Hva slags algespisere passer sammen med discus? (side 3)
Jeg hadde en gruppe med "vanlige" corydoras maller, men de har krepert en etter en. Har bare to stk. igjen nå av de. De tåler visstnok ikke varmen i karet, det var jeg jo forberedt på også, men jeg tok sjansen på at det skulle gå bra....
Jeg synes det er forferdelig bruk av levende vesener som prøvekaniner.
Men dessverre er det vanvittig mange diskus-akvarister som bare velger en tilfeldig Corydoras-art å ha som "reste-spisere" i diskus-kar. Hvor lenge de lever der og hvordan de har det, bryr dem ikke, de skal bare ha jobben gjort. For dem er Corydorasene "usynlige", en gruppe arbeidere de trenger men ellers ikke bryr seg om.
Det er tragisk.
Men sånn er det ofte diskus-akvarister behandler Corydoras, og det ser ut til at de mener at det er en gyldig unnskyldning å si at "jamen jeg har diskus skjønner du vel, så da må de andre fiskene bare lide, for at diskusen skal ha det bra."
Du er en såpass rutinert akvarist etterhvert at jeg synes det var en ganske dum unnskyldning du kom med der... Samtale med butikken? Du vet vel godt at butikkene ikke er stedet du bør anse rådene for gull verdt? Du vet at du finner bedre info ved å google litt og lese i fiskebasen.
Jeg regner med litt reaksjoner her, men jeg gidder ikke diskutere.
Diskus-folket er jo helt ekstreme når det kommer til diskusjoner. Det skjer et eller annet med folk i det øyeblikk de går over til diskus, har jeg lagt merke til. Ingen diskusjoner når så høy temperatur og har så lett for å utvikle seg til krangel, som diskus-tråder har.
Postet 09.10.09 kl 11:28
Helt tragisk at folk rakker ned på en akvarist pga at hun har satt inn en fisk som dør etterhvert.
Hvem har ikke gjordt det samme, alle, viss folk tørr være ærlige mot seg selv og andre.
Slik skjer noen ganger, men de fleste lærer av det og gjør ikke samme feil engang til.
Og komme med en slik komentar at diskuseiere gir f i andre raser, for meg så blir det rett og slett tull prat.
Du mona o mener det skjer noe så fort folk går over til diskuser, den kjører jeg rett tilbake til deg, du er jo ekstrem på disse c mallene, så der er du nok knall lik diskusfolket.
Men og rakke ned på andre for at de tørr og være ærlig, det blir for dumt for meg, men dere har selvsagt ikke gjordt noen feil selv Dere, siden Dere rakker ned på denne akvaristen.
Hvem har ikke gjordt det samme, alle, viss folk tørr være ærlige mot seg selv og andre.
Slik skjer noen ganger, men de fleste lærer av det og gjør ikke samme feil engang til.
Og komme med en slik komentar at diskuseiere gir f i andre raser, for meg så blir det rett og slett tull prat.
Du mona o mener det skjer noe så fort folk går over til diskuser, den kjører jeg rett tilbake til deg, du er jo ekstrem på disse c mallene, så der er du nok knall lik diskusfolket.
Men og rakke ned på andre for at de tørr og være ærlig, det blir for dumt for meg, men dere har selvsagt ikke gjordt noen feil selv Dere, siden Dere rakker ned på denne akvaristen.
Postet 09.10.09 kl 11:34
Du, Ken... Prøv å ta poenget! Det var en bevisst handling, ikke en nybegynnerfeil. I dette tilfellet visste man at Coryene ville lide i varmen og sannsynligvis ikke tåle det og dø. Og det gjorde de.
Så ikke kom her med tullete prat om "Hvem har ikke gjort nybegynnerfeil!" Det er det IKKE snakk om. Trådstarter visste hva som kom til å skje, men gjorde det likevel.
Det blir som om jeg gjør dette:
Jeg har tenkt å skaffe meg diskus. En flokk på 6 voksne diskus. De har jeg tenkt å holde i 25°C. Det må de værsågod tåle, for jeg har tenkt å ha en Corydoras-flokk oppi der også. Og siden Corydorasen ikke tåler mer enn 25°C på sikt, så tilpasser jeg temperaturen i karet etter dem. Diskusen får bare værsågod tilpasse seg etter Coryene!
Hva tror du om det Ken? Det må da kunne gå an?
Så ikke kom her med tullete prat om "Hvem har ikke gjort nybegynnerfeil!" Det er det IKKE snakk om. Trådstarter visste hva som kom til å skje, men gjorde det likevel.
Det blir som om jeg gjør dette:
Jeg har tenkt å skaffe meg diskus. En flokk på 6 voksne diskus. De har jeg tenkt å holde i 25°C. Det må de værsågod tåle, for jeg har tenkt å ha en Corydoras-flokk oppi der også. Og siden Corydorasen ikke tåler mer enn 25°C på sikt, så tilpasser jeg temperaturen i karet etter dem. Diskusen får bare værsågod tilpasse seg etter Coryene!
Hva tror du om det Ken? Det må da kunne gå an?
Postet 09.10.09 kl 13:30
Endret: 09.10.09 kl 13:48
Nå er det jo du Mona som starter "krangel" her. Det skjer noe med folk når de skaffer seg discus sier du. Tja... kanskje fordi en Discus koster opp mot tusenlappen og da da MÅ en holde forholdene prima. Og du kan være et rivjern som du selv har kalt deg, du legger ikke to fingre imellom når du er uenig i noe for å si det slik. Selvfølgelig har ikke Mona gjort noen feil, hun er unntaket fra regelen.
Og by the way, disse corydorasene skulle tåle temperatur på 28 grader. Jeg senket tempen i discuskaret fra 30 til 29 for å ta hensyn til corydorasene, men det ble allikavel for varmt for de.
Og ja, for mange så er corydoras nyttedyr, for de fleste antalgelig. Alle har ikke samme lidenskap for corydoras som du har. Det må du tåle. Det betyr IKKE at en driver med dyreplageri fordet, og det vil jeg ha meg frabedt.
Fiskebasen og google, jeg vet at den som passer best sammen med discus er adolfoi, men den får en ikke i butikkene her ihvertfall. De må spesialbestilles fordi de er så dyre. Nå har jeg funnet noen til salgs på det private markedet, og de florerer ikke der heller.
Og by the way, disse corydorasene skulle tåle temperatur på 28 grader. Jeg senket tempen i discuskaret fra 30 til 29 for å ta hensyn til corydorasene, men det ble allikavel for varmt for de.
Og ja, for mange så er corydoras nyttedyr, for de fleste antalgelig. Alle har ikke samme lidenskap for corydoras som du har. Det må du tåle. Det betyr IKKE at en driver med dyreplageri fordet, og det vil jeg ha meg frabedt.
Fiskebasen og google, jeg vet at den som passer best sammen med discus er adolfoi, men den får en ikke i butikkene her ihvertfall. De må spesialbestilles fordi de er så dyre. Nå har jeg funnet noen til salgs på det private markedet, og de florerer ikke der heller.
Postet 09.10.09 kl 14:07
Postet 09.10.09 kl 14:13
Postet 09.10.09 kl 14:13
Postet 09.10.09 kl 14:20
Postet 09.10.09 kl 14:28
Du sitter og bortforklarer hvorfor du satte en upassende fiskeart i diskuskaret med at prislappen avgjør hvem av dem som får det beste stellet. Og at det er noe JEG må tåle at folk gjør? ...........? Det kaller jeg bare svada. Jeg gir vel blanke i om du kaster pengene dine ut av vinduet og fiskene i dass. Det er jo du (og fiskene...) som taper på det, ikke jeg.
Så neste gang du vurderer å sette enn fiskeart inn i varmt diskusvann... bare gjør det. Dine penger.
Men det er bare å godta dette først som sist:
at folk reagerer når du forsøker på å rettferdiggjøre hvorfor du behandler visse fisk dårligere enn andre. Det blir rett og slett for dumt!
Så neste gang du vurderer å sette enn fiskeart inn i varmt diskusvann... bare gjør det. Dine penger.
Men det er bare å godta dette først som sist:
at folk reagerer når du forsøker på å rettferdiggjøre hvorfor du behandler visse fisk dårligere enn andre. Det blir rett og slett for dumt!
Postet 09.10.09 kl 14:36
mona oMen det er bare å godta [B]dette[/B] først som sist: at folk reagerer når du forsøker på å rettferdiggjøre [I]hvorfor[/I] du behandler visse fisk dårligere enn andre. Det blir rett og slett for dumt!
Jeg sier det bare som det er, så får de som vil ta det som svada gjøre det. Jeg vet selv hva som er sannheten og er ikke redd for å innrømme mine feil. Er det noe jeg har lært i min tid på akvaforum, så er det å ikke la "personangrep og kritikk" gå inn på meg. Det vitner mer om at den som sitter å skriver i andre enden har en dårlig dag....
Postet 09.10.09 kl 14:47
Postet 09.10.09 kl 15:58
Postet 09.10.09 kl 16:13
Skal vi prøve å holde oss til emnet
Nå er ikke jeg noen cory ekspert, men jeg skjønner såpass som at noen arter tåler varmt vann og noen tåler det ikke.
C. sterbai tåler det varme vannet godt og noen sier at C. adolfoi gjør det samme. Disse artene er begge svært lette å få tak i både i butikk, auksjoner og privat. Det er vanlig smør og brød fisk selv om de koster mer enn gullfisk og marmorskalare. Tror ikke jeg er helt på jordet hvis jeg foreslår 10pk hvis man skal ha en corystim.
Når det gjelder L-maller er det de kjøttetende artene som gjelder hvis man vil at forrester skal spises opp. Kan nevne Leporacanthicus, Pseudacanthicus og Hypancistrus (disse tre genusene er som regel dyre maller). Disse mallene spiser omtrent det samme som diskus og er ikke tilbøyelige til å suge seg fast i diskusene.
Hva algespisende L-maller angår skal man være varsom. Mange arter av algespisende L-maller kan lage stygge sår på diskus. De fleste arter vil også på sikt lide av å spise restene etter diskus og dø for tidlig pga. tarmproblemer. Ancistrus sp. fungerer bra for mange, men forholdene i et diskusakvarium er egentlig ikke så bra for Ancistrus sp.
SAE fungerer utmerket, men i stort antall vil de være brautende ved matfatet og resultere i at man må fore ekstra for at diskusene skal få nok.
Den enkleste måten å kontrollere algevekst på er å dempe både lystid og lysintensitet. Da vil man kun få brunalger på glasset og det er kjempelett å fjerne. Hvis man absolutt vil ha lyskrevende planter har man jo et lite dilemma.
Nå er ikke jeg noen cory ekspert, men jeg skjønner såpass som at noen arter tåler varmt vann og noen tåler det ikke.
C. sterbai tåler det varme vannet godt og noen sier at C. adolfoi gjør det samme. Disse artene er begge svært lette å få tak i både i butikk, auksjoner og privat. Det er vanlig smør og brød fisk selv om de koster mer enn gullfisk og marmorskalare. Tror ikke jeg er helt på jordet hvis jeg foreslår 10pk hvis man skal ha en corystim.
Når det gjelder L-maller er det de kjøttetende artene som gjelder hvis man vil at forrester skal spises opp. Kan nevne Leporacanthicus, Pseudacanthicus og Hypancistrus (disse tre genusene er som regel dyre maller). Disse mallene spiser omtrent det samme som diskus og er ikke tilbøyelige til å suge seg fast i diskusene.
Hva algespisende L-maller angår skal man være varsom. Mange arter av algespisende L-maller kan lage stygge sår på diskus. De fleste arter vil også på sikt lide av å spise restene etter diskus og dø for tidlig pga. tarmproblemer. Ancistrus sp. fungerer bra for mange, men forholdene i et diskusakvarium er egentlig ikke så bra for Ancistrus sp.
SAE fungerer utmerket, men i stort antall vil de være brautende ved matfatet og resultere i at man må fore ekstra for at diskusene skal få nok.
Den enkleste måten å kontrollere algevekst på er å dempe både lystid og lysintensitet. Da vil man kun få brunalger på glasset og det er kjempelett å fjerne. Hvis man absolutt vil ha lyskrevende planter har man jo et lite dilemma.
Postet 09.10.09 kl 16:19
Postet 10.10.09 kl 04:06
Postet 10.10.09 kl 04:44
Beste algespisende fisk jeg har hatt og fortsatt har er Sturisoma festivum, (og ja, denne spiser alger) mye bedre enn både Ancistrus og SAE, etter min erfaring.
Brunalger og Penselalger har svært fort blitt spist opp i kar der denne fisken har bitt satt inn.
Denne fisken tåler også høy temp og kan muligens være en kandidat til Discuskaret.
Brunalger og Penselalger har svært fort blitt spist opp i kar der denne fisken har bitt satt inn.
Denne fisken tåler også høy temp og kan muligens være en kandidat til Discuskaret.
Postet 10.10.09 kl 07:48
Postet 11.10.09 kl 02:24
Håvard Støre AndresenHva algespisende L-maller angår skal man være varsom. Mange arter av algespisende L-maller kan lage stygge sår på diskus. De fleste arter vil også på sikt lide av å spise restene etter diskus og dø for tidlig pga. tarmproblemer. Ancistrus sp. fungerer bra for mange, men forholdene i et diskusakvarium er egentlig ikke så bra for Ancistrus sp. SAE fungerer utmerket, men i stort antall vil de være brautende ved matfatet og resultere i at man må fore ekstra for at diskusene skal få nok.
Ja der ser man... et viktig tema. For hvem ønsker maller som suger seg fast i discusene? Det er mye en ikke vet... (bortsett fra kinesisk algeeter, den vet jeg å styre unna)
Headingen på tråden skulle vært hvilke fisker som passer sammen med discus.
Jeg har et spørsmål til: hva med botia når en har pestsnegler? Hva slags botia kan en ha, og kan en ha noen i det hele tatt? Jeg har hørt at noen botia er finnenappere og skal derfor ikke være sammen med discus. Noen som vet noe om dette og har anbefalninger?
Postet 11.10.09 kl 08:52
Postet 11.10.09 kl 08:59
Postet 11.10.09 kl 09:11