Tonje_r`s akvarier. (side 3)

Da begynte straffen for å glemme å slå på akvariepumpene på fredagen, nitritt i alle tre akvariene. Det var verst i 250 literen der eg tok filterguffe fra for å kickstarte pumpene i 60 litrene.
Hadde et lite håp om at dette ikkje skulle skje, men men. Det er vel bare å måle verdier og skifte vann daglig fremover.
Ellers går det bra med fiskene i alle akvariene ingen bleikfiser eller hyperventilerende fisker.

Betta albimarginata yngelet spiser og vokser, men det ser dessverre ut som hannen som hadde egg i munnen har spyttet disse ut. Han får en dag til på seg i isolat vist ikke han har spyttet yngelet innen da blir han flyttet tilbake til de andre.
Jippi, små betta channoides ble spyttet ut i dag.
Var innom dyrebutikken og skulle kjøpe en Betta channoides hann til, der var det en som gikk med egg i munnen, den ble puttet i en pose og bragt med hjem til meg. Da eg skulle ta hannen ut for å akklimatisere den hadde en spyttet ut et par yngel i posen. Vannet fra posten ble tømt oppi et ynglekar med far og yngel. Han spyttet ut næreme 20 yngel og ble flyttet over i akvariet han skal gå i.
I tillegg til dette såg eg at eg hadde tatt feil i at Betta albimarginata hannen min hadde spyttet eggene, og ikke bare det. Den andre Batta albimarginata går også med egg i munnen Så da ble det en hastetur på dyrebutikken for andre gang i dag og kjøpe nye ynglekar og luftpumper.
Nå må eg bare klare å lokalisere hvor hannene har gjemt seg i akvariet og flytte de over i ynglekarene
9 små betta albimarginata ble spyttet i natt:)
Da har Batta albimarginata hannen min som eg var litt frem og tilbake om den hadde egg i munnen, spyttet 9 små. Disse var større enn de som ble spyttet sist, kanskje for han har gått lenger med de i munnen?
Så nå står det 3 ynglekar med yngel og et med en hann med egg i munnen i stuen
Blir spennende å se hvordan Betta albimarginata og Betta channoides yngelet vokser fremover, og om den ene vokser fortere enn andre.
Nye artemiaegg ble handlet inn for litt siden, står klar i fryseren for bruk. Og glad er eg for det siden det har blitt spyttet yngel i hytt og pine her i det siste, men gøy er det
Produktive små betta:)
Da har et nytt kull med Betta channoides spyttet ut, var vel ca 13stk, så da ble det andre kullet av samme sort flyttet sammen med de. Siden det er et nytt
Betta albimarginata kull på vei
Litt opprydding i akvariene må til:)
Da er kommende helg satt av for å tynne ut fiskebestanden litt. 250literen kommer til å bli nesten tømt for Corydoras, kommer bare til å beholde 2 av favorittene som er C. melini og C. sterbai. Så da blir det storfisking etter div andre coyer.
Her skal det lages plass for en gruppe med L-134 istedenfor og muligens utviding av C. melini og C. sterbai gruppene. Skal også gjøre et tappert forsøk på å fange dverg botiaene, disse er så vanvittig raske at det må nok 2 hover til

Ellers vokser de små bettaene sakte men sikkert. Ser forskjell i vekst hastigheten på Betta channoides og Betta albimarginata allerede nå, der B. albimarginata yngelst vokser fortere enn B. channoides.
Skal du snart selge Betta channoides da?

Vurderer å skaffe meg de, men fortsatt litt usikker.

Espen
De må bare bli store nok for salg så skal alt av yngel selges
Betta channoides er jo en veldig flott fisk, men synes de er ganske så sky i forhold til Betta albimarginata. Disse er fremme og svømmer rundt i akvariet hele tiden, men B.channoides titter bare frem av og til
En liten forandring i 250 literen:)
Da etter mye fisking er fiskene som skal ut fisket opp av akvariet. En liten ominnredning ble det også når eg først hadde senket vannstanden, så slapp eg å stå med vann nesten opp til skuldrene
Beboerne som er der nå kommer nok til å bli der, dette er da to av favoritt coryene, C. sterbai og C. melini. Kjøpte inn 5 C. melini i dag for å spe litt på gruppen som gikk her fra før av. Så nå er det 8 stk melini og 8 stk sterbai som suser på bunnen og roter i sanden.
Når eg først var på dyrebutikken kjøpte eg med med en til Hypansictrus contradens, nå går det 4 stk i akvariet så håper det kan bli lek
Andre maller som går i akvariet er 4 stk L-144 og 3 stk klovnepleco. Så nå er det bare til å smøre seg med tålmodighet og vente på at dyrebutikken skal få inn L134, da skal det inn en liten gruppe av denne også.
[External Image]
Må nesten legge ut noen bilder av mine flotte Corydoras og Hypancistrus
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Alle fiskene i 250literen overlevde det store vannbyttet og all ominnredningen i akvariet i går, kjekkeste av alt er at vannet er klarere enn det noen gang har vært Coryene raser rundt på bunnen på leiting etter mat og mallene prøver å kjempe seg til de beste hulene.
flotte fisker du har.
Husk å kopiere bildelinken når du har åpnet det for redigering, samt trykt på bildet som kommer i egen link. Da får du store bilder i innlegget dit.
Takker for tipset Nå blir det bare store bilder fremover
Så gøy at flere i Bergen har Betta albimarginata
Selv fikk jeg med meg 2 hunner og 4 hanner fra Danmark i sommer. Den ene hannen har spyttet en gang ,men dessverre spiste han opp yngelen også
Håper det går bedre en annen gang. Utrolig flotte og spennende bettaèr
Ja er enig med at dette er flotte bettaer. Mine har ynglet jevnt nå siden eg kjøpte disse i sommerferien
Har heldigvis ikke opplevd at yngelet blir spist av faren, men har jo også passet på som en hauk når det nærmer seg spytting av yngelet.
Var litt uheldig en gang, da var eg for kjapp med å flytte hannen til et eget akvarie så han spyttet yngelet for tidlig. Dette var også første gang han hadde yngel hos meg.
Den andre hannen er nok så vandt med flyttingen at han ikke bryr seg, han går nå med sitt 4 kull
Har du faren i yngelkar når det nærmer seg spytting?
Min gikk i et kar for seg selv og da hadde han jo veldig god anledning til å forsyne seg
Ikke en yngleboks vist det er det du tenker på. Har kjøpt inn en del terrarier som eg bruker til yngleakvarier. Hannen har ikke vist interesse for å spise yngelet når han går i samme akvarie som dem, men flytter den så fort eg ser den er ferdig å spytte ut yngelet.
Ok ,har kanskje bare vært uheldig da
Mest sansynlig har du det, men min oppfatning er at når de først er begynt å leke så tar det ikke så lang tid før de begynner igjen. Kan jo nevne at mine får artemia og røde mygglarver, kanskje det har noe med produktiviteten å gjøre
Får satse på det . Mine ser ut til å være veldig kresen i matveien, ihverfall kan jeg ikke se at de spiser bortsett fra når de får røde mygglarver. Så derfor fores de nesten bare med dette. Håper de setter igang igjen snart
Du får ha lykke til, gøy å få til oppdrett på disse og se yngelen vokse opp
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap