Testing av vann etter 10 dager - hva kan jeg forvente? (side 3)

He, he, he, gjett om jeg kjenner meg igjen. Akkurat det samme gjorde jeg.

Planlegg i hvert fall ikke et for lite kar. Det største mitt er på 125 liter, og jeg angrer på at det ikke er på minst 180.

Aquamanias har gode priser på akvarier, men det vet du sikkert allerede.
Ja, jeg har ymta frampå om hvilke skap som må flytte ut av stua for at jeg skal få mitt eget akvarium...

Men i går målte jeg igjen 0,05, eller enda litt lysere. Hvis jeg måler 0 i dag, og 0 i morgen, er det fremdeles risky business å sette ut 5 kileflekkrasbora i morgen ettermiddag? Og er 5 kileflekkrasbora ok å sette ut samtidig, for lite eller for mye?
Syns det høres ut som en grei plan, SGS Når du får null på testen, sett inn de 5 småfiskene du nevner. Det er greit å få satt dem inn med det samme testen viser null, for "å oppmuntre filteret" til og få opp en enda større filterbakteriekultur. Gradvis og i etapper kan man sette inn fler og fler fisk. Antall pr gang er kanskje litt avhengig av fiskens størrelse og hvor mye de "griser". 5 små rasboraer er helt fint, de forurenser ikke så mye.

Takk for svaret, Mona. Nitritten var 0,05 her hos meg og 0,1 i butikken i dag, så det blir ikke fisk før tidligst til uka.

Ser også at kileflekkrasbora vil ha kaldere vann enn tropisk fisk flest. Akvariet holder nå 24 grader, men dette er antakelig for varmt for dem?

Så nå leter jeg etter en annen stim og kjenner at jeg blir litt sliten av å lete. Sikkert bare et nybegynnerproblem, etterhvert leser jeg meg sikkert til det.

Mens jeg venter på nitrittens bortgang, bør jeg fore forsiktig med litt flakfor ved inndraget til filteret?
Ja, de så jeg på da jeg så igjennom alle tetraene i stad. Glemte hva de het og fant de ikke tilbake! Men de stemmer både på vannverdier og temperatur. Og skal ha godt lys, noe som stemmer med at jeg gjerne vil ha reflektor over lysrøret. Har Juwel-karet rolig nok vann når det står "rolige vannbevegelser"?
Ja, det tror jeg går bra. Filteret vil roe seg etterhvert som det samler seg filterguffe i svampene.
Hvor ofte skifter du vatten på toppen? Om 1 1/2 uke skal jeg ta ut kullsvampen, fyller jeg blåsvamp bare opp så langt som kullsvampen nå tar, eller høyere?

(springende tema, kanskje, men heller det enn mange nye tråder )
Jeg har blåsvamp helt opp. Dvs, jeg har bare blåsvamp i Juwel-pumpa. Men du kan gjerne ha litt filtervatt på toppen. Hvor ofte du må skifte, avhenger av belastningen på karet og hvor mye planterester som flyter rundt. Du kan også skylle den i akvarievann når du bytter vann. Når du får fisk i karet, lønner det seg å fjerne visne blader og planterester hver gang du bytter vann, så varer den lenger.
Takk, Gurimalle! Lurer på om jeg skal skifte ut kullsvampen med blåsvamp allerede i dag, for kullsvampen gjør vel egentlig veldig lite fra eller til nå. Mens blåsvampen kan bli hus for enda flere gode bakterier?
Hos meg tok innkjøringen av karet ganske så nøyaktig 3 uker til jeg fikk 0 på nitritt test , jeg hadde masse planter i karet fra dag en da,tok ikke og fjernet døde planterester eller skiftet vann.. og maten karet gjevnlig med flakfor i disse 3 ukene, økte gradevis den siste uka for og se om jeg fikk no mer utsalg på nitritt, men det høyeste jeg målte på NO2 var 0.4 i innkjøringsperioden. Nå har karet stått i 8 uker og hatt et lite utslag på nitritt i uke 4 etter oppstart etter de fiskene kom i hus på 0,05, men det ordnet seg etter et vannskifte og mer forsiktig foring. Ellers har vannverdiene ligget stabile siden

Lykke til!


Da får vi se om det tar 3 uker her også
I dag måler jeg så godt som 0 på nitritt (har iallfall ingen fargenyanse annet enn gul), nitrat på 12,5 og ph på 7,2

Ph i krana har jeg målt til minst 7,6. Sier "minst" fordi JBL-testen går til 7,6 og testreagensen var kraftig blå, kanskje litt blåere enn 7,6. Er det akkurat på grensen når det gjelder ph-forskjell ved vannskifte, og hva kan jeg evt gjøre med det? Pleier ph å synke noe ved mellomlagring, er det jo ikke noe problem. Så jeg får teste det mellomlagra vannet før jeg skifter.

Mata filteret litt i går, gjør det igjen i morgen også. Kjipt at vi ikke har tid til å kjøpe fisk før onsdag! Men da får vi jo tid til å kjøpe vanndunker og skifte vann. Skal også kjøre en vanntest til på butikken, siden de målte høyere nitritt enn meg på fredag. Men så målte hun også nitrat på 5 og mente at den var litt høy...
Sukk, i dag måler jeg igjen 0,05. Er så spent at målingen skjer mens jeg lager middag! (iallfall etter at middagen er satt på...). Ser iallfall at jeg må ha flere dager på rad med 0 i nitritt før jeg kan stole på det, og så skal jeg vokte nivået som en hauk første dagene etter fiskeinnsett.

Filteret er mata i dag også, i tilfelle det hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap