Anders' vannverden (side 3)

Plussmedlem
Hei.

De få eggene fra gullfiskene jeg så i dag tidlig, er dessverre allerede spist opp, ser hvertfall ingen flere egg der nå.
Men jeg så litt annet enn egg i dag tidlig også. RIFT OG BITT I FINNER! Jeg starter nesten å bli irritert nå. Nå går begge mistenkte i 54- literen midlertidig, og skal se hvordan det går nå. Hvis det fungerer fint i en eller to uker nå, selger jeg de to bråkmakerne og kjøper meg et par nye gullfisker. Dette klarer jeg nemlig ikke lenger! Dessverre så jeg yndlings-guppyhannen min død på bunnen i dag.. syntes jeg er inne i en veldig trist periode for guppyene mine nå. Jeg har tilsatt hardhetsmiddelet nå, så jeg håper virkelig, for all del det blir bedre nå! Når jeg ser at det begynnr å hjelpe, kommer jeg dessverre til å annonsere guppyene mine. Alle sammen. Jeg har ikke råd til å holde så mange fisker lenger, har jeg innsett. (står mere om det i et av innleggene ovenfor.)


Anders
Heia Anders.

Så synd at du har mistet så mange av guppyene dine, det er utrolig trist når sånt skjer, og så blir man litt motløs også. :-/
Skjønner deg godt at du ikke har råd til alt, du skal jo helst kunne gjøre litt andre ting også, gå på kino, kjøpe blader, osv.

Men de gullfiskene dine må du finne ut av. Kan hende at det er en eller to av han-fiskene som styrer for mye hvis det har vært lek på gang. Det hender jo at det går ganske hardt for seg. Prøv å flytte hannene og se hvordan det går da.
Krysser fingrene jeg.
Plussmedlem
Takk for at du krysser fingrene, det gjør jo jeg også!
Jeg har flyttet 2 av gullfiskene bort til 54-literen midlertidig. Det er de som jeg mistenker mest, og egentlig har minst/ingen skader etter "kranglinga".
Men jeg håper guppydøden stopper opp nå. Jeg har mistet veldig mange av de 9 jeg hadde. Men gullfiskene i det karet ser ut til å klare seg utmerket. Kanskje det er de som plager guppyene..? Dette må jeg virkelig følge med på fremover.
Plussmedlem
Hei, alle sammen! Skulle bare innom å si at jeg blir borte fra mandag (i morgen) til fredag. Ha en fin uke!

Anders
Ha ei kjempeflott uke du også, Anders.
Plussmedlem
Hei igjen, og takk for sist!

Det er veldig lenge siden jeg har skrevet noe her nå. Men før jeg starter å skrive noe mere nå, skal jeg si en ting; jeg kommer til å ta en liten "pause" fra tråden, da jeg ofte har lite å skrive om. Jeg kommer altså ikke til å skrive her fast. Men når det skjer noe spesiellt, skal jeg rable det ned.
Det har ikke skjedd så mye i mellomtiden. Alle gullfiskene har det topp, svømmer rundt, og spiser og koser seg.. eneste jeg er bekymret for er yndlingsgullfisken min, "Gulla", som er så ekstremt grådig og ofte får i seg litt for mye mat.. eter opp det hun først får i kjeften. Problemet er vel ofte at hun får i seg en del mer enn de andre fiskene, og hun er nå ganske kraftig. Jeg håper virkelig det ikke ender med hjerteproblemer eller hjertestans!

Ogå har jeg kjøpt meg en flott kampfisk, "Harry". Jeg skal legge ut noen bilder av han etterhvert, også. Han har flytta inn i 54-litern og ser ut til å trives bra der.

Det var det, jeg kommer nok tilbake om ikke så alt for lenge med noen bilder!
Plussmedlem
I ferd med å bli smittet av cory-galskap..?
Vel, alltid suser tankene og planene rundt i hodet mitt. Noen planer skulle jeg ønske jeg aldri fikk... nå har jeg plutselig så ekstremt lyst på corydoras. Det betyr at de skal ganske sikkert flytte inn i 54-literen sammen med Harry. Derfor skal jeg bytte fra grus til sand, av forskjellige grunner, men først og fremst fordi jeg vil holde corydoras! Det blir nok også litt forandringer oppi der. Jeg skal iallefall, tror jeg, kjøpe meg en rot som jeg kan styre litt med så det kan bli skjuleplass til coryene mine. Jeg må si at jeg virkelig gleder meg til å ta fatt! Harry må nok en bitteliten tur over i den lille fiskebollen mens jeg styrer og steller oppi karret. Jeg har ikke helt bestemt meg for corydoras-type ennå, men jeg må ha noe som ikke er så vanskelig å få tak i i nærområdet. På grunn av min unge alder kan jeg jo ikke kjøre rundt der jeg vil å kikke, så mamma og pappa må kjøre meg rundt, og det er ikke alltid de gidder det!

Selv syntes jeg Corydoras adolfoi er utrolig vakre, så får jeg tak i det, så vil det ganske sikkert bli en gruppe av disse. Jeg tror jeg kommer til å begynne med 5 eller 6 stk, og heller øke antallet etterhvert. Jeg har planer om at noen år, skal jeg kjøpe meg et akvarium (eller flere..) til kun corydoras! ;D Er jeg iferd med å bli smittet av cory-galskapen..?

Kom gjerne med tips om corydorashold eller andre ting! (håper forresten at det går fint med noen coryer i 54-literen, det står jo i fiskebasen at minimum antall liter er 60...)
Det burde gå greit med 5-6 coryer i 54l, så lenge det er av de minste artene altså ikke over 4 cm.
De liker å ha ting å gjemme seg under, sandbunn er jo et must og de spiser kjøttbasert for.

Godt og høre at du ikke stopper fullstendig opp.
Det med gullfiskene dine kan være at det gikk litt hardt for seg under egglegging.
Du vet sikkert at de trenger større plass etterhvert som de vokser?
Plussmedlem
Galemor
Du vet sikkert at de trenger større plass etterhvert som de vokser? :)


Ja, du tenker da sikkert på de som var i 54-literen en stund? De er nå flytta tilbake til storekarret, og ting går mye bedre der nå.
Plussmedlem
Galemor
Det burde gå greit med 5-6 coryer i 54l, så lenge det er av de minste artene altså ikke over 4 cm. De liker å ha ting å gjemme seg under, sandbunn er jo et must og de spiser kjøttbasert for. Godt og høre at du ikke stopper fullstendig opp. Det med gullfiskene dine kan være at det gikk litt hardt for seg under egglegging. Du vet sikkert at de trenger større plass etterhvert som de vokser? :)


Ja, sandbunn kommer. Kjøpte et par røtter når jeg var i en dyrebutikk i dag som jeg skal ordne litt med, slik at coryene kan gjemme seg under dem. Men går det greit med Corydoras adolfoi oppi der, eller må jeg velge mindre coryer..? På disse står det min. antall liter 60. Jeg har et kar på 54, som sagt :P
Når du har 54liter, så må du huske og trekke fra grus, planter og andre ting i akvariet som bruker plassen vannet skulle ha.
For coryer er bunnarealet det viktigste og ikke selve vannvolumet.
I en 54liter, sitter du nok bare igjen med litt over 40l.

Sorry, må innrømme at jeg tenkte 500l til gullfisk, mamma hadde sine i en 660l og jeg synes den så for liten ut til de 8 hun hadde der.
Men så var også disse på 25cm ca.
660l var også bare til overvintring, de gikk ute i 1000++l dam om sommeren.

Jeg har aldri hatt adolfoi selv, så det kan jeg ikke si noe om. Personlig liker jeg de små fiskeartene.
Små fisk får karret til å virke større

Om du kan holde adolfoi kommer nok litt ann på hvor aktive de er, aktive fisker krever mer plass.
Plussmedlem
Galemor
Når du har 54liter, så må du huske og trekke fra grus, planter og andre ting i akvariet som bruker plassen vannet skulle ha. For coryer er bunnarealet det viktigste og ikke selve vannvolumet. I en 54liter, sitter du nok bare igjen med litt over 40l. Sorry, må innrømme at jeg tenkte 500l til gullfisk, mamma hadde sine i en 660l og jeg synes den så for liten ut til de 8 hun hadde der. Men så var også disse på 25cm ca. 660l var også bare til overvintring, de gikk ute i 1000++l dam om sommeren. :) Jeg har aldri hatt adolfoi selv, så det kan jeg ikke si noe om. Personlig liker jeg de små fiskeartene. ;) Små fisk får karret til å virke større :D Om du kan holde adolfoi kommer nok litt ann på hvor aktive de er, aktive fisker krever mer plass. :)


Selvsagt skal jeg ordne med gullfiskene hvis de skulle bli så storvokste at akvariet blir for lite! :P Det holder nok noen år til til dem.. ser ut til å trives bra. Leker, har lagt egg, osv..

Ang. coryene, kan hende jeg lager en liten tråd ang dette. Jeg har ikke noen særlig erfaring med disse fiskene fra før av, untatt et par stykker.. det var aeneus, og gikk en gang i 54-literen. Er klar over nå at de egentlig skal ha 70 liter eller noe.
Mange som har Corydoras i 54 litere uten at det gjør noe De har det fint der, spesielt hvis de er alene (artskar). Det som avgjør, er hvor mange andre fisk og hva slags fisk det er, man ellers har "stappet" i akvariet. En 54 liter blir fort full.
Slørhaler ville jeg nok ikke hatt i samme kar som Corydoras. Jeg tviler på at det vil bli særlig med mat til Coryene. Slørhaler har enorme gap med støvsugereffekt, og sammen med en glupende appetitt når de spiser... vel, maten er borte innen Corydorasene har fått en munnfull.

Jeg har hatt mange Corydoras-arter i 54 litere, men stort sett har de vært eneste fiskeart der da.
Plussmedlem
Er bare kampfisken min som bor i 54-literen, alle gullfiskene holder til i 225-literen. Så i 54-literen vil det bare bli kampfisken og 5-6 corydoras..
Plussmedlem
I dag tidlig måtte jeg og pappa ned til elva for å finne sand.. ;D jeg bestemte meg for å ikke ta fra elva, men fra stranda (er strand der også) så slipper jeg eventuelle partikler. Sanden tror jeg skal være grei å bruke, tror at den er passe finkornet. Litt blandet er det, noen korn er større enn andre. Så må jeg bare si at det kribler i magen min fordi at jeg gleder meg veeldig til å få coryer.. virkelig noen skjønne fisker. Har også kokt røttene jeg kjøpte her en dag, for å få bort litt eksta partikler. Har også skylt og skrubba de. Så får jeg se når jeg vil starte å bytte ut grusen, kan hende jeg gjør det i dag, hvis jeg gidder! :P Eller så får jeg gjøre det til uka, da jeg er hjemme alene. Jeg prøvde også å ta noen bilder av sanda.
hvis du i tillegg koker den.
Så slipper du å få med uønskede parasitter i akvariet.
Black_Flys
hvis du i tillegg koker den. Så slipper du å få med uønskede parasitter i akvariet.


Han mener du må skylle og helst koke sanda for at ikke uønskede gjester skal bli med inn i akvariet ditt.
Plussmedlem
Joda, er klar over at jeg kan koke for at jeg skal slippe parasitter. Sanda er nå i akvariet. Men jeg har tatt kun tørr sand fra stranda, ingen fuktig sand. Så denne sanden bør da være helt fri for parasitter..?
Galemor
[QUOTE=Black_Flys]hvis du i tillegg koker den. Så slipper du å få med uønskede parasitter i akvariet.


Han mener du må skylle og helst koke sanda for at ikke uønskede gjester skal bli med inn i akvariet ditt.

tråd om dette

Går sikkert bra uansett, men jeg ville vært på den sikre siden.
Kanskje litt paranoid. hehe

Espen
Plussmedlem
Bare bra at dere sier fra, har ikke noen erfaring med å hente sand fra før. Jeg var også kanskje litt dum som ikke kokte sanda før bruk. Det vil helst gå bra, men noe kan jo skje hvis man er riktig uheldig..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap