Erfaring med å la koi og gullfisk overvintre ute? (side 3)
Koi er ikke en kaldtvannsfisk, og går ikke i dvale. De kan godt få en kald periode, men de vil helst ha 20 grader hele året. At de tåler ned mot 2 grader er en annen ting.
De går som sagt ikke i dvale, men stoffskifte er veldig lavt. Derfor dør ofte Koi, på grunn av parasitter o.l. som er aktive når stoffskiftet og imunforsvaret hos koien er "på bunn".
Gullfisk derimot, er en bedre egnet fisk for overvintring.
De går som sagt ikke i dvale, men stoffskifte er veldig lavt. Derfor dør ofte Koi, på grunn av parasitter o.l. som er aktive når stoffskiftet og imunforsvaret hos koien er "på bunn".
Gullfisk derimot, er en bedre egnet fisk for overvintring.
Postet 15.01.10 kl 00:34
Koi er jo en avlsvariant av vanlig karpe. Cyprinus carpio. Og denne lever i områder som har årsmessige svingninger i temperaturen. Den finnes også vill i Norge og klarer seg fint om vinteren også her hvis den får gode forhold om vinteren. Gullfisk går ikke mer i dvale enn koi, men den har antagelig en merkelig evne slik som karussen til å skille ut frostvæske slik at det kan fryse "fast" i isen uten at den dør. Det virker som om denne egenskapen er avlet bort på mange gullfiskstammer.
Jeg tror ikke hverken koi eller gullfisk lider under isen hvis forholdene er gode. Jeg synes koi som har overvintret ute virker i god form på våren og at dette ikke ser ut til at de på noen måte lider under isen.
Om vi kaller koi og gullfisk kaldtvannsfisk eller ikke blir vel mer enn smaksak. Den er jo definitivt ikke som røye som dør i temp over 10 grader, men den er jo heller ingen tropisk fisk.
Som mange karpefisk er de tilpassningsdyktige og trives under en rekke forhold. Både med hensyn til temperatur og vannkvalitet
Jeg tror ikke hverken koi eller gullfisk lider under isen hvis forholdene er gode. Jeg synes koi som har overvintret ute virker i god form på våren og at dette ikke ser ut til at de på noen måte lider under isen.
Om vi kaller koi og gullfisk kaldtvannsfisk eller ikke blir vel mer enn smaksak. Den er jo definitivt ikke som røye som dør i temp over 10 grader, men den er jo heller ingen tropisk fisk.
Som mange karpefisk er de tilpassningsdyktige og trives under en rekke forhold. Både med hensyn til temperatur og vannkvalitet
Postet 17.01.10 kl 19:46
Fiske_ArneOm vi kaller koi og gullfisk kaldtvannsfisk eller ikke blir vel mer enn smaksak. Den er jo definitivt ikke som røye som dør i temp over 10 grader, men den er jo heller ingen tropisk fisk.
Røya er mer arktisk enn tropisk, men dør ikke selv om temperaturen overstiger 10 grader. De tåler temperaturer over 15 grader like godt som ørreten.... Er nybegynner som aquarist, men er sportsfisker av yrke
MB
Postet 21.02.10 kl 20:21
Det var liksom ikke poenget om den tåler 10 eller 15 grader. Poenget var bare at det blir litt rart å kalle gullfisk og koi tropiske fisk selv om de overlever 30 grader.. Slik du skriver er jo Røye en Arktisk art. Og selv om den overlever temp på 15 grader så trives den best i langt lavere temperaturer.
Koi og gullfisk er fisker som har sitt naturlige leveområde mellom disse ytterpunktene, og kan overleve kalde vintre og varme sommerdager.
En nede her skrev at de umulig kan trives siden de ofte dør om vinteren. Det er ikke kulden som dreper disse som regel. Det er mangel på oksygen som oftest dreper fiskene om vinteren.
Dette skyldes at en dam er veldig liten, og gjerne har høy biologisk belastning i forhold til størrelsen.
Koi og gullfisk er fisker som har sitt naturlige leveområde mellom disse ytterpunktene, og kan overleve kalde vintre og varme sommerdager.
En nede her skrev at de umulig kan trives siden de ofte dør om vinteren. Det er ikke kulden som dreper disse som regel. Det er mangel på oksygen som oftest dreper fiskene om vinteren.
Dette skyldes at en dam er veldig liten, og gjerne har høy biologisk belastning i forhold til størrelsen.
Postet 01.03.10 kl 11:07
Ser at det i tråden nevnes røye og temperatur.
Selv om røya benevnes som en kaldtvannsfisk, behøver ikke vannet å være så veldig kaldt. I mine akvarium har jeg funnet ut at en trivselstemperatur på 12 - 15 grader er ok. Det som må passes på, er å øke lufttilføreselen etter hvert som tempen stiger.
Ved vannbytte benyttes vann med en temp. på 7-8 grader ( Komunalt brønnvann fra vannverk) Denne temp. forskjellen takler røya fint. Sirkulerer gjerne vannet 15-20 min. for å bytte alt.
- Tore-
Selv om røya benevnes som en kaldtvannsfisk, behøver ikke vannet å være så veldig kaldt. I mine akvarium har jeg funnet ut at en trivselstemperatur på 12 - 15 grader er ok. Det som må passes på, er å øke lufttilføreselen etter hvert som tempen stiger.
Ved vannbytte benyttes vann med en temp. på 7-8 grader ( Komunalt brønnvann fra vannverk) Denne temp. forskjellen takler røya fint. Sirkulerer gjerne vannet 15-20 min. for å bytte alt.
- Tore-
Postet 02.03.10 kl 02:52
Endret: 02.03.10 kl 02:55
Postet 02.03.10 kl 04:18
Endret: 02.03.10 kl 04:28
Er ikke helt sikker på om jeg helt får med meg hva du vil med inlegget ditt Donald, men helt riktig at røye ikke er min største interesse. Det vi diskuterte var om koi og gullfisk var kaldtvann eller varmtvannsart.
Og at jeg nevnte røye var bare fordi jeg mener å ha lest/hørt at den er en av artene som er best tilpasset lave vanntemperaturer, men litt morsomt da at noen irriterer seg over at det kom en liten faktaglipp
Og om du mener jeg skriver vissvass, så er gleden på min side
Og at jeg nevnte røye var bare fordi jeg mener å ha lest/hørt at den er en av artene som er best tilpasset lave vanntemperaturer, men litt morsomt da at noen irriterer seg over at det kom en liten faktaglipp
Og om du mener jeg skriver vissvass, så er gleden på min side
Postet 02.03.10 kl 09:42
Overvintring av gullfisk og koi utendørs i norge.
Jeg har mange års erfaring med dette, de seneste 10 årene har mine fisk gått permanent ute. Startet med hagedam tidlig på 70-tallet men etter noen plundrete overvintringer inne sluttet jeg definitivt med dette i 2000. For en vellykket overvintring utendørs i dammen er det 2 faktorer som er helt essensielle og det er punkt 1: Fiskene må være friske og i god stand . Er de det tåler de vinteren godt. Selv denne beinharde vinteren 1009/1010 har gått greit selv om min dam bare er 1 meter dyp og jeg knapt har sett mine fisk på 3 måneder helt for inntil 2 - 3 uker siden. Jeg har kjørt 2 pumper hver på 8000 liter hele tiden og ingen oppvarrming. Punkt 2 er at dammen er mest mulig ren. Vær nøye på å ta opp avfall, smuss og blader/løv på høsten. Er dammen i en slik forfatning er mulighetene for en god overvintring til stede. Det er fint å etterfylle dammen når temperaturen i vannet stiger vil det fordampe mer. Jeg har i løpet av vinteren dratt ut den lange akvarieslangen jeg benytter til mine akvarier og etterfyltl de 3 dagene det har vært mulig og "mildt nok" til dette. Dette ser unektelig ikke bra ut men det er bra for fisken og egentlig bryr jeg meg ikke om hva naboer tenker likevel. Det er viktig å få opp vannstanden når den har sunket pga fordampning. Og foring er selvsagt bannlyst inntil vanntemperaturen er på 10 grader. Mine fiskene mine er ihvertfall i knallform og ser ikke ut til å bære preg av den ekstremvinteren vi takk og lov nå ha lagt bak oss. Idag har jeg 8 grader i vannet og de har allerede begynt å svømme litt rundt.
Postet 29.03.10 kl 14:47
Bra alle klarte seg Bjørn.
Jeg er veldig enig at to viktige faktorer er koi i god form og godt vann.
Den bør fôres godt og med riktig fôr så den er godt rustet.
Topp vannkvalitet er også viktig igjennom vinteren fordi fisken er svak å tåler mindre en i varmere vann.
Her gikk det også ok .
Hadde mistet 4 av 35 koi, men dette var langt bedre en fryktet fordi vannrør til filteret røk i frostsprenging og vannstanden sank en halv meter.
Under vann lekasjen ble det jordingsfeil som førte til strømstans i luftpumpa noen uker, så jeg får si meg godt fornøyd etter denne vinteren ..
Til Arne.
Om røye tåler 10,20 eller 30 grader, avhenger av hvor mye oksygen det er i vannet.
Den sliter nok kraftig i stillestående vann over 15 grader.
Kan ikke en dritt om røye jeg, men er en reser med fiskestang
Jeg er veldig enig at to viktige faktorer er koi i god form og godt vann.
Den bør fôres godt og med riktig fôr så den er godt rustet.
Topp vannkvalitet er også viktig igjennom vinteren fordi fisken er svak å tåler mindre en i varmere vann.
Her gikk det også ok .
Hadde mistet 4 av 35 koi, men dette var langt bedre en fryktet fordi vannrør til filteret røk i frostsprenging og vannstanden sank en halv meter.
Under vann lekasjen ble det jordingsfeil som førte til strømstans i luftpumpa noen uker, så jeg får si meg godt fornøyd etter denne vinteren ..
Til Arne.
Om røye tåler 10,20 eller 30 grader, avhenger av hvor mye oksygen det er i vannet.
Den sliter nok kraftig i stillestående vann over 15 grader.
Kan ikke en dritt om røye jeg, men er en reser med fiskestang
Postet 30.03.10 kl 23:17
Endret: 30.03.10 kl 23:18
Ingen av våres klarte seg. Mistet 20 store koi i utedammen i vinter. Dammen er på 10 kubikk.... Tror ikke fiskene fikk nok oksigen. Var ikke bunnfrøse, men vi har aldri hatt en periode med såå lenge is på. Dette er da svigerfars dam, hadde det vært min, hadde jeg ryddet av isen lenge før han enset isen....
Pumpa strøk/frøs jo også med da...
Pumpa strøk/frøs jo også med da...
Postet 06.04.10 kl 16:25
Endret: 06.04.10 kl 16:25
Her er dammen helt dekket av is i ca 4 mnd hvert år. Denne tiden er det ingen oksygen tilførsel eller sirkulasjon i dammen. Og det fungerer fint.
Vil nesten våge meg til å si at i de aller fleste tilfellene av fiskedød ved overvintring, så er det enten vannkvaliteten, eller temperaturen som dreper.
Kaldt vann inneholder mer enn nok oksygen.
Vil nesten våge meg til å si at i de aller fleste tilfellene av fiskedød ved overvintring, så er det enten vannkvaliteten, eller temperaturen som dreper.
Kaldt vann inneholder mer enn nok oksygen.
Postet 07.04.10 kl 00:16
Postet 07.04.10 kl 14:23
Det blir jo helt feil å si at kaldt vann inneholder mer enn nok oksygen. Det er riktig at kaldt vann KAN inneholde mer oksygen enn varmt.
Jeg tror også at oksygenmangel og generell dårlig vannkvalitet tar livet av langt fler fisk enn kulden.
Det er jo bare å se hva som skjer i naturen. Nesten hvert eneste år rapporteres det om fiskedød i en del vann og tjern. Og nesten alltid kan det konstateres at det er oksygenmangel som er årsaken.
Hvis man ser på hvordan fiskene har dødd, får man en indikasjon. Ligger de døde på det dypeste punktet i dammen ville jeg tro det var av kulden.
Hvis de dør av oksygenmangel vil de ofte være spredt rundt oppunder isen. Gjerne fryst fast på grunnere partier.
Fisk søker oppover når de mangler oksygen.
Jeg tror også at oksygenmangel og generell dårlig vannkvalitet tar livet av langt fler fisk enn kulden.
Det er jo bare å se hva som skjer i naturen. Nesten hvert eneste år rapporteres det om fiskedød i en del vann og tjern. Og nesten alltid kan det konstateres at det er oksygenmangel som er årsaken.
Hvis man ser på hvordan fiskene har dødd, får man en indikasjon. Ligger de døde på det dypeste punktet i dammen ville jeg tro det var av kulden.
Hvis de dør av oksygenmangel vil de ofte være spredt rundt oppunder isen. Gjerne fryst fast på grunnere partier.
Fisk søker oppover når de mangler oksygen.
Postet 07.04.10 kl 16:48
Kaldt vann inneholder mer enn nok oksygen, hvis vannet/dammen er rent.
Når det oppstår oksygenmangel i kaldt vann, er det på grunn av slam o.l. som råtner og ødelegger vannkvaliteten samt fortrenger oksygenet. Med et tett islokk, så blir det oftest fatalt.
Det er derfor jeg "maser" sånn om renhold i dammene på høsten. Dette har direkte samenheng.
I disse vannene og tjernene er det tykke lag med slam på bunn, og tett is på toppen. Det er nettopp dette vi vil unngå å etterligne.
En ren dam, med rent vann om høsten vil ikke få problemer med oksygenmangel, så sant dammen ikke er veldig overbelastet med fisk.
Når det oppstår oksygenmangel i kaldt vann, er det på grunn av slam o.l. som råtner og ødelegger vannkvaliteten samt fortrenger oksygenet. Med et tett islokk, så blir det oftest fatalt.
Det er derfor jeg "maser" sånn om renhold i dammene på høsten. Dette har direkte samenheng.
I disse vannene og tjernene er det tykke lag med slam på bunn, og tett is på toppen. Det er nettopp dette vi vil unngå å etterligne.
En ren dam, med rent vann om høsten vil ikke få problemer med oksygenmangel, så sant dammen ikke er veldig overbelastet med fisk.
Postet 07.04.10 kl 23:53
Endret: 07.04.10 kl 23:56