- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Eikebarkekstrakt, bare bløff? (side 3)
Eikebarkekstrakt, bare bløff? (side 3)
OrphanNå har det seg slik at jeg har flere flotte svartortrær på tomten min. Så nå lurer jeg på hvordan- og mye kongler jeg skal bruke?
Mesteparten av svartorekonglene sitter på oretrærne hele vinteren. De skal plukkes når de er "visne" og tørre, dvs treet har felt blader og slikt om høst/vinter. Så nå er egentlig en perfekt tid
Oppbevaring er tørt og kjølig eller romtemperatur. Uansett : oppbevar i pappkartong eller papirpose, ikke plastpose eller tettesluttende plastboks. Da er det stor risiko for at de mugner... Jeg hadde min første forsyning i ziplock-plastpose, og en dag da jeg kom og skulle bruke, var det muggdotter på alle sammen. Så neste forsyning orekongler har jeg oppbevart i en liten pappeske med luftehull :p
Som alle naturprodukter er det variasjoner ute og går, og det er nok vanskelig å si et eksakt antall kongler Noen har sterkere effekt, andre har svakere.
Dette er noe du må prøve deg frem til under dine forhold og med ditt vann. Ta en bøtte kranvann, mål ph, legg 5 kongler i, og rør rundt en gang i blant det neste døgnet. Mål så ph på nytt. Da ser du effekten det antallet kongler har hatt på et døgn, og det gir deg en viss idè om dosering. La bøtta stå og se om det synker enda mer de neste par dagene osv. Det er slik man finner ut hvor mye man bør bruke under sine forhold.
NB! Disse konglene farger vannet ganske kraftig, du er klar over det?
Dette kan vanskeliggjøre ph-målinger med dråpetester, ettersom det er vanskelig å se fargen pga vannet er så mørkt.
Postet 31.01.10 kl 14:57
Endret: 31.01.10 kl 15:00
Hei Mona
Takk for tilbakemeldingen på spørsmålet mitt. Jeg kom akkurat hjem fra skitur og passerte noen "kongletunge" oretrærne i hagen. Jeg tror jeg skal stikke ut å sanke inn noen med en gang. Det blir artig å se hvilken effekt disse får på pH-verdien.
Forresten, hva med å legge noen kongler inne i filtret(når jeg vet doseringen)? Er kanskje ikke så lurt det, eller ?
Takk for tilbakemeldingen på spørsmålet mitt. Jeg kom akkurat hjem fra skitur og passerte noen "kongletunge" oretrærne i hagen. Jeg tror jeg skal stikke ut å sanke inn noen med en gang. Det blir artig å se hvilken effekt disse får på pH-verdien.
Forresten, hva med å legge noen kongler inne i filtret(når jeg vet doseringen)? Er kanskje ikke så lurt det, eller ?
Postet 31.01.10 kl 15:20
Postet 31.01.10 kl 16:41
Postet 31.01.10 kl 17:00
Sitronsyre er ikke en spesielt svak syre, heller relativt sterk. Eksempelvis er eddik svakere. Det er m.a.o ikke så mye som skal til. At den gir en organisk belastning stemmer jo for så vidt. Dette blir mer en teoretisk betrakning, i praksis vil det ha lite å si. Humussyrer og tanniner vil utgjøre en langt større organisk belastning. Benytter man rein konsentrert fosforsyre istedet for sitronsyre trengs bare omtrent halvparten så mye for å senke pH tilsvarende. Men jeg ville bekymret meg mer for fosfatet enn biologisk belastning fra sitronsyre.
Det jeg skreiv tidligere om tanniner og metaller var en betraktning som jeg synes er interessant. Men det var på ingen måte hensikten å skremme noen fra å bruke dette. Svart or kongler inneholder vel ca 1.8 % tanniner. Disse har også en antibakteriell effekt og er ganske dekorative. Bruker dem med glede, men ikke for kraftigere pH senkning.
.. Nå må jeg gå for å sette opp nytt akvarium )
Det jeg skreiv tidligere om tanniner og metaller var en betraktning som jeg synes er interessant. Men det var på ingen måte hensikten å skremme noen fra å bruke dette. Svart or kongler inneholder vel ca 1.8 % tanniner. Disse har også en antibakteriell effekt og er ganske dekorative. Bruker dem med glede, men ikke for kraftigere pH senkning.
.. Nå må jeg gå for å sette opp nytt akvarium )
Postet 31.01.10 kl 18:17
Orphan...... Nå har det seg slik at jeg har flere flotte svartortrær på tomten min. Så nå lurer jeg på hvordan- og mye kongler jeg skal bruke? .....
Dette kan du få en indikasjon på her og i denne tråden
(Alkottar = orekongler på svensk)
Postet 31.01.10 kl 21:23
Postet 31.01.10 kl 22:33
Håvard Støre AndresenDe aller-aller fleste som holder og dretter fisk bruker vannet slik det er fra krana. Et veletablert akvarium vil virke litt ph-senkende. Noen arter krever surt vann, men ikke de vanligste.
Sikker veldig domt spørsmål men er jo også bare 13. Hva mener du med veletablert akvarium (masse fisk)?
Postet 08.09.10 kl 20:32
Postet 08.09.10 kl 20:59
Postet 08.09.10 kl 21:30