå fant ut het Rød Sverdplante, eller "Echinodorus Osiris" (som jeg synes er et sinnsykt flott navn) på latinsk. Storbladede planter egner seg egentlig ikke så bra i små akvarier, men shit au. Jeg liker det og det er viktigst Skulle samtidig se etter en liten rot som jeg kunne lage sitteplatå til Lars med, og var så heldig å få en i akkurat passe størrelse gratis fra et av akvariene på butikken. Når jeg kommer hjem finner jeg en fortsatt levende jegersnegle på rota. Siden jeg ikke kunne beholde den fikk den overnatte i et litermål til i dag og jeg leverte den tilbake og kjøpte to røde sverdplanter til. Det var også et par små skivesnegler på den rota som fikk flytte inn i 3-literen før jeg kokte rota

Anyway, ominnredningen ja... Var ikke mye jeg gjorde. Tok ut rota og røsket av alt som heter javabregne bortsett fra et lite skudd som var, overraskende nok, helt inntakt. Fant også ut at det fortsatt vokser "årer" med javamose på rota, så det fikk også være. Rota flyttet jeg så inn i hjørnet, foran pumpa og varmekolben slik at strømmen fra pumpa akkurat går over rot-toppen. Algemagneten ble plassert ved siden av rota. Da var plassen til Lars klar. De røde sverdplantene har blitt plantet langs bakveggen, og en del har blitt plantet mellom rota og frontglasset, under algemagneten. Ser litt merkelig ut akkurat nå, men når de vokser seg opp i vannskorpa blir det nok fint. Algekulene ligger ved siden av hverandre ca midt i akvariet, og den lille rotbiten som jeg skulle lage platå av står skrått opp mot den store rota og danner enda et lite skjulested.

Har planer om å skaffe en liten anubias til å feste på toppen av roten slik at pumpa blir helt skjult. Tenkte jeg skulle gjøre det med strikk.

Ved neste vannbytte blir jeg nødt til å gi pumpa en skikkelig rens, for den bråker noe sinnsykt, og jeg ser jeg har vært slurvete med slamsugingen.

Ellers tenkte jeg skulle slenge med et bilde av de nye plantene, og en liste over navnene på alle dyrene som har navn for de som interesserer seg for det og ikke har fått det med seg.

Fisk:
- Kviting, guppy.

Snegler:
- Helga, eplesnegle.
- Rolf, sebrasnegle.
- Wesenlund, tigersnegle.
- Harald Jordfreser, tigersnegle.

Reker:
- Lars, viftereke.

De andre rekene har naturlig nok ikke navn.
Tok nettopp et bilde med min **SPLITTER NYE MOBIL MED AWESOME KAMERA** -ahem- som jeg skulle sende til en venninne, så jeg tenkte jeg skulle bare smekke det opp her. Her kan Lars så vidt skimtes på (den hvite) algemagneten oppe i hjørnet. Husker jeg var først livredd for Lars, men nå er han så søt atte. Var grålig i fargen når jeg fikk ham, men har nå blitt en kledelig gulbrun farge. Så fin atte.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap