Hvorfor dør de?? (side 3)

hun i dyrebutikken sa at jeg skulle skylle filteret med en liter eller to vann fra akvariet
Sara Beate
hun i dyrebutikken sa at jeg skulle skylle filteret med en liter eller to vann fra akvariet


Det er helt riktig at filteret skal skylles forsiktig i litt akvarievann - men: den skyllinga der skal du bare gjøre når sirkulasjonen begynner å bli skikkelig dårlig - altså når filteret er i ferd med å gå tett. Ved vanlige vannbytter er det ikke nødvendig å gjøre dette

Stå på! -Den perioden nå er den mest slitsomme med akvariehobbyen - men snart er innkjøringsproblemene over, og du kan begynne å virkelig nyte den nye hobbyen din


(jippi!)



håper de bare klarer seg. takk for svar alle i AF!

uten dere hadde fisene mine anntageli dødd
må spør: kan jeg mate de som valig?
Hvis jeg har skjønt det rett, har du fortsatt problemer med nitritt (nytt-akvarie-syndromet) - og da bør du fore minst mulig. Voksne fisk tåler helt fint en uke uten mat.

Så jeg foreslår at du ikke forer i det hele tatt fram til helga, og forer en vanlig dagsrasjon på søndag. Neste uke kan du f.eks begrense foringa til to dager.
Sara Beate
hun i dyrebutikken sa at jeg skulle skylle filteret med en liter eller to vann fra akvariet


Det skal du ikke gjøre nå! Filteret ditt er helt nytt og veldig sårbart, og det siste du vil nå er å forstyrre eller ødelegge bakteriekulturen som holder på å bygges opp. Det er disse bakteriene som sørger for å rense vannet for giftstoffer som nitritt.

Ikke rør filteret på mange uker enda. Les det som Liz H forklarer i innlegg 42.
jeg sa at hun sa at jeg måtte vaske det, har ikke gjort det
Fin tråd dette! lærer mye
Heisann alle! Flott tråd dette.
Jeg har også "ny-syndromet" i mitt akvarium ( 70L) Det fikk 6 fisker etter bare 1 uke... ( 4 Platy og 2 langsløreMollyer)
Jeg hadde riktignok oppi ca 1 liter vann fra et akvarium som var svært inngått, men på 70 liter blir det lite etter å ha lest denne tråden!

Kanskje jeg burde flyttet over pumpa fra det inngåtte akvariumet som nå står på "tomgang" tro..? (i gang men uten fisker - tenkte benytte det som karantene kar etterhvert)

Har også dosert inn daglig nitrit hemmer nå etter at fiskedøden startet. ( det er de små Platyene som ikke trives...3 døde - erstattet med nye) Mollyene ser ut til å klare seg så langt
- MEN - i dag ringte frua og sa at fiskene ( Mollyene) hadde begynt å spise av plantebladene???? er det vanlig? eller tyder det på for lite mat e.l? Forer med ca 1/4 teskje "pulver-lignende for" 1-2 ganger daglig (er ikke hjemme nå så kan ikke se navnet på foret - pellets av noe slag som de anbefalte i Zoo)

Takk igjen for rådene dere gir her inne!
Hvis du allerede har et innkjørt kar, hvorfor ikke flytte fiskene over dette i stedet, eventuelt ta filtergugge fra det innkjørte filteret til det nye akvariet?
Det andre karet er jo på bare 20L - det har vært benyttet til snegleopdrett av tidligere eier - Men JA det hadde nok vært en tanke. ( bare d at frua vil ha det største fremme...)

Tror du/dere det har noe å si at karet har vært benyttet til snegleoppdrett? - Ikke noe planter der nå. kun bunn-grus og filter som puttrer i vei..

Rent praktisk - Filtergugge - Er det bare å vri opp litt av filteret over det nye karet, eller skal guggen vris opp slik at det renner direkte inn i det andre filteret?
ZyxIT
Rent praktisk - Filtergugge - Er det bare å vri opp litt av filteret over det nye karet, eller skal guggen vris opp slik at det renner direkte inn i det andre filteret?



Rett i filteret er å foretrekke.


-Tim
ZyxIT
Jeg har også "ny-syndromet" i mitt akvarium ( 70L) Det fikk 6 fisker etter bare 1 uke... ( 4 Platy og 2 langsløreMollyer) Jeg hadde riktignok oppi ca 1 liter vann fra et akvarium som var svært inngått, men på 70 liter blir det lite etter å ha lest denne tråden!


Det er ikke vannet som er av betydning mht den viktige bakteriekulturen. Bakteriene som sørger for biologisk rensing av vannet slår seg ned og "bor" i filtermediene, dvs svampene. Svampene har en funksjon til; de filtrerer bort og holder på løs skitt og partikler i vannet, slik at vannet blir klart og rent å se på.

ZyxIT
Kanskje jeg burde flyttet over pumpa fra det inngåtte akvariumet som nå står på "tomgang" tro..? (i gang men uten fisker - tenkte benytte det som karantene kar etterhvert)


Gjør gjerne det med en gang. Men husk en ting;
filterbakteriene øker og minsker i antall alt etter belastningen av forurensning. "Tilbud og etterspørsel" Hvis det er høy forurensning, øker filterbakteriene i antall over tid. Det tar noen dager, kanskje uker, for dem å bli mange nok til å holde biologisk prikkfritt renset vann.
Samme sak hvis man plutselig fjerner 20 fisk og har kun 1 eller 2 igjen. Etter en stund med så lav forurensning, har bakterieantallet minsket til en liten koloni, fordi det ikke er nok forurensning til å "fø på alle".
Derfor er det så viktig å aldri sette inn veldig mange fisk på en gang i et akvarium, men ta det gradvis og kun noen få, eller flere små, fisk på en gang. Vente noen dager, måle vannet, og sette inn flere osv.

Det filteret du da har hatt gående i det lille akvariet, uten noen belastning, har nok ikke store bakteriekolonien igjen nå. Men, det er verdt et forsøk, så få det over i andre karet med en gang

VIKTIG Å VITE OM FILTERE:
Det som er viktig med et filter er hvor mye filtermedie (svamp o.l.) det er plass til inni det. Jo mer svamp det er plass til, jo flere filterbakterier kan bo der. Er det et veldig lite filter, vil det kanskje ikke kunne utvikle en stor nok bakteriekoloni til å rense vannet ordentlig hvis akvariet har mye fisk eller akvariet er for stort for filteret å rense.
Derfor er det viktig å alltid sørge for å overdimensjonere filterstørrelsen i forhold til akvariet man har og det produsenten påstår.
Står det på filteresken at "Dette filteret passer for akvarier opptil 200 liter", ja da kan man nesten halvere det, og regne med at det duger for akvarier på rundt 100, kanskje maks 120 liter.


ZyxIT
[B]- MEN - [/B]i dag ringte frua og sa at fiskene ( Mollyene) hadde begynt å [B]spise av plantebladene[/B]???? er det vanlig? eller tyder det på for lite mat e.l?


Molly er grøntspisere De vil alltid forsyne seg av "ferskvarene" de finner, både alger og spiselige planter i akvariet.
En fornuftig ting å gjøre, er å sørge for å gi dem nok grøntfôr i kosten, slik at de kanskje lar være å gnafse for mye på plantene i karet.
Slike frosne erter man får kjøpt i pose i frysedisken på matvarebutikken er fine å gi til grøntspisende fisk. Tin noen i en kopp varmt vann, pell av skallet og ta en ert mellom pekefinger og tommelfinger i vannoverflaten. Der skviser du den litt, og så kan mollyene bare sluke småbitene av den. Det er best å gi en og en ert i starten, slik at du ser hvor mye som behøves og hva som spises opp. Matrester er en stor kilde til forurensning, spesielt hos nybegynnere som nesten uten unntak fôrer for mye (been there, done that)

Så gi bare noen få til å begynne med, og hold øye med hvor mye som drysser til bunns. Sjekk også om fiskene går ned og begynner å beite etter matrester på bunnen etterpå. Hvis ingen bryr seg om det som ligger der, må det slamsuges vekk (med mindre du har f.eks. sugemaller som Ancistrus? De er også grøntspisere og spiser fra bunnen)
kan jeg få bakterier fra et 65l eller 60l?
Det er det samme hvor du får filterbakterier fra, bare filteret ar surret og gått en lang stund og det er mye "gjørme" inni det. Vannet skal bli helt mørkebrunt og guffent når du vrir opp svampen.

Også er det viktig at det ikke er noe sykdom i karet du henter filterguffe fra, siden du da kan dra med deg smitten inn i ditt akvarium og få sykdom å slite med i tillegg
Tusen takk for fyldig svar!! Setter pris på det og skal følge rådene - (Erter kjøpes inn i morgen )
NÅ er jeg i tvil på om annet er forgiftet alikevel. den har stått på i fem uker nå.

lurer på om det er sanden sin feil. den er kjøpt på biltema og den er svart. men først nå vet jeg at den er farlig.

HUFF, JEG HAR VIST SKIKKELIG PROBLEMER
Vil anbefale deg å fjerne den sorte sanda, den inneholder giftige metaller.
skal fjerne sanden så fort som mulig
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap