Oppdrett av malawi (side 3)

Piraya
hva mente du nå*?:)



Er det bra eller dårlig mener jeg? og hva legger du i bratt?
Det var et tulleinnlegg, bare. Bildene står på høykant hos meg, så derfor ser det så bratt ut
hehe. skjønner har ikke helt taket på det kameraet se men jeg kan ikke se yngel i munnen hennes enda da. gleder meg til hun spytter
forresten! gode nyheter fikk tilbake 80l min i dag
Det er bra! Hos meg har endelig Golden hoa fått 60 literen. Satt inn en rot, litt planter og en steinrøys og brått er ho mye roligere. Ho svømmer rundt sjekker området, så får håpe ho finner ro til å slippe yngelen nå
så bra at hun roet seg ned
ja eneste problemet er at jeg ikke har noe sted å ha 80l. Men tenkte at nå skal jeg prøve meg på et lite prosjekt Tenker på å lage et bord til karret med "innebygd" 28l så det skal bli morro og se hvordan blir

Tar gjerne imot tips på dette
Shiramor
Hvordan har du delt inn yngelkarret ditt? Bruker du glassplate eller har du kun bålåfilter(synes det er det jeg seg) som deler opp karret? og hvordan har du lagd den fødekassa di? Hvordan får du den til å flyte?
Da har hun spyttet Endelig eneste problemet er at det er kun en yngel!:S hvorfor er det bare 1?:S
Yngelboks og skillevegg.
Det følger gjerne "flotører" eller bøyler med yngel-pose og yngel-boks for å feste disse, men det passer ikke til akvarieramma, blir for urolig, ligger for lavt i vannet osv.
Jeg fester de med alge-magneter, sånn som du skraper alger med, vet du
Noe de fleste har liggende. Husk bare på yngelen ved vannskifte. Flytt boksen midlertidig, eller reguler høyden på den så yngelen har vann hele tiden, men ikke så mye at de rømmer over kanten

Jeg legger også litt småstein i bunnen så yngelen skal føle seg trygge. De vil gjerne bli angrepet nedenifra av voksne fisk. Da er det også betryggende å ha festet boksen eller posen godt med magnetene.

Den første skilleveggen laget jeg av en stor bit blåfiltermatte. Tilpasset høyde og bredde i akvariet, og skjærte ut "innmaten" så det stod igjen
en 5 cm bred ramme. Festet myggnetting på med nål og nylontråd.
Ble ikke helt fornøyd med den fordi den var for myk og måtte støttes opp.
Så fikk jeg tak i en bit pleksiglass og skjærte til den på samme måten.
La på 0,5 cm for å være sikker på at den skulle passe helt (malawi-yngel oppsøker små sprekker og hull). Setter den heller litt på skrå.
Festet svart myggnetting på denne ramma også, og passet på at det ikke ble "lommer" som yngel kan rote seg bort i.
Støtter den opp med steiner og sugekopper (uten å lage sprekk til rømningsvei). Det blir så stort felt med netting her så jeg trenger ikke å ordne med ekstra rør osv for filterpumpe. Setter bare vannstrålen mot nettet så blir det nok utskifting av vann i begge rommene.

Sånn ser den ut:

[External Image]

Her står den mellom ungfisk (delfin) og yngel (Golden):

[External Image]
smart. skal prøve å få til noe lignende men først må vi jo se om jeg får fler tyggende hoer:P trenger ikke dele inn et akvarie til en liten fisk:P
Kan hende hun er for ung og uerfaren, eller at det bare var ett egg som ble befruktet. Blir nok flere neste gang.
Jeg vet ikke hvor mange yngel denne arten bruker å spytte på en gang, men det varierer kanskje fra 20 - 40 stk. Alder på mor har noe å si også.
Blir vel ekstra bortskjemt denne tassen nå da?
hehe. det kommer den til å bli ja tror det er første kullet til denne hoa så var ovverrasket over at det ikke gikk galt før, men er spennende selvom det bare er den ene da Når skal jeg begynne å mate den? og hvor mange ganger om dagen? når kan jeg flytte den? nå ligger den bare å gjemmer seg og er ikke interressert i mat
Gratulerer forresten med avkommet

Stakkar, den er sikkert nervøs fordi den er ensom. Yngel holder gjerne sammen i små grupper, men enkelte kruser rundt på egen hånd (finne).
Pass på at den har en dunge med småstein den kan gjemme seg i, eller lag til noen miniatyrhuler eller sprekker.
Kan hende en yngel-pose med litt småstein i er nok for den også.
Den vil lete etter mat fra første dag. Noe finner den selv (mikrodyr, alger mm), men den vil sikkert ha litt malawi-fòr også.
F.eks en bitteliten bit malle-tablett som kan ligge på bunnen. Sånn i begynnelsen til den blir tryggere.
Så kan den få finknust flakfòr. Når den / de blir større så er det populært med finknust malawi-pellets (pepperkvern) som har ligget i bløt litt.
Artemia er også digg som godbit.
Finnes forresten mye godsaker, bare pass på at det er tilpasset malawi (pga feil protein i annen mat).
Lykke til.
PS: Har barnet fått et navn?
Bilde?
Shiramor
PS: Har barnet fått et navn? Bilde?


hehe. ikke enda men samboeren min finner nok på noe hun pleier det så svikter nok ikke. skal prøve å ta bilde men den er godt gjemt
Ja det bilde var umulig å det:P men den er liten og helt svart hehe
Vel, får oppdatere jeg og da

Golden hoa my tygde og tygde OG TYDGE, selv når ho var helt sprekkferdig og ikke klarte å lukke munnen så fortsatte ho.

I mellomtiden oppdaget jeg brått en zebra i storkaret som var rimelig "ferdigtygget" (om det er et ord!) så jeg tok henne oppi. Ho stresset som en villmann og jaget opp golden hoa veldig. Ho svømte konstant rundt og opp og ned og fant ingen ro i det hele tatt. Men etter en dag viste det seg at ho hadde ingen yngel i munnen og selvom jeg ikke kunne se noen yngel i karet så valgte jeg å ta henne ut igjen og over i hovedkaret. (ho spiste bra mens ho tygde så ho var ikke avmagret)

Golden hoa roa seg igjen og fortsatte og tygge. Brått en dag var haka tom men ingen yngel å se. Jeg lot henne gå der en liten stund til for å fôre henne opp før jeg tok ho opp i storkaret igjen.

Til nå (en uke senere) ser jeg kun 5 fine zebra hoer og 2 små lilla hanner med knall blå øyne (er det vanlig?)

Men i dag så jeg brått en liten tass til inne i en plante. Den var samme farge som zebraene men virket litt smalere i kroppsformen. Kan dette være en golden yngel? Jeg har prøvd å søke rundt etter bilder av bittesmå golden yngel men det er ikke noe særlig og det er vanskelig å skille zebraene fra den evt golden bortsettfra størrelsen og fasongen.

Det jeg har sett er at alle zebraene mine har en flekk på hodet men det har ikke den siste, lille jeg har sett...

Uansett så har jeg yngel og zebraene spiser som bare malawi kan :P

Veldig morsomt at zebraen lekte i karet. det er første malawien min som har lekt i karet! Golden hoa kom ferdig tyggende fra Tyskland :P
Hvor lenge bør jeg vente før jeg flytter yngel fra et karr til et annet?
OI! da jeg tittet inn til yngelen i dag tildlig la jeg merke til at yngelen hadde skiftet farge. Etter litt observasjon så la jeg merke til en annen bevegelse i karet og der var det enda en yngel så jeg har to yngel visst morro, da er den ikke alene alikevel stakkar;D skal prøve å få tatt noen bilder, men har ikke fått noen bra enda
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap