Nitritt (side 3)

I 63 liter er det mange fisker som vil trives.

Selv liker jeg å tenke at jeg skal ha noe på bunnen og noe frittsvømmende.

Dersom du får deg ett større akvarim om 2 uker kan du fint ha perleguramien i 63 literen til da.

I 63 literen ville jeg beholdt neontetrastimen og øket anntallet. Satt inn en bunnfisk som f.eks corydoras.

Ville levert tilbake det andre. Hva som passer sammen med perleguramiene er det andre som kan svare bedre på, men det finnes mye.


-Tim
Corydoras må ha sandbunn, så de er vel ikke noe godt alternativ i dette karet. Jeg ville beholdt kampfisken og neontetraen, og kjøpt inn flere neontetra. Mollyene og sverddragerne trenger ideelt sett et akvarium på over 100 liter, så kanskje de kan være i nykaret? Gullfisken og perleguramien hadde jeg gitt tilbake, eventuelt solgt her på forumet
Ok. Jeg tenkte når jeg kjøper meg ett større akvariet så ska jeg ha malawi i det, jeg synes de var veldig kule, så jeg det var det som var planen.
Jeg har ett lite 19 liter nå og som jeg har corydoras i, har fin fin sand på bunnen. (hvor mange corydoras kan jeg ha i ett 19L)?

Men tror jeg går for stimfisk i det 63 L karet når den tid kommer.
de andre fiskene får jeg bare levere tilbake eller noe då
Må si at det de sier i dyrebutikken hvor jeg har kjøpt flesteparten av mine fisker har virkelig gitt meg mye feil informasjon... Smålig irriterende, men men... De er jo hyggelige og greie hvertfall..
Skifte til sand koster jo ikke allverden.


Vil ikke neontetra i enkelte tilfeller begynne å nappe finnene til kampfisken?


Molly og perlegurami er vel heller ikke helt ideelt med tanke på vannverdier. Nedre grense for GH er mye høyere for molly enn perler.


-Tim


Corydoraser avhengig av art trenger minst 60 liter. Noen trenger mer, så i 19literen hadde jeg gått for reker rett og slett. Corydorasene vil også være mange, helst 6 eller flere da det er stimfisk.

Du kan jo bytte til sand i 60 literen, og sette corydorasen og noen kompiser der? Da kan du ha neontetra, kampfisk og cory, de passer med tanke på vannverdier også.

Hyggelig og greie er de på dyrebutikken, men du bør vite hva du skal ha før du kjøper noe. Selv de flinkeste kan ta feil.Så slipper du problemer når du kommer hjem ihvertfall=)

Angående neontetra og kampfisk kan dette gå begge veier, men mange holder dem sammen med hell.
FiskeAlex
Ok. Jeg tenkte når jeg kjøper meg ett større akvariet så ska jeg ha malawi i det, jeg synes de var veldig kule, så jeg det var det som var planen. Jeg har ett lite 19 liter nå og som jeg har corydoras i, har fin fin sand på bunnen. (hvor mange corydoras kan jeg ha i ett 19L)? Men tror jeg går for stimfisk i det 63 L karet når den tid kommer. de andre fiskene får jeg bare levere tilbake eller noe då ;)



Ikke mange corydoras i 19 liter. Det er egentlig for lite til coryer da de like å ha mye grunnflate å rote rundt på.

Dersom du skal ha Malawi er nok det beste å levere tilbake mesteparten ja. Malawi skal ha helt annet vann.

En stor stim neontetra i 63 liter kan bli riktig bra. Så kan du ha en eller annen sugemalle til å rote rundt på bunnen.



-Tim
Maretard
Du kan jo bytte til sand i 60 literen, og sette corydorasen og noen kompiser der? Da kan du ha neontetra, kampfisk og cory, de passer med tanke på vannverdier også.



Dette er en god ide. Bare hold ett øye med finnene til kampfisken og ha en nødløsning klar.


-Tim
Malawiene tenkte jeg og ha i det nye karet jeg tenkte å kjøpe, og der ska jeg bare å ha malawi.
Men kanskje jeg bytter til fin sand i 63L og har det som ett corydoras kar. Også får jeg se ka eg bruker det 19L til, kanskje jeg bare har en kampfisk oppi der og thats it... Kanskje jeg ska prøve meg med reker, har ikkje hatt det før så det hadde jo vært gøy å prøvd... får se ka eg gjør, får nye ideer hver dag når jeg sitter og ser på fiskene så :P
FiskeAlex
får se ka eg gjør, får nye ideer hver dag når jeg sitter og ser på fiskene så :P


Diagnosen på det syndromet er: du er rammet av liter-syken!
(det er en epidemi som går her)
Ja, jeg fikk høre det når jeg kom inn igjen i dyrebutikken en uke etter jeg kjøpte mitt først akvariet for å kjøpe meg ett større... Og eg ser eg ikkje e aleine her inne om det og det er godt å vite :P

Hadde faktisk aldri trodd at man kom til å bli så hekta, hadde egentlig bare tenkt å kjøpe ett lite akvariet og ha ett par fisker for det er ganske så dekorativt å ha i stuen, men jeg ble rett og slett helt hekta med en gang, var vel med en gang jeg fikk akvariet i hus denne såkalt liter syken slo inn for fult.. men som sagt så må jeg ta litt om gangen, kan ikkje kjøpe alt med en gang, som så mange andre så har jeg også regninger og betale
Men som jeg sa lit lengre oppe her så har jeg planer om å kjøpe meg ett større akvariet om en 2 ukers tid når penger kommer inn på konto igjen...
Men vet ikkje helt kor stort jeg ska kjøpe endå, om det blir 110 eller 250L, tror nok det blir det største hvis samboeren min går med på det....
Hvis jeg finner noen brukte her inne på AF i bergens område så hadde jo det blitt flott så kanskje jeg kjøper endå større hvis prisene er gunstige
Men jeg får se ka som skjer....
Men jeg kan med hånden på hjerte si at jeg er smittet av liter syken!!!! Og jeg er stolt av det :P
men jeg må også innrømme at man blir veldig hekta på å sitte her inne på AF og.. hehe! Eg utrolig kjekt å snakke med andre her inne som deler samme hobbyen også er det utrolig kjekt å få mange gode råd og hjelp her inne! så takk til dere alle som ikkje er så rookie som meg!
du mona, det ser ut som du har litt peiling på corydoras
Så då kan jeg jo spørre deg om dette, jeg vet jo at corydoras er en fisk som trives best i stim, men må det være samme type corydoras eller går det fint å ha forskjellige typer?
Det bør helst være samme art, ja. Ikke litt av hver.
Corydorasene vet nemlig utmerket godt hvilken art de er, og hvem de hører sammen med. Og det er med sine egne at de trives aller best
Minimum 6 stk. Og selvsagt; alle som holder Corydoras bør ha sandbunn i akvariet, så de får lov å gjøre det de kan best; rote frydefullt rundt i den myke sanden og lete etter småtteri de kan spise Det går ikke med grus.
Jeg blir fremdeles ikkje kvitt nitritten i mitt lille 19L akvariet.
Skifter 30% av vannet to ganger for dagen (heldigvis koser eg meg når eg gjør det så eg e ikkje lei av det endå:P)
men jeg bare lurer på kor lenge jeg må gjøre dette hver eneste dag før nitritten begynner å forsvinne?
er det forresten noen som har noe erfaring med ELITE pumpene?
Nitritt-syklusen tar totalt 33-35 dager å fullføres normalt sett.
Ammoniakk er tidlig ute og dukker opp først. Fra ca 14 dager etter oppstart dukker nitritten opp, og den blir der til nitritt-syklusens bakterier er innkjørt i filteret. Den vil derfor med andre ord vare i mellom 2 og 3 uker.

I et kar jeg satte opp en gang, bestemte jeg meg for å følge ekstra nøye med og notere dette. Husker blant annet at på kvelden dag 32 var det ganske bra utslag på nitritt i karet, men neste dag på dag 33 om formiddagen viste plutselig testen null Og den kom ikke tilbake.
Fullført nitritt-syklus altså.
Ok, takk for svaret Mona.
Men ska jeg fortsette å skifte vann slik jeg har gjort frem til nå?
Er det en slik Elite Stingray? Det er ganske lite filtermaterialet i den, men sånn teknisk tror jeg den er ok.

Du må bare fortsette med vannbytte til alt er stabilisert. Hos meg tok det ca 3 uker.

-Tim
Den heter ikkje stingray, den heter bare elite 400 tror jeg det var, den minste, den fulgte med pakken når jeg kjøpte ett sånt lite 19L aquakids akvariet.
Ja, det er veldig lite filtermateriel i den, det er bare to små filtre og to bokser på en måte med kull og noe annet, svarte steiner i den ene og hvite i den andre, tror jeg ska ta ut av de svarte, tror dte er de som er sånne kull greier, og det er jo ikkje noe poeng i å ha de i når jeg ikkje har noe sykdom eller noe i karet. Det var vel slik at etter en stund så begynte kullfilteret og slippe ut igjen alle de stoffene som det har samlet.

Jeg får bare fortsette med å skifte vann da gjør meg ingenting så.
Hvis jeg kjøper Toxivec eller Nitrivec, hjelper dette å bli kvitt nitritten i karet mitt?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap