Nybegyners prøving og feiling i jakten på et velfungerende akvarium (side 3)

Der ser du, vi er jo skjønt enige. Når det kommer til stykket

HVA testen viser er på en måte irrelevant. Nå når jeg har funnet min base-verdi for Ph (7,0-ish), kan testen gjerne vise 6, eller 6,5. Det som betyr noe herfra og ut er at den ikke endrer seg nevneverdig
Grunnen til at jeg har rotet rundt med salt og prøvd meg fram, er for å finne denne baseverdien, så korrekt som mulig.

Og jeg tror jeg begynner like deg, siande. Du har også min favoritt-skrivefeil! Er ikek det kult!
Jeg bruker stavekontroll og litt tid på å lese gjennom innlegga mine for å luke ut flest mulig "ikek", hvis ikke hadde det nok florert av de

---------------------------------

Tilbake til prosjekt akvarium.

Jeg har ikke fått testet det glasset med vann jeg har hatt stående siden i går enda, men skal få det gjort i løpet av kvelden.

Var også en tur i Seigmann-byen i dag. Var innom dyrebutikken nede på sjøkanten (i nærheten av OBS). Veldig innholdsrik butikk. Likte gå å se på fiskene der.

Men samme greia der som i de andre butikkene jeg har vært innom siste tre-fire dagene; "alle" har siamesisk flying fox, og ingen har siamesisk alge eter. Litt frustrerende.
Må søke litt og lese litt og se hva som egentlig er forskjellen på de to. Planen var jo å bruke SAE som algespiser i karet. Skal gjøre litt research og se om siamesisk FF kan gjøre nytta like godt.

Jobber hardt med å overbevise meg selv om jeg KAN gi mindre mat. Funka i går, funker i dag. Kanskje i morra også? Venter med nye vanntester/bytter til onsdag og ser hvordan det går.

Ellers så hadde jeg håpet at en sulten Sebrafisk skulle være rask å hive seg over alger på glasset etc. på samme måte som Guppy. Men det ser ikke ut til å være tilfelle. Eller så er de bare ikke sultne nok enda... de er hvertfall kjappe å legge seg "down-stream" for Coryene når de begynner gnage i stykker tabletten sin.

Vasspesten og Rotalaen vokser fint, de andre plantene vil jeg ikke riktig uttale meg om ;p
De lever hvertfall, og det ser ut som om de holder på å komme seg litt. Mindre brunalger på de ser det ut som. Kanskje bare ønsketenkning?
Kranvannet som har stått et døgn (eller to) er nå testet (uten salt) til en liten nyanse mørkere enn 7,0. Men langt i fra 7,5 på skalaen. Jeg er fortsatt litt forvirra, men det går seg til etterhvert

Har vært veldig restriktiv med foring siden forrige vannbytte. Før det vannbytte var jeg oppe på nesten 25 på NO3. Dagens måling er bare en anelse mørkere i nyansen enn 12,5. DVS at økningen siden vannbytte har vært mer normal og at det nok er maten som har stått for mye av økningen i NO3.
Etter en slik måling har jeg bestemt meg for å vente litt med vannbytte. Hadde tenkt ta det i ettermiddag, men skal drøye litt. Tar ny måling i morgen og på fredag og ser hvordan det ligger an.

Nå må det snart bli lønningsdag, så jeg kan kjøpe mer fisk!!!
Komadyret
Må søke litt og lese litt og se hva som [I]egentlig[/I] er forskjellen på de to. Planen var jo å bruke SAE som algespiser i karet. Skal gjøre litt research og se om siamesisk FF kan gjøre nytta like godt.

De gjør nok ikke det, dessverre. Det er kun SAE som spiser penselalger. Av de to er nok SAE den beste algeeteren, men begge spiser gladelig annet fiskefôr siden de da slipper å jobbe så mye for føden

Det var forresten nylig en tråd om temaet "Hva er forskjellen på SAE og FF" enten her eller på NA. Skal se om jeg finner den igjen og linke til den. Flere gode eksterne sider med detaljforklaringer om forskjellene og hva man skal se etter for å gi sikker ID.

Linker
Algeeter link nr en

Algeeter link nr to

Et veldig godt bilde finner du i denne tråden. NB! Merk barteparet!

Legg også merke til det ene notatet i den ene linken. Flying Fox bør holdes alene, står det, da den er territoriell og vil være for seg selv. Jeg har alltid trodd de var en stimfisk/gruppefisk.
Takk mona

Godt lesestoff. Jeg fløer meg ganske komfortabel med å artsbestemme SAE vs. FF nå.
Jeg startet en tråd på dette, da jeg kom over en butikk som påsto de hadde Siamesisk FF :

Men også denne ser ut til å være mulig å skille fra SAE. I den samme tråden var det en som tipset meg om at Siamesisk FF var "handelsnavnet" på SAE, og at dette sikkert kunne forklare hvorfor de karene merket Siamesisk FF i butikken inneholdt noe som veeeldig så ut som SAE etter det jeg har lest meg fram til og bilder jeg har sett.

Lønning den 10de. Da blir det SAE (SFF iflg butikken), muligens et par Corydoras aeneus og kanskje litt mer Sebraer for å få på plass de som skal være i akvariet..
Komadyret
Var også en tur i Seigmann-byen i dag. Var innom dyrebutikken nede på sjøkanten (i nærheten av OBS). Veldig innholdsrik butikk. Likte gå å se på fiskene der.

Brukte litt tankevirksomhet for å skjønne hvilken by du hadde vært i, komadyret! Men kom så plutselig på at jeg en gang i min speidertid hadde vært innom uttrykket "harsta'væringa" om seigmenn - har jeg rett? (oppvokst på Bardufoss...)

Artig å lese om ditt akvarieliv, selv om jeg ikke til enhver tid henger med på disse ph-testene dine...
Stemme det ja. Har vært i Harstad-byen. Men ikke for å kjøpe "fyrtikka"

Og det Ph tullet, er akkurat det. Tull. Med en kjerne av seriøsitet. Har kommet fram til at mange Ph tester (de fleste) er unøyaktige, om ikke ideelle forutsetninger ligger til grunn. Eller, dråpetester er veldig konsistente og nøyaktige. Men de gir ofte feil verdi om ikke forutsetningene for testen er rett. Hardhet og gassinnhold har en god del å si mener jeg. Om du tester vann rett fra kranen er det større sjans for å få en korrekt verdi om du bruker strips enn med en dråpetest. Akvarievann med en viss hardhet, stikk motsatt.
Vis du har problemer med penselalger så er flyteplanter det beste som fins! Jeg gikk i nød til innkjøp av pistia pga. sykt mye penselalger, og nå er de vekke! Så skal det også sies at enkelte flyteplanter vokser så fort at det blir proppfullt i toppen.
Takke for tipset -Knut.

Det er mulig jeg til en viss grad kjøper meg SAE av litt feil grunn. Jeg har ikke penselalger. Jeg er på utkikk etter en generell algespiser som er en tanke mer dekorativ i et selskapskar enn ancistrus

Jeg løper selvfølgelig risken at SAE vil kaste seg over alt anna enn algene, men med litt restriktiv foring i karet (tror jeg begynner få taket på det nå) tror jeg nok den vil spise alger, og ta det andre som dessert

Var forresten å bytta det der koblingsuret i dag. 2-pakk til 89,-Kr på Claes Ohlson ble bare en plage for meg. Etter å ha testa 2 pakker (4 ur) gir jeg opp.
Bytta i "oppgradert" versjon til Kr 59,- for ett ur, og håper dette ikke mister all programeringa etter noen få dager. Dett er tross alt nesten dobbelt så dyrt (per ur)
Hei! Jeg har nå fulgt med i tråden din og tenkte å komme med et par av mine erfaringer, bare sånn i tilfelle det skulle være av interesse

Jeg har hatt SAE som algespiser og har nå ancistrus(ikke som algespiser da jeg ikke har alger). Det jeg erfarte med SAEne var at de var veldig effektive algespisere i starten. Men at de etter å ha blitt litt større ble veldig glad i for uansett hvilke type og ikke så glad i alger lengre. Du kommer helt sikkert til å bli kvitt alger med SAE, men jeg vil anbefale deg å kjøpe dem så små som mulig siden det er når de er unge de spiser alger. Men den er ikke en permantent algespiser slik ancistrusen er. Det gjør sikkert ingenting da du sikkert ikke kommer til å slite med alger hele tiden.

Også litt angående ph: Mitt kranvann holder ph 7,2 uansett om det måles rett fra springen eller om det har stått et døgn eller to. Men i samtlige tre kar her i huset synker den. Jeg har et kar for kampfisk og snegler og der vil jeg ha ph på over 7, og prøver å øke for å holde den der, men uansett hvor mye ph/kh+ jeg tilsetter er den 6,8 når jeg måler ved neste vannbytte(en uke).
Det er interessant Anna.
Jeg er sikker på at de forskjellige Ph testene blir påvirket forskjellig. Noen kanskje ikke så mye i hele tatt. Men den lille digresjonen er over nå. Jeg har funnet min "baseline" Ph, og jobber godt ut fra den

Og jeg håper du har rett ang. SAE. Skjønner altså riktig om du mener jeg ikke skal kjøpe de store fine 10-12-15cm lange SAE'ne i butikken?
De hadde mange fine mindre også, 4-5cm lange eller deromkring.

Enda to laaange uker til lønning og først etter det blir det SAE
De får nok å meske seg med ved innflytting her. Men selv om jeghar en del alger, kan jeg ikke si jeg er direkte plaget enda. Jeg vil bare være litt i forkant og drive litt forebygging. Om 2 uker kan jeg fort ha et reelt problem dog. Ser ut som de grønne mattene trives litt i beste laget her ;p
Målte NO3 igjen i dag. Stødig den. Målt til en liten nyanse mørkere enn 12,5mg/l. Ganske nært det den var på tirsdag. Må si meg fornøyd med det.

Siste vannbytte var på søndag, så jeg har nok vært riktig så restriktiv på foring og slikt.
Og har en teori på hvorfor jeg hadde riktig høy NO3 måling på søndag:
Overforing av røde myggiser på lørdag! lol
Må nok dele de bitene enda litt mindre før jeg gir de, for det er tydelig at de får mer enn nok når jeg gir de av myggisene.

Vasspesten og Rotalaen vokser riktig flott fortsatt, men Nymphaea lotusen er jeg litt bekymret for. Den har mistet et par-tre blader siste uka. Har nesten sett ut som om de har gått i oppløsning. Stilken er blitt lodden/gele-aktig, og etter en stund har bladet og litt av stilken løsnet og flytt avgårde.
Det er mulig jeg ikke klarer holde lys, vann og temperatur som får den til å trives. Men den skyter nye blader også, nede ved knollen, så jeg har ikke gitt den opp. Den ser fortsatt frodig og frisk ut, selv om algene har befestet en håndfull av bladene.
Cardamine lyrata ser bedre ut nå enn for en uke siden. Litt alger på et par blader, men den er lysegrønn og frisk ellers, og den har strekt seg noe i det siste.
Anubiasen snakker vi ikke så mye om. Den er dekket av alger. Helt og holdent. Tror den skal få seg en god skrubbing i morgen ved vannbytte. Prøve få de bladene tilbake i nærheten av sin naturlige farge ;p

Vannbytte i morgen. Har rikelig med tid da, hjemme alene mesteparten av dagen.
Vannbytte gikk i dass i dag.
Skulle jo være alene hjemme med lille-prinsessa mens samboeren og guttungen var på tur til svigersan. Det ble omvendt. Jeg og guttungen dro istedet.
Så vannbytte blir i morgen.

men turen var jo ikke helt forgjeves. Håper bare det ikke ble helt overkill det her. Vi doblet antall fisk i dag!
Fra før hadde vi 4 Sebrafisk og 4 Corydoras aeneus.
Dagens tur på dyrebutikken resulterte i 4 nye Sebrafisk og 4 SAE, ca 3cm lange. Det er vel bare å forvente en liten nitritt-topp om kjemien/bakteriologien holder stikk.

SAE'ne sugde seg øyeblikkelig på første og beste rot og begynte meske seg med algeveksten. Håper de er effektive og gjør en merkbar forskjell over de neste ukene.
Spesielt håper jeg de gnager algene av Nymphaea lotus planten. Den ser ikke veldig pen ut nå, med de flotte røde bladene dekket av grønn pels.

Så i morgen er det vanntester; NH3/NH4/NO2/NO3, og et passende vannbytte. 20-25 liter om verdiene er som forventet.
Forbanna helvetes lekeforum som ikke takler noen enkle spesialtegn! Trodde jeg hadde mista hele innlegget mitt!
Men det gikk heldigvis bra..
NH3/4: null, eller minimalt utslag.

NO2: mindre enn 3 i utslag på testen (minste verdi/null utslag)

NO3: Over 12,5 men mindre enn 25 mg/l. Skulle jeg anslå en verdi basert på fargen ville det bli 18-20mg/l.

40L vannbytte, og litt modifikasjoner på pumpe-plasering (etter tips plukket opp på nettakvariet) og funksjon. Håper dette skal hjelpe på protein hinna, for nå har jeg god vannbrytning, samtidig som jeg har fått ned sirkulasjonen i karet slik at plantene står pent istedet for å ligge i strømmen.

Alt i alt en produktiv dag. Avsluttet vannbyttet med at guttungen fikk mate fiskene. Han lurte fælt på hvorfor de nye fiskene (SAE) ikke kom å spiste når han ga flak fòr. Måtte forklare at de nok var ganske mette, da de hadde spist på "det grønne" i akvariet hele natta

Ser ut som vi kan klare oss med de ukentlige vannbyttene fremover, dersom vi klarer holde disiplin på foringen
Kontrollerte vannverdier igjen i dag:

NO2: 0
Ph: 7.0
NH3/4: 0
NO3: 12.5

Helt som jeg hadde håpt og forventet.

Enda ikke helt kvitt proteinhinna, men det er hvertfall mye mye mindre av den.

Foret med røde myggiser i dag, og til og med SAEne var frempå og smakte på før de tuslet tilbake til algene sine. Lett å se hva favorittmaten er der i gården

Blir nok en NO2 kontroll i morgen før jeg tusler på jobb, i tilfelle disse røde myggisene skulle være i meste laget for fiskene og gi filtret for mye å jobbe med.
Kjapp vanntest nå nettopp:

Ph: ca 7.0
NO2: 0
NO3: ca 15mg/l

Ingen overraskelser der. Tror jeg begyner få dreisen på det her nå

Alle planter og fisker er fortsatt i full vigør

Vasspesten har nådd luft, så jeg får vel knipe av litt topper og plante ned, så jeg får fyllt hjørnet som var tiltenkt dette "ugresset"
Ei uke og to daga siden vannbytte.

NO3 har gått opp fra ca 12 til rundt 20 mg/l

Bytta ca 20L vann i dag (ca20%). Blir nok å ta et ekstra tilsvarende vannbytte i morgen for å prøve få ned NO3 litt mer. Ei økning på 8 på ei uke er greit, men om jeg kunne startet på 6-8-10 istedet for 12-14 hadde det vært glimrende.
Lærer fortsatt om kjemien i dette, men det går framover. Dette var første gang det har gått over 4 dager mellom vannbytte her, og det ser jo ut som det går riktig fint dette
Går ikke så ille det her. Økningen i NO3/uke ser ut til å bli bedre, og plantene og fiskene ser ut til å ha det bra

Tatt 2 ca 20% vannbytter i uka siste par ukene, og håper det vil hjelpe på enda litt til. Så spor av proteinhinna igjen tidlig denne uka, men den er borte nå.

Litt plaget med alger enda, og jobber jevnt og trutt med foring og planter for å kontre algeveksten. Blir vel å gå ned på lys-tiden også, etterhvert som det blir lyst ute, for å prøve forhindre ytterligere oppblomstring. Mørketida er jo over, så det kan muligens være noe visdom i å gå ned mot 9 timer lys/døgn, kontra de vel 10, nesten 11 timene vi har nå.
Dette gikk jo bare bra. 8 dager siden siste vannbytte og 4 dagers fravær.
Målte amoniakk og nitrat i går før vannbytte. 0 på NH3/4 og ca 25mg/l NO3.
Kan vel ikke si annet enn at dette var helt som forventet.

Virker som om Vasspesten har stagnert litt. Istedet for å strekke seg mot himmelen skyter den flere små side-skudd på stenglene. Rotalaen og Cardamine vokser og trives.

Satte inn 2 Dverggurami i går. Ser ut som de har funnet seg godt til rette. De går i hele karet, men minst i topp-laget, og har lurt Sebrafiskene til å stime litt tettere og høyere i akvariet. Supert, syns jeg da

Tok et godt vannbytte i går kveld (30%/30L), og luket i grønn-vekstene. Benyttet sjansen til å prøve ta et bilde av problemet jeg sliter med (foruten algene da, men de får jeg vel bukt med til slutt)

Har prøvd å legge ved bildene som vedegg til denne posten.

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg får disse trådene/røttene som vokser på plantene? Og hvordan jeg kan bli kvitt denne veksten?

Og noen minutter etter at jeg hadde gjort ferdig vannbyttet i dag, reagerte jeg på at det fløt ting i vannet! Så nesten ut som spindelvev som seilte rundt med strømmen, og hektet seg fast på både planter og fisk. Mye av det!
Tok en halvtimes-tid, så var de fleste spor etter dette fenomenet borte. Men det skremte meg litt med det samme! Har noen noe input angående dette, om ikke annet for å berolige meg?

Ellers, så virker det som om ting har fallt til ro i akvariet vårt. Og godt er det!
Komadyret
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg får disse trådene/røttene som vokser på plantene? Og hvordan jeg kan bli kvitt denne veksten?

Det er røtter, som du selv sier, og helt naturlig Du kan dessverre ikke hindre plantene i det. De bruker disse "luftrøttene" til å suge næring fra vannmassene også, og det er ikke så mye å gjøre med det. Du kan klippe eller trimme det vekk om du syns det er plagsomt å se på.

Komadyret
Og noen minutter etter at jeg hadde gjort ferdig vannbyttet i dag, reagerte jeg på at det fløt ting i vannet! Så nesten ut som spindelvev som seilte rundt med strømmen, og hektet seg fast på både planter og fisk. Mye av det! Tok en halvtimes-tid, så var de fleste spor etter dette fenomenet borte. Men det skremte meg litt med det samme! Har noen noe input angående dette, om ikke annet for å berolige meg?

Jeg har sett det samme i et og annet kar hos meg, men det er bare "støvpartikler" fra filteret og hårtynne algetråder. Ikke noe å bry seg om, og som du ser, forsvinner det når det av seg selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap