- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt forgiftning. pleace hjelp (side 3)
Nitritt forgiftning. pleace hjelp (side 3)
Ja, han sa så. Så jeg regna med at han visste hva han snakka om. Så nå bytter jeg 1/3 av vannet morgen/formiddag. og 1/3 av vannet seint på kvelden. Jeg håper at jeg klarer å bærge de stakkars fiskene mine. Jeg venter fortvilt på det store akvariet mitt så jeg kan forberede det slik at jeg får fiskene ut av nitritt forgiftninga. Dem får så lite mat som overhode er mulig. Jeg har allerede bytta 1/3 av vannet idag etter at jeg kom hjem fra jobb. Også skal jeg bytte nå i kveld.
Postet 21.10.09 kl 14:43
Husker jeg og fikk beskjed om at vannbytter var bortkasta tid en gang, men jeg har selv berga fisker på den måten etter en ammoniakkforgifting.
Det er sant at skitt blir virvla opp hvis det var det han mente med "nitritt", men da får du jo også fjerna skitten hvis du bruker slamsuger! Fjernes det ikke, råtner det og det produseres nitritt.
Jeg synes du er flink jeg, og du har den rette innstillinga når du gjør det du kan for å berge fiskene. Stå på, så blir alt bra igjen snart!=)
Det er sant at skitt blir virvla opp hvis det var det han mente med "nitritt", men da får du jo også fjerna skitten hvis du bruker slamsuger! Fjernes det ikke, råtner det og det produseres nitritt.
Jeg synes du er flink jeg, og du har den rette innstillinga når du gjør det du kan for å berge fiskene. Stå på, så blir alt bra igjen snart!=)
Postet 21.10.09 kl 14:46
Postet 21.10.09 kl 15:48
CowgirlDet går ikke så bra. Jeg snakka med en ekspert som har vokst opp med akvarium og han sa at jeg gjorde det bare vondt verre å bytte vann hele tia. Fordi nitritten blir virvla mye opp hver gang man heller nytt vann oppi karet.
Det han påstod der er jo direkte latterlig! Kaller han seg selv ekspert eller var det dine ord? Uansett, den påstanden er jo et krystallklart bevis på at han overhodet ikke har peiling på det han snakker om en gang, fordi han med de ordene viser med all tydelighet at han ikke vet hva nitritt er.
Nitritten er ikke noe som "virvles opp" eller legger seg på bunnen, det er et giftstoff oppløst i vannmassene!
Postet 21.10.09 kl 18:24
Han blir sett på som ekspert/akvarieguru. Så da regna jeg med at han kunne faget sitt, men ingen er feilfri. Det hadde vært en veldig kjedelig verden hvis alle var feilfri. Selv eksperter tar feil av og til. Det kan også være at han missforstod meg. Men i alle fall så er jeg godt i gang med vannbytter og det akter jeg å fortsette med til nitrittnivået er der det skal være. Jeg har bytta 50% pluss at jeg har slamsugd bunnlaget veldig godt. Kom ikke til overalt i karet, men fikk tatt det værste. Så skal jeg måle igjen om en times tid å se hvordan nivåene er da.
Postet 21.10.09 kl 19:34
Postet 21.10.09 kl 20:45
Som alle skriver her virvles ikke nitritt opp i vannet. Det denne "guruen" kanskje mente, og som til en viss grad er riktig er at bakteriekulturen i filtret kanskje vil komme raskere i gang uten vannbytte, fordi bakteriene har masse mat (nitritt) tilgjenglig, men det vil antaglig koste fiskene dine livet, så som alle skriver her er nok vannbytter og fòringsstopp den beste veien å gå.
De innvendige filterne er noe elendige greier spør du meg. Knøttlite filtervolum i forhold til pumpekapasitet.
Et utvendig filter er å anbefale.
De innvendige filterne er noe elendige greier spør du meg. Knøttlite filtervolum i forhold til pumpekapasitet.
Et utvendig filter er å anbefale.
Postet 22.10.09 kl 13:44
Ja, det var nok det han mente. Men jeg akter ikke å misste flere fisker nå. Til nå har jeg missta 5 fisker på grunn av nitritt forgiftninga. Ja, innvendige filtere er noe dritt for å si det rett fra levra. Når kontoen min er enig så kommer jeg til å skaffe meg et utvendig filter. Man må ha det. Jeg tok å målte nitritten etter å ha bytta vann. Lot det gå ca 1 time og jeg måtte se 2 ganger på testvannet for det var orange. Gliser. Jeg skal nå holde på med vannbytter til nitritt forgiftninga har godt over.
Postet 22.10.09 kl 13:51
"Når kontoen er enig"...hehe Ja, det er to som har et ord med i laget når noe skal kjøpes inn, det er kontoen og en selv. Synd at det som oftest er kontoen som har veto rett :p
Et tips bare, når det gjelder senere kjøp av nytt, utvendig filter. Kjøp på nett. Du sparer hundrevis av kroner på det, selv om porto kommer i tillegg. Det kan ofte koste dobbelt så mye for samme tingen i en butikk som den gjør fra en nettbutikk! Så det er mye penger å spare på det.
Husk nå bare på det, at når du har fått ditt nye utv. filter, så setter du det opp og kobler det til, og så lar du BEGGE filterne stå og gå sammen i minst 6 uker, helst lenger. Jeg pleier å la det gå mellom to og tre måneder med samkjøring av filtere når jeg skal bytte, for å være helt sikker på at det nye filteret har fått en solid bakteriekultur.
Hvis man bare kobler opp det nye filteret og tar bort det gamle med en gang, så er man plutselig tilbake på start igjen, med nitritt pga nytt filter uten bakteriekultur. DET er det mange som enten ikke vet om, eller glemmer.
Tips for innkjøp av filter er Eheim Pro 2222, det passer i din 60 liter. I tillegg har det stor nok bio-kapasitet til at det også kan brukes til et noe større akvarium, f.eks. et hundreliters, dersom du skulle skaffe deg det senere.
Jeg har kun Eheim filtere som utvendige filtere. Ingenting kan sammenlignes med deres pålitelighet og kvalitet
Et tips bare, når det gjelder senere kjøp av nytt, utvendig filter. Kjøp på nett. Du sparer hundrevis av kroner på det, selv om porto kommer i tillegg. Det kan ofte koste dobbelt så mye for samme tingen i en butikk som den gjør fra en nettbutikk! Så det er mye penger å spare på det.
Husk nå bare på det, at når du har fått ditt nye utv. filter, så setter du det opp og kobler det til, og så lar du BEGGE filterne stå og gå sammen i minst 6 uker, helst lenger. Jeg pleier å la det gå mellom to og tre måneder med samkjøring av filtere når jeg skal bytte, for å være helt sikker på at det nye filteret har fått en solid bakteriekultur.
Hvis man bare kobler opp det nye filteret og tar bort det gamle med en gang, så er man plutselig tilbake på start igjen, med nitritt pga nytt filter uten bakteriekultur. DET er det mange som enten ikke vet om, eller glemmer.
Tips for innkjøp av filter er Eheim Pro 2222, det passer i din 60 liter. I tillegg har det stor nok bio-kapasitet til at det også kan brukes til et noe større akvarium, f.eks. et hundreliters, dersom du skulle skaffe deg det senere.
Jeg har kun Eheim filtere som utvendige filtere. Ingenting kan sammenlignes med deres pålitelighet og kvalitet
Postet 22.10.09 kl 14:46
Ja, det er sant det som du sier her. hehehe. Kontoen har mere vett enn det jeg har. flirer.
Det var bra du sa det der med filtere, det hadde jeg ikke tenkt på og jeg visste ikke om det heller, det skal jeg jammen huske på neste gang. Det at man kan samkjøre filtrene. Torsdag i neste uke får jeg det nye karet mitt som er 180 liter. Jeg gleder meg sånn til det at det er helt sprøtt. Kan man spare så mye på å kjøpe det igjennom en nettbutikk? Å gått ta banen. Jeg sluker alle råd og tips jeg blir gitt her som en svamp. Nå er det lenge siden jeg tok ut det første innvendige filtre som jeg hadde. Det er vel alt for seint å koble det til igjen nå? Eller? Jeg bare spør jeg.
Det var bra du sa det der med filtere, det hadde jeg ikke tenkt på og jeg visste ikke om det heller, det skal jeg jammen huske på neste gang. Det at man kan samkjøre filtrene. Torsdag i neste uke får jeg det nye karet mitt som er 180 liter. Jeg gleder meg sånn til det at det er helt sprøtt. Kan man spare så mye på å kjøpe det igjennom en nettbutikk? Å gått ta banen. Jeg sluker alle råd og tips jeg blir gitt her som en svamp. Nå er det lenge siden jeg tok ut det første innvendige filtre som jeg hadde. Det er vel alt for seint å koble det til igjen nå? Eller? Jeg bare spør jeg.
Postet 22.10.09 kl 14:56
Endret: 22.10.09 kl 14:57
Postet 22.10.09 kl 15:46
Endret: 22.10.09 kl 15:49
Postet 22.10.09 kl 15:51
At nettbutikker ofte bare tar halve prisen er faktisk tilfelle.
Et eksempel. En gang trengte jeg en ph-test kjapt. Så derfor måtte jeg gjøre noe "uvanlig" for meg, jeg måtte dra og kjøpe den i butikk. Hadde ikke tid til å vente på nettbutikk-bestilling. Så jeg dro til en vanlig zoobutikk i nærheten.
Der skulle de ha 129,- kr for en Tetra ph-test!
Til sammenligning tar Aquamanias 59,- kr for samme testen....!
Så det lønner seg definitivt å kjøpe på nett. Men selvsagt må man samle opp litt så det blir noen ting på bestillingen. Det lønner seg jo ikke og drive og betale porto for småsaker som en enkelt fôrboks og lignende.
Det har med portotakster å gjøre.
F.eks. en boblekonvolutt Smartpost koster jo 65 kr å sende uansett om man legger en liten pinsett i den eller stapper den med stein
Et eksempel. En gang trengte jeg en ph-test kjapt. Så derfor måtte jeg gjøre noe "uvanlig" for meg, jeg måtte dra og kjøpe den i butikk. Hadde ikke tid til å vente på nettbutikk-bestilling. Så jeg dro til en vanlig zoobutikk i nærheten.
Der skulle de ha 129,- kr for en Tetra ph-test!
Til sammenligning tar Aquamanias 59,- kr for samme testen....!
Så det lønner seg definitivt å kjøpe på nett. Men selvsagt må man samle opp litt så det blir noen ting på bestillingen. Det lønner seg jo ikke og drive og betale porto for småsaker som en enkelt fôrboks og lignende.
Det har med portotakster å gjøre.
F.eks. en boblekonvolutt Smartpost koster jo 65 kr å sende uansett om man legger en liten pinsett i den eller stapper den med stein
Postet 22.10.09 kl 15:59
Endret: 22.10.09 kl 15:59
Postet 22.10.09 kl 16:02
Jeg har et spørsmål. Og det lyder som følger. Hvis jeg skulle være så heldig å komme meg ned på gult nivå igjen, altså 0 nitritt, hvor mange ganger etter gult nivå måling må jeg bytte da. Altså om jeg kan stoppe opp med daglige vannbytter eller må jeg holde på noen dager ekstra? Jeg spør for jeg har ikke peiling.
Postet 22.10.09 kl 16:18
Jeg ville målt før første vannbytte. Er den gul ville jeg droppet vannbytte og målt om kvelden. Er den enda gul hadde jeg målt neste dag, men om den er oransje tar du vannbytte. Når du har målt gult et par dager både morgen og kveld kan du prøve å fore litt mer hvis du forer veldig lite nå. Mål om kvelden igjen, og holder det seg gult et par dager etterpå bør karet være innkjørt.
Dersom du skal ha flere fisk etterhvert kan du gjerne måle i et par dager etter det også, så du får fulgt med om det gikk for fort for filterbakteriene eller ikke.
I mine velinnkjørte kar måler jeg gjerne før vannbytte en gang i uka eller ved mistanke om noe galt, sykdom etc.
Dersom du skal ha flere fisk etterhvert kan du gjerne måle i et par dager etter det også, så du får fulgt med om det gikk for fort for filterbakteriene eller ikke.
I mine velinnkjørte kar måler jeg gjerne før vannbytte en gang i uka eller ved mistanke om noe galt, sykdom etc.
Postet 22.10.09 kl 16:31
Endret: 22.10.09 kl 16:36
Postet 22.10.09 kl 16:33
Jeg gjorde en aldri så liten oppdagelse idag og det var en død snegle. Så bare det tomme skallet. En annen snegle fant jeg død i går. Da drev fiskene å forsynte seg av den. Jeg snakker da om den gule eplesnegla. Ville ikke at den skulle forpeste vannet så jeg tok den ut. Skallet putta jeg oppi karet igjen etter å ha skylt det grundig. De gule sneglene har også begynt å spise opp de sandsneglene som jeg fikk tak i. Dem var visst veldig glad i dem også. Pluss at jeg hadde helt dekt overflata med flyteplanter og nå har jeg snart bare halve plantemengden igjen. Ja, riktig gjetta. De gule sneglene elsker akvarieplantene mine...
Postet 23.10.09 kl 17:43
Hei sveis, Merete.
Atte, jeg har aldri sett at eplesnegler eter sandsnegler. Gjør de virkelig det?
Men det jeg egentlig skulle si var at glem nu ikke å innkjøre det nye filteret til 180-literen. Ellers ender du opp med samme nitritten som du nu har hatt i 60-literen.
Skjønner godt du gleder deg masse, det blir artig, men fall ikke for fristelsen med å ha fisk oppi for tidlig.
Hvilket filter har du bestilt til 180-literen?
Atte, jeg har aldri sett at eplesnegler eter sandsnegler. Gjør de virkelig det?
Men det jeg egentlig skulle si var at glem nu ikke å innkjøre det nye filteret til 180-literen. Ellers ender du opp med samme nitritten som du nu har hatt i 60-literen.
Skjønner godt du gleder deg masse, det blir artig, men fall ikke for fristelsen med å ha fisk oppi for tidlig.
Hvilket filter har du bestilt til 180-literen?
Postet 23.10.09 kl 21:18
Ja, dem gjør det. Dem holder antallet nede. Mine gjør ivertfall det av en eller annen grunn. Nei, jeg skal ikke falle for fristelsen å gjøre samme tabbe. Gliser. Pumpa som jeg har bestilt er en Eheim Classic 2213 filter, som er beregna på akvarier opp til 250 liter. Og akvariet jeg har bestilt er på 180 liter så jeg tror jeg skal kunne ha ei pumpe som mestrer oppgava ganske godt. Hvor lenge må jeg kjøre det akvariet før jeg kan putte fiskene oppi? Jeg har hørt at man kan putte fiskene oppi når akvarievannet er krystallklart. Tenkte å bruke den utvendige pumpa pluss den pumpa jeg har i akvariet nå.
Postet 23.10.09 kl 21:25