Forslag på hva slags fisk i akvariet mitt (side 3)

Jeg har bare hørt at aluminiumsilikat ikke er bra.

I denne linken her mener enkelte noe annet:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1074654
Jeg kan ingen verdens ting om sand og mineraler, men når det gjelder fiskene mine hadde jeg vært svært skeptisk til å putte noe i karet som har "aluminium" i navnet...

Blåsesand er ikke nødvendigvis det samme som akvariesand. Det blåsesanda er laget for, er å brukes til å sandblåse lakken på biler (altså fjerne lakken av biler). Et produkt som er laget for å fjerne lakk er ikke nødvendigvis trygg å putte i akvariet med levende fisk...

Men, det er funnet ut at den lyse sanden som Biltema før solgte under navnet "blåsesand", og nå selger under navnet "sand" er trygg for akvarier. Den svarte hadde jeg aldri i livet turt å bruke.
ja, får vel bytte igjen da. nå skal jeg kjøpe sand på en dyrebutikk slik at jeg vet at jeg får riktig denne gangen.
ElinH
Jeg kan ingen verdens ting om sand og mineraler, men når det gjelder fiskene mine hadde jeg vært svært skeptisk til å putte noe i karet som har "aluminium" i navnet... Blåsesand er ikke nødvendigvis det samme som akvariesand. Det blåsesanda er laget for, er å brukes til å sandblåse lakken på biler (altså fjerne lakken av biler). Et produkt som er laget for å fjerne lakk er ikke nødvendigvis trygg å putte i akvariet med levende fisk... Men, det er funnet ut at den [B]lyse[/B] sanden som Biltema før solgte under navnet "blåsesand", og nå selger under navnet "sand" er trygg for akvarier. Den svarte hadde jeg aldri i livet turt å bruke.


Er helt enig i det. Nå har jeg vært inne på biltema.no og sjekket. Sara Beate sa det stod "Blåsesand" på pakken. Da er det mest sannsynlig Olivinsand og den ser ut til å være litt mørk på farge. Aluminiumsilikat selges på 4L`s dunker og er merket "Blåsemiddel".
Hun har isåfall ikke den typen som er merket "Sand" og er lysere på farge og kan brukes i akvarier. De andre typene ville jeg aldri ha brukt....
Biltema selger nå to typer sand etter at den gamle ble trukke tilbake pga funn av kvikksølv i sanden.
Du får en type som heter SAND og en annen som heter blåsesand. Førstenevnte er også anbefalt til bruk i akvarier som den også er til fuge og pussebruk ifg biltema sine sider, gå på biltema.no og søk på sand så får du opp begge og kan lese om de forskjellige..

Men, bare for og ha nenvt det brukses den gamle sanden av mange jeg kjenner og dem har hatt den i enkelte kar opp til 5-6år uten noe som helst problemer, hadde den også selv i et par år og f.eks eplesnegler som er SVÆRT sarte på fremmedstoffer i akvariet levde i beste velgående så % andelen som ble funnet var nok så minimal at det ikke var av betydning uansett men som biltema alikavel valgte og trekke tilbake pga at det faktisk var kvikksølv.

mvh Kenneth
skal kanskje en liten tur til byen i morgen, da kjøper jeg dyrebutikk sand.
Er denne olivinsanden eller blåsesanden den gamle typen som Biltema solgte før da?
Olivinsanden er ny, og egner seg heller ikke i akvarium.

Den sanden som Biltema selger nå under navnet "sand" (lys av farge) er så vidt jeg vet den samme sanden som de solgte som lys blåsesand før.

Forrvirrende, ja, men Biltema har solgt, og selger, flere typer sand:

1. Den "gamle" blåsesanda, lys på farge. Denne er/var trygg å bruke i akvarier.

2. Svart blåsesand. Denne inneholde aluminiumssilikat. Selv om det er delte meninger, hadde ikke jeg turt å bruke den i mine akvarier.

3. Olivinsand. Ny sand som Biltema har kommet med nå. Denne egner seg ikke til bruk i akvarier.

4. "Sand". Ny sand som Biltema har kommet med nå. Er så vidt jeg vet identisk med den lyse sanda som ble solgt som "blåsesand" før, men nå i ny innpakning og dyrere kilospris. Denne er merket med at den passer for akvarier.
det vet jeg ikke, det var hun vennina mi som kjøpte den. Bare så dere vet det, hun er betsevenninen min, jeg stoler på henne.

hun sa at de ikke hadde lys sand, bare svart
Men venninna di kan også ta feil. For fiskenes skyld bør du virkelig fjerne sanda, og heller kjøpe ny, ordentlig sand senere.
ja som sagt skal jeg det så fort som mulig

tar ut den sorte sanden
det stemmer ikke, ho vennina bruker sanden. og ingen dør hos henne!

de bruker den alle søsknene, hvorfor dør ikke de, men mine???

tror vannet er nitritt forgiftet alikavel, men jeg får guffe av en venn, så er det ordnet
Typen min som går andreåret med kjemi nå sier at aluminimum regnes som relativt ufarlig, og han klarer ikke å finne noen spesielle grunner til at det skal være helsefarlig. Han sier det kan være andre stoffer i blåsemiddelet som er giftig, men aluminimumssilikat løser seg ihvertfall ikke opp i vann og bør da være trygt.

Det KAN altså gå bra å bruke dette, men jeg ville ikke tatt sjansen på å ha noe som ikke var merket som trygg for akvariebruk oppi akvariet mitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap