Dvergscalare (side 3)
Postet 26.03.09 kl 14:24
SymbiosemannenJeg har samme kar som deg (450l. vision) som jeg nettopp har kjørt inn og skal flytte inn 7 unge Pterophyllum Leopoldi... De har jeg hatt i snart en måned nå i en 180l. og vil ikke si at det var stort nok, men det har gått helt fint... opplever ikke noe jaging og biting, men nå er de jo engang ungfisk, og ikke så territorielle enda, så JEG synes du bør satse på å kjøpe 6stk. og gjøre som det har blitt nevnt før, sjekke om noen lager par, og selge unna de som du føler du ikke har plass til etterhvert. VF Leopoldi er en fantastisk fisk... min drøm er å få til oppdrett en gang... [B]Nå skal det nevnes at jeg skal ha 450l. som artskar for leopoldi, men tror ikke at jeg kommer til å kvitte meg med noen av de, selv om de blir dobbelt så store som de er nå (5cm.)[/B]
Så du mener at det han her skriver er feil ??
Postet 26.03.09 kl 14:40
Kanskje på tide å stoppe denne begrepsforvirringen. En dvergscalare vil i hovedsak bli 7-8 cm lang, Fra "nesetippen" til halefinnen, Hvis du trekker de ekstremt lange brystfinnene rett ned og ryggfinnene rett opp så vil du på de største individene få en avstand på nærmere 20 cm. Og som en hovedregel er det fra "nesetipp til halefinne lengden blir målt på fisk, aldri høyden.
Jon
Jon
Postet 26.03.09 kl 15:04
Den er jeg enig i
Jon BruceKanskje på tide å stoppe denne begrepsforvirringen. En dvergscalare vil i hovedsak bli 7-8 cm lang, Fra "nesetippen" til halefinnen, Hvis du trekker de ekstremt lange brystfinnene rett ned og ryggfinnene rett opp så vil du på de største individene få en avstand på nærmere 20 cm. Og som en hovedregel er det fra "nesetipp til halefinne lengden blir målt på fisk, aldri høyden. Jon
det er helt sant
Postet 26.03.09 kl 15:06
Jon BruceKanskje på tide å stoppe denne begrepsforvirringen. En dvergscalare vil i hovedsak bli 7-8 cm lang, Fra "nesetippen" til halefinnen, Hvis du trekker de ekstremt lange brystfinnene rett ned og ryggfinnene rett opp så vil du på de største individene få en avstand på nærmere 20 cm. Og som en hovedregel er det fra "nesetipp til halefinne lengden blir målt på fisk, aldri høyden. Jon
Fint å få en oppklaring på dette. Blir litt forvirret av alt. I hvertfall nar han i dyrebutikken sa det ikke var store forskjellen på Leopoldi og vanlig scalare. Kansje han da mente hvis man sammenlignet finnene......
Postet 26.03.09 kl 15:21
Vel, du skal ikke lytte for mye til det de på zoobutikkene sier. De har vel generelt ikke så mye peiling på det de snakker om veldig ofte... De anbefaler jo gjerne haimaller og alt mulig rart til folk med 60 liters kar...!
Uansett; P. leopoldi blir mindre når den er ferdig utvokst, enn en fullvoksen, gammel P. scalare som har nådd sin maks størrelse. Ferdig med det.
Det er ikke så veldig mange butikkansatte som har hatt scalarer som er noen år gamle og fullt utvokste i sine butikkakvarier. De har derfor lite å sammenligne med, unntatt hvis de selv er genuint akvarieinteresserte og har/har hatt en eller begge arter hjemme selv.
Zoobutikkene pleier å få inn scalarer på str. med en tjue-kroning. Det hender de får inn noe større, men det er vel stort sett sånn at de tar inn de billigste fiskene for det selger mest.
I en 450 liter ville jeg satset på en gruppe med 6 P. leopoldi. Det er plass til dem der mener jeg. Dersom du satser på å innrede karet med litt omtanke, dele det opp i soner med både røtter og høyvokste planter som store sverdplanter f.eks., så vil de sannsynligvis gå utmerket sammen. Siden disse ciklidene stort sett blir territoriale ved leks- og yngletider, burde de klare seg fint, ettersom P. leopoldi er mer sjelden og vanskeligere å drette i akvarium (men slett ikke umulig). Og så lenge ikke hormonene bruser og gjør dem opphisset og gira, så er temperamentet også noe roligere
Uansett; P. leopoldi blir mindre når den er ferdig utvokst, enn en fullvoksen, gammel P. scalare som har nådd sin maks størrelse. Ferdig med det.
Det er ikke så veldig mange butikkansatte som har hatt scalarer som er noen år gamle og fullt utvokste i sine butikkakvarier. De har derfor lite å sammenligne med, unntatt hvis de selv er genuint akvarieinteresserte og har/har hatt en eller begge arter hjemme selv.
Zoobutikkene pleier å få inn scalarer på str. med en tjue-kroning. Det hender de får inn noe større, men det er vel stort sett sånn at de tar inn de billigste fiskene for det selger mest.
I en 450 liter ville jeg satset på en gruppe med 6 P. leopoldi. Det er plass til dem der mener jeg. Dersom du satser på å innrede karet med litt omtanke, dele det opp i soner med både røtter og høyvokste planter som store sverdplanter f.eks., så vil de sannsynligvis gå utmerket sammen. Siden disse ciklidene stort sett blir territoriale ved leks- og yngletider, burde de klare seg fint, ettersom P. leopoldi er mer sjelden og vanskeligere å drette i akvarium (men slett ikke umulig). Og så lenge ikke hormonene bruser og gjør dem opphisset og gira, så er temperamentet også noe roligere
Postet 26.03.09 kl 15:32
Endret: 26.03.09 kl 15:36
Ja jeg vet.... Derfor jeg heller spør her og får ordentlige svar i stenfor å spørre noen i butikken for da bare drar jeg å kjøper istenfor å få fisk som jeg absolutt ikke burde hatt !
Takk for bildene du la ut av scalarene dine Mona. Blir et nyttig hjelpemiddel når jeg skal ut i butikken å kjøpe meg noen :o)
Takk for bildene du la ut av scalarene dine Mona. Blir et nyttig hjelpemiddel når jeg skal ut i butikken å kjøpe meg noen :o)
Postet 26.03.09 kl 15:36
Anita HTakk for bildene du la ut av scalarene dine Mona. Blir et nyttig hjelpemiddel når jeg skal ut i butikken å kjøpe meg noen :o)
*kremt* Det var ikke P. scalare Det var P. leopoldi jeg la ut bilder av
For å unngå begrepsforvirring, er det greiest å kalle dem ved det rette navnet, selv om "scalare" er den mest kjente av dem og derfor mer innarbeidet navnemessig. Vi har en tendens til å tenke at de er alle "scalarer" (vi mener vel det siden de er i slekt alle 3 artene), men det er de jo altså ikke. Det er kun EN av de 3 artene som har navnet scalare i seg. Og siden det er så mye rot rundtomkring ang. dette fra før, så er jeg nøye med å kalle en spade for en spade når det gjelder disse Hehe
Postet 26.03.09 kl 15:38
Endret: 26.03.09 kl 15:39
mona o[QUOTE=Anita H]Takk for bildene du la ut av scalarene dine Mona. Blir et nyttig hjelpemiddel når jeg skal ut i butikken å kjøpe meg noen :o)
*kremt* Det var ikke P. scalare Det var P. leopoldi jeg la ut bilder av
For å unngå begrepsforvirring, er det greiest å kalle dem ved det rette navnet, selv om "scalare" er den mest kjente av dem og derfor mer innarbeidet navnemessig. Vi har en tendens til å tenke at de er alle "scalarer" (vi mener vel det siden de er i slekt alle 3 artene), men det er de jo altså ikke. Det er kun EN av de 3 artene som har navnet scalare i seg. Og siden det er så mye rot rundtomkring ang. dette fra før, så er jeg nøye med å kalle en spade for en spade når det gjelder disse Hehe
Jeg mente Leopoldi da jeg skrev scalare he he. Men nok en gang : Takk for bildene :o)
Postet 26.03.09 kl 15:54