Spørsmåls tråd. co2,utvendig filter,lys,boller,nano og mye mer.. (side 3)

^= opphøyd i

Så dersom du har PH på 6,8, vil det leddet der bli:

10^(7-6,8) = 10^0,2 = 1,5848
ElinH
CO2, KH og PH henger sammen. Så dersom du vet KH og PH er det enkelt å regne ut hvor mye CO2 du har. Formelen for å regne det ut er: 3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter


I begynnelsen av innlegg 31 forklarer jeg hvorfor denne sammenhengen for å finne Co2 innholdet i akvariene våre er praktisk talt ubrukelig.
Det er godt mulig Dette har jeg absolutt null peiling på. Skulle egentlig bare svare på omregning ppm til mg/l, og når noen spør hvordan de regner ut CO2, svarer jeg på det

Ubrukelig i denne sammenhengen, eller ikke

EDIT: jeg er trøtt.. misforstod hele greia, sorry. Jeg har ikke lest tråden, bare skvatt innom og så spørsmålet om ppm vs. mg/l også utviklet det seg derfra hehe. Hadde jeg skjønt bæret av CO2 og ikke vært veldig trøtt, hadde jeg nok forstått hva du sier i #31, men det gjør jeg ikke akkurat nå.

Men formelen funker altså ikke, så Samlern - ikke heng deg opp i den!


tror du må lære meg matte også jeg?
Hehe, skulle gjerne gjort det, men som Jan Ove påpeker så nytter det egentlig ikke å bruke den formelen der i vår (våte) sammenheng, og da spiler det egentlig ingen rolle.

Jan Oves innlegg #31 er veldig godt, så tror det er bedre anvendt tid å lese det et par ganger til, enn å starte noe crashkurs i matematikk en sen lørsdagskveld
ElinH
Hehe, skulle gjerne gjort det, men som Jan Ove påpeker så nytter det egentlig ikke å bruke den formelen der i vår (våte) sammenheng, og da spiler det egentlig ingen rolle. Jan Oves innlegg #31 er veldig godt, så tror det er bedre anvendt tid å lese det et par ganger til, enn å starte noe crashkurs i matematikk en sen lørsdagskveld :)


Hehe lest x antall ganger nå
Mye nyttig info å få med seg
Kjøre på med co2 og gjørsel
Håper også på svar å lys, mat og det andre
Takker så masse får hjelpen Jan Ove og Helge!
Dere fikk satt litt lys mot co2 og plante næring
Dette trengte jeg...

Men som sakt da bestiller jeg bare 4-5 pakker av den største på siden og blander dette? Og gir i følge den doseringen du ga meg? EI? Altså til 500 Liter kan jeg bruke ca 1 dl? Om jeg blanter 40 gram av vær i 1 liters flasker?

Men om jeg bruker den beskrivelsen som ble gitt på siden du viste meg helge? Altså den samme blandingen.. 50gram til en halv liter? Hvor mye av vær skal jeg bruke og når?

Blir litt små rar med tanke på at det står så mye forskjellig overalt

Ser jo at dere får plantene til å gro hehehe

Hmmm, jeg ville kjøpt følgende:

250 g KNO3
250 g KH2PO4
250 g K2SO4
Og Tropica Aquacare (i vanlig butikk)

Angående Tropica så er det helt sikkert ingenting galt med mikromiksen til svenskene men det kan være greit å holde ting litt enkelt mens du blinker deg inn på korrekt dosering av de andre stoffene og eliminere eventuelle feilkilder. Sånn har jeg tenkt, men dette bestemmer du selvsagt selv. Det blir fort nok å tenke på i begynnelsen , Dette ordner seg skal du se

Du blander best slik som jeg skrev tidligere:

40 g KNO3 til en liter med destillert (eller kokt) vann.
10 g KH2PO4 til en liter med vann
K2SO4 blandes ikke ut.

Og doserer som jeg skrev for 50 liter (ikke for 500 liter, gang opp etter som det passer deg.)

Mandag 10 ml KNO3, 10 ml KH2PO4
Tirsdag 2 ml Tropica Aquacare
Onsdag 10 ml KNO3, 10 ml KH2PO4
Torsdag 2 ml Tropica Aquacare
Fredag 10 ml KNO3, 10 ml KH2PO4
Lørdag 2 ml Tropica Aquacare
Søndag Skifte 50 prosent vann, 1/5 teskje K2SO4

Da er ting sånn noenlunde i balanse. Om du vil tøyse selv med disse tallene selv så kan du gå f.eks her og og putte inn tallene som passer deg best. Her kan du laste ned en kalkulator også. Du vil uansett ende opp sånn ca med de tallene som jeg allerede har gitt deg.

Så for ett 500 liters akavarium må du altså putte i en desiliter med utblandet KNO3 og en desiliter med utblandet KH2PO4 på mandag, onsdag og fredag. Søndag, kun en hel teskje (ca 6 g) med K2SO4. Tirsdag, torsdag og lørdag tilsetter du 20 ml med Tropica. Det er det hele.

*K2SO4 er litt vanskelig å løse opp i små mengder vann, derfor teskje metoden.

*Senere kan du også droppe utblandingen av både KNO3 og KH2PO4 i væske og tilsette pulveret direkte, men dette er en grei måte å starte på.

* Du kan selvsagt blande det ut som svenskene anbefaler, du må i så fall bruke kalkulatorene for å finne ut hvor mye du skal dosere (og jeg orker ikke det). De tallene jeg har gitt deg er balanserte slik at jeg at 10 ml med KNO3 skal samsvare sånn ca med 10 ml KH2PO4. Dette er en stor fordel som jeg er sikker på du vil se senere.
Samlern 2008
Blir litt små rar med tanke på at det står så mye forskjellig overalt :)


He he, ja det har ikke vært lett. Jeg har kopiert en masse notater og limt sammen til dokumeter hvor jeg har prøvd å konsentrere det som er relevant. Ord, uttrykk og forkortelser i hutt og helv... Argh! Jeg skjønner det bare såpass at jeg klarer å få plantene til å vokse ennå

Men du få bare fyre løs fremover så blir det lettere å kunne se hvor skoen klemmer for andre som vil prøve seg på plantenæring.
Da går jeg får den pakken du nevner
Blir spennde å se

Nå skal bare akvariumet kjøres inn i et par måender med litt vasspest å hornblad så starter moroa

Karet kommer ikke før om en uke.. :-/ + at reolen må bygges hehe..
Men det går fort

Da ligger jeg på cirka banen til at dette skal gå bra Næringen og blandinga har jeg sånn ca i hode

Gått å ha noen som kan forklare og ikke bare lese og lese.. Selv om man må det også hehe

Hvor lenge varer satsene dine?
Samlern 2008
Da går jeg får den pakken du nevner :) Blir spennde å se :) Nå skal bare akvariumet kjøres inn i et par måender med litt vasspest å hornblad så starter moroa :) Karet kommer ikke før om en uke.. :-/ + at reolen må bygges hehe.. Men det går fort :) Da ligger jeg på cirka banen til at dette skal gå bra :) Næringen og blandinga har jeg sånn ca i hode :) Gått å ha noen som kan forklare og ikke bare lese og lese.. Selv om man må det også hehe :) Hvor lenge varer satsene dine?


Du kan gjødsle vasspesten også, ganske festlig

Satsen skifter jeg ved annethvert vannbytte, altså hver 14 dag. Det er min regel. Det virker som satsen begynner å miste mye av peppen da. Jeg har fundert på å fylle på mer sukker etc, men det har ikke blitt da det er så enkelt å bare sette en ny sats. Jeg er heller ikke så nøye med vanntemperatur, risting av dunk, gjær først eller sist etc... Litt bryr jeg meg men ikke så veldig. Det går stort sett bra.

Bildene nedenfor er litt juks da jeg satte inn mer planter etterhvert men så måtte jeg lugge ut en hel del også! Det likevel litt festlig å se hva CO2 og næring kan gjøre. Alt på ca en måned.
25 januar
27 februar
Sykt å fort de vokser
Vær 14 dag ja.. Prisen på vær sats er ca 20 kr? altså 80 kr i måneden ca?
Lurer på hvor lenge en 6kg flaske holder? Koster vel rundt 500 kr å fylle opp?
Med andre ord må denne holde i 6 måender.. ++ får at det skal lønne seg..

Samlern 2008
Sykt å fort de vokser :) Vær 14 dag ja.. Prisen på vær sats er ca 20 kr? altså 80 kr i måneden ca? Lurer på hvor lenge en 6kg flaske holder? Koster vel rundt 500 kr å fylle opp? Med andre ord må denne holde i 6 måender.. ++ får at det skal lønne seg..


I Bergen betaler jeg i underkant av 300Kr for å fylle 6Kg flasken min hos SAFE brannvern, 2Kg flasken koster nesten like mye å fylle da det er arbeidskostnadene som utgjør den største forskjellen.
6Kg varer omkring 6mnd i 300l min.
Er veldig glad jeg slipper styret med sats...Det er også enklere å holde stabile Co2 nivåer med trykkflaske.
4-5 måneder med en 6 kg flaske og 300 kr får å fylle oppe ekke ille det
Får prøve egen sats fram til lomme boka smiler igjen hehe
Går med en del bare på lys akvarium og pumpene
CO2 på flaske er garantert mye bedre enn sats uansett om satsen hadde kostet en krone hver fjortende dag. Jeg har bare ikke somlet meg til det enda.
Da blir det nok flaske ettervært
Da var det bestilt:

750 g KNO3
500 g KH2PO4
500 g K2SO4
Og 3 stk 50ml Sprøyter..

Meste jeg kunne få i en pakke på unner 2 kg

Men hva bruker dere får å dosere opp grammene?
Kjøpe gram vekt?
Noen som har et godt tips å kjøp?
Samlern 2008
Da var det bestilt: 750 g KNO3 500 g KH2PO4 500 g K2SO4 Og 3 stk 50ml Sprøyter.. Meste jeg kunne få i en pakke på unner 2 kg :) Men hva bruker dere får å dosere opp grammene? Kjøpe gram vekt? Noen som har et godt tips å kjøp?


Du går ihvertfall ikke tom for makronæring med det første!
Om du bruker en strøken teskjè tilsvarer det omtrent 5gram.
En strøken spiseskjè omkring 15g.
Større nøyaktighet en dette trenger du strengt tatt ikke om du skal dosere etter Estimative Index.
Jeg lånte vekt hos naboen tidligere men kjøpte nettopp gram vekt på sparkjøp av alle plasser. 119 kroner og går opp til var det 5kg mon tro. Har testet med forskjellige småtterier og virker å være nøyaktig på grammet. Biltema og Jula var dyrere, ene plassen mener jeg å huske det var 299.

Hvis ikke du vil kjøpe vekt så kan du anta at en teskje er bob-bob 6 gram, ikke helt nøyaktig men det vil sikkert duge sånn passe det også.


Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap