- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Noen her inne som har erfaring med marsvin? (side 3)
Noen her inne som har erfaring med marsvin? (side 3)
Postet 11.11.09 kl 11:24
FiskeAlexJeg lå merke til nå at den ny marsvinen spiste sin egen avføring, er dette normalt? noe de gjør for å holde magen under kontroll, har hørt om andre dyr som gjør dette pga denne grunnen, men er dette noe marsvin også gjør?
Ja, det er normalt og de skal gjøre det for å få i seg all næringen. De gjør det første gangen fôret har passert tarmsystemet, for å bearbeide næringsstoffene en gang til. Hvordan de vet om det er første eller andre gang det kommer gjennom er uvisst, men de spiser altså ikke alt
Jeg gir ikke våre marsvin C-vitamintilskudd, fordi med det kostholdet de har, så er det proppfullt av vitaminer. De får daglig massevis av grønnsaker - skal si budsjettet vårt for grønnsaksinnkjøp har steget etter at disse to pelsdottene kom i hus
Rød paprika er en slager, og veldig næringsrik. Persille har du nevnt og den er også full av vitaminer. De spiser gulrot og salat, agurk og diverse andre grønnsaker vi prøver ut. Kjøpte f.eks. et par maiskolber til dem, og det gikk ned på høykant
Noen typer grønnsaker vil ikke våre to ha, som f.eks. stangselleri (det stod anbefalt i en bok) men andre typer grønnsaker tygger de i seg i rekordfart.
Det finnes ingen bunn i de små magene deres, de spiser og spiser og spiser
Det anbefales å gi dem tørrfôr i form av pellets, ikke slike tørkede biter av ulike ting som mais osv. Med pellets er alle bitene like, og hensikten er at de da ikke kan velge bort visse næringsstoffer og la noe ligge.
Vi gir våre marsvin Beaphar care +. Det skal visst være bra. Og skal man lytte til ekspertene og det som det snakkes om på diverse forum, så finnes det noe enda bedre, og det som er toppen av kransekaka når det kommer til gnagerfôr er Oxbow. Selges kun hos utvalgte forhandlere som er smådyrklinikker og veterinærer. Når vår pose med Beaphar er tom, skal jeg gå bort på veterinærklinikken her og kjøpe en pose med Oxbow
PS!
Vi bruker samme type bur-strø som Loomis nevner; allspon.
Postet 11.11.09 kl 13:46
Endret: 11.11.09 kl 13:48
Ok, var det jeg tenkte meg, at det var normalt at de gjorde dette. men måtte spørre
jeg gir heller ikkje mine vitamin tilskudd i drikkevannet, jeg gir de heller godt med vitamin rik mat, som persille, brokkoli. Mine liker ikkje paprika, har prøvd rød og gul, ikkje prøvd den grønne enda, men de to jeg har prøvd har de ikkje rørt.
jeg har allerede kjøpt en slik marsvin blanding til de, så jeg får vente til den er tom så får jeg gå over til care +, har det til hamstrene våre.
jeg gir heller ikkje mine vitamin tilskudd i drikkevannet, jeg gir de heller godt med vitamin rik mat, som persille, brokkoli. Mine liker ikkje paprika, har prøvd rød og gul, ikkje prøvd den grønne enda, men de to jeg har prøvd har de ikkje rørt.
jeg har allerede kjøpt en slik marsvin blanding til de, så jeg får vente til den er tom så får jeg gå over til care +, har det til hamstrene våre.
Postet 11.11.09 kl 15:01
Postet 11.11.09 kl 15:31
Som jeg skrev tidligere så fyller vi den skålen som jeg linket til. Da har du inntrykk av hvor mye vi gir. (Du har sikkert en lignende skål.)
Fyller bl.a. med paprika, blomkål, brokkoli, fennikel...
Gulrot plasserer vi i noe lignende dette. Da kan de jobbe litt med maten
Kommer som regel i tillegg til skålen, men det er ikke hver dag de får gulrot.
Størrelsen på gulroten er ymse. Stor nok til at den ikke glir ut av holderen med én gang
Stangselleri som Mona nevner er ikke så populært her heller. Det blir spist, men det er når alt annet er oppspist.
Dine dyr er jo små. De spiser selvfølgelig mindre.
Fyller bl.a. med paprika, blomkål, brokkoli, fennikel...
Gulrot plasserer vi i noe lignende dette. Da kan de jobbe litt med maten
Kommer som regel i tillegg til skålen, men det er ikke hver dag de får gulrot.
Størrelsen på gulroten er ymse. Stor nok til at den ikke glir ut av holderen med én gang
Stangselleri som Mona nevner er ikke så populært her heller. Det blir spist, men det er når alt annet er oppspist.
Dine dyr er jo små. De spiser selvfølgelig mindre.
Postet 11.11.09 kl 15:58
Endret: 11.11.09 kl 16:02
FiskeAlexMen jeg kom til å tenkte på en ting til, hvor mye av grønnsaker gir dere daglig? en halv gulerot pr. marsvin eller en hel? osv.
Av en vanlig "voksen" gulrot får mine en halv hver daglig, i tillegg til ca et-to salatblader hver, noen ganger får de salat to ganger om dagen Rød paprika elsker mine, så det får de ofte fordi det er rikt på c-vitamin.
Frukt er de ikke særlig begeistret for. Av det jeg har prøvd har de ikke rørt noe særlig. Men jeg skal fortsette og prøve, for det er mye c-vitaminer i en del frukt.
Kiwi er neste frukt på listen å prøve ut, siden jeg leste tips om det og den er vitaminrik.
Postet 11.11.09 kl 16:23
Endret: 11.11.09 kl 16:24
Okei. mine ser ut til å spise litt av eple, men ikkje appelsin.
har funnet en lite over ting som er rik på c-vitamin.
kanskje dette hjelper deg også
pr 100 gram.
Appelsin 63mg
Brokkoli 123mg
Blomkål 79mg
Jordbær 68mg
Grønnkål 169mg
Karse 70mg
Kiwi 98mg
Nyper 840mg
paprika 100/200/200mg (kommer ann på hvilken farge)
Persille 308mg
rosenkål 127mg
Rødkål 60mg
Savorkål 58mg
Solbær 181mg
Spinat 54mg
har funnet en lite over ting som er rik på c-vitamin.
kanskje dette hjelper deg også
pr 100 gram.
Appelsin 63mg
Brokkoli 123mg
Blomkål 79mg
Jordbær 68mg
Grønnkål 169mg
Karse 70mg
Kiwi 98mg
Nyper 840mg
paprika 100/200/200mg (kommer ann på hvilken farge)
Persille 308mg
rosenkål 127mg
Rødkål 60mg
Savorkål 58mg
Solbær 181mg
Spinat 54mg
Postet 11.11.09 kl 16:43
Postet 11.11.09 kl 18:02
Det er søren meg ikkje til å bli klok av ved å lese på alle de norske sidene som tilbyr informasjon om marsvinene. Det står ofte veldig mye det samme på mange av sidene, men enkelte ting er virkelig som dag og natt.
Nå leste jeg nettopp at to hanner som er kjønnsmodne absolutt ikkje kunne gå sammen, men hvis de var kastrert så kunne de fint gå sammen.
Jeg må si at jeg synes det høres mye mer logisk ut det som er blitt sagt tidligere i denne tråden, om at adfærden deres ikkje vil bli annerledes, og hvis disse to marsvinene det gjelder sloss til en av de blør, vil de aldri kunne gå sammen uansett om man kastrerer eller ikkje.
Jeg har lest at det er helt vanlig i en marsvin flokk at det er en som er den dominante, og at det er denne som er sjefen, som ska ha først mat ifra matskålen o.l.
Noen her inne som har noen erfaringer angående dette? Hvordan oppfører den dominante seg iforhold til den andre? og motsatt.
Nå leste jeg nettopp at to hanner som er kjønnsmodne absolutt ikkje kunne gå sammen, men hvis de var kastrert så kunne de fint gå sammen.
Jeg må si at jeg synes det høres mye mer logisk ut det som er blitt sagt tidligere i denne tråden, om at adfærden deres ikkje vil bli annerledes, og hvis disse to marsvinene det gjelder sloss til en av de blør, vil de aldri kunne gå sammen uansett om man kastrerer eller ikkje.
Jeg har lest at det er helt vanlig i en marsvin flokk at det er en som er den dominante, og at det er denne som er sjefen, som ska ha først mat ifra matskålen o.l.
Noen her inne som har noen erfaringer angående dette? Hvordan oppfører den dominante seg iforhold til den andre? og motsatt.
Postet 11.11.09 kl 21:13
Postet 11.11.09 kl 22:52
Postet 13.11.09 kl 20:43