Mitt første akvarie. juwel 63 liter. (side 3)

Black_Flys
Alle fisk kan til tider ha feks en forstoppelse som plutselig går over. ;) Ville ikke avlivet før jeg hadde vært helt sikker på hva der er.

Joda, sant det, men når hun sier den flyter i overflaten, med kroppen stiv og bøyd, så høres de ikke ut som en enkel forstoppelse. Men var jo også derfor jeg sa at "om han bare blir værre", så er det kansje best med avlivning. Liker heller ikke å avlive unødvendig, men noen ganger er det bedre med en rask, tilnærmet smertefri død, enn å lide.

Håper at han friskner til etter vannbytter! Hold oss oppdatert.

Inaktiv bruker
har tatt ut halvparten av vannet nå, og skal til å fylle på. den har nok ikke forstoppelse, for den er helt stiv, og beveger seg ikke. det ser helt død ut altså, så jeg tror ikke den er i live.

ang det røret som kommer fra pumpen, det hadde jeg pekende utover i vannet slik at det ble litt strøm i vannet, men en jeg kjenner sa det skulle peke opp mot overflaten slik at det ble sirkulasjon der oppe. så det har jeg gjort.

så har jeg for dager siden fått en oljedannelse oppå vannet, og da var det en på en svensk side som sa at jeg raskt skulle dyppe en avis side nedi der for den tok opp den oljen. det jeg har gjort er å skru den vann strømmen mot toppen av avkvariet.
Vannstrømmen fra pumpa trenger ikke gå rett opp mot overflaten. Selv har jeg den mot den ene veggen, slik at det ikke blir for mye strøm i vannet for bettaen min. Så lenge du har bevegelse i vannskorpa burde det være nok til at vannet blir oksygenert.

Det oljelaget du har på overflaten er nok en proteinhinne. Tror det kommer av overforing, og sikkert også fordi du ikke har nok filterbakterier. Men skal ikke si det for sikkert. Har også hørt at du kan få det bort med å legge et ark tørkepapir på overflaten. Selv har jeg guppy, og de blir kvitt det ved at det går og "småspiser" i overflaten hele tiden.
Største problemet med proteinhinne er at det kan minske oksygeneringen av vannet, men så lenge du ser at vannstrålen fra pumpa bryter overflaten så burde det gå bra.

Høres uansett ikke ut som at det er oksygenmangel som har tatt livet av fisken din. I så fall hadde de andre fiskene svømt i overflaten og gispet etter luft de og. Og du har jo masse planter i tillegg. Jeg holder en knapp på nitrat.
Inaktiv bruker
det er så kjekt når noen orker å hjelpe nå har jeg skiftet vann. stoppet pumpen mens jeg holdt på, og har satt den igjen nå. prøvde å ha ca samme temp på vannet jeg tok i soom det jeg tok ut

så nå får vi se. blri bedre når jeg får kjøpt en sånn test sak. plantene liker seg iallefall, fordi den ene har allerde begynt å blomstre om man kan kalle det det, og det er bare siden i går.
Inaktiv bruker
kult bilde du har forresten hilde hehe
Inaktiv bruker
skal kjøpe meg noen ferskvans skjell tenkte jeg. de skulel visst være gode ting.
Lykke til da. Blir spennende å høre hvilket utslag du får på testene dine. Og si ifra om du finner ferskvannsskjell noen steder. Har kun sett de på akvariereker.no, og der er de ikke på lager.

Haha, ja tenkte det var på tide med et bilde her på forumet. Syns den var søt.
Inaktiv bruker
Hilde008
Lykke til da. Blir spennende å høre hvilket utslag du får på testene dine. Og si ifra om du finner ferskvannsskjell noen steder. Har kun sett de på akvariereker.no, og der er de ikke på lager. Haha, ja tenkte det var på tide med et bilde her på forumet. Syns den var søt. :)

har kanskje noen på hånd. kan gi deg en tillbakemld i morgen. hvor mange vil du ha om jeg får tak i?

japp hehe likte bildet
Inaktiv bruker
Hilde008
Lykke til da. Blir spennende å høre hvilket utslag du får på testene dine. Og si ifra om du finner ferskvannsskjell noen steder. Har kun sett de på akvariereker.no, og der er de ikke på lager. Haha, ja tenkte det var på tide med et bilde her på forumet. Syns den var søt. :)

har du ikke bilder av ditt akvarie?
Hvordan går det idag? Du kan sikkert bare bytte litt vann idag også, selv om du bytta masse igår.

Heldigvis så er kampfiskene sykt hardføre, de kunne sikkert gått i brakkvann om de måtte det.

Jeg har vannbyttedag idag, og skal ommøblere i 120 litern, har kjøpt et 400liters kar som kommer på tirsdag i neste uke, men det står fullt møblert med fisk å det hele, så vi skal ha noen fisker på hotel i mine småkar over helgen sånn at de slipper å stå i pose en hel dag mens jeg flytter, fyller vann og styrer med storkulpen. Da var det enda godt at jeg har akvariemani og har 1 fullt kar og 3 nesten tomme, hehe! Blir stas dette tror jeg, men jeg må lære meg med malawiciklider fort som fy, har jo bare en helg på meg så er jeg malawikareier
Solosuper
har kanskje noen på hånd. kan gi deg en tillbakemld i morgen. hvor mange vil du ha om jeg får tak i?

Tenker to eller tre jeg. Supert om du har noen sted d kan få tak i. Bare si ifra.
Bilde ja... Det kunne vel være på tide å ta et bilde. Har venten med å ta bilde da min store kjærlighet bettaen min mistet alle finnene for to måneder siden pga finneråte. Stakkarn så ikke ut. Men nå er de på god vei tilbake, så nå begynner han å bli fotograferbar igjen. Jeg har slamsugedag på søndag, så skal ta bilde etter det. :p

Hvordan går det i dag da? Kviknet fisken til igjen eller var han faktisk død? Hvordan står det til med resten? Spent!!
Inaktiv bruker
... ... ... And the test result is CONGRATULATION NO NITRITT
hvis jeg gjorde testen riktig da

men huff den fisken var død, og er død. Men de andre fiskene ser til å ha det bra iallefall.

skal si den kampisk hannen må bli litt sliten snart. den prøver å få laget unger med dverggurami hannen som har samme farge som den ene kampfisk hunnen. eller kanskje den bare har en litt annen legning
Haha, kampgurami ^^

Mistenker min kampfisk for å være litt mer på den andre siden, han lagde alltid skumrede fram til han fikk jenter sammen med seg, nå skyr han hoa som pesten å lager aldri rede mer. haha
Inaktiv bruker
MinIris
Haha, kampgurami ^^ Mistenker min kampfisk for å være litt mer på den andre siden, han lagde alltid skumrede fram til han fikk jenter sammen med seg, nå skyr han hoa som pesten å lager aldri rede mer. haha

hehe kanskje det er noe som går igjen her. de to kampfisk hunnene har helt fred nå. de svømmer rundt som de eier akvariet. Kampfisk hannen som heter mr grumpy klarer ikke konse seg om mat eller hvile, jeg ser for meg den synger til dvergguramien

jeg har slørne ute og kroppen på snei
slik gjør jeg bare for å vise deg

at du er min neste far til mine barn
jeg vet jeg har deg i min hule arm

dans med meg slik som fisker gjør
bare le det bort om noen spør

et flott akvarie her skal vi bygge å bo
det gjør ingenting at vi er hanner begge to nanana plystre plystre
Solosuper
jeg har slørne ute og kroppen på snei slik gjør jeg bare for å vise deg at du er min neste far til mine barn jeg vet jeg har deg i min hule arm dans med meg slik som fisker gjør bare le det bort om noen spør et flott akvarie her skal vi bygge å bo det gjør ingenting at vi er hanner begge to nanana plystre plystre

HAHAHA!!! Den var fantastisk morsom !
Inaktiv bruker
MinIris
[QUOTE=Solosuper] jeg har slørne ute og kroppen på snei slik gjør jeg bare for å vise deg at du er min neste far til mine barn jeg vet jeg har deg i min hule arm dans med meg slik som fisker gjør bare le det bort om noen spør et flott akvarie her skal vi bygge å bo det gjør ingenting at vi er hanner begge to nanana plystre plystre

HAHAHA!!! Den var fantastisk morsom !

hehe takk for det. men disse fiskene er ufatelig morsomme. men fra spøk, så skal jeg følge med de to guttene der, for de har nok ikke godt av å stresse slik over lang tid, men håper og tror det gjevner seg ut
Hm, om det blir for ille er det vel bare å sette guramien på hotel(aka omplasserer) mulig kampfisken blir forvirret pga fargene til guramien, aner ikke egentlig =)
Inaktiv bruker

noen kirsebær reker har funnet veien oppi her, og to skikkelig søte algespsiere.
Solosuper
jeg har slørne ute og kroppen på snei slik gjør jeg bare for å vise deg at du er min neste far til mine barn jeg vet jeg har deg i min hule arm dans med meg slik som fisker gjør bare le det bort om noen spør et flott akvarie her skal vi bygge å bo det gjør ingenting at vi er hanner begge to nanana plystre plystre

Haha, for en fantasi. :p
Så bra alt gikk bra da. Eller utenom den ene døde da selvfølgelig, men fint at vannverdiene var fine!! Fikk d noen garanti på fiskene da du kjøpte den? F.eks har tropehagen zoo 8 dagers garanti på fisk. For det kan jo være den var syk fra før av, siden vannverdiene var fine og ingen andre er blitt syke.
Inaktiv bruker
Hilde008
[QUOTE=Solosuper] jeg har slørne ute og kroppen på snei slik gjør jeg bare for å vise deg at du er min neste far til mine barn jeg vet jeg har deg i min hule arm dans med meg slik som fisker gjør bare le det bort om noen spør et flott akvarie her skal vi bygge å bo det gjør ingenting at vi er hanner begge to nanana plystre plystre

Haha, for en fantasi. :p
Så bra alt gikk bra da. Eller utenom den ene døde da selvfølgelig, men fint at vannverdiene var fine!! Fikk d noen garanti på fiskene da du kjøpte den? F.eks har tropehagen zoo 8 dagers garanti på fisk. For det kan jo være den var syk fra før av, siden vannverdiene var fine og ingen andre er blitt syke.

det fikk jeg ikke, men det er jo noe å tenke på. skal faktisk ringe til dem og spørre, eller prøve forsiktig å forlange
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap