Fått meg 14 liters akvarie! (side 3)

Tiniuspuza
Men nå har jeg gjort noe sikkert ingen av dere anbefaler(så det trenger dere ikke å si,hehe) Jeg fylte i vann idag og ph-greier til vannet. Kjøpte 1 hann kampfisk ikveld, og 2 hu guppyer + en hann. Så har jeg også en algespisende fisk som jeg ikke vet hva heter. Den er hvertfall liten, sort og brune prikker på. Skal heller oppdatere dere om hvordan det går.


Tiniuspuza
Er vel ikke noe vits i å fortelle hvordan det går eller oppdatere med noen bilder, for dere har tydeligvis bestemt dere for at alt det jeg gjør nå er galt. En smule oppgitt! At fiskene lever, spiser og svømmer rundt og herjer rundt der inne er tydeligvis ikke en positiv ting.


Disse innleggene skrev du den 12/11 og natt til i dag, den 19/11. Du tror at siden fiskene har overlevd den første uka, så vil det sikkert fortsette sånn, men dessverre vil det ikke det. Dette var det folk forsøkte og fortelle deg tidlig i tråden.

Det er bare gått en uke. Det har ikke rukket og oppstå nitrittforgiftning i karet ditt enda, men det kommer... om en ukes tid fra nå.
Akkurat nå har du sikkert ammoniakk i akvarievannet, noe som er giftig for fisk, det også. Men det som virkelig er dødelig for fisk, er nitritt, og det kommer altså om en ukes tid for da har det gått 14 dager siden du satte inn fiskene. Innkjøringsprosessen i et akvarium følger en biologisk, fast og forutsigbar prosess, og det er det ingen snarveier utenom.

Skriv inn igjen her og fortell oss hvordan det er i siste halvdel av neste uke.... Da vil du ha problemer. Nitritt kommer etter ca 14 dagers drift med fisk, og det er da fiskene begynner og stryke med. Først begynner de og oppføre seg rart, kanskje gisper de etter luft, ligger bare i et hjørne, de begynner og spise dårlig eller ikke i det hele tatt, noen bare dør, og noen blir syke før de dør. Dette fordi de lider av nitrittforgiftning, noe som skjer når man setter fisk i et akvarium for tidlig før filteret er innkjørt. Og når du i tillegg har hele 5 fisk i en så liten vannskvett, vil forgiftningen bli skyhøy.

Siden vi som har hatt akvarium en stund vet hvordan dette vil gå, så prøvde alle og advare deg på forhånd, i starten av tråden. Men du ville ikke lytte til det som ble sagt, og kjøpte trassig fisk likevel. For mange, og for tidlig.
Alt du er opptatt av, er å klage over at folk er negative. Men det er de ikke. Ingen er negative, vi forteller bare hva som vil skje! Det er det du ikke ser forskjell på. Vi bare er realistiske, for vi vet hva som vil skje. Dette trodde du ikke noe på, og ferdig med det.

Om en ukes tid eller to ser vi sannsynligvis nye innlegg fra deg, der du er temmelig fortvilet og spør hva som skjer med fiskene dine. Det er akkurat slik det pleier å bli med nybegynnere som på død og liv ikke vil høre på de innledende rådene de får.

Det er bare synd at det er fiskene som må lide for det.
Jeg skjønner ikke en gang at dere gidder å svare trådstarteren. Dette blir for dumt!
Han/hun har bestemt seg for å ikke høre på noen andre enn seg selv, og skriver nok mye av dette kun for å irritere.
Jeg skriver ingenting av dette for å irritere, men heller fordi jeg blir litt småirritert. Fra både dyrebutikk og venner i etterkant så har jeg fått høre hvor tidlig de har kjøpt fisk og fisken har klart seg den.
Fikk høre at det holdt at akvariet var i gang i 2-3 dager før fisken kom på plass, og at det også kunne gå bra med en gang.
Fikk også høre i dyrebutikken at hvis vannet var veldig ille med en gang så kom fiskene til å dø allerede første dagen.

Selv om ting kan skje, så er det ikke garantert at det alltid vil gjøre det.

Dere kommer ikke til å høre noe mere fra meg på en stund.

heisann...
Boraras merah her er jo en stim fisk..+ den er jo middels er den egnet for nybegynner?
hvor for lager dei akvarium som er så små når di nesten ikke kan brukes til noe fisk?
Går jo ann å ha reker, snegler eller bare planter i (:
Er vel egentlig litt enig i at det ikke burde vært solgt så små akvarier, ettersom de blir for små for fisk.
Men så er det jo noen som tjener penger på det, og da vil de ikke akkurat slutte og selge :P
men hvorfor lager dei et kar som ikke er bra for fisken..?
d er jo dyreplageri.men det er jo sant at det går bra til reker å sneiler.men men..
Synes det er enda værre når de har kampfisker i disse bittesmå karene i dyrebutikken ): Synes ikke noen fisk skal ha under 40 L og leve på. Og i såfall må det være små fisk (:
Disse små karene kan vel også bli brukt til yngel for en litn periode. Kanskje dumt om man tenker på vannverdier osv men.. :/
Tiniuspuza
Jeg skriver ingenting av dette for å irritere, men heller fordi jeg blir litt småirritert. Fra både dyrebutikk og venner i etterkant så har jeg fått høre hvor tidlig de har kjøpt fisk og fisken har klart seg den.


Omtrent det samme sa en kollega av meg her om dagen.. Han har et 30 liters akvarium knadd fullt med forskjellig fisk (10 tetra,10 guppy, ancistrus, indiske glassmaller, to dvergciklider, eplesnegler mv. ) Og han insisterte på at det gikk bra. Riktignok hadde et par stykker dødd siste uka, men "det hadde jo gått bra lenge!" sa han, og trasket avgårde til dyrebutikken og bladde opp lommeboka for noen nye. -Lenge for ham var TRE måneder, for han kjøpte akvariet tidligere i høst.

Så hvis du også synes det holder at "fisken klarer seg" i stedet for å ha det optimalt, og at det går bra noen måneder, fremfor at den lever 5-10 år som mange av fiskene faktisk kan gjøre, -så fortsett slik..

Men spør deg gjerne om hvorfor vennene dine ikke utvider akvariehobbyen sin, men i stedet gir bort eller selger etter en stund...
Jeg synes det er bra at det fremdeles lages små akvarier. For oss som liker små bettaer og killier er det ikke spesielt praktisk å måtte ha minst 40 liter til hver art, og flere av de små artene trives helt fint i en godt innredet 15-20 liter, for å ikke snakke om at kar på den størrelsen er fine som små plantekar eller rekekar, eller som første kar til små yngel.

Jeg ville ikke brydd meg med rekekar hvis jeg måtte ha hele 40 liter til dem lissom, har ikke uendelig med plass heller. Og å fore opp bittesmå yngel i en slik 'enorm' vannmengde er heller ikke særlig praktisk.

Så jeg synes de burde selge dem, men kanskje de burde være pålagt å opplyse om at det er svært få fisker som kan holdes i så små kar, eller enda bedre, at hver fiskeart de selger MÅ ha en detaljert profil som henger godt synlig i butikken, med minimum karstørrelse og hvor store de blir, om de er stimfisk osv.
Bare et lite innspill fra meg,jeg kan ikke se at dette har blitt anbefalt når jeg leste raskt i mellom alle svar:
Skift vann i akvariumet regelmessig,og gjerne oftere nå i startfasen til bl.a filteret har blitt innkjørt.(la vannet få rom-temeperatur,ikke ha i for kaldt vann)
Hvis du har planter som går i oppløsning,ta ut disse for det vil forsterke mulige giftstoffer i akvariet.
Lykke til
Liv skal behandles med respekt
Jeg startet med å tenke at så flott at hun har tatt kontakt på forumet FØR hun setter i gang, kjempefornuftig jente! De fleste finner frem til forum og hjelp når det først begynner å skjære seg. Så hvorfor tar hun ikke til seg hjelp og råd? Det er meg en gåte?

Utrolig frustrerende å lese denne tråden. Så mange gode råd, og forslag og så gjør trådstarter det stikk motsatte. Hun har spurt og spurt rundt seg helt til noen sa det hun ville høre for da var det liksom greit å kjøre på. Gir blanke f i at 20 personer her inne sier det samme, de fleste med lang erfaring innen akvaristikk. Så lenge èn selger i dyrebutikken og hennes venner er enig i hennes ønsker. Jeg vil røske litt opp i naiviteten her. Man tror at folk i dyrebutikker vil dyrenes beste, men de vil (stort sett) selge, det er det som er jobben deres. Dessuten kan du ikke ta for gitt at de kan så mye om fisk heller, de skal kunne litt om ALLE dyrene i butikken (det finnes selvsagt unntak, vil ikke tråkke noen på tærne. Steder med stor akvarieavdeling har gjerne ansatte med god snøring, men en liten sjappe med kun de vanligste fiskene (som jeg fikk inntrykk av her) har ikke nødvendigvis en veldig fiskekyndig person.

Aner ikke hvor gammel trådstarter er, men det nytter ikke lenger å stryke henne med hårene, og oppmuntre og ønske lykke til. Jeg vil at hun forstår at det er levende dyr, det er LIV, hun eksperimenterer med. Hadde hun hatt den samme holdningen om folk rundt henne sa at det gikk greit å holde en katt og noen hamster i samme bur?
Og det er så unødvendig å eksperimentere med dette, det har blitt gjort før, og det funker ikke. Er det nødvendig at man må oppleve at det går galt selv, kan man ikke høre på erfaring?

Og jeg lurer veldig, synes vennene hennes at å ha en stim neontetra som levde i noen måneder var en suksess? Tror de at fisk har en levetid på noen måneder???

Men hun vil lære the hard way. Det virker ikke som fiskeliv betyr stort her, men jeg håper hun føler litt dårlig samvittighet når de forgiftes og pines sakte til døde om ca en/to ukers tid. Hun ble advart, og gjorde det likevel.

Hun vil vel ikke lese tråden mer, og hun vil neppe si fra når det går galt, i frykt for at folk nå vil si "I told you so". Jeg håper at ingen gjør det. Og jeg blir glad om hun kommer tilbake hit og er blitt noe mer ydmyk etter å ha fått sin egen erfaring.
Så jeg kommer med et lite råd til fremtiden.
Fremfor å kjøpe nye fisk hver uke (det blir dyrt!), spar heller litt penger og kjøp et større kar, 60-100l er det fint å starte med. Kjør det inn gjerne i en måned uten fisk, og være måteholden når du kjøper inn fisk. Sett deg inn i det i forkant, hvem passer sammen? Jeg tenker ikke bare på hvem spiser ikke opp hverandre, men de må like samme temperatur, hardhet og surhet på vannet. Tenk at her skal fisken din tilbringe sitt liv, gjør det du kan for at den skal få et godt liv, det er ditt ansvar når du anskaffer et dyr.
Titt i fiskebasen, gjør deg opp en mening, og spør gjerne her inne igjen, når du har satt deg litt inn i ting. Det er sånn du vil lære. Men du må være litt ydmyk, det vil ikke alltid være slik at du vil få høre det du vil høre. Sånn er det ellers i verden og. Og ha respekt for det som lever!!!
Fiskene mine lever fortsatt, og har ikke hatt noen dødsfall eller problemer underveis!
Tenkte dette var passe irriterende å høre. At jeg faktisk har klart å holde fiskene mine i live, for ifølge dere så skulle de jo svømt opp-ned for et par uker siden
Plussmedlem
Tiniuspuza
Fiskene mine lever fortsatt, og har ikke hatt noen dødsfall eller problemer underveis! Tenkte dette var passe irriterende å høre. At jeg faktisk har klart å holde fiskene mine i live, for ifølge dere så skulle de jo svømt opp-ned for et par uker siden ;)


Hvilke holdninger har du egentlig til hold av dyr og i dette tilfellet fisk? At fiskene dine har levd i knappe 6 uker er ikke en seier og noen grunn for deg til å utbasunere at "dette var passe irriterende å høre".

Vet du at eksempelvis neontetra har en forventet levetid på 5 til 6 ÅR? Ja, år, ikke uker, ikke måneder.
At du har unngått nitrittdøden foreløpig er jeg jublende glad for, på fiskenes vegne. Men de kommer aldri i livet til å leve ut sin fulle alder. Med et minimum av stell og jevnlig mattilgang kan kanskje enkeltindivider hangle med til de er et år eller to, men ingen av dem vil noen gang kunne feire sitt tredje leveår.

Du utviser en arroganse og standhaftig umodenhet som jeg finner direkte skremmende. Hva får deg til å tro at du vet bedre enn folk som har hatt dette som hobby i flere tiår? Jeg vet at jeg i beste demokratiske ånd må tillate deg å ha slike meninger, men jeg trenger overhodet ikke akseptere dem og la de gå uten tilsvar.
Plussmedlem
Tiniuspuza
Fiskene mine lever fortsatt, ...Tenkte dette var passe irriterende å høre.

Fiskene overlever fortsatt, er vel ordet her.
Blir som å stenge en siberian husky innendørs i en blokkleilighet. Den dør ikke av det den heller. Den overlever, men livet er ikke spesielt godt.
vil bare vise min støtte til trådstarter.
Akvariebutikken lurte deg ikke.
Tror det går bra med 2 hunnguppy og en hann, samt kanskje en kampfisk. Men algespisern derimot kommer til å vokse ut av karret om det ikke er en otocinclus , og otocinklus kan vare vrien å få til å trives alene og hverfall i et så lite karr.
i og med at hver fisk trenger 3 (til 2) liter hver, er fire fisk maks anbefaling. Men når guppyen får yngel (som dem klarer helt selv ), må du jo gi bort non, selge eller auksjonere bort, eller finne et kar til(, sikkert noen som gir bort et 40, 60 eller 80 liters karr her). Men kampfisken og dem voksne guppyene sørger nok for at det ikke blir mange.
Men å passe på en 14liter er mer nitidig arbeid enn å ha (feks) en 60 liter, feks kan ferier bli mer vrient da en 60 liter fint kan stå 3 uker (med dem rette fiska).
Kristian Strømmen
i og med at hver fisk trenger 3 (til 2) liter hver, er fire fisk maks anbefaling


Denne liter pr. fisk regelen brukte vi nybegynnere tidvis på 80-tallet. Kunnskapsnivået er kommet litt lengre siden den gang.

Mener du f.eks at en Paroonhai,Praktbotia eller Gibbi kun trenger 3-(2) liter?
Dette er kun ett eks. da det etter min erfaring er helt nytteløst å bruke den formelen. Alt er avhengig av hva slags art det er snakk om, og ikke minst: filtreringen. (Nybegynnere pleier ikke å sørge for den beste filtreringen.) Tetra er en aktiv fisk og må være fler. Ergo er selvsagt 10-12L vann helt uansvarlig.

Jeg sier ikke at det ikke går med fisk i 14l kar. Det gjør det. Men jeg synes personlig det er et dårlig råd med matematisk utregning av karstørrelse, og særdeles til en nybegynner. Nano kar er for de mer erfarne. At fiskene til TS lever sier igrunnen ingenting. Loomis har rett: de overlever.

Det er tidvis litt mye hysteri rundt fisk og karstørrelse. Det skal jeg innrømme. Men her er det snakk om såpass få liter vann at det er uansvarlig dyrehold å drive på denne måten.
Jovial
Denne liter pr. fisk regelen brukte vi nybegynnere tidvis på 80-tallet. Mener du f.eks at en Paroonhai,Praktbotia eller Gibbi kun trenger 3-(2) liter?
neida det mener jeg ikke. Sa heller ikke det, men at jeg trodde det passer med Guppy. Ikke med algefisk, og småskeptisk til kampfisken men tror det skulle kunne gå bra.
(Når det gjelder neontetra derimot hara blitt lurt om dem sa hu kunne ha 10 neontetraer i butikken, men det ble vel sagt tidlig i tråden så bra a ikke kjøpte det, og hverfall ikke 10).

Du svarer jo på det helt selv:
Alt er avhengig av hva slags art det er snakk om.
Nano kar er for de mer erfarne.
Det er tidvis litt mye hysteri rundt fisk og karstørrelse.
Og håper akvarieholdet gir så mye mersmak såpass raskt at når guppyene får yngel (eller hverfall før sommern ) blire kanskje klinking tell med en 40 liter eller kanskje hu kan får et 60liter karr annonsert her under gis bort rubrikken?
Guppy har ikke noe å gjøre i 10-12l vann. Ei heller tetra! Da står vi igjen med kampfisken. Det kan nok gå. Men pleeeeease ikke bruk matematikk ved beregning av fisk i kar. Det er avlegs.

PS: Om guppyene ikke har fått yngel før sommeren er det ihvertfall noe seriøst galt.

Forøvrig: GOD JUL!!! Til alle over og under vann -

Enten lyver du, eller så evner du ikke sette deg inn i andres lidelse. Total mangel på empati overfor andre levende vesener er ingen god egenskap.

Det hersker ingen tvil om at fiskene dine har svømt i giftig vann i mange uker nå, og hatt det fryktelig. At de overlevde viser bare èn ting; artenes fantastiske evne til å overleve selv når omgivelsene gjør sitt beste for å ta livet av dem.

Du irriterer ikke meg, men jeg må tilstå at litt småkvalm blir jeg. Jeg syns bare det er gyselig at du viser så total mangel på respekt for fiskenes liv.

Hvor mange ganger i denne perioden har du testet for nitritt med dråpetester?


Tiniuspuza
Fiskene mine lever fortsatt, og har ikke hatt noen dødsfall eller problemer underveis! Tenkte dette var passe irriterende å høre. At jeg faktisk har klart å holde fiskene mine i live, for ifølge dere så skulle de jo svømt opp-ned for et par uker siden ;)
Til trådstarter:

Det du ikke forstår er at det er en viss forskjell på å overleve og det å ha bra livskvalitet.

Jeg ser en del på animal Planet, og også programmene som heter dyrepolitiet. Der ser jeg i nesten hvert program hunder og katter som har tilbragt hele sitt liv i et lite bur. Der har de sovet, spist og gjort fra seg, og ofte ligger de på et tykt lag med avføring. Men dyrene lever likevel. De får til og med valper (= formerer seg) i disse omstendighetene. Men ingen normalt oppegående person vil påstå at hundene har hatt et bra liv.

Likevel, når det er snakk om fisk - ja da er det helt greit. Dette minner veldig om "det er da bare en fisk", dessverre.

Jeg forstår ikke hvorfor det er mer godtatt, mindre uetisk, å skaffe seg fisk uten å sette seg inn i hva som kreves av stell, enn det å skaffe seg en hund eller katt uten å skaffe seg nødvendig informasjon.

Jeg kan jo bare minne om at dyrevernloven også gjelder for fisk:

§ 1. Kva dyr lova gjeld.
Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.

§ 4. Tilhaldsrom.
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.

Uten at jeg legger noe mer i dette enn en ren påminnelse om at selv akvariehold er omfattet av lovverket.

Jeg kjenner bare at jeg blir litt trist på en lille juleaften, når du påpeker at fiskene (som faktisk kan leve i årevis - enkelte fisk kan bli 40 år!) lever etter 6 uker, og atpåtil tror at det skal irritere noen her. Hvis du tror det irriterer de som har svart deg tidligere - da har du kraftig misforstått hensiktene med svarene du har fått. Hensikten er ikke å være negativ eller "slem", men å ivareta fiskenes rett til et godt liv, og mane til at du tenker gjennom hva du bruker karet til, og hva som kreves. Dette er aldri for mye forlangt når det gjelder andre dyr, så hvorfor er fisk mindre viktig?

At andre gjør noe er ikke et argument. Du ville vel aldri hatt en hund i et bur hele sitt liv, og vise til at andre folk har det, hundene lever, og derfor er det greit.

Du har forresten hatt flaks med at samboerskapet ditt har gått bra. De fleste kampfisk liker ikke andre fisk med fargerike finner, så at kampfisken din ikke har barbert guppyen din er flaks. Heldig for deg at kampfisk har personlighet og at adferden varierer mellom individene.

Forøvrig synes jeg det er flott at fiskene dine lever, og jeg håper du tenker deg nøye om og ser om det er noe du kan gjøre for å øke trivselen for fiskene dine. Kanskje ønske deg et større kar til fiskene dine i disse juletider? Dette er en fantastisk givende hobby, bare man setter seg inn i kva som kreves.

God jul og godt nytt år!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap