Hvor mye salt? (side 3)

Brukte doseringen som Ektozon oppgir og la på 2 gram. Altså 4G på 10 liter. Standard ville vært 2G på 10 liter. T-skje er litt "unøyaktig" så jeg brukte vekt. Det er godt at mulig at hvis man peiser på og tilsetter så store mengder at det blir nærmest som et kraftig saltbad at GH vil øke noe. Men da ser jeg strengt tatt ikke helt poenget. Det vil isåfall ikke være mye til nytte i vanlig ferskvannskar som standard dosering. Nå tenker jeg i forhold til GH selvfølgelig. Ved salt som behandling av bl. hvitprikk og andre parasitter blir saken en helt annen.

Vi får bare være enig om å være uenig her.... men jeg har nå ihvertfall prøvd
Plussmedlem
2 gram pr. 10 liter blir vel også en god del mere enn hva Ektozonprodusenten anbefaler?
Ukentlig for "forebygging"...
Wöchentlich 2 schwach gehäufter Teelöffel (10 g) auf 100 l Aquarienwasser in etwas Wasser gelöst und im Becken verteilt.
Dette tilsier 1 gram pr. 10 liter.

Det står også sterkere doser i bruksanvisningen, men da snakker vi jo om sykdom.
Hos meg står det følgende i bruksanvisningen:
" a) for permanent use: dissolve 4 slightly heaped teaspoons (20 g) per 100 l aquarium water and add to the aquarium"

Dette er Ektozon fra Dose Aquaristik KG.

For alt jeg vet finnes det kanskje flere typer? Jeg har kun produktet fordi det fulgte med i en pakke da jeg trengte et kar kjapt på Tam Alna ifjor.
Jovial
T-skje er litt "unøyaktig" så jeg brukte vekt. Det er godt at mulig at hvis man peiser på og tilsetter så store mengder at det blir nærmest som et kraftig saltbad at GH vil øke [I]noe[/I]. Men da ser jeg strengt tatt ikke helt poenget. Det vil isåfall ikke være mye til nytte i vanlig ferskvannskar som standard dosering. Nå tenker jeg i forhold til GH selvfølgelig. Ved salt som behandling av bl. hvitprikk og andre parasitter blir saken en helt annen.


I akvariebutikken fikk jeg måla oppgitt i t-skjer, og det er jo et ganske så standard mål, mer en godt nok til å brukes i kakeoppskrifter, og dem skal vi jo både spise og helst smake godt. Mens å måle salt i gram er meget upraktisk i daglig bruk.

Men kan ikke skjønne annet enn at 4gram er langt fra en t-skje.

En t-skje og selv to (ei heller tre) ville ikke bli saltbad eller et sterkt saltbad, om en skulle sjekke om det påvirka Ghen med akvariesalt.

Nå har jeg hverken pakkningsvedlegget (som jeg beklageligvis ikke brukte tidligere tråden heller) eller pakka, esken, akvariet, bøtta eller testen for hånden, men jeg får vel og teste til hælja. Uansett ingen fare for at jeg bruker opp saltet, den esken jeg fikk anbefalt for over 10 år siden er enda ikke tom, så detta ekke no butikkene tjener penger på.
Plussmedlem
Jovial
Hos meg står det følgende i bruksanvisningen: [I]" a) for permanent use: dissolve 4 slightly heaped teaspoons (20 g) per 100 l aquarium water and add to the aquarium"[/I] Dette er Ektozon fra Dose Aquaristik KG.


Skulle være den samme som jeg linker til (DOHSE AQUARISTIK KG).
Tyskspråklige trenger tydeligvis mindre enn engelskmenn...
Kristian Strømmen
Men kan ikke skjønne annet enn at 4gram er langt fra en t-skje. En t-skje og selv to (ei heller tre) ville ikke bli saltbad eller et sterkt saltbad, om en skulle sjekke om det påvirka Ghen med akvariesalt.


Men du bruker vel ikke saltet i kun 10l vann? Mengde salt bør jo stå i forhold til antall liter vann. Som nevnt over anbefaler Ektozon 4 toppede t-skjeer - mer spesifikt - 20 G pr 100l vann. Når man reduserer antall liter, (som jeg gjorde) reduserer man jo antall Gram salt også. Forholdet blir jo likt... eller tar jeg feil???

Som jeg sa så er det kanskje mulig at mye større mengder Ektozon vil øke GH, men da lurer jeg på hva poenget er? Derfor jeg testet med standard dosering
Loomis
Skulle være den samme som jeg linker til (DOHSE AQUARISTIK KG). Tyskspråklige trenger tydeligvis mindre enn engelskmenn... :)


He-he..... Såvidt jeg erindrer så finnes det 2 forskjellige måter å måle enheter på: tysk og... ehhh... husker ikke helt.... men tviler på at dette gjelder gram salt. Det var vel Dh? (men nå er jeg på tynn is altså...)
Plussmedlem
Mulig engelske teskjeer har en annen størrelse
Men gram er gram, og liter er liter.
Ja, cups og teaspoons er en helt annen verden som britene og amerikanerne bruker. Men det jeg tenkte på var en mer "akvarie-relatert" enhet.... Men har hverken tid eller ork til å sjekke det ut nå.... Oooops... her gikk tråden seriøst OT ser jeg... Beklager
Ingen fare å ha en teskje i en bøtte vann.
Var vel borti det og over da jeg testa og fikk gH i underkant av 6 (la oss si 5),
da jeg hadde tilsatt nesten en teskje ved hvert vannbytte etter jeg begynte å bytte bare bare en 10-15 liter hver gang (som er nå nylig).

Man må jo og la det få stå ei good stønn og løse seg opp, og vannet må ha (minimum) romtemperatur, samt røres i, før man kan måle no forskjell.

Og da er det jo et poeng å måle hvordan det påvirker gHen, når det i praksis ofte kan bli mer salt enn dem anbefaler, når akvariesalt inneholder stoffer som bestemmer gHen.


I praksis blire til at jeg tilsetter en teskje akvariesalt for hvert 30% vannbytte, da blire mere enn fire teskjer i 100l, og fiskene trives fint i det (0 probs.),
da holde gHen seg under 3 og langt under 10.


Så en salttablett til hvert 30% vannbytte ekkeno prob. men vil vel tro det holder lenger med løst akvariesaltsalt på boks,
men en akvariesalttablett til hvert andre 30% vannbytte vil vel holde lenge, hakke no behov for å øke gHen heller i c-j's akvarium.
Joda, Kristian. Ektozonsalt er ikke nødvendigvis negativt. (dog litt artsavhengig) Men ved anbefalt dosering i et ferskvannskar er det ikke et middel til å øke GH.
Sa ikke det var middel til å øke gHen, men at den påvirker gHen... ja. Og hos meg har den økt gHen til over 3 (men under 6).
Og hos meg har det aldri økt GH. Enhver får gjøre sine egne erfaringer, tror jeg. Salt er et mye omdiskutert tema. Det spiller nok også en rolle hvordan karet er innredet forøvrig
Må man bruke akvarie salt eller kan man bruke vanlig salt?
må man bruke akvarie salt eller kan man bruke vanlig salt?

har brukt litt akvarie salt i mitt 120 liters akvarium me guppy å platy
Salt
du kan godt bruke "Vanlig" salt uten jod, i akvariet, men helst bruk rent havsalt uten tilsetningstoffer og antiklumpemidler ol,.
derfor anbefales "akvarie salt" som er rent hav salt Nacl,.
eller man kan bruke samme saltmixene som man bruker for saltvannsakvarier
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap