Liten hagedam planer! (side 3)

Fikk til pumpen nå, så bekken ble mye større juppi!
kommet litt lenger.

pga sprengt budsjett har jeg gått på villblomst jakt. fikk tak i noe, usikker på sorter. har plantet noe som vist på bilde blikke så halv gærnt?
Nå har det blitt mye bedre
Lykke til.
Ingen fler bilder eller svar?
Hei

Er på ferie så har ikke hatt internett, skjer ikke stort, plantinga er ferdig, noen små ting kom på plass i ferien.

fisk skulle jeg hente her, men de ville ikke sende de med meg når jeg først sku hjem i morgen. mente de ikke kom til å overleve tur'n. så for kjøpe meg noen fisk på den "lokale" fiskebutikken hjemme

kommer bilder så fort bekken er ferdig, kun dette gjenstår!
Ok.
Nå venter jeg spent på å se resultatet
Det blir sikkert kjempe bra.

Lykke til med det lille som gjenstår.
vært borte 1 uke å sjekket dammen i går.

alt gror å ser ok ut, men er endel alger ser jeg, duken har ett brunt/grønt belegg å det er grønt rundt plantene, ser ut som tynn mose.

Er det noe jeg kan gjøre for å hindre at dette tar helt av? hva kommer det av? har UV lys, men det tar vel bare sveve alger som farger vannet.

Hvis jeg kjøper noe å tilsette mot disse algene? er det noe jeg må fortsette med?

jeg kan ta noen bilder senere idag så dere ser akkurat hva jeg prater om
Alger er nesten umulig å unngå i en hagedam.. Det er jo helt naturlig, bare de ikke tar helt overhånd er det greit

ja de gjør meg ikke noe egentlig, bare tenkte de ødela noe. vannkvalitet, eller næring til plantene mine.

trur jeg må dekke til duken med noe grus eller noe også, ser den så godt undervann. pluss har vært litt slurvete med brettene. endel rynker, hehe
Algene gjør vannet bedre, da de tar næring fra vannet.. Og forsåvidt konkurerer med plantene om næringen.
Derfor er hurtigvoksende planter i en sump eneste mulighet til å minske algeveksten på en biologisk måte..
Ja,
Trur jeg ville det som Arne sier.

Plant noen hurtigvoksende planter
Hei

ah sånn å forstå, men jeg tok opp filtret med UV lyset idag bare for å sjekke noe. ser da at lyset lyser ikke, er null liv, virker som pæra har gått. synes det er litt dårlig etter så kort tid, men jeg skal handle ny i morgen.

hvor kan jeg kjøpe dette? elektrokontakten er neddi gata her da, kan jo høre der.

ellers, åssen er det med foring? trenger jeg fore 2-3 gullfisk? eller klarer de seg på fluer å div som detter i vannet?

isåfall, hvor ofte?
Du må jo fore gullfiskene.
Ca 1 gang om dagen trur jeg.
Det gjör jeg
Men jeg har jo akvarium.
Kan ikke så mye om dam
Men ikke gi dem for mye for.
Du må til en spesialforetning for damsaker.. Og noen hagesentre har UV-C lys.
Når det gjelder foring er det som med mesten alle andre fisker. Det beste er å fòre mange ganger, men lite hver gang.
Jeg forer mine koi og gullfisk 4-6 ganger hver dag, og når temp er som nå ca 2% av fiskenes kroppsvekt hver dag.. Man må regne litt og lage posjoner, men da vokser de godt og
Men husk jo mer du forer jo mer "dritt" blir det i vannet.
Så ikke for mye.
Ja det er riktig.. Filter og vannbytter på avpasses mot mengden man fôrer..
ja det er jeg klar over. begynner hjelpe seg veldig nå. Har bestilt ny pære, håper det er dette, denne kontakten til UV lyset passer jo ingen steder. går bare så vidt inn å henger dårlig, har kjøpt utendørsledning men passer dårlig inn der å. hm
Ikke kjøp det som er "typisk" uteledning, men den andre typen skjøteledning. Den går fint an å bruke ute. Og der passer kontaktene. Jeg forstår problemet ditt her. En uteskjøteledning passer omtrent ikke til noe.
ja dette er ledningen til UV lyset. kan lissom ikke bare bytte den ut heller. hehe

her er noen nyere bilder, er noe igjen. sjule slanger, filter osv.

Nå går det 3stk gullfisk her på ca 10-12cm. blir spennede!

skal bli digg begynne å stelle litt å få alle småting på plass.

va tycks?
Jeg synes alt ser veldig bra ut Bortsett fra som jeg har sagt en gang før.. De steinene som "balanserer" på kanten foran ville jeg byttet ut.. Enten med flate tilskårne steiner eller kantstein av noe slag.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap