Fått meg diskus, blir dette heilt feil? (side 3)
Postet 08.02.10 kl 22:58
Postet 09.02.10 kl 08:29
Postet 09.02.10 kl 08:34
Desverre så gjelder dette mange av førstegangskjøpere, deriblant meg . Det er absolutt ikke gøy å miste discus, spesielt når du selv gjør det riktig og ser nærmest hjelpesløst på at fisken dør. Det hjelper jo selvfølgelig når en får vite at fisken var sjuk før du kjøpte den, men det øker jo irritasjonsmomentet enda mer. Min erfaring er at en må være forsiktig med enkelte oppdrettsanlegg i Asia, karene står ute i friluft uten toppdeksel og fuglene drikker vann i det ene karet og driter i det andre. Men du får ikke gi opp, skaff deg et større kar og kjøp discus fra anerkjente importører/oppdrettere. Skaff deg en attest fra dyrlegen som du kan forevise butikken du kjøpte discusen og hør om dere kan bli enige om en form for erstatning/refusjon. Kjøper du syke fisk fra en butikk bør disse erstattes.
Jon
Jon
Postet 09.02.10 kl 09:08
Inaktiv bruker
Skal ikke gi opp akvariehobbien min, har holdt på litt over 3år. Men legger inn åra nå, for en stund fremover til vi får flytta inn i ny kåk. Har planlagt kar på 750l+ når plassen tillater det, å det blir jo ikke så lenge til.
Ble ikke slik man ønsket det, denne gangen. Er litt surt og trist når man tenker på man har holdt på over 3år, uten noen store sykdoms utbrudd, som hvitprikk og andre ulumskheter. Så får man diskus og alt går nedenom, pga smitte fisk. Veit i alle fall att 260l blir karantenekar i fremtiden, og der skal fisk få gå lenge før dem slipper oppi hovedkaret.
Håper bare noen kan overta de fiskene som går i karet i dag, hater tanken på å måtte slakte alle. Kommer sterkt tilbake.
Takker for responsen fra dere alle her på forumet.
Ble ikke slik man ønsket det, denne gangen. Er litt surt og trist når man tenker på man har holdt på over 3år, uten noen store sykdoms utbrudd, som hvitprikk og andre ulumskheter. Så får man diskus og alt går nedenom, pga smitte fisk. Veit i alle fall att 260l blir karantenekar i fremtiden, og der skal fisk få gå lenge før dem slipper oppi hovedkaret.
Håper bare noen kan overta de fiskene som går i karet i dag, hater tanken på å måtte slakte alle. Kommer sterkt tilbake.
Takker for responsen fra dere alle her på forumet.
Postet 09.02.10 kl 11:50
Postet 09.02.10 kl 12:22
Postet 09.02.10 kl 13:04
Inaktiv bruker
Pål Laumannhar faktisk stående en tom 530liter ferdig innkjørt om du står fast på at du vil kvitte deg med disse.
Hallo Pål, du kan ringe meg på 47616887.
Postet 09.02.10 kl 13:18
Inaktiv bruker
Slutt tråd
Hei, nå er diskusene omplassert til en som skal prøve å ro dette i land, håper han lykkes med det, skal holde meg oppdatert. Ønsker noen moderatorer fjerner mitt tlfnummer ovenfor, om de gidder. På forhånd takk
Postet 10.02.10 kl 16:19
Postet 11.02.10 kl 09:33
Pål LaumannDisse går nå i et karantenekar på 105 liter, der de skal få ei uke på prazipro før de flyttes inn i sitt nye hjem. Så får vi se hvordan det går. ph 6,8-6,9 og 28,2 grader i vannet i dag tidlig. Så ut til at flyttinga gikk veldig greit:)
Vist dette er asia diskus, noe det med stor sansynlighet er, eller så hadde kjøperen fått vite at det var stendkefr i butikken, regner jeg med, så er ikke praziquantel noe god medisi n og bruke.
Det blir brukt i store mengder i asia mot disse parasittene, slik at de aller fleste gjelleparasitter er imune mot det virkestoffet, så ta deg en tur på apoteket og kjøp kalium stoffet, det virker garantert, men kuren er litt tungvindt og kjøre.
Har selv prøvd prazi mot gjellemark på asia diskus, de blir i bedre form, men etter noen uker så er problemet tilbake og da risikerer du og smitte ned alt du har i karret.
Så et godt råd er kalium kuren.
Lykke til.
Postet 11.02.10 kl 10:19
Anita OlsenUff forstår jo at du bare får lyst til å gi opp... Skal du forsøke igjen så er jo Stendker discus å regne for å være en veldig grei discus å starte med. Ville isåfall kontaktet Betines Discus- hun har et meget godt rykte.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Discus Isabella, de har flotte Stenker Discus og her får du en kjempe service hele veien. Dette er dyktige mennesker som kan Discus. Ta deg en tur på Tønsberg Messen og se. Har selv kjøpt av disse og det er flotte, sterke og friske diskus som er en fryd i akvariet. Jeg kjøper kun fra Diskus Isabella, etter å ha prøvd å kjøpe fra andre. Her er jeg garantert oppfølging, service og hjelp dersom jeg trenger noe. Anbelfalles på det varmeste og sterkeste.
Postet 27.04.10 kl 09:32