Fikk dråpetestene i dag, er det virkelig så avansert? (side 3)

mona o
Jeg fant engelsk bruksanvisning [URLBLOCK1]. Det er 5 sider. Print ut og klipp ut de ulike delene, brett sammen og putt i de forskjellige test-sett eskene :) Eller stift sammen arkene og legg hele i kofferten. Her er en [URLBLOCK2]. De første sidene er på engelsk. På side 5 står tabellen for utregning av CO², som kan beregnes når du har testet ph og kh.

Hei Mona.

Den første siden du linker til er den siden jeg mente når jeg sa at jeg fant en engelsk språkelig bruksanvisning på nett, men når du leser gjennom den er det masse som er ufullstendig og vanskelig og tolke når du ikke har brukt det før, er jo en bruksanvisning så det burde jo vært litt alright og forstå for hvem som helst.
Den andre lenka er til den minste kofferten, og der fant jeg ut av mere da testene er det samma men syntes du ikke at det er litt rart at det skal være så halvhjerta uten engelskspråkelig bruksanvisning og en ufullstendig manual på nett?

Vanilla Ninja
[QUOTE=Ken Myrseth]Faktisk så er det ikke lov og selge produkter i Norge uten en bruksanvisning på et av de skandinaviske språk(Norsk, svensk eller dansk).

Har du noen dokumentasjon på det, slik at andre kan ha noe å vise til i en eventuell krangel med butikk?
Det er en regel jeg ikke har hørt om, i hvert fall.

LJ

I følge forbrukerrådet er det et krav om norsk/ nordisk bruksanvisning. http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/1182932432.61
Liz H
I følge forbrukerrådet er det et krav om norsk/ nordisk bruksanvisning. [URLBLOCK1]

Det er kun unntaksvis at bruksanvisninger kan være på engelsk; når det er spesielle produkter - og ikke vanlige, allmennprodukter. Et kamera er ikke et spesielt produkt, sier Lange.

Denne setningen gjør jo at regelen er åpen for tolkninger: selv om vanntester bør være et allmennprodukt for akvarister kan det ikke akkurat sies å være det for mannen i gata.
Jeg tror du ville slite med å nå gjennom med krav om norsk bruksanvisning på bakgrunn av denne uttalelsen fra Forbrukerrådet.

LJ
Vanilla Ninja
[QUOTE=Liz H] I følge forbrukerrådet er det et krav om norsk/ nordisk bruksanvisning. [URLBLOCK1]

Det er kun unntaksvis at bruksanvisninger kan være på engelsk; når det er spesielle produkter - og ikke vanlige, allmennprodukter. Et kamera er ikke et spesielt produkt, sier Lange.

Denne setningen gjør jo at regelen er åpen for tolkninger: selv om vanntester bør være et allmennprodukt for akvarister kan det ikke akkurat sies å være det for mannen i gata.
Jeg tror du ville slite med å nå gjennom med krav om norsk bruksanvisning på bakgrunn av denne uttalelsen fra Forbrukerrådet.

LJ

I denne kofferten var det jo ikke bruksanvisning på engelsk en gang..
er ganske vanlig det. ofte funnet tester både på nett og i butikk med kun tysk/nederlansk/italiensk/fransk anvisning
Joa..

Men som tidligere sagt skal det som regel følge med norsk bruksanvisning og hvis ikke det følger med bør det hvertfall følge med en på engelsk. Er ikke godt nok og selge varer fra norske butikker og ikke ha hverken norsk eller engelsk brukerveiledning. Eru ikke enig??

Kenneth
Spørsmålet er vel : Er det virkelig bra nok med bruksanvisning kun på språk som ikke er "allmennkunskap" i Norge?

Selv om akvarierekvisita er et "nisjeprodukt" så er det jo et behov for at vi kundene forstår hvordan produktet skal brukes... Hvis ikke kan vi jo ikke nyttiggjøre oss det.

Som andre her i tråden så tror heller ikke jeg at vi ville komme særlig langt med å få tvunget butikkene til å legge ved norsk bruksanvisning, men:

Butikkene BØR opplyse kunden om at testen de mener kunden trenger, ikke har bruksanvisning på verken norsk eller engelsk.

Vi som kunder kan gi uttrykk for at "Jeg velger å ikke kjøpe dette hos deg, siden bruksanvisningen ikke er forståelig" (Kanskje vil butikken etterhvert forstå at salg er mulig om de deler ut en oversatt bruksanvisning til kunden.

Apropos nisjeprodukter: Jeg vil påstå at at en el-bil også er et nisjeprodukt - og man ville aldri finne seg i at instruksjonsboka ikke er på et forståelig språk...
I slike sammenhenger må man bare bruke sin makt som forbruker; la butikkene vite at produktene deres trenger forbedringer, og at de med forbedret service vil bedre salget sitt.

Liz H
Apropos nisjeprodukter: Jeg vil påstå at at en el-bil også er et nisjeprodukt - og man ville aldri finne seg i at instruksjonsboka ikke er på et forståelig språk...

El-bil er vel bil, og folk som kjører el-bil har ikke mer peiling på bilen sin enn folk som kjører noe med forbrenningsmotor.

Kravene til instruksjonsbok i bil er nok det samme uansett hva slags energi motoren bruker.

LJ
Vanilla Ninja
I slike sammenhenger må man bare bruke sin makt som forbruker; la butikkene vite at produktene deres trenger forbedringer, og at de med forbedret service vil bedre salget sitt.

Helt enig i at dette er den beste veien å gå.

(Ang el-bilen så er vi nok litt uenige, men jeg ser ingen grunn til å fortsette på det sidesporet.)
Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap