Mats henrik's lille akvarieverden. (side 3)

Bilde 1- Guppykar

Bilde 2- OPpvekst M. Cyaneorhabdos flytter¨snart til karet på bilde nr. 3

Bilde 3-
Bilder
Bilde 1- P. Socolofi oppvekst

Bilde 2- Brochis- MAT!

Bilde 3- Brochis PS! Legg merke til de flotte fargene!
Oops... Dette er Ps. Socolofi oppvekst-kar
Oppdatering 8/6/10
Alt vel! Siden det snart er sommerferie kommer det til å bli pause i kjelleren, dvs ikke noen nye fisk, men gled dere til etter august! Da skal litt av vært skaffes B.l.a : L-134 og 10 stk C. Adolfoi. I Adolfoi-karet tenker jeg at jeg skal skaffe 1-2 maller, ikke noe vanlig ancistrus for å si det sånn, de har jeg nok av Gjorde rent i kjelleren (karrene) på søndag, og alt var bra untatt guppyene som har begynt å få den forbaska skrumpe-sykdommen. Det endte med noen avlivninger;( Karret til venstre i midten skal i hovedsak være oppvekstkar for coryer, derfor skal det en rot eller to (antakelig 1) oppi der etterhvert (vil kanskje ha et par maller der, slik at det ikke er tomt hele tiden) . Etter ferien skal jeg også prøve å få B. Splendens i lek, noe som har tips? I neste prosjekt, om en-to uker skal jeg flytte anci-ungene til eget oppvekstkar sånn at de kan vokse fortere og jeg kan få solgt dem. Gjorde rent i 137 literen igår, og alt vel der, men plantene blir ikke bra"! Nå er det puttet gjødsel oppi, og jeg håper på det beste

=D
Hei!
Nå er vi kommet hjem fra ferie, og nesten alt er bra med fiskene Det som ikke er bra er at det har kommet hvitprikk og skrumpesyke hos endler's guppyene, og at den siste grenmallen er død, antakeligvis av alder ;( Jeg har hatt den i 2 og et halvt år nå... det er rart å ikke se den rote rundt etter mat.. Ellers har jeg fortsatt et problem i karet på mitt soverom, (137 l) der vokser nemlig ikke plantene, nytt lysrør hjalp ikke, men har gjødsel, men den har ikke blitt puttet jevnlig oppi grunnet ferie ;( Penselalgene herjer vilt, og det ser ikke ut! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Noen som har forslag?
Ancistrus!
Nå er de største som er født i slutten av november i fjor, eller begynnelsen av desember 3, 5 cm store, og ja, det er ikke så stort for fisk på snart et år! Grunnen er jo at det er leksparet pluss 3-4 kull oppi der, heldigvis er hunnen også liten, så deter sånn cs 100 fisk der tilsammen utenom avlsparet. Nå må jeg snart flytte dem slik at de kan vokse litt fortere så jeg kan få solgt dem Fortsatt på jakt etter L-134, men er jeg heldig får jeg anskaffet noen i løpet av august nå

Plantene i min 137 liter vil ikke vokse lenger! Noen som har forslag? Lysrøret er ikke gammelt, gjødsel hjelper ikke, og de blir bare mindre og mindre! i midten av nesten alle bladene er det bare vevet igjen, og jeg får dem ikke til å gro! vannkvaliteten er heller ikke dårlig, så hva er det som er galt?

Er takknemlig for raske svar
L-134-peckoltia compta-
Nå er endelig L-134 i hus! Etter laaaaaang venting var jeg igår å hentet 4 stk på 4-5 cm! De er nydelige... Bilder kommer snart B)
Plussmedlem
Hei, Mats Henrik! På tide å skrive her nå? :P Hopper på her nå jeg. Artig tråd du har, og mange flotte akvarier! Flott var også den store reolen din! Syntes L-maller er artige, men har ingen nå. Har derimot stor interesse for corydoras, og det har jeg vel skjønt at du også har litt

Da skal jeg prøve å følge med så godt jeg kan her!
Grattis med nye fisk. Misunner deg virkelig L-134, de er jo så fine! Skjønner deg veldig godt i valg av C.adolfoi, har dem selv og de er mine øyenstener

Ser du skriver om at du vil ha B.splendens i lek. Fått det til? Mine holder på som galninger. Har ingen oppskrift egentlig, bare at de satte igang da de fikk et område i karet hvor vannflata står stille.
Heisann :)
Først Anders : Kjempefint at det er flere enn meg med malledilla i telemark! Ja, jeg er har sånn 50/50 coryer og L-dyra, og jeg koser meg mye med det Reolen er på 9*85 litere og 1 kar er oppdrett i drift av ancistrus, yngelkar maller - bare ancier der nå, 1 stk kar med L-134 + +. En annen malle jeg har planer om å sette opp kar til er L-239, de er rålekre! Er bare en i norge som har fått yngel på de, og hun kjøpte jeg L-134 av :-B C. Adolfoi skal skaffes, helst før jul, men da må det komme noen til en god pris som det ikke er så kang til

Anna! Har ikke fått til (egentlig ikke prøvd ennå) B. Splendens, men hva slags vannkvaliteter har du? Karret deres er så og så grodd igjen, så en opprydning der hadde nok hjulpet på div Skal ha en rot der og etterhvert, må bare finne en fin

Flott at dere skriver/følger med! keep up the good work

Bilde 1 - L-134
Bilde 2 - L-134
Bilde 3 - L-134
Plussmedlem
Helt 100% ærlig kan jeg nesten ingen ting om L-maller, bare de vanligste typen, liksom.. de er kjempeartige, men allikevel ikke en type fisk jeg har satt meg helt inn i. Når det blir begynt å komme opp fullt av L-nummer, føler jeg meg veldig newbie på det punktet..

Ja, moro at det er akvarister i Telemark også! Kjenner noen på Notodden, men ikke så mange.
Mine leker i PH 7 eller rett under 7 og GH på 1-2. Men de tåler(skal ha?) høyere verdier av begge deler. Tror de er litt allroundere på vannverdier.

Jeg tror det er viktigere at forholdene ligger til rette i form av rolig vann og flyteplanter enn vannverdier. Jeg ville sørget for å ha godt med planter i en del av karet. Ser tydelig på mine at de liker seg best i den delen av karet der plantene vokser til overflata(motsatt del av der utblåset til filteret er plassert) og flyteplantene dermed blir liggende. Forrige helg tok jeg en skikkelig opprydding i karet dems og det ble lite planter igjen i overflata. Det likte dem ikke i det hele tatt, og har ikke lekt siden da. Men regner med de starter igjen bare plantene får vokst litt.
Hehe, ja, jeg må nok rydde litt opp i B. Splendens karet ja, det er en haug med små valliser som tar hele(!) den ene halvdelen av akvariet, så da får jeg rydde grundig opp i den, og kankje få meg noen flyteplanter... Noen forslag?

Anders, jeg har malledilla, så jeg vet litt om de fleste maller, kanskje vi møtes en gang? Jeg er medlem i Aquaark akvarieklubb(se min profil) og der er det veldig trivelig Hva slags arter (cory) har du?
Plussmedlem
Jada, Mats Henrik, vi kan sikkert møtes en gang Tenker på å ta meg en tur på auksjon i Aquaark akvarieklubb snart. Er det auksjoner der nesten hver måned? Kan godt hende jeg melder meg inn også

Coryarter er det ikke så mange av hos meg ennå, dessverre. Reolen med de 3 98-litrene jeg har ble kjøpt for bare noen uker siden, men i det nederste akvariet (grunnet temperatur) har jeg Corydoras panda. Flotte fisker!

Har også 5 (hadde 6) Corydoras paleatus i en 54-liter, men disse står for salg. Grunnen er at 54-literen skal brukes som oppvekstakvarium og i-tilfelle-akvarium

Jeg har muligens muligheter for å få/få kjøpt billig noen green lasers februar neste år.. det er et stykke fram i tid, men tida går fort
3. akvarium i reol blir ganske garantert Corydoras adolfoi. Disse er utrolig vakre! Ser jeg disse til en OK pris ikke så alt for langt unna, bli det kjøp!

Og når jeg har disse, har alle hver sitt artsakvarium i reolen. Da er alle akvariene i reolen fyllt opp! *grøss og gru*
Men det blir nok litt bytte-på-opplegg her hos meg når det gjelder fisk, da foreldrene mine har nektet meg flere akvarier på årevis. Jeg måtte gå med på det hvis jeg skulle få kjøpe reolen, skjønner du.. ;P

Men jeg har veldig mange ønsker andre enn disse to også! Bare at det er de som står høyest på ønskelisten akkurat nå.
Hehe, ja, det er ikke alltid greit med for lite kar, jeg har jo en reol med 9 85 litere, men for 1 og et halvt år siden var min søster hjemme i sommerferien med kar og puttet ynglene fra hennes malawier oppi der, så jeg har to kar som jeg ikke har mine fisk i Tenkte meg en gurami-art i det ene, og de to andre blir maller rent mallekar i det ene, mens maller + guppy i det andre Jeg har B. Splendens og skal skaffe meg C Adolfoi + forhåpentligvis artskar med L-387, en flott fascinerende malle L-134'ene er helt nydelige her, og de vokser bra! To av dem er tykkere en de to andre, så kanskje det er 2 hanner og 2 hunner? Er vel lov til å være heldig De green laserne du mener er vel de til Mona? Hehe, bare lurer
Plussmedlem
Neida, er ikke fra mona Reolen kjøpte jeg faktisk fra mona.

"De grønne" fikk jeg tilbud om fra noen andre her på forumet

Og du- hvor sånn ca. ligger Ulefoss i Telemark igjen..? Er det ikke så langt unna Skien?
Plussmedlem
Endret litt på innlegget mitt, så jeg sier det i denne nye posten, sånn ca. hvor ligger Ulefoss i telemark? Ikke så langt unna Skien..? Tror muligens jeg har vært der, men husker nok ikke hvor det ligger
Vet du hvor Lunde er? Eller Bø? Ulefoss ligger ihvertfall ca. 45 minutter fra notodden Ulefoss ligger 30-35 minutter unna skien Har du hørt om Ulefoss hovedgård? Bor ikke langt derfra
Plussmedlem
Vet godt hvor Lunde og Bø er, er ofte i Bø, jeg

Nei, vet ikke hvor Ulefoss hovedgård er. Men det går nok an å finne ut av ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap