Ette's Juwel Underwater Community (side 3)

Det ble fader meg noe action før tirsdagen allikevel!! Platy-Mina fødte i boksen, og det ble telt hele 8 småtasser var ikke hjemme da min søster så det, men var heldigvis i nærheten, så løp så fort jeg kunne. De to andre ynglene, som er 1 mnd i dag faktisk, ble flyttet over sammen med de 8 andre. Alle ser friske ut, og jeg håper de vokser seg store og friske.

Blir spennende å følge utviklingen^^

Har kjøpt 1 bøtte på 10l + en stor og bred en på ca 30l, samt 17kg sand på Biltema idag som forberedelse til imorgen. Kunne jo strengt talt brukt 30l til kampfiskoppdrett, men blir vel litt mye å holde styr på etter at jeg har dratt på folkehøgskole...



Prosjekt *bytte fra grus til sand*
Endelig kom tirsdagen !
Jeg prøvde å følge et system:
1. Fylle det lille plastkaret med vann og litt sand
2. Fylle bøttene også
3. Røsket opp plantene forsiktig og la dem i bøtta og noen i plastkaret
4: Tok ut gjenstander og røtter å la dem på et håndkle på gulvet
[External Image]
5. Da plastkaret var ferdigfyllt, tok det litt tid å få alle fiskene trygt over. Flyttet også slangene til den utvendige over i balja og lot den gå der.
6. Så begynte endelig tømming av resten av vannet. ALT vannet.
7. Da så mye som mulig var tømt ut, skuffa jeg ut grusen med et plast målebeger(hah)
8. Brukte håndklær for å få sugd opp de siste vannrestene.
[External Image]
9. ENDELIG kom sandbunnen! Plasserte så røttene.
10. 11 bøtter vann skulle oppi igjen, og mens dette skjedde, omdekorerte jeg likesågodt hele shiten. Ble veeldig fornøyd, endelig renset plantene for døde rester, og delte den største sverdplanten i 2 deler.
11. Jeg sjekket ph og gh, samt temp, og passet på at de var nogenlunde like. Tommy ble prøvekanin, så de 10 ynglene i boksen og alt gikk bra. Så kom resten.
[External Image] (Romeo og 2 av de 3 damene hans, Nala til høyre, hun andre er fortsatt navnløs:o)

12. Helte så mye gammelt vann fra plastkaret som mulig sammen med det helt nye. Burde helt oppi mer men..
Noen finjusteringer ble gjort etterpå. Fulge nøye med på fiskenes reaksjon, og Dvergbotianes mørke farge har aldri vært så sterk.
Brukte vel rundt 2-3 timer på det hele, litt slitsomt, men veldig morro

* Det jeg var mest opptatt av, var å være naturlig i utformingen, at det skulle være lett å rengjøre bunnen, at plantene skulle utfylle hverandre og gi dem plass til å vokse på plassen sin, at det skulle være masse svømmeplass, samt plass på bunnen og at røttene skulle lage en slags avskillende klippe mellom den store og den lille plassen.

Nå kan jeg holde Corydoras! tenkte jeg med en gang jeg var ferdig. Og det gjorde jeg. Så jeg dro ned til Dyrego på Oslo City og så meg litt rundt. Hadde skrevet opp Sterbai og Panda, men de hadde neighter. Så fikk litt info fra han som jobba der om hver enkel type. Et navn virket kjent: Metae. jeg studerte dem en stund, og fant ut at det var dem jeg ville ha, rundt 6. 2 hanner og 3 hunner. Hadde vært morro å få yngel på dem, så kjøpte også med meg løvblader. Javamose har jeg lenge ønsket meg, så tok likesågodt med det også. Trodde faktisk Corydoras var dyrere enn 50lappen.. Men gjorde absolutt ingenting.
[External Image]
[External Image]

* Kom hjem, så hvordan de andre hadde det, og lot posene ligge litt i vannet. Javamosen ble festet på røttene som ligger stablet øverst og bladene lagt på hver sin side av røttene. Den ene flyter fortsatt heheh..

Så skulle meta'ene få slippe utti, endelig. hehe, de er så festlige..
merket etterhvert at Guramien(byttet navn til Joffe) begynte å nappe på Coryene..
[External Image]

haha må innrømme at de har samme svarte mønster som han over øynene...
[External Image]

* Tenker litt på sandsnegler, bare at de må være større enn dvergenes munn.. OG AlbinoAncistrus, men det får vente:p

Uansett: Slik ble resultatet!
Hele karet
[External Image]

Høyre halvdel:
[External Image]
[External Image]

Venstre halvdel:
[External Image]




Nå er jeg ferdig med å skrive her, så nå skal jeg rett ut å sette meg foran karet
New introduction: chrimps
Var litt keen på noen nye reker, så kjøpte to av dem, denne gangen Viftereker. Utrolig kule og store.

Coryene har det fint, samt resten av gjengen. Bra at de taklet prossessen med substratbytte på tirsdagen s å bra

Har enda ikke løst mysteriet om hvem som driver å knasker og eter på Sverdplantene mine... små hull og slikt ytterst...
Don't get me outta here!
Ah, har sittet foran akvariet nesten i hele dag Prøvde å dra ned til Jan Holt på Bislett, men idet bussen kjørte forbi, så jeg en som tydeligvis stengte, for når jeg dro i døra, var den stengt.. =( nedtur. Burde sjekket på nettet før jeg droo.. dumme meg. Hadde tenkt meg en Javabregne.

- Nå istad drev jeg å flyttet over en STOR rot
[External Image]
og en diger sverdplante fra 54 literen... Stakkars kobberne, men hadde så lyst til å improve utseende i 110l. Får vel kjøpe noe fint til dem imorgen da, hadde tenkt å stikke ut uansett

* Synes det ser enda mer killer ut i storkaret nåå, håper virkelig de 3 Ancistrusene får mer å gafle på, og holder seg unna Sverdplantene mine! Ser skikkelig stygt ut, og innbiller meg at det blir værre også..
[External Image]
Sneglene som fulgte med planta fra 54l, tok Dvergene seg av.. mohahah. Snudde også utstrømningen loddrett, slik at det blir mer strøm=mer bobler og oksygen. Coryene synes tydeligvis strømmen er veldig morsom, ettersom det flere ganger har hendt at jeg har hørt *plaskskvulpskvulp* fra den innvendige pumpa, og da har en av dem vært helt inntil tuten å surra.. litt morsomt.
* Endelig har de store bladene på bunnen sunket, tok et par dager det visst... Alle de 10 ynglene lever, og de minste har begynt å få orange farge
* Synes maten jeg gir ynglene, ikke er særlig spennende(tørket tubifex og flak) eller effektiv med hensyn til vekst, så har litt lyst til å dyrke mikroorm.. uææææ sikkert ikke så ekkelt , siden det er *mikro* ormer. Må prøve det ut Kanskje imorgen?

* Med tanke på at jeg byttet ut ca 90% gammelt vann ved bytting til den deilige sanda, har jeg vært streng med mating, med unntak av yngel. Ga dem en tablett bare. Skal si møkka fløy!
Håper virkelig på molly-yngel snart, eller at noen av jentene er blitt befrukta av Romeo. Hadde vært såå kult!
* Har også veldig lyst på skifer-hule . . . bebbiser på Ancistrusene.

Current look
[External Image]


De stakkars kobberne i 54literen
[External Image]


Nå slukker karet om 35 min.. =(
Oversikt
Har bare laget en liten huskelisteoversikt til meg selv

Kampfisk: PH: 6.0 - 7.5 GH: 0 - 12o dH C*: 24-30o
Perlegurami: PH : 6.0 - 8.0 GH: 5 - 19o dH C*: 24-28o
Molly: PH: 7.0 - 8.2 GH: 11 - 30o dH C*: 18-28o
Platy: PH: 7.0 - 8.0 GH: 9 - 19o dH C*: 18-25o
Sewellia: PH: 6.0 - 7.5 GH: 0 - 10o dH C*: 20-25o
Ancistrus oppdrett: PH: 6.0 - 8.0 GH: 0 - 12o dH C*: 20-30o
Amanoreke: PH: 6.0 - 8.0 GH: 2.0 - 20.0o dH C*: 23-28o
Eplesnegle: PH: 7.0 - 9.0 GH: 5.0 - 40.0o dH C*: 18-28o
Dvergbotia: PH: 6.0 - 7.5 GH: 0 - 12o dH C*: 22-28o
Corydoras Metae: PH: 5.5 - 7.5 GH: 0 - 10o dH C*: 22-26 o
Kobbertetra: PH: 6.0 - 7.5 GH: 5 - 19o dH C*: 23-27o
Viftereke: PH: - GH: - C*: 24-29o C


Gjennomsnitt PH: 7.5
Gjennomsnitt GH: 10
Gjennomsnitt grader: 25 o
Come out come out
Synes virkelig at Vifterekene mine som har fått navnene Spaghetti og Kjøttsaus(en gul og en brun, de har å ikke skifte farge), burde være litt mer framme, ettersom jeg betalte 240,- for dem..

Håper virkelig å få se dem jobbe imorgen

MEN: Kjøttsaus har jo sitti på Sverdplanta i fronten å fanget plankton etc med viftene sine, så han er vel mer unnskyldt igrunn.. Utrolig morsomme å se på(:

194kr fattigere
Fant ut at jeg omsider måtte få kjøpt litt mer variert mat både til de voksne og ynglene. Så dro til Tropehagen og kjøpte frosne mygglarver og Artemia til 72,- , samt Liquifry og en Javabregne hos Dr Dyrego på Oslo City til 122.

Fikk såå lyst til å Kjøpe en gruppe til med Corydoras eller en gruppe med Dolkestikktetra. Men skulle hatt et større kar for sistnevnte.. Javabregnen fyller nå den tomme plassen på en rot bakerst ved filterhuset.
Fikk plutselig lyst til å flytte 54l ved siden av 110l....
Har nå sitti å skrevet 4 ark med nødvendig informasjon for 110l, men mest for å ha når jeg drar på Folkehøgskole i august.

Arkene består av:
- Oversikt over foring hver dag, hele uka.
- Vannbytte og vedlikehold daglig, ukentlig og mndtlig.
- Fiskenes diett, art for art.
- Oversikt over kravene til PH, GH og grader til artene.

Nå skal jeg ut i sola

Nytt - igjen...
Jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg hvordan jeg vil ha det i 110l... Så igår gjorde jeg litt endring - igjen. Hadde ikke så mange gjemmesteder forrige gang, men prøvde mer på dette denne gangen... Nå er guramien Joffe fornøyd, samt den store rota midt i lager skygge, samt gjemmesteder. har lagt en liten klippe kan man si, men samtidig åpen svømme og bunnplass. Nå skal jeg holde meg unna karet på en god stund! Håper denne trangen til å endre utseende stopper snart.

Ufattelig dårli bilde uten noe som helst dybde.. Uansett:
[External Image]


Sverdplantene mine fortsetter å råtne... =( Ancistrusene må da ha nok røtter nå?! Kanskje jeg burde gi dem mer blokkoli ... Fikser det imorra. '
Kjøpte rota, samt en stor Javabregne hos Akvariemagasinet for over 200,- hver.. syykt dyrt, men men... Han som jobba der var virkelig hyggelig idag

Trodde en av Coryene mine hadde blitt borte, siden jeg bare hadde sett 5 stykker i de siste 2 dagene... men den siste dukket opp idag Den gule Viftereka har jeg ikke sett siden jeg slapp den oppi for lenge siden :S merkelig..

En Sverdplante¨til eller noe bak den 3kanta rota hadde gjort det fullt og helt ferdig... Rota kan se litt mallplassert ut, men synes den har god effekt for fiskenes del

Tidligere på dagen idag skulle jeg tilsette Plant Firtilizer, men oppdaget fort at det var PHdown isteden :o Fikk litt panikk, men da jeg testet PHen var den godt opp mot 8.. Skjønte ikke det helt.. Har alltid ligger opp mot 7.5, hvor jeg helst vil ha den.
Ga de store litt flak idag, for første gang etter substratbytte for akkurat 1 uke siden.. Er fortsatt sparsom
More to the pack
Dro til Dr Dyrego på Oslo City og kjøpte ytterligere 4 Corydoras Metae. Har nå totalt 10 stykker og håper å se alle framme iløpet av dagen. Han i butikken kjente meg tydeligvis igjen da han spurte om ikke jeg allerede hadde en gruppe hjemme. Morro.

I alt har jeg nå 31 fisk i 110l fordelt på opptil 10 arter.. litt mange forskjellige arter synes jeg, men er vel en av de få nybegynnerfeilene jeg har gjort:-P Synes 1-2 type bunnfisk, 1 hovedart og 1 stor stim er mer enn nok, men har ikke noe steder å gjøre av de jeg evt ville ha flyttet. De er for "store" for 54l..

Så da får det bli sånn
Hmmmm
Fant ut istad at det er godt oppmot 30 grader i rommet og 30grader i karet.. blir litt redd... Tok ut varmekolba, ristet på den og hørte noen som skrangla. En av fjærene var tydeligvis ødelagt, da det var denne som lagde lyden. Tok ut varmekolba fra 54l og satt på plass i 110l.. Håper den er nede i 25-26 imorgen.. ellers så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

PHen er godt oppmot 8 også, må få den ned.. Heldigvis tåler de fleste artene 7.5-8.0.

Sykt varmt overalt, håper bare tempen går ned..

Coryene har det bra, bortsett fra at Guramien Joffe jager dem hele tiden.. Jeg kommer til å hive han ut snart!! .. til 54l... vet ikke om jeg vil selge han heller.. orker ikke den kjeklinga..
Har du 30 grader i rommet, vil det fort bli nærmere 30 i karet. Å sette inn en varmekolbe vil ikke hjelpe i det hele tatt. Den har kun en oppvarmende effekt. Det er ikke en airconditioner...
Leste om det i dag, så den er nå avskrudd...
Nytt kaldt vann
Siden det ble en uke siden vannbytte idag, omtrent, så tok jeg likesågodt å skiftet ut 30% av det varme vannet til nytt, friskt kaldt vann på rundt 12-13grader. Termometeret viste fortsatt 30 i både rom og kar.

Etter vannbytte, viste målestokken 25-26grader. Heldigvis regnet og tordnet det i ettermiddag, så håper virkeli ikke det blir flere hetetokt-dager for fiskenes skyld - og min.
Videoblogging
Dette er en prøvevideo av 1 av mine 2 Viftereker som holder ivrig på å fange partikler og plankton i vannet. Mye bedre kvalitet, riktig vinkel og mindre støy kommer med neste video

<embed src="http://www.youtube.com/v/cbDgH9-PySc&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"&fmt=18></embed>
Jeg er nødt til å gjøre noe med utseende i 54l. Ser ikke ut akkurat nå. Kastet nettopp 2 potter med sivgress som alltid råtnet her og der, og det ble for mye arbeid med den planta.. Virket ikke som den helt trivdes.
Aner ikke hvor jeg skal gjøre av de 9 kobbertetraene heller... Skulle gjerne gitt dem et bedre hjem, så hvis du har det, så ta kontakt! De er helt friske og har alltid vært det. Den ene kobberdama ser tjukkere ut enn de andre, så hvis hun er stappa med egg, er det et mirakel..

Platy-yngelen begynner å få enda mer farge og form, og de 2 største, som nå nærmer seg 1 1/2 mnd og de minste, 1/2mnd. Forer dem 2-3 ganger om dagen med Liquifry, blandet med annet for iløpet av uka.

Nå danser dvergene opp og ned i karet , cute.
Makeover!
Fikk endelig gjort noe med utseende i 54l. Så idag dro jeg til TAM Alna for å kjøpe planter og store, lange Red Moor røtter. Planen var å lage et Sør Amerikansk biotop. Fikk ikke med meg navnene på plantene, bortsett fra Javamosen(må ha den, selvom den er fra Asia) Den ene ligner på Cabomba og den andre på Dvergsverdplanten.

*Corydoras'ene i 110l ser ikke helt ut til å trives. Har derfor begynt å flytte dem over i 54l. Jeg så dem så skjeldent framme, de gjemte seg heller bak røtter og huler. Guramien var heller ikke så snill mot dem. Dette resulterte i matmangel. 2 av dem er allerede på plass, og ser ut til å trives mye bedre!

Slik ser det ut nå:
[External Image]

I karet går det foreløpig 1 eplesnegle, 9 Kobbertetra og 2 C. Metae.
Dette karet var flott! Lurer på om det kan være hornblad den ene planten der.
Takk! Ja, det kan se slik ut..


----
Oppdatering:
Kom hjem etter ferie idag, og så at 54l var et eneste stort mess.. fikk litt panikk da alle kobberne lå å gispet i overflaten nærmest, så vannbytte ble gjort. (pumpa var nesten stoppet opp) Fant også ut at oppsettet gjorde det meget vanskelig å rengjøre, og ettersom soppen har kommet på den store Redmoor rota, så det ikke særlig pent ut oppi der. Pumpa har også begynt å gå tregere, dette bare etter 3-4 dager etter skylling av filter. Tror det er pga all skitten som har flytet rundt på bunn. Så: har gjort innredningen litt enklere: Surret javamose rundt en liten Redmoor-rot, plantene til høyre står fremdeles på sin plass, og røtter til overs ble stablet på venstre side. strømmen er også tilbake.

Før jeg dro til Sverige(Tirsdag) fikk jeg pakken med Ancistrus skifer-hulen av Trym Andreassen() Gjenstår bare å klargjøre den før den legges nedi. Håper den tas godt i bruk(:
Anbefales sterkt hvis du ønsker skifer-huler raskt og billig

Legger ut bildet av karet når jeg får tatt et.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap