Lake skywalker (side 3)

Hvis jeg bare hadde kunnet se noe ansikt på "Klædden" skulle jeg kommet med det gamle visdomsordet;
"...og han hadde et ansikt kun en mor kunne elske"! )

(hehe)
Vært på hyttetur noen dager. På veien hjem kjøpte jeg en gruppe med Neolamprologus multifasciatus. Hadde skjedd litt av hvert i akvariene når jeg kom hjem. Både Brevis og Prinsessen av Burundi har fått yngel. Det negative som hadde skjedd er at den ene klovnefisken min hadde forsvunnet til min sønns store fortvilelse. Den har antaglivis dødd og blitt spist av slangestjernen. Jeg tror det er hannen som har dødd, men er ikke sikker. Noen som vet hvordan man ser kjønnsforskjell? Litt kjedelig å kjøpe feil kjønn til den jeg har. Har hørt at alle klovnefisker er født som gutter, men at noen forandrer kjønn til jenter så er vel uanset tryggest å kjøpe en hann.
Sommeren har kommet og akvariene nærmer seg kokepunktet.
Er et stykke igjen til kokepunktet, men temperaturen på akvariene liger på 29-30 grader. Tatt vannbytte både i går og i dag for å holde temperaturen nede. Blir slitsomt hvis jeg må gjøre dette hver dag gjennom hele sommeren. Litt usikker på hva som lønner seg også. Å ha kaldtvannsbytter hele tiden eller å holde en mere stabil temperatur. selv om det er varmt. Skrudd av varmekolber og varmekabler, men har egentlig ingen hensikt da disse ikke slår inn når det er så varmt alikevel.
Vært på ferie i to uker. Når jeg kom hjem hadde timeren til lyset på reolen gått i stykker. 7 akvarier har stått med lyset på hele tiden. I tillegg var akvariene på over 30 grader. Dette har resultert i at en hel koloni med Brevis, en koloni med Multifasciatus og en haug med Endlers Guppy en god del Victoria ciklider og ei hue Kongo munnruger har gått dukken. Har fått byttet timer og ordnet temperaturen. Må prøve å få fyllt opp karene igjen.

Hvis noen kan hjelpe meg med Neolamprologus multifasciatus, Brevis og ei hue 'Kongo munnruger. så er jeg inntrisert i å kjøpe
Trist velkomst etter ferien.
Om ikke annet så er OAKs harrytur til Nols og Zomässan 25. september en fin anledning for å skaffe erstatninger.
Det er fremdeles en stund til, men jeg skal i hvertfall benytte anledningen og skaffe meg erstatninger for tanganyikaene jeg fôret ihjel tidligere i sommer.
Skywalker
Det negative som hadde skjedd er at den ene klovnefisken min hadde forsvunnet til min sønns store fortvilelse. Den har antaglivis dødd og blitt spist av slangestjernen. Jeg tror det er hannen som har dødd, men er ikke sikker. Noen som vet hvordan man ser kjønnsforskjell? Litt kjedelig å kjøpe feil kjønn til den jeg har. Har hørt at alle klovnefisker er født som gutter, men at noen forandrer kjønn til jenter så er vel uanset tryggest å kjøpe en hann.

vis du ikke har allerede funnet ut, så er hunnen størst,
Ting har begynt å gå seg til, men fortsatt litt lite fisk i reolen etter sommerens uhell. Har fått kjøpt meg en klovnefisk noen koraller og en reke som jeg ikke husker navnet på. Skal få lagt ut bilder senere. Overasket over hvor bra det går med saltvannskaret. Trodde det skulle være vanskeligere. Vannet er krystallklart vannverdier er bra og virker som både fisk og koraller trives.. Mye mindre jobb med det en med Ferskvannskarene. Er fortsatt på utkikk etter flere Tanganyika fisker da spesielt Neolamprologus mulrifacsiatus. Har lagt ut annonse og fått noen svar, men virker som de fleste Tanganyika akvarister bor en dullion mil unna meg.
den som er størst av klovnefiskene er nok hua.
Fikk en litt annen forklaring på dette med Klovnefisk på Tam Alna. En klovnefisk alene er gutt/kjønnsløs. Når man får to blir den ene jente. Derfor hvis man har en klovnefisk og man ikke vet kjønn. Kjøp en ung klovnefisk og saken løser seg selv. Ofte er det den største som er jente, men ikke nødvendigvis.
Fikk to nye innbyggere i Tanganyika karet i går, et par Astatotilapia burtoni.
Skjer noe uforklarlig i saltvannskaret. Vær gang jeg kjøper en ny klovnefisk forsvinner den. Alt går bra i et par uker så forsvinner den.
Kan det være den ene klovnefisken som er aggresiv mot den andre?
Har du sett noen merker/sykdomstegn på den, eller er fisken sporløst forsvunnet?

Høres jo ut som et helt lite mysterium. Kanskje du kan snike deg innpå karet når det er mørkt og se om det skjer noe misstenkelig?
Endel akvarier kan skifte helt "karrakter" når lyset er av. Spesielt med saltvann. En liten lampe i en krok, vil gi nok lys til at du kan se om noe skjer når du har nattesyn.
Kan være at den ene er aggresiv mot den andre, har tenkt den tanken Fordi den ene har vært i karet i flere mnd uten at noen har rørt den. Virker litt rart også fordi jeg ikke har sett noe krangel eller jaging. Har heller ikke sett noe tegn til noe sykdom. Har tittet mye inn i karet også når det er mørkt, men noe er det og det skjer når det er mørkt. Får den var der når jeg la meg, men borte når jeg sto opp.
Høres ut som du burde rigge opp kamerea-overvåkning.

Dersom det er mulig, kunne det kanskje være en ide å skifte ut klovnefisken, så den kommer et annet sted hvor den ikke automatisk er sjefen. Så kan du få inn to nye klovnefisk som gjerne vil være mere harmoniske?

Problemet med dette er jo det med kjønn på fiskene, har forstått det slik at en hunn ikke kan gå tilbake til å være en hann. Da kan den jo fort skape problemer om den blir plassert i et annet kar hvor det allerede er klovnefisk.
Da har jeg gjort et nytt forsøk med klovnefisk, har gått bra i to uker. Har også kjøpt en annen fisk som jeg selvfølgelig har glemt navnet på. er en slags pussefisk.
Stund siden jeg har skrevet her nå. Er noe kaos her hjemme nå etter helgens messe på Lillestrøm. Oslo akvarieklubb hadde stand på hobbymessa som ble en stor sukse, Har kjøpt nytt saltvannsakvarie siden sist jeg skrev. Et 250 liters Red sea max. har endå ikke fått startet det opp. Skal ha en opprydning i flere av karene mine. Har mistet litt kontrollen hva jeg har i de forskjellige akvariene. Måtte tømme en 180 l for vann da jeg skulle fange ca 50 kuli ål som skulle stilles ut på messa. All fisken oppi det karet havnet rundt i forskjellige kar. Har planer om å få opp en liten reol til. Lyst å prøve meg på noen forskjellige dvergreker. Tanganyika akvariet skal få seg en real oppusing i kveld. Måtte ta ut all stein og en del fisk som skulle brukes på messa, så jeg har tenkt å gjøre om en del på innredninga.
Har fått igang saltvannsakvariet. Syns det bråker vel mye. Spent på hvor lang tid det går før fruen begynner å klage. Er uanset hennes feil, var hu som sa skal det akvarium i stua så blir det saltvann. Karet er uanset flott. (Red Sea Max 250) Veldig spesielt lys i det. Gleder meg til å begynne å fylle det opp.
Sparesset
Vi vil gjerne se bilder :)

Da får jeg prøve å få til det. Har hatt planer om å oppgradere bildene både på gamle og nye kar, men er treig, dessuten s..... jeg på å ta bilder.
Godt nytt år
Ønsker alle akvarievenner og dere andre som titter innom denne aktive tråden et godt nytt år.
Kom hjem til et mareritt i dag. Masse fisk lå død i 400 literen. Blandt annet Alfa hannen av Frontosaene mine. Todde alt gikk bra etter alle strømbruddene som var her, men har fått nitritt forgiftning. Foreløpig får jeg bare utslag i det ene karet. Blir vannbytter hver dag en stund fremover nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap