Annettes corydoras (side 3)

Da har jeg endelig fått flyttet cw32 til et eget kar, likeså orange laser. Jeg er spent på hva som vil skje de nærmeste dagene. Sterbaien, aeneusen og yellow cat`en har kommet oppi en 160L. Der får de god plass, skal bli godt å se de svømme litt
cw022-yngelen går det bra med, men jeg er usikker på hvor mye de spiser.. Det er vanskelig å se om de har noe i magen. Jeg har satt over artemia i kveld og håper den blir ferdig om et døgn.

Det er godt å føle glede over å stelle fisk igjen! Høsten er en god årstid,den beste,synes jeg
Da har cw32 lagt litt egg, og nå ser de fine ut Ser bare fem egg foreløpig, i javamosen.

Legger ved et bilde av en cw022-dame.
Her må det da være flere CW22-yngel i gjære
Liz H
Her må det da være flere CW22-yngel i gjære ;)
Ja hun er rund og god! Hun ser ut som en liten bolleSnart er kanskje ikke denne coryen så sjelden
det liker vi å høre.. hehe.
Gøy med flere cory-tråder. Håper du får frem masse yngel på CW22, den er kanonflott
Tusen takk! Det går bra med cw022-yngelen foreløpig. Har vært litt usikker på hvor mye de egentlig får i seg, så i dag tok jeg en liten, innkjørt blåsvampbit og krystet forsiktig i vannet.( yngelen varierer endel i størrelse siden eggene klekket over flere dager ,så dette var til de minste ) I tillegg fikk de avskallet artemia som hadde liggi i vann å bløtgjordt seg en god stund.Så ut som de likte det
Vannet, som jeg bruker til å skifte på yngelen, har ganske høy ph, men det ser ikke ut til at de reagerer på det. Jeg bruker bare vann som jeg tapper fra kranen og lar stå et døgn. Eneste som jeg har vært nøye med, er at vannet har lik temp.
Hei tåkemor! Nå vrimler det hos deg tydeligvis ,skal si du er flink.
Lurte på hvordan jeg ser forskjel på sterbai hun og han , hadde vært artig og vist hva jeg har?
Siw Maria
Lurte på hvordan jeg ser forskjel på sterbai hun og han , hadde vært artig og vist hva jeg har?

Corydorasene må nesten være kjønnsmodne før man skal ha særlig mulighet til å se det. Er dine voksne eller ganske unge?

Hunnene blir ca ½ - 1 cm større enn hannene, og ofte er de betydelig rundere i kroppsfasongen rundt buken Dette skyldes naturligvis det faktum at kjønnsmodne hunner utvikler egg i bukhulen, og dette fyller ut litt og gir dem et rundere utseende. Av og til blir de nesten ekstremt runde før de endelig setter i gang med lek og egglegging og får "tømt seg litt"

Hvis du bare har to Sterbai, er det nok stor sjanse for at de er av samme kjønn (oddsen er i mot deg), da er det naturligvis ikke mulig å se særlig forskjell
Det er enklest å skille dem hvis man har litt større sammenligningsgrunnlag, dvs en hel gruppe å sjekke opp mot hverandre.
Jeg har 5 Sterbai som dattera mi fikk i julegave ,de var da ca 1cm .De ser veldig like ut alle sammen. Regner ikke med at jeg får de i lek i det karet de går nå for der er det både hummer å kanari oppi ! litt flaut ,men det ser ut som de trives ,de er stadig fremme
Vår start var nemmelig disse sterbaiene i en bolle Uff og uff , men de vokste seg ut av bollen og er nå i en 60 liter
De sterbaiene du har tror jeg er over ett år gamle,Siw. De kommer fra samme kull som sterbaiene til Henrik.- og de lekte og la egg nå for en liten stund siden, da de ble alene i karet hans
Mona gav en god beskrivelse ovenfor på hvordan du ser kjønnsforskjellen,og det blir nok lettere å se hvis du forer dem litt godt fremover Diskusfor, malletabletter,mygglarver osv. Men da må du være nøye med vannbyttene.
Kanskje lurt å vente til de kan komme i eget kar? Karet ditt er så fint, synd hvis det skulle komme i ubalanse pga mye foring
Du har fem sterbai - hadde kanskje vært lurt å fått noen til
Hvordan får man corydorasene til å ligge egg, trenger de noe spesielt for å ligge egg, egg gjemmested for å ligge de eller må man bare håpe på at de gjør det?
Jeg regner ikke med å få de i lek nå i det karet, har jo flere drømmer vettu!
De ser bare så forbaskede like ut , var i dyrebutikken i dag og innehaveren , Hun hadde muligens et kar som var brukt i den gamle butikken , så vi får se hihi
Coridyras
mine corydoras,legger egg etter at de over noen dager fått ekstra godt og spise,som sjølfanga hoppekreps som d myldre av i fjellvattnan her .
Fiskene legger som regel eggan der vannstrømmen fra pumpa virker sterkest mot glassveggan i akvariet,kanskje derførr at noen svømmer inn i pumpa.?
Thor Arne Losnedahl
mine corydoras,legger egg etter at de over noen dager fått ekstra godt og spise,som sjølfanga hoppekreps som d myldre av i fjellvattnan her . Fiskene legger som regel eggan der vannstrømmen fra pumpa virker sterkest mot glassveggan i akvariet,kanskje derførr at noen svømmer inn i pumpa.?

Jeg har desverre ikkje muligheten til å finne slike reker for jeg bor ikkje i nærheten av noen slike vann, er det andre ting som de liker veldig godt å spise? Jeg har mygglarver, både frossen og sånn inni små porsjonspakninger.
Min pumpe er slik at den pumper ut vann til toppen av vannskorpen...
Sotra
det,treng ikke å vær fjellvann.bruk sommerfuggelhåv fra leketøysbutikk.e.l.
ei bøtte m vann til fangsten.eller og kanskje større forandringer i akvariets vannkvalitet?tempratur?ph?torv,eikeblader.m.m.
blader/steinheller.m.m vil kanskje føre til at yngel vokser opp.
t.a.l
jeg har ikkje tester for Gh og sånn endå, har bare PH og nitritt tester. Vet at phen er på 8 akkurat no, men jeg ska kjøpe sånn som får ned phen litt snart når jeg har penger til det...
FiskeAlex
Hvordan får man corydorasene til å ligge egg, trenger de noe spesielt for å ligge egg, egg gjemmested for å ligge de eller må man bare håpe på at de gjør det?
Hei, FiskeAlex Dette gjør jeg når jeg forsøker å få mine corydoras til å leke.

1. Først må jeg helst ha corydorasen i et eget lekskar. Det er ikke så lett å få dem til å leke hvis de går sammen med mye annen fisk. Så er det fint hvis du har en corydorasgruppe på minst 5-6 stykker, helst flere.
Videre har jeg en del planter, for det meste javamose og flyteplanter.( Dette er også gode hjemmesteder for yngel.)
Det varierer ofte fra art til art ( noen ganger fra hunn til hunn ) hvor corydorasen foretrekker å legge eggene sine. Mine sterbai legger ofte på glasset, mens mine weitzmani liker javamosen. Andre igjen liker konsekvent flyteplantene.

2. Så må corydorasene fores godt, slik at hunnene får mange fine egg i magen Jeg forer ca to- tre ganger om dagen, litt ettersom hvor mye tid jeg har.
Diskusfor, malletabletter beregnet på cory, mygglarver osv.

3. Ph i karene ligger på rundt 6, av og til litt under, faktisk. Corydoras liker surt, bløtt vann. Du sier at du har ph på 8 i karet ditt. Det er alt for høyt.
Du må få ned ph, og det må du gjøre gradevis, og kunn en ph-grad i døgnet. Jeg bruker eikebarkekstrakt

4. Så, etter en uke eller to, med surt vann, masse god mat, ro og fred -da tar jeg et 50% vannbytte. Ph øker da til ca 7,5. Og jeg tror dette ph-hoppet er med på å trigge dem til lek. Jeg fortsetter da med å bytte 10% vann hver dag, og forer ca 3- 4 ganger om dagen med røde mygglarver. Men ikke mye mygglarver hver gang, bare sånn at de våkner litt

Det finnes mange forskjellige måter å få corydoras til å leke på, men dette fungerer bra for meg
Bruk litt tid foran akvariet på å studere fisken din, du vil snart bli kjent med hva den liker og ikke liker Søk opp info om hva den trives med, når det gjelder ph, temp osv.

Lykke til!
takk for tipset!
Jeg vet at phen min er alt for høy, så jeg ska gå til innkjøp av eikebark ekstrakt, må bare få penger til det først :P
Jeg får se om jeg får fått tak i litt javamose og, så får jeg se om jeg klarer å få mine corydoraser til å leke litt
Egg på orange laser
Denne morgenen våknet jeg opp til egg i orange laser-karet
Masse egg! Det var moro
Ellers vokser cw022-yngelen fint. De får nå avskallet artemia og har fine røde mager.
Itillegg klekket ca 200 nye cw022 i går... Det blir mye plastikkbokser og skifting av vann..Jeg tror ikke jeg orker det.Skal prøve å sette opp et lite kar med filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap