- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Micha sine zwerggarnelen (side 3)
Micha sine zwerggarnelen (side 3)
Postet 14.08.09 kl 09:46
Postet 15.08.09 kl 17:21
Endret: 15.08.09 kl 17:22
Eg har målt de viktigaste vannverdiene i det siste 325l i dag, det er altså konduktivitet (sera-konduktivitetsmåler), KH (JBL-dråpetest), GH (JBL-dråpetest), Fe (JBL-dråpetest), PO4 (fotometer) og NO3 (fotometer).
Fotometrisk måling er meir nøyaktig enn dråpetest og er veldig fornøyd med apparaten og testkit. Det er fra Anton Gabriel i Østerrike:
http://www.wasserpantscher.at/
Verdiene skriver eg med vannfast penn på rutene av akvarier. Det er enkelt og relativt ryddig,men ville ikke ha gjort dette i ett stueakvariet
Den 325l går nå knapt ei veke. Det er fortsatt grønn- og brunalger i karet og litt BGA også. Har sett inn meir planter i dag og noen snegler og endlers. Håper de kan hjelpe å rydde vekk alger. Det er ikke noe kritisk endå men nå skal eg vekk for 14 dager og det blir spennende korleis akvariet ser ut etterpå. Det som eg skreiv med alger og for lite næring vises også her. Kunne ikke måle nitrat eller jern og kun minimalt med phosphat. Har derfor egynt å gjødsle litt nitrat og jern i dag.
Fotometrisk måling er meir nøyaktig enn dråpetest og er veldig fornøyd med apparaten og testkit. Det er fra Anton Gabriel i Østerrike:
http://www.wasserpantscher.at/
Verdiene skriver eg med vannfast penn på rutene av akvarier. Det er enkelt og relativt ryddig,men ville ikke ha gjort dette i ett stueakvariet
Den 325l går nå knapt ei veke. Det er fortsatt grønn- og brunalger i karet og litt BGA også. Har sett inn meir planter i dag og noen snegler og endlers. Håper de kan hjelpe å rydde vekk alger. Det er ikke noe kritisk endå men nå skal eg vekk for 14 dager og det blir spennende korleis akvariet ser ut etterpå. Det som eg skreiv med alger og for lite næring vises også her. Kunne ikke måle nitrat eller jern og kun minimalt med phosphat. Har derfor egynt å gjødsle litt nitrat og jern i dag.
Postet 15.08.09 kl 17:37
Endret: 15.08.09 kl 17:42
Postet 04.09.09 kl 09:10
Ja, det er vel tid for oppdateringen. Eg har vore på ferie en stund og akvariene måtte gå nesten for seg sjølv. Dette er alltid litt skummelt men også spennende.
Det viste seg at størrste utfordringen ligger fortsatt i det 325l plantekar. Her har plantene grodd men også algene. HC cuba var grodd over med BGA, på matten var det grønne trådalger og på plantene en form for rødalger (bartalger). Målte PO4 og NO3 på nytt og fant ingenting, altså 0,0. Mangel av næringsstoffer forårsaker algevekst, det er ofte typisk.
Setter inn litt flytende gjødsel og allerede neste dagen var verdiene bedre med PO4 på o,3mg/l (optimal) og NO3 0,5mg/l. Optimalt skal NO3 ligger mellom 5 og 12, så det må tilføres litt meir gjødsel. Men flytende NO3-næring skal handteres veldig forsiktig siden det inneholder også NH4 (ammonium) og ikke kun nitrat. Ammonium er kjent for å skape algeproblemer, men eg liker det fordi en del planter vokser også bedre.
Etter innsats av næring var reaksjonen synleg. Plantene var meir aktiv (photosynthese-reaksjon) og BGA stopper nesten å vokse. Eg har iallfall ikke sett mange nye BGA.
Det viste seg at størrste utfordringen ligger fortsatt i det 325l plantekar. Her har plantene grodd men også algene. HC cuba var grodd over med BGA, på matten var det grønne trådalger og på plantene en form for rødalger (bartalger). Målte PO4 og NO3 på nytt og fant ingenting, altså 0,0. Mangel av næringsstoffer forårsaker algevekst, det er ofte typisk.
Setter inn litt flytende gjødsel og allerede neste dagen var verdiene bedre med PO4 på o,3mg/l (optimal) og NO3 0,5mg/l. Optimalt skal NO3 ligger mellom 5 og 12, så det må tilføres litt meir gjødsel. Men flytende NO3-næring skal handteres veldig forsiktig siden det inneholder også NH4 (ammonium) og ikke kun nitrat. Ammonium er kjent for å skape algeproblemer, men eg liker det fordi en del planter vokser også bedre.
Etter innsats av næring var reaksjonen synleg. Plantene var meir aktiv (photosynthese-reaksjon) og BGA stopper nesten å vokse. Eg har iallfall ikke sett mange nye BGA.
Postet 04.09.09 kl 10:33
Det som skal bli husets arbeidrommet engang i framtiden står per i dag full av små rekeakvarier. De skal flyttes inn i det nye akvarierommet, men dette kan ta tid siden de fleste dvergrekearter er meir følsomme enn fisk når det gjelder flytting og forandring av vannmiljøet.
Siste søndag var første karet flyttes, ett enslig 60l Aqua Art (Tetra) som står fortsatt på møbel og ikke i ett reol. Eg er ikke helt overbevist over kvaliteten av Aqua Art siden belysningen har tatt kvelden to ganger og det har skjedd ofte hos andre også (med de første to serier som var produsert). Erstatningen fra Tetra var ingen problem men litt meir komplisert fra Tyskland. Det er hovedgrunnen at eg har ikke skaffet meg to stk til for å sette de inn i reol.
Beboere i det gamle oppsettet var noen Gule Reker. Meir eller mindre en rest av en stamme som fungerte glimrende første år. Etterpå var formeringen ikke meir enn det er nødvendig å holde stammen i live. Klarer ikke å knekke koden her. Kanskje litt høgare KH/GH og pH over 7,5??? Vet ikke, men likevel har de flyttet sammen med en gjeng Svarte Tiger som vil også ikke helt i det ene karet iallfall.
Videre var det 9 stk yngel L-201 (ikke sikker på H. contradens her, men iallfall en L-malle med fine hvite prikker) som var mellom 2 og 4 cm. De har flyttet sammen med L-66 og Endlers i mallekaret (325l). Har tvil hvis de minste yngel vil klare seg mot L-66 som har minst 10 ganger større kropp. Håper det går bra.
Da var altså bare tømming av karet, utskifting av filtermatten, vasking av sanden (svart) og festing av ny bakgrunn (svart folie) som var igjen før eg kunne innredde karet på nytt.
Nyoppsettet var ganske enkelt: HMF-filter med Eheim compact 300, ingen varmekolbe og litt meir bunnsubstrat. Gjødsling av planten(e) skal skjer kun over røttene og ikke over vannsøyla. Det er kun en plante som krever særlig med næring, Echinodorus bleheri, som er kanskje også litt stor for karet. Men uten CO2 vil den tilpasse seg i størrelsen, håper eg. Algekulene, ferskvannstang, javabregne, Anubias coffeefolia og najas kommer i tillegg. Karet skal være ett rekekar som er kanskje bare ett overgangskar i flytteperioden og det kan godt være at eg river det ned igjen. Det skal flytte inn en gjeng med Red Bee fra ett annet kar som skal flyttes i nærmere framtid. Men først må det være to veker innkjøringstid.
Siste søndag var første karet flyttes, ett enslig 60l Aqua Art (Tetra) som står fortsatt på møbel og ikke i ett reol. Eg er ikke helt overbevist over kvaliteten av Aqua Art siden belysningen har tatt kvelden to ganger og det har skjedd ofte hos andre også (med de første to serier som var produsert). Erstatningen fra Tetra var ingen problem men litt meir komplisert fra Tyskland. Det er hovedgrunnen at eg har ikke skaffet meg to stk til for å sette de inn i reol.
Beboere i det gamle oppsettet var noen Gule Reker. Meir eller mindre en rest av en stamme som fungerte glimrende første år. Etterpå var formeringen ikke meir enn det er nødvendig å holde stammen i live. Klarer ikke å knekke koden her. Kanskje litt høgare KH/GH og pH over 7,5??? Vet ikke, men likevel har de flyttet sammen med en gjeng Svarte Tiger som vil også ikke helt i det ene karet iallfall.
Videre var det 9 stk yngel L-201 (ikke sikker på H. contradens her, men iallfall en L-malle med fine hvite prikker) som var mellom 2 og 4 cm. De har flyttet sammen med L-66 og Endlers i mallekaret (325l). Har tvil hvis de minste yngel vil klare seg mot L-66 som har minst 10 ganger større kropp. Håper det går bra.
Da var altså bare tømming av karet, utskifting av filtermatten, vasking av sanden (svart) og festing av ny bakgrunn (svart folie) som var igjen før eg kunne innredde karet på nytt.
Nyoppsettet var ganske enkelt: HMF-filter med Eheim compact 300, ingen varmekolbe og litt meir bunnsubstrat. Gjødsling av planten(e) skal skjer kun over røttene og ikke over vannsøyla. Det er kun en plante som krever særlig med næring, Echinodorus bleheri, som er kanskje også litt stor for karet. Men uten CO2 vil den tilpasse seg i størrelsen, håper eg. Algekulene, ferskvannstang, javabregne, Anubias coffeefolia og najas kommer i tillegg. Karet skal være ett rekekar som er kanskje bare ett overgangskar i flytteperioden og det kan godt være at eg river det ned igjen. Det skal flytte inn en gjeng med Red Bee fra ett annet kar som skal flyttes i nærmere framtid. Men først må det være to veker innkjøringstid.
Postet 07.09.09 kl 23:16
Endret: 07.09.09 kl 23:22
Postet 08.09.09 kl 01:22
Hei Erik, alltid kjekkt med gode tilbakemeldinger, håper det går bra videre med rekene dine. Har du fått formering i gang hos alle?
Bruker forskjellige sorter bunnsubstrat. I 325l (plantekar) bruker eg kvartsand som er litt lysere enn Biltema-sand. Sand fra Biltema er mest vanlig hos meg og går etter min vurdering uten problem for de fleste rekene. Akvariene mine med svart substrat (kardinalreker, blå tiger, Aqua Art) bruker eg "Dennerle Nano Garnelenkies Sulawesi Schwarz". Den fungerer bra men er altfor dyrt for å bruke den i større kar. Alternativet er svart bunnsubstrat fra Guemmer som er billigare og også ukritisk for dvergrekene. Har en sekk liggende som er ikke tatt i bruk endå.
Alle sandsorter som eg bruker har ingen effekt på vannverdiene, er altså inert.
Shrimpsoil (Aquamoos), Aqua Soil (ADA) eller Red Bee Sand (RBS, Shirakura) binder ionene eller bytter ionene ut. Effekten er at KH forsvinner og pHen går ned. Tilføring av salt, KH+ eller liknande er altså nødvendig i oppstartsperioden ved bløtt vann. I tillegg lagrer disse spesielle plantenæringsstoffer, men ikke alle næringsstoffer. Da må man være obs på når man tilføre gjødsel. Alt i alt kan være effektene bra for oppdrett av biereker og i kombinasjon med bunnfilter. En lang innkjøringsperiode og litt kunnskap er absolutt anbefalt hvis man bruker disse aktive sandsorter. Som sagt har eg ikke brukt disse endå ikke sist pga astronomisk pris. Men det kan være interessant.
Vil bare nevne til slutt at det har oppstått en del dårlige erfaringer med RBS og dødelighet av biereker etter noen veker fra noen erfarene reke-akvarister.
Bruker forskjellige sorter bunnsubstrat. I 325l (plantekar) bruker eg kvartsand som er litt lysere enn Biltema-sand. Sand fra Biltema er mest vanlig hos meg og går etter min vurdering uten problem for de fleste rekene. Akvariene mine med svart substrat (kardinalreker, blå tiger, Aqua Art) bruker eg "Dennerle Nano Garnelenkies Sulawesi Schwarz". Den fungerer bra men er altfor dyrt for å bruke den i større kar. Alternativet er svart bunnsubstrat fra Guemmer som er billigare og også ukritisk for dvergrekene. Har en sekk liggende som er ikke tatt i bruk endå.
Alle sandsorter som eg bruker har ingen effekt på vannverdiene, er altså inert.
Shrimpsoil (Aquamoos), Aqua Soil (ADA) eller Red Bee Sand (RBS, Shirakura) binder ionene eller bytter ionene ut. Effekten er at KH forsvinner og pHen går ned. Tilføring av salt, KH+ eller liknande er altså nødvendig i oppstartsperioden ved bløtt vann. I tillegg lagrer disse spesielle plantenæringsstoffer, men ikke alle næringsstoffer. Da må man være obs på når man tilføre gjødsel. Alt i alt kan være effektene bra for oppdrett av biereker og i kombinasjon med bunnfilter. En lang innkjøringsperiode og litt kunnskap er absolutt anbefalt hvis man bruker disse aktive sandsorter. Som sagt har eg ikke brukt disse endå ikke sist pga astronomisk pris. Men det kan være interessant.
Vil bare nevne til slutt at det har oppstått en del dårlige erfaringer med RBS og dødelighet av biereker etter noen veker fra noen erfarene reke-akvarister.
Postet 08.09.09 kl 10:17
Eg er fortsatt mest opptatt med plantekaret (325l). Det er alltid mykje måling av vannverdiene i begynnelsen før miljøet i akvariet blir meir stabilt og man kan estimere kor mye næringsstoff karet trenger. Spesiell hovednæringstoffene (NO3 og PO4) er interessant fordi det er alltid mangelsituasjon i ett plantekar med CO2 og uten fisk hvis man tilfører ikke disse. Med fisk (og sterkere foring) tilfører man automatisk en god del PO4 og NO3, derfor er god plantevekst (og lite alger) ofte litt enklere med fisk.
Men plantekaret mitt skal ikke ha fisk som innboerer, kun reker. Og dette gjære gjødsling endå meir komplisert, rekene kan reagerer på høge NO3- eller PO4-verdier. Men eg kan ikke si kor grenseverdiene ligger, her eksisterer veldig lite kunnskap. Men for sikkerhet sin skyld tilfører eg gjødsel daglig og ikke ukentlig, som skaper lavere og jevnere næringsstoffkonsentrasjoner i karet.
Hadde veldig lave PO4- og NO3-verdier fra starten av karet. Resultatet var oppblomstring av forskjellige algearter. I de siste 2 veker prøvde eg å øke verdiene og eg har kommet fra 0,0 til følgende:
PO4: 0,8 mg/l
NO3: 3 mg/l
Etter min mening er det fortsatt litt lite NO3, derinot ser PO4 greit ut eller kunne være litt lavere (optimal: 0,3- 0,5 mg/l). PO4-forbruket i karet er ca. 0,2 mg/l per dag som vises målingene med 3 dager mellomrom uten gjødsling (05.09.09 med 0,75 mg/l og fra 08.09.09 med 0,13 mg/l). Kan altså kalkulere, at eg skal tilføre 6ml av PO4-næring per dag og prøver også med 6ml av NO3-næring.
I tillegg målte eg litt andere parameter som kan også være relevant:
K: 14 mg/l
Mg: 4,5
Verdiene er fine og forholdet mellom kalium og magnesium skal være ca. 2:1 eller 3;1. Dette passer altså.
Direkt måling av CO2 var 24mg/l som er ser også bra ut.
Oppsumert er det meste tilrettelagt for god plantevekst og det vises også. Plantene har kommet godt i gang og man kan se en tydelig forandring hvis man sammenligner det med starten. Litt algevekst (kun trådalger) er det fortsatt. Men det skal gå over etterhvert.
4 stk Blackbee (gravide hunner) er siden 7 dager i karet. For 3 dager siden kjem det 10 stk til og i går var det en gravide som døde. Men ellers ser det fint ut, rekene er ganske aktive og finner nok "naturlig" mat som alger og oppvekst. De ignorerer "kunstig" rekefor.
Men plantekaret mitt skal ikke ha fisk som innboerer, kun reker. Og dette gjære gjødsling endå meir komplisert, rekene kan reagerer på høge NO3- eller PO4-verdier. Men eg kan ikke si kor grenseverdiene ligger, her eksisterer veldig lite kunnskap. Men for sikkerhet sin skyld tilfører eg gjødsel daglig og ikke ukentlig, som skaper lavere og jevnere næringsstoffkonsentrasjoner i karet.
Hadde veldig lave PO4- og NO3-verdier fra starten av karet. Resultatet var oppblomstring av forskjellige algearter. I de siste 2 veker prøvde eg å øke verdiene og eg har kommet fra 0,0 til følgende:
PO4: 0,8 mg/l
NO3: 3 mg/l
Etter min mening er det fortsatt litt lite NO3, derinot ser PO4 greit ut eller kunne være litt lavere (optimal: 0,3- 0,5 mg/l). PO4-forbruket i karet er ca. 0,2 mg/l per dag som vises målingene med 3 dager mellomrom uten gjødsling (05.09.09 med 0,75 mg/l og fra 08.09.09 med 0,13 mg/l). Kan altså kalkulere, at eg skal tilføre 6ml av PO4-næring per dag og prøver også med 6ml av NO3-næring.
I tillegg målte eg litt andere parameter som kan også være relevant:
K: 14 mg/l
Mg: 4,5
Verdiene er fine og forholdet mellom kalium og magnesium skal være ca. 2:1 eller 3;1. Dette passer altså.
Direkt måling av CO2 var 24mg/l som er ser også bra ut.
Oppsumert er det meste tilrettelagt for god plantevekst og det vises også. Plantene har kommet godt i gang og man kan se en tydelig forandring hvis man sammenligner det med starten. Litt algevekst (kun trådalger) er det fortsatt. Men det skal gå over etterhvert.
4 stk Blackbee (gravide hunner) er siden 7 dager i karet. For 3 dager siden kjem det 10 stk til og i går var det en gravide som døde. Men ellers ser det fint ut, rekene er ganske aktive og finner nok "naturlig" mat som alger og oppvekst. De ignorerer "kunstig" rekefor.
Postet 12.09.09 kl 21:04
Endret: 12.09.09 kl 21:06
Postet 21.09.09 kl 22:17
Endret: 21.09.09 kl 22:20
Postet 21.09.09 kl 22:25
Endret: 21.09.09 kl 22:29
Postet 21.09.09 kl 22:31
Endret: 21.09.09 kl 22:35
Postet 21.09.09 kl 22:41
Hei Jan Ove,
ja, Blyxaen trives godt i det karet, tusen takk. Kva styrer bladfargen av Blyxaen, lys, nitrat, jern???
Utfordringen med å få kontroll over Ericaulonene var for stor. Eg tror, at det var for lite lys, de tålte skygget av andere planter dårlig. Prøvde i ett annet akvariet med meir lys, men da var bunnlaget for tynn. Nei, den gikk opp i plantehimmelen, dessverre. Men eg ta gjerne imot noen planter etter eg har satt opp stuekaret (530l, 2 x 80W + 2 x 58W).
Akvarier for reker kan ikke være for store. De vises seg godt også i større kar, spesiell i begynnelsen. Seinare søker litt meir skjuleplasser, men når formeringen har kommt i gang kan man egentlig ikke se over bierekene. Det er iallfall plass for 1000 stk!!! Du trenger ikke en stor gjeng i begynnelsen. 50 stk er luksus og her alle rekene er overskudd. Men på samme måten kunne eg har startet med 20 stk. Det ville være nok. Ta kontakt når tiden for Red Bee-gjengen nærmer seg hos deg, Jan Ove.
Teknisk utstyr av 325l ser du på side 3. Eg brukte en utvendig EHEIM med innsugingen bak en HMF-hjørnefilter. HMF kan være rekesikker hvis du bruker en fin matte, men her brukte eg den grove typen fordi den blir aldri tett. Eg har dratt over en finfin svamp over innsuginen av EHEIMen. Enkelt og greit. Det kan komme rekene bak HMF,men eg bryr meg ikke siden de kommer ikke videre i filtersystemet. Men HMF er ikke optimalt i ett plantekar. Man må bruke meir næring å holde ett visst nivå.
Størrste utfordringen er fortsatt kombi reker/planter. Det har alltid gått bra hos meg for en periode og pløtselig fungerer det ikke lenger. Men eg har aldri brukt ett større kar for det.
Mørke siden er plantenæringen eg enkelte stoffer kan (og vil) akkumulere seg på en måte. Hvis det skjer ikke i vannmassene kan det forekomme i substraten eller filteret. Det finnes ingen kunnskap om toleranseverdiene (tenker spes. på PO4, Fe, sporstoffer) for reker. Så her ligger utfordringen og eg er sikker at det kan fungere også langsiktig.
ja, Blyxaen trives godt i det karet, tusen takk. Kva styrer bladfargen av Blyxaen, lys, nitrat, jern???
Utfordringen med å få kontroll over Ericaulonene var for stor. Eg tror, at det var for lite lys, de tålte skygget av andere planter dårlig. Prøvde i ett annet akvariet med meir lys, men da var bunnlaget for tynn. Nei, den gikk opp i plantehimmelen, dessverre. Men eg ta gjerne imot noen planter etter eg har satt opp stuekaret (530l, 2 x 80W + 2 x 58W).
Akvarier for reker kan ikke være for store. De vises seg godt også i større kar, spesiell i begynnelsen. Seinare søker litt meir skjuleplasser, men når formeringen har kommt i gang kan man egentlig ikke se over bierekene. Det er iallfall plass for 1000 stk!!! Du trenger ikke en stor gjeng i begynnelsen. 50 stk er luksus og her alle rekene er overskudd. Men på samme måten kunne eg har startet med 20 stk. Det ville være nok. Ta kontakt når tiden for Red Bee-gjengen nærmer seg hos deg, Jan Ove.
Teknisk utstyr av 325l ser du på side 3. Eg brukte en utvendig EHEIM med innsugingen bak en HMF-hjørnefilter. HMF kan være rekesikker hvis du bruker en fin matte, men her brukte eg den grove typen fordi den blir aldri tett. Eg har dratt over en finfin svamp over innsuginen av EHEIMen. Enkelt og greit. Det kan komme rekene bak HMF,men eg bryr meg ikke siden de kommer ikke videre i filtersystemet. Men HMF er ikke optimalt i ett plantekar. Man må bruke meir næring å holde ett visst nivå.
Størrste utfordringen er fortsatt kombi reker/planter. Det har alltid gått bra hos meg for en periode og pløtselig fungerer det ikke lenger. Men eg har aldri brukt ett større kar for det.
Mørke siden er plantenæringen eg enkelte stoffer kan (og vil) akkumulere seg på en måte. Hvis det skjer ikke i vannmassene kan det forekomme i substraten eller filteret. Det finnes ingen kunnskap om toleranseverdiene (tenker spes. på PO4, Fe, sporstoffer) for reker. Så her ligger utfordringen og eg er sikker at det kan fungere også langsiktig.
Postet 21.09.09 kl 23:15
Michael NiesarHei Jan Ove, ja, Blyxaen trives godt i det karet, tusen takk. Kva styrer bladfargen av Blyxaen, lys, nitrat, jern??? Utfordringen med å få kontroll over Ericaulonene var for stor. Eg tror, at det var for lite lys, de tålte skygget av andere planter dårlig. Prøvde i ett annet akvariet med meir lys, men da var bunnlaget for tynn. Nei, den gikk opp i plantehimmelen, dessverre. Men eg ta gjerne imot noen planter etter eg har satt opp stuekaret (530l, 2 x 80W + 2 x 58W).
Næringsrike bunnlag med mye jern koblet med mye lys dreier bladfargen over i rustrød på Blyxa i min erfaring, den blir også gjerne en hel del lavere da.
På bildet her ser du at noe av plantene er litt i skygge på en rot, da blir den grønnere og høyere.
Her er den mer i lyset og de røde sjatteringene viser ganske godt.
Synd at Erioen ikke fungerte hos deg, den krever ett tykt bunnlag.
Har aldri sett en plante produsere så stor rotstokk i forhold til bladverket.
Kanskje du har lyst å prøve en annen Eriocaulon?
Min personlige favoritt blant stengelvekster Eriocaulon setaceum?
Denne er nokså grei bare man gir den nok Co2.
Mvh
Jan Ove
Postet 22.09.09 kl 00:21
Det var fine bilder, Jan Ove. Når eg ser på siste bildet må eg selvfølgelig prøve meg på E. setaceum. Den var utrolig fin. Men først må eg ha lysrike plasser.
Kva bunnlaget (mørk) bruker du? Er det noe for biereker også?
Det var interessant med Blyxa og Fe-rik bunnlag. I ett annet kar går de kun på Makro (PO4, NO3) i bunnlaget og Fe i vann i tillegg til skygget. Resultat er en grønn plante med masse men tynne blad.
Kva bunnlaget (mørk) bruker du? Er det noe for biereker også?
Det var interessant med Blyxa og Fe-rik bunnlag. I ett annet kar går de kun på Makro (PO4, NO3) i bunnlaget og Fe i vann i tillegg til skygget. Resultat er en grønn plante med masse men tynne blad.
Postet 22.09.09 kl 10:02
Bunnlag
Det jeg har testet som substrat i det siste er Coop kattesand i grå forpakning.
Dette er brent rød og blåleire, mest rød. Opphavet er nok Danmark.
Ett lovende substrat med bra CEC, noe grovere enn jeg er vant til.
Med hensyn til pris er det uslåelig.
Dette er brent rød og blåleire, mest rød. Opphavet er nok Danmark.
Ett lovende substrat med bra CEC, noe grovere enn jeg er vant til.
Med hensyn til pris er det uslåelig.
Postet 22.09.09 kl 23:15
L-66 i lekemodus
Kattesand altså :o Foreløpig vil eg ikke prøve å bruke den i en av rekekarene mine. Men når eg er ferdig med flytting og innredning av alle akvariene inn i akvarierommet, må eg huske det og starte en liten forsøk med kattesand. Den har kommet veldig fint på bildene dine, Jan Ove.
En liten oppdatering fra mallefronten (L-66):
Den størrste Hannen har ikke kommet ut til foringstida i dag. Det var litt rart, fordi han var vanlighvis den første i "kampen om beste matplassen". Men måtte ikke lete lenge. Han har funnet seg den eneste leirhule (alle andere er skiferhuler som skulle være sååå bra og tenkte ikke på å vise seg. Sammen med de typiske bevegelser av mallen var egentlig sikre tegn at formeringstiden har startet i mallegruppa mi, hehe. Eg har ikke sjekket med lommelukt, men eg er ganske sikker og gleden er stor
Så i nærmere framtiden kan ett spørsmål dukke opp. Skal eg flytte hulen med Hannen inn i ett 80l kar for å klekke yngel det og fore de opp med bedre kontroll? Eller skal eg satse på, at malleyngel kan klare seg i det 325l sammen med de voksne, noen L-201, grenmaller (2 stk) og Endlers-gjengen? Litt usikker her. Det blir iallfall spennende framover.
En liten oppdatering fra mallefronten (L-66):
Den størrste Hannen har ikke kommet ut til foringstida i dag. Det var litt rart, fordi han var vanlighvis den første i "kampen om beste matplassen". Men måtte ikke lete lenge. Han har funnet seg den eneste leirhule (alle andere er skiferhuler som skulle være sååå bra og tenkte ikke på å vise seg. Sammen med de typiske bevegelser av mallen var egentlig sikre tegn at formeringstiden har startet i mallegruppa mi, hehe. Eg har ikke sjekket med lommelukt, men eg er ganske sikker og gleden er stor
Så i nærmere framtiden kan ett spørsmål dukke opp. Skal eg flytte hulen med Hannen inn i ett 80l kar for å klekke yngel det og fore de opp med bedre kontroll? Eller skal eg satse på, at malleyngel kan klare seg i det 325l sammen med de voksne, noen L-201, grenmaller (2 stk) og Endlers-gjengen? Litt usikker her. Det blir iallfall spennende framover.
Postet 28.09.09 kl 23:23
Hei Micha! Takker for plantene de smalbladet javebregnene som eg bestilte. Det blir nok aquascaping med de en dag.
Og gratulerer med l-66 yngel.- Det er best å flytte yngelene til ett 100 liters kar hvis du har det. Så ungene finner nok mat. Tenker at de dauer av sult i 300liters karet ditt ja pga at de ikke finer fram til maten. Og vannbytter og foring med tabimin så vokser de ganske raskt.
Bildene er av l-180 og l-144 yngel!
Og gratulerer med l-66 yngel.- Det er best å flytte yngelene til ett 100 liters kar hvis du har det. Så ungene finner nok mat. Tenker at de dauer av sult i 300liters karet ditt ja pga at de ikke finer fram til maten. Og vannbytter og foring med tabimin så vokser de ganske raskt.
Bildene er av l-180 og l-144 yngel!
Postet 29.09.09 kl 12:17
Endret: 29.09.09 kl 12:18
Hei Guppy, håper du er fornøyd med plantene. Smalbladet javabregne egner seg bra for aq-scaping og i kombinasjon med røtter, mose eller tang. Lykke til!
Eg hadde samme tanker om at yngel vil svelte seg i hjel i det store karet. Eg må nesten flytte hele hulen med Hannen (hvis det går). Å plukke ut de små etter de svømmer fri er jo nesten umulig i ett kar full med røtter. Da er det bare spørsmålet kva beste tidspunktet er å flytte hulen. Ellers kanskje det er ukritisk likevel?
Eg har aldri hatt L-66-yngel, kun Ancistrus og da gikk flyttingen greit uten spesiell hensyn til tidspunktet.
Eg tror, at eg vil vente til etter klekketidspunktet.
Det er litt morsomt å spekulere om det uten at eg er helt sikker at Han har egg i hulen. Det kan jo være, at Han har "midlife crisis" eller maniske depresjoner og er helst for seg sjølv Kva skal eg skrive hvis Han kommer ut i kveld og det var ingenting?
Hehe, da vil eg prøve AF's slettefunksjon.
Eg hadde samme tanker om at yngel vil svelte seg i hjel i det store karet. Eg må nesten flytte hele hulen med Hannen (hvis det går). Å plukke ut de små etter de svømmer fri er jo nesten umulig i ett kar full med røtter. Da er det bare spørsmålet kva beste tidspunktet er å flytte hulen. Ellers kanskje det er ukritisk likevel?
Eg har aldri hatt L-66-yngel, kun Ancistrus og da gikk flyttingen greit uten spesiell hensyn til tidspunktet.
Eg tror, at eg vil vente til etter klekketidspunktet.
Det er litt morsomt å spekulere om det uten at eg er helt sikker at Han har egg i hulen. Det kan jo være, at Han har "midlife crisis" eller maniske depresjoner og er helst for seg sjølv Kva skal eg skrive hvis Han kommer ut i kveld og det var ingenting?
Hehe, da vil eg prøve AF's slettefunksjon.
Postet 29.09.09 kl 13:38
Endret: 29.09.09 kl 13:46