Avlivde en fisk i dag... (side 3)

Hadde vepseinvasjon på jobb for noen år sia..jobber i barnehage.
Da ble flere barn stukket daglig. Så jeg lagde en vepsefelle med no avklipte brusflasker og litt råsaft..ok, så hadde de det sikkert ikke kjempekjekt nedi safta..og en av kollegaene ødela fellene mine hvis hun så de... men hadde jeg dårlig samvittighet..nei..hadde jeg gjort det igjen..ja.

Og angående avliving av fisk, så får man bruke litt skjønn avhengig av størrelse..dette tar jo av.
Tone Haara
skal en dra denne helt ut kan en jo heller ikke ta livet av NOEN levende vesener, hvem av oss har vel ikke skviset en edderkopp... og for all del ikke bruk fluesmekkeren på en flue eller en veps..gå i tilfelle på butikken og kjøp anestesimiddel først.


det som er gøy med at du nevner det, sjekker du i loven så er det at dyret ikke skal lide, slår du en flue med fluesmekkeren så dør den nokså momentant derfor er jo dette lov.
hvis jeg ikke husker feil så har nils vollstad nevnt noe om at koking av skalldyr er lov(husker ikke hvorfor)
men skulle det blitt ulovlig å drepe maur og edderkopper så burde jeg hatt 21 års fengsel for dyremisshandling XD så mange maur og edderkopper jeg har drept, både på gode og dårlige måter.
haha, har til og med drept en spiss mus med en skippert(badesko, sånne man går med om sommeren for de som ikke skjønte det) så en mus som løp over grasset, jeg reagerte med å finne det første jeg fant som jeg kunne slå med, og av alt var det er skipper, så jeg klinka til den i huet. like etterpå tror jeg det var broren som kom, han kom fra samme sted hvertfall, men stod såpass lenge stille midt på plenen at jeg rakk å hente spaden før jeg dælja til i huet, de begge ble nedgravd i skauen rett ved sidenav. de 2 musene ble nok godt likt i skauen, gravde dem ned rett ved siden av en mauertue.

fiskeren
nils vollstad: er du veldig glad i lover og temaet avliving? hver tråd jeg har lest om dette teamaet så har du alltid hvert med å diskutert og du har alltid tatt med hva som er lov og hvilke regler vi har og bla bla bla.


Nei, er nok ikke spesielt glad i temaet, men mener nå allikevel at vi bør informere om hva lov verket sier om disse tingene. Har vel etterhvert som avlivet mere og flere dyr enn de fleste, fra jeg var en guttunge og var med på hjemmeslakting av dyrene i fjøsen, gjennom fiske og jakt, nød avliving av skadede husdyr, kjæledyr og trafikk skadet dyr og ikke minst gjennom min utdannelsene innenfor havbruksnæringen.

Jeg mener nå engang at hvis en skal gi andre råd om hvordan løse et problem bør dette gjøres både innenfor lover og regler og hvis det da i tillegg er praktisk og løser problemet er det jo perfekt.

Derfor synes jeg at du oppsummere kjempebra det jeg tenker og mener i ditt svar her, fiskeren.

fiskeren
er dere så fordømt redd for at fisken lider, ta den ut kakk den i huet så den dør/besvimer vri huet rundt og kutt det av, da har du avlivet lovlig og den lider ikke og er garantert død, greit å enkelt.


Her gjør du akkurat det loven sier at du skal. Du bedøver fisken og så lar du fisken blø ut.

Men jeg forstår samtidig at det urbane menneske som synes det er ekkelt å avlive dyr ønsker å finne en "enklere" måte å avlive dyrene sine, uten å måtte aktivt gjøre noe med dyret mens det dør og her er avlive fisk gjennom bruke nellikolje et alternativ.

At dette med å koke fisk levende skal være en lovlig og human måte å avlive fisk er for meg en myte som har levd for lenge, på samme måte som jeg trodde for 30 - 40 år siden at "modent vann" var veien til suksess i akvariehobbyen.

For dere som drar inn insekter og edderkopper inn i diskusjonen, er disse ikke tatt med i den nye dyrevelferdsloven, med unntak av honningbier da. Nå mener jeg vel som de fleste andre at det ikke er problematisk å smekke fluer, mens det å dra av en levende fluen beina er vel mere betenkelig..

Når det gjelder koking av skalldyr er det rettet kritikk fra flere hold vedrørende praksisen med å koke disse levende. I den gamle dyrvernloven var det et unntak for skoldning av skalldyr. Jeg har ikke lest meg opp på dette i forhold til den nye dyrevelferdsloven og tilhørende forskrifter, da dette er lite relevant for meg. Vi har ikke spesielt mye kreps, hummer eller krabber her opp i Tromsø hvis du da ikke tar med russekrabben da.

Til slutt ser jeg også at det i flere innlegg ikke skilles mellom kjæledyr, husdyr jakt, fiske og fangst. I loven er det gjord klare skiller her.

Det er også en økende fokus humane avlivinger også innenfor f eks fiskeriene. Dette da både med tanke på dyrevelferd men også pga kvaliteten på produktet som fiskeren skal levere. Tidligere ble ofte fanget fisk kastet på dekk, ikke avlivet eller bløgget osv mens i dag finner du sløyebord og filemaskiner ombord på båtene. Dette merkes godt for oss som konsumenter, og jeg tror kravet om bedre behandling av dyrene vi skal spise resulterer i et bedre og sunnere mat til oss. Bare tenk på den debatten det har vært rundt dyrevelferd under transport av slaktedyr osv.

[QUOTE=Nils VollstadJeg mener nå engang at hvis en skal gi andre råd om hvordan løse et problem bør dette gjøres både innenfor lover og regler og hvis det da i tillegg er praktisk og løser problemet er det jo perfekt.

Både helt riktig og ansvarsfullt! Kunne ikke vært mer enig.
Plussmedlem
Nils Vollstad
Her gjør du akkurat det loven sier at du skal. Du bedøver fisken og så lar du fisken blø ut.

Har det kommet noen nye forskrifter angående bløgging?
Bløgging gjelder ikke akvariefisk så vidt jeg vet. Bløgging brukes på fisk som skal spises. Derfor er dette er nevnt i forskriften (Forskrift om drift av akvakulturanlegg) som et særkrav ved produksjon av fisk.
I tillegg er det ikke alle fisk som må bløgges. (Kvalitetsforskrift for fisk og fiskevarer.)

Og når det gjelder bedøving så er vel det også rom for skjønn når det gjelder akvariefisk.
Loven som gjelder oss sier jo dette:
Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap.

Så kan vi sikkert diskutere videre på hva som menes med metode som gir umiddelbart bevissthetstap.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap